دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

ویژگی های اختلالات نوروتیک و علت های بروز این بیماری را بهتر بشناسید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
  • ۰

اختلالت نورتیک نوعی از اختلالات هیجانی است که دارای علائم مختلف جسمانی و روانی است شدت این اختلال روانی کمتر از اختلالات ساکوتیک است و فرد همچجنان ارتبطا واقعی با دنیای اطراف خود دارد و بیشتر یک اختلال شخصیتی است.

روانشناسان بر این باورند که عوامل متعددی در دوران کودکی وجود دارد که می تواند در دوران بزرگسالی برای فرد مشکل ساز باشد و بیشتر مشکلات اجتماعی نظیر فقر، بیکاری و اعتیاد ریشه در عوامل زیستی و روانی دوران کودکی دارد. اختلال نوروتیک نیز می تواند در کودکی فرد ریشه داشته باشد تحقیقات نشان می دهد که این افراد دارای نشانه هایی همچون زود رنجی، عدم اعتماد به نفس، وسواس و حساسیت هستند. استرسی که در اینگونه از افراد دیده می شود بیشتر به دلیل شرایط موقعیتی است که متحمل شده اند.

 بیماری نوروتیک

اختلالات نوروتیک:

یکی از مشکلاتی که در بین افراد مبتلا به این اختلال روانی دیده می شود اضطراب و استرس افراطی است این دسته از افراد نمی توانند استرس خود را کنترل کنند و از همه مهم تری ریشه و علتی برای استرس های خود ندارند. یکی از مسائلی که روانشناسان در رابطه با این بیماری به آن اشاره می کنند وجود انواع بیماری ها در این اختلال است و اینگونه بیان می شود که نوروتیک دارای طیفی وسیع از بیماری ها است.

تفاوت میان نورتیک و سایکوتیک:

نگرانی و ترس یکی از مهم ترین علائم و نشانه ها در اینگونه از اختلالات است که به موجب آن فرد در درازمدت دچار افسردگی های مزمن می شود که در صورت درمان نشدن می تواند به تهدید جدی تبدیل شود. در اصطلاح روانشناسی به بیماران اختلال نوروتیک روان رنجور گفته می شود و این بدان معنا است که این بیماران دارای روانی نگران و مضطرب هستند.

علت های اختلالات نوروتیک

اما تفاوت میان بیماران نوروتیک و سایکوتیک این است که بیماران نوروتیک به بیماری خود آگاه هستند و در افراد سایکوتیک این واقعیت وجود ندارد و آن ها سعی دارند تا خود را از واقعیت جدا نگه دارند. برای مثال فردی که دارای وسواس است در نوع نوروتیک می داند که دچار این حالت است اما در نوع سایکوتیک آن را انکار می کند.

یکی دیگر از تفاوت های عمده و مهمی که در بین این دو اختلال وجود دارد میزان خطر هر کی از این بیماری ها است افراد مبتلا به اختلال نوروتیک نمی توانند برای خود و دیگران آسیب و خطر جدی ایجاد کنند اما در افراد مبتلا به افسردگی سایکوتیک که دچار توهم می شود و حالتی از اسکیزوفرنی در آنها وجود دارد می توان آسیب به خود و دیگران را نیز مشاهده کرد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

 افراد مبتلا به نوروتیک

علت های بروز بیماری:

اما عامل مهم در اینگونه از بیماری های علت های بروز اینگونه از اختلالات در بیماران است. در یک دسته بندی کلی می توان علت های بروز این بیماری را به عوامل دوران کودکی، عوامل زیستی و فیزیولوژی، عوامل اجتماعی و عوامل معنوی تقسیم بندی کرد.

مهم ترین عامل در میان این عوامل به عامل های روانی در دوران کودکی باز می گردد این افراد در کودکی خود به دلیل ترس ها و اضطراب هایی که تحمل کرده اند می توانند در آینده دچار چنین اختلالاتی شوند که قطعا باید تحت نظر پزشک و مشاور قرار بگیرند.

 اختلالات روانی نوروتیک

در عوامل دیگر مانند عوامل اجتماعی می توان به فقر، بی سوادی والدین، مشکلات خانوادگی و … اشاره کرد همچنین عوامل زیستی نیز به وجود اختلالت عصبی در فرد اشاره دارد که موجب بروز چنین رفتارهایی در او می شوند. برای درمان اختلالات نوروتیک باید بیمار تحت نظر روان پزشک قرار بگیرد که روند درمانی از طریق درمان شناختی و دارو درمانی صورت می گیرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *