دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

اختلال سایکوتیک و آنچه باید در رابطه با آن بدانید

  • مهتاب علی پناه
  • ۳ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

یکی از انواع اختلالات روانی بسیار شدید اختلال سایکوتیک می باشد که بنا به دلایل مختلفی اتفاق می افتد که با علایمی نیز همراه است در این مقاله شما عزیزان را با این نوع اختلال روانی بیشتر آشنا خواهیم کد.

یکی از انواع بیماری های روانی که بر روی ذهن تاثیر گذار است اختلالات سایکوتیک می باشد که در آن فرد مبتلا به این نوع اختلال روانی قادر به فکر کردن درست و منطقی نیست و درک واقعیت و پاسخ به احساسات دیگران برای او دشوار است و با واقعیت قطع رابطه می کند و قضاوت درستی هم ندارد.

آشنایی با اختلالات سایکوتیک

آشنایی با اختلال سایکوتیک

در طول دوره این اختلال روانی شدید فرد مبتلا هذیان و توهم را تجربه می کند که این اختلال داری انواع مختلفی است که در ادامه شما را با آن ها بیشتر آشنا خواهیم کرد.

اسکیزوفرنی :

فرد مبتلا به این نوع اختلال سایکوتیک تصاویر خیالی و توهمات می بیند که دیگران قادر به دیدن آن ها نیستند و این دسته از بیماران با افراد خیالی در ارتباط هستند این اختلال در پایان دوران جوانی و اواسط دهه سوم عمر اتفاق می افتد که دارای حداقل دو نشانه از نشانه های توهم، هذیان، رفتار آشفته بارز می باشد که به طور معمول دارای دوره ای شش ماهه است که در دو ماه اول آن نشانه روان پریشی به تنهایی و در سه ماه بعدی روان پریشی و افسردگی و در نهایت در ماه آخر دوباره نشانه روان پریشی به تنهایی بروز می کند که این نشانه های اختلال روان پریشی عبارتند از :

  • توهم
  • هذیان
  • گفتار آشفته
  • رفتار آشفته بارز
  • علایم منفی کاهش ابراز هیجانات و بی ارادگی

انواع اختلال سایکوتیک

اختلال اسکیزوافکتیو :

در این اختلال فرد با هم نشانه های اسکیزوفرنی و اختلال خلقی دارد که سن بروز آن اوایل بزرگسالی است و ویژگی اصلی این اختلال، اختلال اساسی خلقی و روان پریشی است که علایم اختلال اساسی عبارتند از : افسردگی اساس، شیدایی

اختلال اسکیزوفرنی‌فرم :

این اختلال روانی در حقیقت همان اختلال اسکیزوفرنی می باشد که تنها تفاوت آن این است که این اختلال شروع ناگهانی دارد،

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

اختلال روان‌پریشی کوتاه‌مدت یا آنی :

فرد مبتلا دارای یک رفتار ناگهانی و سایکوتیک کوتاه مدت است که در بیشتر موارد با اتفاقات بسیار استرس زا ایجاد می شود، میانگین سن بروز آن اواسط دهه چهارم عمر است که ویژگی اصلی این اختلال شروع ناگهانی همراه با یک مورد از علایم هذیان،گفتار آشفته، توهم و رفتار آشفته است.

بیماری روانی سایکوتیک

اختلال هذیانی :

توهم داشتن در مورد شرایط واقعی زندگی است که می تواند درست باشد اما نیست

اختلالات سایکوتیک مشترک :

این نوع اختلال زمانی رخ می دهد که یک فرد در رابطه خود دچار توهم شده و طرف مقابلش نیز این توهم را تصدیق می کند.

اختلالات سایکوتیک ناشی از مواد مخدر :

همانطور که از نام این اختلال پیداست در آن بیمار به دلیل مصرف بیش از حد مواد مخدر دچار توهم و صحبت های عجیب و غریب می شود.

آشنایی با اختلال سایکوتیک

پارافرنی :

فرد بیماری نشانه های مشابه اسکیزوفرنی دارد و در اکثر موارد در سن پیری آغاز می شود.

اختلال ناشی از بیماری:

برخی بیماری ها ذهن را تحت تاثیر خود قرار داده و موجب ایجاد توهماتی در فرد بیمار می شوند که از جمله این بیماری ها می توان به آسیب مغز و تومور مغزی اشاره داشت.

سایکوز های بعد از زایمان:

احتمال دارد مادر بعد از زایمان نشانه هایی از اسکیزوفری مانند توهم را نشان دهد، حال هر یک از نشانه های بیماری سایکزو و روان پریشی یک نوع سایکوز بعد از زایمان به شمار می رود، این علائم اغلب از طریق مراقبت های پزشکی و نیز حمایت و توجه اطرافیان بعد از ۳ تا ۴ ماه بهبود می یابند.

اختلالات سایکوتیک

پنهان کاری در افسردگی سایکوتیک

افراد مبتلا به افسردگی سایکوتیک امکان دارد به خاطر افکار خود دچار حس شرمساری و خجالت شوند، از این رو سعی در مخفی کردن افکارشان خواهند داشت، در نتیجه این پنهان کاری آنها می تواند تشخیص این نوع از افسردگی را دشوار نماید.

آشنایی با نشانه های اختلالات سایکوتیک

  • افکار مغشوش و گیج کننده
  • حرکات آهسته و غیر عادی
  • صحبت های ناسازگار و درهم برهم
  • رفتار های عجیب و غریب و خطرناک
  • بی میلی به فعالیت های سابق
  • از دست دادن علاقه به بهداشت شخصی
  • احساس سردی و جدا بودن از دیگران و ناتوانی در بیان احساسات
  • نوسانات خلق و خو یا سایر علایم خلق و خو و حالات فرد همچون افسردگی

اختلالات سایکوتیک

بررسی علل اختلالات سایکوتیک

پرشکان علت دقیق این نوع اختلال را نمی دانند که بنا به گفته محققان عواملی مختلفی در بروز آن نقش دارند و ممکن است فرد تا حدی این بیماری روانی را به ارث برده باشد و البته عوامل دیگری نیز بر روی آن تاثیر گذار است که عبارتند از : استرس، سوء مصرف مخدر و تغییرات اصلی در زندگی فرد.

برخی از بیماران مبتلا به اختلال سایکوتیک به ویژه بیماران اسکیزوفرنی امکان دارد در قسمتی از مغز که عهده دار درک و فکر و انگیزه دادن است، دچار مشکلاتی شوند.

بررسی علل اختلالات سایکوتیک

نشانه های این بیماری اغلب در اوایل نوجوانی و نیز حدوداً ۲۰ تا ۳۰ سالگی در بیمار مشاهده می شود و شیوع این اختلالات در زنان و مردان تقریبا یکسان می باشد، به عقیده پزشکان متخصص در حوزه اعصاب و روان، شناسایی و اقدام به موقع می تواند تاثیر مثبتی در کنترل و درمان بیماری سایکوتیک داشته باشد.

روش تشخیص سایکوتیک

پزشکان به منظور تشخیص این بیماری با فرد مبتلا صحبت کرده تا بتوانند علل این بیماری را در فرد تشخیص دهند و در برخی موارد ممکن است آزمایش خون و تصویر برداری مغزی نیز از فرد گرفته شود تا از بیماری احتمالی جسمی نیز با خبر شود و در صورتی که فرد مواد مخدر مصرف کند تشخیص داده شود و اگر پزشک هیچ دلیل فیزیکی جهت بروز این مشکل در بیمار پیدا نکرد او را به یک روانشناس یا روانپزشک معرفی می کند.

درمان اختلالات سایکوتیک

داروی این نوع بیماری ضد سایکوتیک نام دارد و هر چند به تنهایی بسیار تاثیر گذار نیست اما در درمان برخی نشانه ها از جمله : مشکل فکر کردن و توهم به بیمار کمک می کنند، دارو های زیادی جهت درمان این بیماری وجود دارند که پزشکان داروهای جدید را تجویز می کنند که از عوارض کمتری برخوردار هستند همچنین برخی از این دارو قابل تزریق هستند و فقط یک تا دو بار در ماه استفاده می شوند به همین خاطر مدیریت این دسته از دارو ها ساده تر از قرص های روزانه است.

روش های درمان سایکوتیک

روان درمانی

بسیاری از بیماران سایکوتیک سرپایی درمان می شوند و لازم نیست که فرد زیر نظر پزشک به صورت مداوم بستری شود اما در برخی موارد نشانه های این بیماری شدید تر می شوند و فرد امکان دارد به دیگران و خود آسیب بزند که بهترین کار بستری کردن فرد است.

همانطور که توضیح دادیم؛ اختلالات سایکوتیک، ذهن و روان شخص را درگیر می کند تا جایی که همه جنبه های زندگی وی را تحت تاثیر قرار خواهد داد، این بیماری نیز همچون سایر اختلالات روانی دارای انواع مختلفی بوده که معمولا در نوجوانی و جوانی علائم خود را نشان می دهند، اگرچه در بسیاری از موارد بیماران مبتلا به این اختلال نیازی به مراقبت های همیشگی ندارند، اما گاهی مواقع نیاز است تا بیمار را در یک کلینیک روانپزشکی بستری کنید.

ضمن سپاس از همراهی تان در این نوشتار امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما دوستان مفید باشد در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با اختلالات نوروتیک و اختلال شخصیت دوری گزین بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *