دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

مزایای نوشیدن چای نبات در بارداری و بررسی نوشیدنی ها و دمنوش های مفید در این دوران

  • سحر هودانلویی
  • ۹ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

بسیاری از افراد به مصرف نوشیدنی های همچون چای حالتی اعتیاد گونه دارند، که گاهی اوقات از مضرات مصرف بیش از حد آن غافل می شوند. در این بخش از مجله آرگا به بیان مطالبی مهم درباره فواید و مضرات چای نبات در بارداری پرداخته ایم.

در زمان بارداری، خورد و خوراک و اعمالی که انجام می دهید فقط به خود بستگی ندارد. بلکه شما دیگر فقط خود نیستید، بلکه نیمی از وجود شما و همسرتان در رحمتان زندگی می کند. در این صورت باید توجه کافی به بسیاری از موارد داشته باشید، تا خدایی نکرده باعث بروز مشکل در شما و جنین خفته در شکم تان نشود.

در این مطلب سعی کرده ایم با بیان مطالب مفید، مضرات و اثرات چای نبات در بارداری اطلاعات لازم را برای این دوره حساس از زندگی تان به شما منتقل کنیم.

مصرف چای نبات در بارداری چگونه است؟

چای نبات در بارداری

به طور کلی در مورد چای و نوشیدنی های گیاهی در دوران بارداری می توان گفت که نه تنها هیچ ضرری برای بدن ندارند، بلکه در مواقعی مفید نیز می باشند. اگر میزان مصرف این نوشیدنی ها از حد طبیعی فراتر نرود، احتمال اینکه موجب بروز مشکل در شما شود، بسیار کمتر می باشد. اگر شما به مصرف دمنوش هایی با ریشه گیاهان بپردازید، مسلما تاثیر چندانی که ممکن است؛ مصرف خود گیاه بر روی شما بگذارد کمتر احساس می کنید.

در کنار موارد گفته شده می توان گفت که برخی گیاهان دارای فایده بسیار هستند که مصرف آن ها در دوره بارداری توصیه نیز می شود. همچنین دیگر موارد گیاهی هستند که از مصرف آن ها در دوران بارداری باید به شدت پرهیز کنید. طبق تمامی نظریه های علمی ویار چای با بارداری هیچ ارتباط و تطابق پزشکی ندارند.

توصیه ما به شما این است که برای بروز هر گونه مشکل در مصرف چای اعتدال را ایجاد کنید، و در طول روز بیش از ۳ فنجان چای مصرف نشود. قابل به ذکر است که مصرف بیش از حد چای در بارداری؛ منجر به کم خونی، سقط جنین، کاهش وزن جنین، مرده زایی و افزایش بی خوابی می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

نکاتی که در مصرف چای باید توجه کرد

قبل از مصرف انواع چای، بهتر است در ابتدا با انواع آن ها و اثراتی که ممکن است بر بدن بگذارند، به خوبی آشنا شوید.

  1. از نظر عقلانی؛ مسلما مصرف نوشیدنی های گیاهی در بارداری خیلی بهتر از مصرف نوشیدنی های کافئین دار می باشد. پس اگر بین دمنوش های گیاهی و کافئین دار بر سر دو راهی ماندید، گیاهی را انتخاب کنید.
  2. قابل به ذکر است که نوشیدنی های کافئین دار در کنار دارا بودن خاصیت ادرار آوری، میزان جذب مواد مغذی در بدن را کاهش می دهد و در عملکرد های غدد فوق کلیوی اختلال ایجاد می کند.
  3. بهتر است بدانید که مصرف دمنوش های گیاهی علا رغم نوشیدنی های کافئین دار، با دارا بودن هیدرات گیاهی در حذف مواد مغذی و معدنی بسیار موثر عمل می کند.
  4. از دیگر فواید دمنوش های گیاهی می توان به دارا بودن آنتی اکسیدان و ویتامین C اشاره کرد که در کاهش چشم گیر استرس و اضطراب موثر می باشد. همچنین مصرف چای نبات در بارداری و دمنوش های گیاهی علائم حاملگی همچون حالت تهوع را کاش می دهد و رحم را برای زایمان آماده می کند.

عواقب مصرف چای نبات در بارداری

آشنایی با نوشیدنی های مفید در بارداری

برای حصول اطمینان شما در مصرف نوشیدنی ها، آن هم در چنین موقعیت حساسی؛ لیستی از مطمئن ترین نوشیدنی های را برای شما جمع آوری کرده ایم. پس بهتر است که ادامه این مطلب را مطالعه نمایید.

  • چای زنجبیل

مصرف چای زنجبیل در بارداری به کاهش حالت تهوع های صبح گاهی کمک می کند. همچنین این نوشیدنی در هضم آسان غذا و بر طرف کننده مشکلات معده اثر گذاری مثبت و مناسبی دارد. زنجبیل را می توان در دسته گیاهان گرم قرار داد که در بهبود عملکرد گردش خون، منبع فوق العاده روی و ضد تهوع مورد مصرف قرار می گیرد.

  • چای گزنه

چای برگ گزنه را به عنوان معجونی شفاف در دوران بارداری معرفی می کنند. همچنین مصرف این دمنوش در ماه های آخر بارداری بسیار مناسب است که سطح آب بدن شما را در شاخص مناسبی قرار می دهد. گزنه سرشار از آهن است که دمنوش آن مقادیر بالای کلسیم و منیزیم را اضافه می کند. توصیه ما به شما این است که از مصرف روزی ۱ فنجان برگ گزنه و چای نبات در بارداری غافل نشوید.

مصرف چای برگ تمشک در بارداری

  • چای تمشک

چای تمشک به دلیل دارا بودن مواد معدنی بسیار در آماده سازی رحم برای زایمان عملکردی مثبت دارد. همچنین از دیگر اثرات این برگ می توان به قابض کننده ملایم و پیشگیری از خونریزی های بعد زایمان اشاره کرد. از نظر طب سنتی مصرف چای تمشک در بعد از زایمان را برای افزایش شیر دهی معرفی می کنند که می توان از آن به عنوان پشتیان مادر برای شیر دهی کافی یاد کرد. برگ تمشک دارای کلسیم، منیزیوم  و آهن است که برای بی خطر بودن بهتر است بعد از ۳ ماهه دوم بارداری مصرف شود.

  • چای برگ قاصدک

در کنار چای نبات در بارداری می توان از چای برگ قاصدک به عنوان احتباس کننده مایعات مشکل در ماه های آخر بارداری اشاره کرد. برگ قاصدک دارای مقادیر بالای پتاسیم است که خاصیت ادرار آوری از دیگر فواید آن می باشد. این گیاه در بهبود عملکرد های دستگاه گوارش و افزایش هضم بهتر برای زنان باردار بسیار مناسب به شمار می رود. دمنوش برگ قاصدک را می توان به همراه بابونه مصرف کرد تا طعم تلخ آن در نظر گرفته نشود.

  • چای اسپیرینت و نعناع

مصرف چای اسپیریم به همراه نعناع برای آرامش عضلات معده بسیار مناسب می باشد و برای رفع مشکلات معده و کلیه عملکردی مثبت بر بدن می گذارد. حالت تهوع و استفراغ که در اوایل ماه های بارداری بسیار رایج می باشد، این دمنوش به رفع چنین مشکلاتی می پردازد. قابل به ذکر است که مصرف هر دوی این دمنوش ها برای زنان باردار کاملا بی خطر می باشد.

  • چای روبیبوس

مصرف چنین دمنوشی در دوره بارداری بسیار توصیه می شود و بهتر است که به جای مصرف نوشیدنی های سخت به چنین دمنوش هایی بپردازید. چای ریبیوس بر خلاف دیگر چای های گیاهی، طعمی سنتی دارد و فاقد کافئین، حاوی کلسیم، منیزیوم و بار های آنتی اکسیدان می باشد. همچنین این چای اثرات مثبتی بر هضم غذا دارد که به خوبی کولیک و رفلاکس های معده را از بین می برد. چای ریبیوس بر خلاف چای های سیاه کمتر به کاهش جذب مواد مغذی می پردازد و همچنین برای کودکان نوشیدنی مناسب به شمار می رود.

این چایی را می توانید به همراه عسل و دیگر شیرینی های طبیعی میل کنید و از اثرات شگفت انگیز آن بهره مند شوید.

فواید مصرف چای نبات در بارداری

آشنایی با چای های مضر در بارداری

طبق تحقیقات صورت گرفته؛ مصرف کافئین در کاهش وزن جنین ارتباط مستقیم دارد. به همین دلیل باید از مصرف چای و نوشیدنی های که دارای کافئین بسیار است، پرهیز کرد. در ادامه با انواعی از نوشیدنی های مضر در بارداری آشنا می شوید.

  1. چای سیاه
  2. چای سبز یا در اصلاحی کونا
  3. چای اوولونگ
  4. چای لیچی
  5. چای لپسانگ سوونگ
  6. چای هون مائو
  7. چای میمون طلایی سیاه
  8. چای کلینال کوینشولا
  9. چای نیلیگوریس

همچنین دیگر موارد گیاهی و دمنوش هایی وجود دارد که در زمان بارداری خطرات و عواقب جانبی بسیاری در پی دارد.

اثر گذاری چای نبات در بارداری

  1. مخمر سن جان
  2. دون کوای
  3. جینسینگ
  4. بومادران
  5. افدره
  6. ریشه مشروبات الکلی

اگر متوجه حضور چای سبز در این لیست شده اید، به این دلیل است که هنوز نظرات قطعی مبنی بر بی خطر بودن آن در زمان بارداری وجود ندارد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *