دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با حیوان ببر و گونه های مختلف آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۸ فروردین ۱۳۹۸
  • ۰

ببر از بزرگترین حیوانات در تیره گربه سان ها است این حیوان عظیم الجثه دارای ۳/۳ متر قد و ۳۰۶ کیلوگرم وزن است. در آشنایی با حیوان ببر مشخصه بارز در این حیوان را وجود خط هایی سیاه به شکل عمودی بر روی بدن می دانند.

در حیواناتی قوی پیکر و خطرناک مانند ببر دندان ها و چنگال های آن ها اهمیت زیادی دارند در برخی از موارد دندان های این حیوان۷۴/۵ تا ۹۰ میلی متر می باشد. آشنایی با ببر و نوع زندگی آن ها می تواند برای هر فردی جالب است و جالب تر اینکه گونه های مختلفی از ببر در سراسر آسیا از مرزهای ترکیه تا روسیه دیده می شده است. در حال حاضر خطرات زیادی زندگی این حیوانات را تهدید می کنند و موجب انقراض گونه های نادری از آنها مانند ببر مازندران شده است.

 گونه هایی از ببر

آشنایی با حیوان ببر:

امروزه بررسی نشان می دهد که فقط گونه های نادر و در حال انقراضی از ببرها در نواحی تایگای و کرنا دیده می شوند. و علت انقراض اینگونه از گربه سان ها وجود شکارچیان غیر قانونی و تخریب زیستگاه ها می باشد. در یک دسته بندی دقیق تر ببرهای بنگال از جمله ببرهای پرشمار و ببر سبیری از گونه های عظیم الجثه این ببرهای می باشد.

ببرهای سبیری دارای ۶ گونه هستند که با بررسی و آشنایی با حیوان ببر و توزیع آن در مناطق مختلف متوجه شده اند که ۳ گونه از ببرهای سبیری که ببر مازندران هستند منقرض شده و گونه دیگر آن نیز در حال انقراض است.

آشنایی با حیوان ببر

به طور کلی ببرها دارای ۹ گونه یا به اعتباری زیر گونه می باشند که در نواحی سیبری، بنگلادش، افغانستان، آسیای جنوب شرقی، ایران، هند و چین پراکنده شده اند.

ببر بنگال:

این ببر در نواحی هند، بوتان، نپال و بنگلادش یافت می شود و همانطور که بیان شد از گونه های پرشمار ببر است. که در آمار مربوطه مشخص می شود که این حیوان دارای ۲۵۰۰ ببر بزرگسال است و در مناطق خشک و گرمسیری یافت می شوند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

ببر مالایی:

اما در شبه جزیره مالایا می توانید گونه های دیگری از این ببرها را مشاهده کنید که دارای تعداد ۵۰۰ حیوان ببر آمارگیری شده است. و در خطر انقراض قرار دارد از لحاظ ظاهری این گونه از ببرها دارای جثه ای کوچک تر هستند.

گونه های متنوع ببر

ببر سیبری:

ببر آمور یا سیبری در رود آمور سیبری و برخی از مناطق پریمورسکی قرار دارد و از شمار بزرگترین اینگونه ها محسوب می شود. اینگونه به دلیلی شباهت زیاد خود با ببر مازندران مورد توجه بوده است.

ببر سوماترایی:

برای آشنا شدن با حیوان ببر باید با یکی دیگر زا گونه های این حیوان آشنا شوید که در مناطق سوماترا در حال انقراض است. و علت انقراض آن تخریب زیستگاه ها است که موجب شده است تا در پارک ملی حفاظت شوند.

ببر هندوچین:

این ببر همانطور که از نام آن پیدا است در مناطق چین و هند یافت می شود ظارهی شبیه به ببر بنگال دارد و در جنگل های کوهستانی یافت می شود. ببر جنوب چین نیز در کی دسته بندی جداگانه از گونه های دیگر این ببرها به شمار می رود.

ببر در ایران

اما گونه هایی از این حیوان که منقرض شده اند و برای علاقه مندان و افرادی که می خواهند آشنایی با حیوان ببر داشته باشند می توان به ببر مازندران، بالی و جاوه اشاره کرد. جالب است بدانید تولدی مثل ببر و شیر موجب شده است تا گونه های دیگری از این حیوانات در حیات وحش دیده شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *