دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

حیوان کرگدن و آنچه باید درباره این حیوان بدانید

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

حیوان کرگدن که دومین پستاندار بزرگ در جهان به شمار می آید و بسیار پر قدرت و قوی هیکل است و در این مقاله سعی داریم تا به بیان تاریخچه این حیوان عظیم الجثه بپردازیم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که کرگدن در واقع دومین پستاندار بزرگ خشکی ها محسوب می شود و شما می توانید این حیوان جثه بزرگ را در آفریقا و آسیا مشاهده نمایید. توجه داشته باشید که کلا پنج گونه کرگدن وجود دارد که تمامی آن ها به دلیل شکار بیش از حد در معرض خطر قرار دارند زیرا شکارچیان اغلب این حیوان را به دلیل استفاده از شاخ هایشان می کشند.

آشنایی با حیوان کرگدن

توجه داشته باشید که کرگدن در واقع حیوانی بزرگ و گیاه خوار است که از طریق پوزه های شاخ دار خود شناخته می شود و جالب است بدانید که تعداد شاخ ها در کرگدن ها متفاوت است و برخی از آن ها دارای یک شاخ و برخی دیگر دارای دو شاخ هستند. بهتر است بدانید که حیوانات شاخ دار در طب سنتی به دلیل خواص درمانی خود مورد استفاده قرار می گیرند و امروزه کرگدن ها تا مرز انقراض شدن پیش رفته اند. ممکن است شاخ های این حیوان به عنوان غنیمت و یا حتی تزئین فروخته شوند ولی اغلب اوقات در طب پزشکی چینی مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که کرگدن ها پس از فیل ها دومین پستانداران بزرگ بر روی زمین به شمار می آیند و اگرچه ظاهر این حیوانات سر سخت به نظر می آید اما این حیوان نیز از نامهربانی های انسان ها در امان نمانده و آن ها را می توان در دسته حیوانات در معرض خطر انقراض جای داد.

آشنایی با حیوان کرگدن

وضعیت حفاظت کرگدن ها:

از آنجایی که نجات کرگدن ها تخمین می زند که در ابتدای قرن بیستم پانصد هزار کرگدن در سراسر آفریقا و آسیا حضور داشته و امروزه به دلیل از دست رفتن اغلب زیستگاه های این حیوان اغلب آن ها در معرض انقراض قرار گرفته اند و بر اساس گزارش تهیه شده از اتحادیه بین المللی حفاظت از این گونه در لیست قرمز قرار گرفته و در معرض تهدید انقراض قرار گرفته اند. از دسته کرگدن های نایاب و در خطر انقراض می توان به کرگدن های سیاه، کرگدن های جاوان و کرگدن های ساماتران اشاره نمود. توجه داشته باشید که کرگدن تک شاخ بزرگ در واقع آسیب پذیر هستند و بدین معنی است که ممکن است این گونه از کرگدن در معرض خطر انقراض قرار بگیرد مگر اینکه شرایط بهتر شود.

سکونتگاه ها و محل زندگی کرگدن ها:

بهتر است بدانید که کرگدن های سفید و کرگدن های سیاه در واقع در چمن زار و دشت های شرقی و جنوبی آفریقا زندگی می کنند و همچنین سایر کرگدن های شاخ دار را می توان در مرداب ها و جنگل های بارانی شمال هند و جنوب نپال یافت. این گونه از حیوانات اغلب روز و شب را صرف چرخیدن در مزارع می کنند و تنها در گرم ترین ساعات روز می خوابند. کرگدن ها اغلب از گل و لای ها برای خنک کردن خود استفاده می کنند و بر اساس گزارش نشنال جوگرافی این کار همچنین به محافظت از حیوانات در برابر حشرات کمک خواهد کرد و به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل می کند. اگرچه اغلب اوقات کرگدن ها تنها به سر می برند اما گاهی اوقات نیز گروه های تشکیل می دهند که این گروه ها نیز از ماده ها و کودکانشان تشکیل شده است.

محل زندگی کرگدن ها

رژیم غذایی کرگدن ها:

توجه داشته باشید که حیوان کرگدن تنها از گیاهان تغذیه می کند و هرنوع پوشش گیاهی متفاوت را سریع می خورند و به این دلیل است که پوزه هایشان اشکال مختلفی را برای جای دادن انواع مختلف غذا دارد. برای مثال کرگدن های سیاه تنها قادر هستند تا از بوته ها تغذیه کنند زیرا لب های بلندشان به آن ها چنین فرصتی را می دهد تا برگ ها و میوه ها را از بالا بردارند و یا کرگدن های سفید که دارای پوزه های سفیدی هستند که به آن ها اجازه می دهد تنها از علف های نزدیک به سطح زمین تغذیه کنند.

  •  آرون گروپس

کاربرد شاخ کرگدن در جهان:

بهتر است بدانید که شاخ کرگدن ها بر خلاف سایر حیوانات تنها از کراتین ساخته شده و شباهت فراوانی به مو و ناخن انسان ها دارد. از گذشته تاکنون از شاخ کرگدن در طب سنتی اروپا و آسیا و برای ساخت دسته های خنجر استفاده می شود. در سال ۲۰۰۸ میزان تقاضا برای شاخ کرگدن در ویتنام افزایش پیدا کرد و قیمت آن به چندین برابر قیمت طلا رسید. توجه داشته باشید که از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۷ هر سال تنها ۱۵ کرگدن در آفریقایی جنوبی شکار می شدند که البته این رقم در سال ۲۰۱۲ به ۶۸۸ رسید. جالب است بدانید که اکنون سه چهارم مصرف شاخ کرگدن مربوط به کشور ویتنام است و این در حالی است که در طب چینی هم شاخ کرگدن برای رفع سرطان کاربردی ندارد. در طب چینی از شاخ کرگدن برای تب و تشنج استفاده می شود.

کاربرد شاخ های کردگدن در جهان

حقایق جالب در مورد کرگدن:

توجه داشه باشید که سعی داریم در ادامه به بیان برخی حقایق جالب در مورد حیوان کرگدن بپردازیم:

کرگدن ها منفعت اقتصادی دارند: بهتر است بدانید که هر ساله گردشگران زیادی به زیستگاه های کرگدن سفر می کنند تا این حیوان را از نزدیک ببینند و در نتیجه از این طریق درآمد های زیادی کسب می شود. از طرفی دیگر این حیوان نقش مهمی در اکوسیستم دارد زیرا فضولات کرگدن ها به حفظ سلامت حیوانات و گیاهان بومی کمک شایانی خواهد کرد.

کرگدن ها سرعت بسیار زیادی دارند: اگرچه این حیوانات در ظاهر سنگین وزن و کند به نظر می آید اما در حقیقت کرگدن های می توانند با سرعت ۴۸ تا ۶۴ کیلومتر در ساعت بدوند و هیچ توقفی در مسیر نداشته باشند.

کرگدن ها در معرض انقراض هستند: بهتر است بدانید که در ابتدای بیستم حدود ۵۰۰ هزار کرگدن در آفریقا و آسیا وجود داشتند اما امروزه تنها ۲۹ هزار از آن ها در جهان وجود دارند. شکار قانونی حیوانات و از بین رفتن زیستگاه های بومی آن ها زمینه را برای در معرض خطر قرار دادن آن ها فراهم کرده است.

کرگدن ها عظیم الجثه ترین گونه جانوری به شمار می آیند: توجه داشته باشید که طول کرگدن های سفید به ۳ الی ۴ متر و قد آن ها ۱۸۰ متر می رسد که البته این اندازه از سطح زمین تا شانه های آن ها محاسبه می شود.

کرگدن ها گیاه خوار هستند: توجه داشته باشید که به سختی می توان باور کرد که این حیوان عظیم الجثه از گیاهان تغذیه می کند اما کرگدن ها گوشتخوار نیستند و به مقدار زیادی گیاه می خورند. همچنین پیشنهاد می کنیم که در ادامه با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب حیوان فیل و حیوان ببر نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *