دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

اصول پرورش سمپریوم در خانه و آشنایی با نحوه تکثیر و نگهداری از این گیاه

  • حکیمه فهیمی
  • ۸ دی ۱۴۰۱
  • ۰

سمپریوم گیاه ساکولنت زیبایی است که به نام سمپریوم لب ماتیکی نیز شناخته می شود.این گیاه نسبت به سرما مقاوم بوده و دوستدار شبهای خنک است. در این مطلب با شرایط مورد نیاز برای پرورش سمپریوم آشنا خواهید شد.

ساکولنت سمپریوم با برگهای روزت شکل و جذابش یکی از کاکتوسهای پرطرفدار می باشد که نگهداری آن آسان بوده و کاشت آن بیشتر در فضای سبز به ویژه باغهای صخره ای رایج می باشد. این گیاه زینتی به تنش گرمایی حساس بوده و دوستدار هوای خنک و خاک با زهکشی بالا می باشد. در ادامه با اصول و نکات مربوط به پرورش سمپریوم آشنا می شوید.

آشنایی با شرایط مورد نیاز برای پرورش سمپریوم

سمپریوم جنس های زیادی دارد

  سمپریوم با نام علمی Sempervivum tectorum ساکولنت زیبایی است که از لحاظ ظاهری به رز شاهت دارد. این گیاه بومی مناطقی از اروپا و آفریقا بوده و در نواحی خشک و سنگلاخی به خوبی رشد می کند. ساکولنت سمپریوم به لب ماتیکی نیز معروف بوده و به خانواده کراسولاسه (Crassulaceae) تعلق دارد. سمپریوم بیش از ۴۰ جنس داشته و جزو گیاهان همیشه سبز می باشد که برگهای روزت شکل جذاب آن موجب محبوبیت گیاه شده است. این گیاه نسبت به سرما مقاوم بوده و برگهایش در طول زمستان و حتی شرایط سخت نیز سبز باقی می مانند. به نحوی که در برخی منابع اشاره شده این ساکولنت زیبا در زمستان های سرد استان البرز نیز به آسانی رشد نموده است.

انواع سمپریوم

سمپریوم دارای دوگونه مهم به نامهای سمپریوم تکتوروم و سمپریوم آراکنوایدئوم می باشد. این گیاه زینتی برای کاشت در فضای سبز به ویژه باغ های صخره ای مناسب بوده و نگهداری آن کار راحتی خواهد بود اگر شرایط مورد نیازش را فراهم نمایید. سمپریوم به آب و هوای خنک علاقمند بوده و نسبت به گرما حساس است. این نوع گیاهان ساکولنت آب را در برگهای ضخیم خود ذخیره نموده تا بتوانند شرایط خشکی را تحمل کنند.

مراحل تکثیر سمپریوم

برگهای تخم مرغی شکل سمپریوم همیشه شاداب بوده و نوک برگها به رنگهای مختلفی نظیر قرمز، بنفش، قرمز، زرد و قهوه ای، و …  دیده می شوند. گلهای خوشه ای شکل آن روی ساقه تشکیل شده و با توجه به نوع گیاه به رنگهای بنفش ، قرمز و صورتی هستند. قابل ذکر است گونه سمپریوم آراکنوایدئوم دارای برگ پوشیده از کرک به رنگ متمایل به قرمز است. در ادامه این مطلب با شرایط مورد نیاز برای پرورش سمپریوم آشنا می شوید.

  •  آرون گروپس

پرورش و نگهداری سمپریوم

شیاهت ظاهری سمپریوم و اچوریا

این دو گل شباهت ظاهری زیادی دارند و سمپریوم در شرایط مناسب اغلب، توده های زیبایی ایجاد می کند ولی گلهای آن به زیبایی گلهای اچوریا نمی رسد که به لحاظ ظاهری مشابه گل رز است، برگ های آن تخم مرغی شکل و بدون ساقه بوده که در انتها به هم چسبیده اند و گلهایی به شکل خوشه ای دارد، این نوع ساکولنت از برگ های کرک دار متمایل به رنگ قرمز پوشیده شده اند.

تکثیر سمپریوم روی کوزه

این گیاه را می توانید بر روی یک کوزه و بر روی بدنه خارجی آن که دارای روزنه هایی کوچک به قطر یک یا دو سانتیمتر است، بکارید، برای این منظور داخل کوزه را پر از خاک کنید و ریشه گیاه را از داخل حفره به درون کوزه هدایت کنید، حال گیاه بعد از استقرار روی کوزه از طریق رطوبت موجود روی بدنه، رشد و نمو کرده و تکثیر می شود.

این گیاه در محیط گلخانه ای در کنار کاکتوس ها نگهداری می شود و باید در بخش های کم نور تر قرار گیرند، حال در محیط گلخانه آبیاری مداوم و اسپری آب روی گلها به گیاه آسیب می زند، درحالی که اگر این گیاه در فضای آزاد نگهداری شود، آبیاری به شکل بارانی و اسپری کردن مشکلی برای آن ایجاد نخواهد کرد.

تکثیر رشد سمپریوم

شرایط مورد نیاز برای پرورش سمپریوم

خاک

این گیاه به خاکی با زهکشی مناسب که آب به راحتی از آن خارج شود نیاز دارد. ترکیبی از ماسه و کوکوپیت یا پیت ماس خاک مناسبی خواهد بود.

 دما

سمپریوم برای  رشد به به شبهای خنک احتیاج دارد. این ساکولنت در نیمه دوم سال بهترین عملکرد را داشته و هرچه مکان نگهداری آن خنک تر و شرایط نوری بیشتر باشد رنگ برگها سرخ و زیباتر  بوده و رشدش بیشتر ی هم خواهد داشت . با گرم شدن هوا گیاه وارد مرحله پاجوش دهی شده و و رنگ برگها سبز خواهد شد و نیاز است که از آفتاب محافظت شود. اگر سمپریوم خود را در فضای گلخانه ای همراه با کاکتوس ها نگهداری می کنید بهتر است در قسمتهایی که کم نورتر است آن را قرار دهید.

پروراندن سمپریوم

نور

نیاز نوری گیاه در فصل پاییز و زمستان تا اردیبهشت ماه بالا بوده و به به نور مستقیم و فیلتر شده آفتاب احتیاج دارد.توجه کنید در دمای بالا بهتر است گیاه را از آفتاب مستقیم محافظت کنید و در مکانی با نور ملایم نگهداری کنید تا موجب برگ سوزی نشود. چنانچه نور این ساکولنت مناسب نباشد رشدطولی آن زیاد شده و فرم نازیبایی پیدا می کند.

آبیاری

این گیاه تقریبا آبدوست بوده و نیاز است در منزل هفته ای دوبار آبیاری شود اما زمانی که در فاصله بین دو آبیاری خاک خشک باشد. در زمستان نیز بالطبع آبیاری کمتر انجام شود. بهتر است هنگام آبیاری روی برگها آب نریزید تا پوسیدگی ایجاد نشود. توجه داشته باشید آبیاری پیوسته در گلخانه و اسپری نمودن آب روی سمپریوم موجب آسیب دیدن گیاه می شود. ولی اگر در فضای آزاد نگهداری شود آبیاری به شکل بارانی و اسپری برای آن مشکلی به وجود نمی آورد. آبیاری سمپریوم لب ماتیکی توسط آب باران بهترین نوع آبیاری است.

مراقبت و نگهداری سمپریوم

آفات و بیماری

از جمله آفات سمپریوم می توان به شته، شپشک کفشدوزک، تارعنکبوت اشاره کرد و از جمله بیماری ها می توان به بیماری قارچ فوزاریوم که موجب له شدن طوقه می شود اشاره نمود. این بیماری به خاطر زهکش نامناسب و آبیاری زیاد ایجاد می شود.

مشکلات

  • نور کم، آب زیاد و رطوبت بالا موجب افزایش طولی گیاه و نازیبا شدن فرم ظاهری گیاه می گردد.
  • تابش مستقیم خورشید در تابستان سبب ایجاد لکه های سیاه روی برگهای گیاه می شود.
  • پوسیدگی قارچی و بیماری های قارچی موجب ایجاد بکه سیاه آبکی روی سمپریوم می گردد.

تکثیر

شیوه پروراندن سمپریوم

تکثیر و پرورش سمپریوم از طریق بذر ، تقسیم غده و پاجوش جانبی امکان پذیر بوده که ازدیاد آن توسط  بذر به زمان طولانی و شرایط خاصی احتیاج دارد اما تکثیر این گیاه در مکان خنک از طریق پاجوش به سادگی انجام می شود. در فصول گرم نگهداری این ساکولنت مشکل بوده و به طور معمول برگهای قسمت تحتانی گیاه  رو به خشکی می آورد.

نحوه پروراندن سمپریوم

سمپریوم گیاهی محبوب

برای ازدیاد سمپریوم بهتر است از گلدان سفالی بدون لعاب استفاده کنید و در هوای گرم گل خود را در مکانی سایه دار و فضای آزاد نگهداری نمایید. سمپریوم در گلدان سفالی به آب بیشتری احتیاج دارد. نوک سبز رنگ برگ در برخی گونه های سمپریوم با تغییر درجه حرارت و سرد شدن هوا  تغییر رنگ داده و به به رنگ قرمز در می آید.

خواص دارویی سمپریوم لب ماتیکی

جالب است بدانید که سمپریوم  را می توان به عنوان دارو مصرف کرد، روشهای رایج استفاده از این گیاه در موارد اسهال با نوشیدن آب برگ یا خوردن برگ و با آب است، ضمن اینکه می توان آن را به طور مستقیم به پوست مالید و برای حساسیت های پوستی و برخی عوارض پوستی دیگر مورد استفاده قرار داد.

امیدواریم مطالعه این مطلب درباره پرورش سمپریوم مورد توجه تان قرار گرفته باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با روش پرورش گیاهان و تکثیر گیاهان مختلف دعوت می کنیم از مطالب پیشین آرگا در این زمینه دیدن کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *