دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

برای تربیت کودکان منطقی از این ترفندها استفاده کنید

  • حکیمه فهیمی
  • ۷ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

برای تربیت کودکان منطقی نیاز است والدین تکنیک ها و روش های جدید مانند بالابردن هوش هیجانی، کم کردن مبارزه قدرت طلبانه، تشویق بیشتر و… را جایگزین تکنیک های انظباطی قدیمی مانند تنبیه، سکوت یا اعمال محدودیت طولانی مدت نمایند. با مطالعه این مطلب تکنیک های مختلفی در این رابطه را فراخواهید گرفت.

در امر پرورش کودکان، منطق حرف اول را می زند که باید والدین به آن اهمیت ویژه ای دهند. خانواده منطقی متناسب با سن کودک خود به خواسته های او پاسخ منطقی و معقول خواهد داد. در دنیای امروز پدر و مادری می توانند در امر تربیت کودک خود موفق باشند که به خواسته ها، اعتراضات، سوالات و مطالبات او پاسخی درست و منطقی بدهند.

تکنیک های تربیت کودکان منطقی

تعلیم و پرورش کودکان منطقی

روشهای مختلفی برای نظارت و تربیت فرزند وجود دارد اما با توجه به مهم بودن منطق در ارتباط با تربیت کودکان نیاز است والدین تکنیک ها و مهارتهای بروزتری را مانند بالابردن هوش هیجانی، کم کردن مبارزه قدرت طلبانه، تشویق بیشتر و… جایگزین روش های قبلی خود نظیر تنبیه کودک، سکوت یا اعمال محدودیت طولانی مدت برای پاسخ به خواسته ها، اعتراضات، سوالات و مطالبات فرزند خود نمایند. تنبیه و مجازات با هدف تلافی رفتار نادرست کودک موجب رنجش خاطر بیشتر فرزند خواهد شد. به نظر می رسد بکارگیری تکنیکهایی که در ادامه به آن اشاره می شود مسئولیت پذیری، حل مسائل و اعتماد به نفس کودک را بالاتر خواهد برد در صورتی که والدین به طور موثر از این روش ها بهره گیرند. به این ترتیب قصد داریم در ادامه شما را با چند تکنیک و مهارت درباره تربیت کودکان منطقی آشنا سازیم.

۱. پرهیز از انتقاد کردن

به جای اینکه کودک خود را به خاطر اشتباهاتش مورد سرزنش و انتقاد قرار دهید سعی کنید خیلی منطقی و درست رفتار کنید. به طور مثال چنانچه فرزند شما در امتحانات نمره بدی کسب کرده اعمال تایم آموزشی بیشتر بعد از زمان مدرسه امری طبیعی است اما محرومیت او از تماشای تلویزیون توجیه منطقی ندارد.

۲. داشتن اقتدار

کسب مهارت برای تربیت کودک

ابتدا به این امر توجه کنید که داشتن اقتدار با خشونت و یا رفتارهای غیرمنطقی یکی نیست. اقتدار به مفهوم تقویت جایگاه و نقش والدین در خانه و خانواده می باشد، در ضمن در خانواده ای که مادر ضعیف عمل می کند و اقتدار چندانی ندارد، قطعا کودک نیز از او حرف شنوی نخواهد داشت. باید گفت اقتدار به معنی استراتژی داشتن در امر تربیت، تنبیه، تشویق و محبت کردن می باشد. پدر و مادری دارای اقتدار هستند که این استراتژی ها را ابتدا خوب شناخته و در ادامه به خوبی اجرا نمایند تا  بتوانند در انتخاب روش های مناسب و منطقی برای تربیت کودکان خود موفق عمل کنند.

۳. چشم پوشی از اشتباهات غیر خطرناک

چنانچه کودک رفتار نادرست یا اشتباهی مرتکب شود که برای وی یا دیگران خطرناک نیست می توانید از آن چشم پوشی کنید و او را در این وضعیت درگیر اشتباهش نسازید و  از چشم غره رفتن یا بالابردن صدا پرهیز کنید. هنگامی که فرزند اشتباه خود را می پذیرد و کار نادرستش را متوقف می سازد باید او را مورد تحسین قرار داده و تعامل مثبتی با او داشته باشید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

۴. تحسین و پاداش

هنگامی که فرزند شما مورد تحسین و ستایش قرار گیرد این امر اعتماد به نفس او را بالا برده و به او می آموزید که از او چه انتظاری دارید و کودک درصدد اجرای رفتار مورد پسند و رضایت شما بر می آید. همچنین از تکنیک پاداش نیز بهره گیرید. به طور مثال برای هر رفتار درست و منطقی به او یک هدیه بدهید.
تربیت بچه های منطقی

۵. پرهیز از تاخیر در برنامه

چنانچه برای جلوگیری از تکرار رفتار نادرست کودک قصد دارید برنامه ای منطقی به اجرا گذارید سعی کنید تاخیر نداشته و بلافاصله آن را اعمال کنید. به طور مثال هنگام مرتب نکردن وسایل و اسباب بازی هایش که موجب شلوغی و به هم ریختگی منزل شده است.

۶. ثابت قدم و استوار بودن

اگر قصد دارید فرزند خود را منطقی تربیت کنید در برابر مداخلات و یا خلل هایی که در این زمینه ممکن است ایجاد شود از الگو و قوانین منطقی پیروی کرده و همچنان استوار و ثابت قدم باشید.
پرورش کودکان منطقی

۷. پرورش تفکر منطقی

آنچه برای تربیت و پرورش تفکر منطقی کودکان اهمیت دارد این است که آن ها درک کنند پدیده ها طبق قواعد و قوانینی تغییر می کنند و انسان ها نیز تابع این قوانین هستند. کودکان از این راه قادر خواهند بود در جهان پیچیده امروز راه خود را بیابند. می توان گفت از نخستین چیزهایی که فرزند شما از سنین پایین می آموزد رابطه علت و معلولی می باشد. او می فهمد برای هر عملی یک واکنش منطقی وجود دارد. به این معنی که  می آموزد هر چیزی به طور طبیعی به یک چیز دیگر ربط دارد. والدین می توانند از همین دوران کودکی او را برای پرورش تفکر منطقی آماده نمایند. یکی از راهها برای این امر بازی کردن با کودک است. یک کلاس منطق برای کودک شامل اسباب بازی ها، عروسک ها ، اشیای سرگرم کننده و والدین با انگیزه برای آموزش و بازی با او می باشد.

هر بازی می‌تواند یک فرصت برای پرورش تفکر منطقی در کودک باشد. این پدر و مادر یا مراقبان هستند که باید بازی مناسب برای کودک خود را پیدا کنید نمایند. توجه داشته باشید کودک خودش باید رابطه های منطقی را بیاموزد. و در این زمینه اجباری برای یادگیری نباشد. همچنین بازی ها در سطحی باشند که کودک را به تفکر وادارند نه این که شما برای او نکات اموزشی بازی را بازگو نمایید. در ادامه به چند نمونه از این بازی ها اشاره می شود.

بازی با مکعب

تکنیکهای تربیتی کودکان

این بازی برای کودکان بسیار جذاب بوده و آنها را از ساختن هر چیز ساده ای که با مکعب درست می شود خوشحال می سازد. مکعب می توند تفکر فضایی، علت و معلولی ،الگوسازی و خلاقیت کودکان را افزایش دهد. بنابراین نه تنها برای مهارت های فیزیکی سودمند هستند بلکه هوش ریاضی و هندسی آن ها را نیز تقویت می کنند. در ضمن به تربیت و پرورش تفکر منطقی کودکان نیز کمک خواهند کرد.

بازی کمک کن اسباب بازی ها را برداریم

با انجام این بازی هم تفکر منطقی را به کودک آموزش داده و هم او خواهد فهمید بعد از بازی باید اسباب بازی هایش را جمع کرده و نظم را می آموزد. برای این بازی چند سبد و جعبه کنار او قرار دهید و از او بخواهید اسباب بازی هایش را بر حسب رنگ، اندازه، سفتی یا نرمی در هر سبد یا جعبه قرار دهد از این طریق هم دسته بندی کردن را می آموزد و هم داشتن نظم را یاد می گیرد

بازی این چی نیست؟

یک عروسک یا ماشین اسباب بازی را بردارید و از کودک سوال کنید این چی نیست؟ کودک می آموزد برای پاسخ باید به چیز دیگری فکر کند. یک چیزی که حتی جلو چشم او نیست.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *