دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پرورش و تکثیر گل تاج خروس و نکاتی که برای نگهداری این گیاه باید بدانید

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

گل تاج خروس از گلهای زیبا و به رنگهای متنوعی مانند ارغوانی،صورتی،طلایی، نارنجی ،قرمز و … بهره می برد. این گل برای رشد به آفتاب زیاد نیاز دارد. اگر مایلید به پرورش و تکثیر گل زیبای تاج خروس در باغچه یا تراس منزل خود بپردازید با این مطلب همراه ما باشید.

گل تاج خروس یا Celosia بومی امریکا و مکزیک بوده و گیاهی بسیار آفتاب پسند بوده و طرفدار هوای باز و خاک مرطوب است.  می توانید در بهار یا تابستان از پرورش و ازدیاد این گل زیبا بهره ببرید.

آشنایی با نحوه تکثیر گل تاج خروس

تکثیر گل تاج خروس

اگر به کشت گیاه گلدار در باغچه یا تراس منزل علاقمند هستید پرورش گل تاج خروس، گل مناسبی برای تراس و باغچه خواهد بود. این گل بومی نواحی جنوب آمریکا و مکزیک بوده و دارای گونه های متعددی است. برخی گونه های این گل دارای برگ خوراکی بوده و به عنوان سبزی در مناطقی مانند غرب آفریقا ،هند، و جنوب آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد.

پرورش گل تاج خروس در باغچه

گل تاج خروس با نام علمی CELOSIA CRISTATA متعلق به خانواده آمارانتاسه یا تاج خروسیان می باشد و بین ۲۰-۵۰ سانتی متر ارتفاع دارد. فرم گل به صورت چین چین بوده و بسیار شبیه کاکل خروس است به این سبب آن را گل تاج خروس نامیده اند. رنگ گلبرگهای پهن این گل متنوع بوده و به رنگهای رغوانی،صورتی،طلایی، نارنجی ،قرمز و … دیده می شود و فرم برگها سرنیزه ای می باشد. تاج خروس  گیاه آب و هوای گرم بوده و طول دوره رشد تا گل دهی آن حدودا ۹۰ روز می باشد.

ازدیاد گل تاج خروس

نیازهای محیطی گل تاج خروس

آبیاری

گل تاج خروس به خوبی شرایط خشکی را تحمل می‌کند، ولی دوستدار رطوبت است به نحوی که خاک آن باید همیشه مرطوب باشد و به آبیاری منظم‌ نیاز دارد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

نور

تاج خروس بسیار آفتاب دوست بوده و به نور زیاد خورشید احتیاج دارد. در صورت کشت گلدانی در منزل گلدان را در مکانی نورگیر قرار دهید.

مراحل ازدیاد گل تاج خروس

دما

دمای مناسب جهت رشد این گل حدود ۳۰ درجه  بوده و حداقل دمای بین ۱۵- ۱۰ درجه سانتیگراد را میتواند تحمل کند.

خاک

این گل برای رشد به خاکی حاصلخیز با زهکش خوب نیاز دارد. ترکیبی از خاک باغچه، پیت ماس و ورمی کمپوست برای تکثیر و پرورش تاج خروس مناسب خواهد بود.

کشت آسان گل تاج خروس در منزل

تغذیه

گل تاج خروس نست به کودهای شیمایی حساس و آسیب پذیر بوده و در صورت نیاز برای تغذیه این گیاه از خاک برگ، کمپوست و کودهای ارگانیک استفاده نمایید. چنانچه مایلید گلهای درشتی داشته باشد آن را در مکانی آفتابگیر با ترکیبی از خاک باغچه، خاک برگ و خاک سیاه بکارید و در روزهای گرم همواره به آبیاری بپردازید به طوری که پای بوته مرطوب باقی بماند.

تکثیر و کاشت گل تاج خروس

 گل تاج خروس به آفتاب زیاد نیاز دارد

تکثیر گل تاج خروس از طریق کاشت بذر صورت می گیرد. در نواحی با زمستان سرد چهار تا شش هفته پیش از آخرین دوره سرما بذور گیاه را بکارید به این نحو که در گلدانی با ترکیبی از خاک سبک و خاک برگ که مرطوب باشد سه الی چهار بذر را در عمق نیم تا یک سانتی متری خاک کاشته و روی گلدان را پلاستیک کشیده تا خاک خشک نشود سپس گلدان را در مکانی گرم قرار دهید.

پس از گذشت ۱۰-۱۵ روز که بذور جوانه زدند پلاستیک را از روی گلدان بردارید و گلدان را به مکانی پرنور(یا پچراغ فلورسنت) انتقال دهید و از آب لوله کشی به آهستگی جهت آبیاری بهره ببرید. وقتی که گیاه به مرحله دو برگی(دو برگ حقیقی) رسید آن ها را برای قوی تر شدن گیاه قطع نمایید.

تکثیر گل زیبای تاج خروس

هنگامی که دمای شبانه به ۱۲ درجه سانتیگراد رسید، گیاه را مقاوم سازی کنید. به این نحو که در روز اول گلدان را حدود ۴ ساعت خارج از منزل قرار دهید، و در ادامه هر روز دو ساعت به این تایم اضافه نمایید. پس از سپری شدن ۸ روز گیاه توان قرارگیری در محیط باز یا خارج از خانه را پیدا خواهد کرد.

چنانچه قصد کاشت تاج خروس را در باغچه دارید بهتر است گلها را را با رعایت فاصله ۲۵ سانتی متر برای نهالهای ۵-۶ سانتی متری  و فاصله ۴۰ سانتی متری برای نهالهای بزرگتر بکارید. اگر فاصله گلها از یکدیگر کم باشد، قد گیاه کوتاه و گل آن نیز کوچک خواهد شد.

نیازهای محیطی گل تاج خروس
در نواحی با تابستان طولانی، می توانید بذور تاج خروس را به صورت مستقیم پس از گذشت سرما، در زمین بکارید. بذرها را در عمق ۱.۵ سانتی متری خاک قرار دهید و روی انها را به آرامی با خاک بپوشانید. سپس آبیاری منظم و اهسته صورت گیرد به طوری که خاک همواره مرطوب بماند. وقتی نهال تاج خروس دو برگ حقیقی تشکیل داد، بهتر است به تنک کردن آنها بپردازید(طبق فاصله های ذکر شده) تا گیاه قوی تر شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *