دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

چطور با بی قراری کودک در خواب مقابله کنیم؟

  • سحر هودانلویی
  • ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

بی قراری کودک در خواب برای والدینی که تاکنون صاحب بچه بوده اند، امری آشنا و تکراری می باشد. بیدار شدن نوزاد در ماه های اولیه تولد امر طبیعی است که به مرور زمان به آن عادت می کنید. اما اگر این روند طولانی مدت رخ داد و کم کم باعث بروز عوامل ناراحت کننده شد، باید به فکر راه حل های موثر برای رفع آن پیدا کرد.

تمامی کودکان در طول روز به دلیل فعالیت زیاد، شب را به آسانی می خوابند. در این میان فقط تعداد اندکی از آن ها وجود دارند که شب به اختلالات خواب دچار می شوند. این دسته از نوزادان برای بی خوابی های خود حتما دلیل دارند ک با رفع و رجوع کردن آن می توان خوابی راحت به نوزاد خود هدیه دهید.

برای رفع بی قراری کودک در خواب برای شما والدین گرامی راه حل ها موثر را به همراه نکاتی بیان کرده ایم، که با انجام آن ها می توانید اختلالات خواب کودک خود را از بین ببرید.

خلق و خوی کودکان چند نوع است؟

بی قراری کودک در خواب

بسیاری از کودکان به عواملی همچون؛ مشکل تنفسی، خر و پف، سرفه، تب، کابوس و وحشت دچار می شوند که همین امور در ایجاد کننده اختلال و بی قراری کودک در خواب نقش موثری ایفا می کند. این دسته از کودکان برای خوابیدن و ادامه دادن به خواب خود همواره دچار مشکل می شوند که گاه با بی قراری و آشفتگی های خود والدین را نگران و آشفته می کنند. طبق تحقیقات صورت گرفته، پسران بیشتر از دختران به این عارضه دچار می شوند و دلیل آن فعالیت بیش از حد آن ها در طول روز می باشد. همچنین فرزندان اول به دلیل تغییرات هورمونی که در آن ها وجود دارد، این اختلال را بیش از دیگر فرزندان تجربه می کنند.

در گذشته، عفونت گوش از بیماری های رایج در بین کودکان بود که در صورت ابتلا خواب آرام را از کودک سلب می کرد.

دلایلی که سبب ایجاد اختلال در خواب کودک می شود

همان طور که کودک با ورود خود به خانواده زیبایی هایی را به اعضای خانواده هدیه می دهد، ممکن است در صورت برخی مشکلات بی تابی و بی قراری کند که موجب نگرانی های والدین شود. در این بخش بهتر است با عواملی که در ایجاد بی قراری کودک در خواب نقش دارد، آشنا شوید.

  • گرسنه بودن کودک

یکی از مهم ترین عواملی که در ایجاد بی قراری کودکان در خواب نقش موثری دارد، گرسنه بودن می باشد. گرسنه شدن و رفع آن از از ابتدایی ترین نیاز های انسان است که اگر برآورده نشود به ایجاد تنش منجر می شود. در گام اول باید نیاز های غذایی کودک بررسی شود و در صورت نیاز اقدام به رفع آن شود. والدین گرامی باید عادت غذایی کودک خود را بشناسند و از زمان های گرسنگی فرزند خود به خوبی اطلاع داشته باشند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

آشنایی با علت های بی قراری کودکان در خواب

  • آروغ زدن کودک

از علت های دیگر که می توان برای بی قراری های کودکان بیان کرد، عدم آروغ زدن است. هوای اضافی که در حین شیر خوردن به معده کودک وارد می شود، عامل ایجاد کننده آروغ می باشد، که والدین برای جلوگیری از این  امر باید نکاتی را رعایت کنند.  اول اینکه برای جلوگیری از این مشکل باید از ملچ مولوچ کردن کودک در حین شیر خوردن جلوگیری کنید تا در این میان هوای اضافی به معده نوزاد وارد نشود. دوم اینکه بعد از اتمام شیر خوردن نوزاد باید حداقل نوزاد را به مدت ۲۰دقیقه بر روی سر شانه گذاشت و به پشت سر او زد تا به خوبی باد های معده خارج شوند.

تا حداقل ۱ ساعت بعد از شیر خوردن کودک باید از تکان دادن های زیاد او جلوگیری کرد تا باعث بروز استفراغ در نوزاد نشود.

  • کثیف شدن پوشک

از دیگر علت های بی قراری کودکان کثیف شدن پوشک آن ها می باشد. کثیف شدن پوشک مساوی است با کثیف شدن لباس های او که همانند دیگر عوامل باید به خوبی اقدام به رفع آن کنید. همان طور که در قسمت بالا گفته شد تغذیه از ابتدایی ترین نیاز های انسان است که باید به آن توجه کافی داشت، همینطور تعویض پوشک و لباس های او که برای کودک حکم وارد شدن به دنیای تمیز و ایمن می باشد، دومین عامل بی قراری کودک می باشد که باید به آن توجه کافی داشت. تعویض لباس های کودک به او حس نشاط و سرزندگی می دهد که در نتیجه برای او دنیای به دور از تنش ساخته می شود.

  • بسته شدن راه های تنفسی

برخی نوزادان به دلیل یسته شدن راه های تنفسی از راه بینی بسیار بی تاب می شوند که همین عامل در ایجاد کننده بی قراری های کودک در خواب نقش موثری را ایفا می کند. در این میان برای از بین بردن مشکلات تنفسی و گرفتگی بینی نوزاد باید قطره ای که تحت تجویز پزشک برای کودک تعیین شده است استفاده شود تا به خوبی رفع و درمان شود.

  • ترسیدن نوزاد

معرفی عواملی که در ایجاد بی قراری کودک در خواب نقش دارند

از دیگر بی قراری های کودکانه ترسیدن می باشد. گاه نوزادان با شنیدن صدای وحشتناک و بلند می ترسند که در نهایت همین امر به گریه آن ها منجر می شود. صدا های ناگهانی دیگر همچون زنگ خانه، تلفن و موبایل و یا حرف زدن با صدای بلند توسط اطرافیان از عوامل ایجاده کننده تنش در نوزادان می باشد. برای جلوگیری از این اتفاق باید قبل از خاموش کردن تلویزیون صدای آن را تا میزان مناسب کم کنید، صدای زنگ تلفن خود و اطرافیان را در شماره مناسب قرار دهید و همچنین دراطراف کودک از بلند حرف زدن بپرهیزید.

اگر  بخواهیم این امر را به طور کلی بیان کنیم، باید از عواملی که در نهایت منجر به ترس و بی قراری های کودک می شود، پرهیز کنید.

  • خواب آلود بودن کودک

خواب از دیگر نیاز های اساسی انسان ها می باشد که باید به آن توجه کافی و مناسب داشت. برای رعایت این امر باید فضای مناسب را برای خواب کودک فراهم آورید و توجه داشته باشید که هرچه سن کودک بالا تر می رود، از میزان خواب او نیز کاسته می شود، پس باید این اقدام را در ماه های اولیه تولد نوزاد به خوبی رعایت کنید. اگر نوزاد شما به بی خوابی و بی قراری در خواب دچار شد باید تمامی این عوامل را بررسی کرد و در صورت کم خوابی کودک در نهایت به پزشک مراجعه کنید.

  • احساس خستگی و کسلی در نوزادان

اگر بخواهید همواره کودک خود را در مکانی تکراری و بدون هیچ سرگرمی نگه دارید، در این حالت زمینه های کسالت و خستگی را برای او فراهم می آورید که برای نوزادان امری ناراحت کننده به شمار می رود. نوزادان از قوه کنجکاوی بالایی برخوردار هستند که اگر به خوبی به آنها رسیدگی نشود با گریه و بی قراری کردن سعی بر بروز این حالات می کنند. شما باید زمانی که نوزاد خود را از خانه خارج می کنید به خوبی شرایط را برای او فراهم کنید تا حوصله اش از آن مکان جدید سر نرود.

عواملی که بی قراری در خواب را برای کودکان فراهم می آورد، بشناسید

ویژگی های متفاوت کودکانه

شیوه بروز بی قراری کودکان در خواب بسیار متفاوت است، پس نباید آن ها را با یک دیگر مقایسه کنید. شما باید با ویژگی و خلق و خوی نوزاد خود به خوبی آشنا شوید و در رفع آن ها گامی موثر بردارید. اخلاق نوزادان شیر خوار را به گروه های زیر می توان دسته بندی کرد.

  • زود تحریک شونده

در این حالت کودک بدون علت شروع به گریه و بی قراری می کند. برای جلوگیری از ایجاد تنش در این نوع کودکان باید فضایی آرام برای آن ها ترتیب داد، در این حالت زیاده از حد نباید با آن ها بازی کرد و به علائمی که نشان دهنده ایجاد خستگی در آنان می شود به خوبی توجه کرد. این نوع نوزادان را باید همواره کنارشان بود و از محیط خانه خارج نکرد.

  • حساس

برخی نوزادان به دلیل ویژگی های منحصر به فرد نسبت به محرک های محیطی واکنش بسیاری نشان می دهند. این محرک ها شامل؛ بو، صدا، روشنایی بیش از حد و چهره هایی است که بسیار به آن ها نزدیک می شوند. این نوزادان خیلی سریع به افراد غریبه واکنش نشان می دهند و حتی در بعضی موارد به حرکات بدن خود نیز حساس می شوند. از یگر عواملی که باعث بی قراری کودک در خواب می شود حمام کردن، رفتن به محیطی نا آشنا و ویزیت پزشک می باشد.

نکاتی که برای ایجاد خواب راحت نوزاد باید رعایت کنید

اگر شما نیز شاهد بی قراری کودک در خواب شدید باید نکاتی را که در ادامه بیان می شود، رعایت کنید.

علت بی قراری کودکان در خواب

  • ایجاد تفاوت

در اولین گام باید برای کودک بین شب و روز تفاوتی ایجاد کنید. شما می توانید این اختلاف را با انجام نکات زیر ایجاد کنید.

  1. برای خواب های شبانه و جلوگیری از ایجاد بی قراری کودک در خواب، اتاق خواب او را تاریک نگه دارید و برای شیر دهی از حداقل نور استفاده کنید.
  2. وقتی نوزاد آرام شد و به خواب رفت، هر چند دقیقه به اتاق او نروید و خوابش را چک نکنید. شما با این کار خواب آرام نوزاد را بر هم می ریزید، سعی کنید هر گاه که صدای گریه او را شنیدید به سراغ نوزاد خود بروید.
  3. شما باید مهارت تشخیص گریه های نوزاد خود را به دست آورید. نوزاد شما ممکن است در هر فصل و اوقاتی دچار بی قراری شود و با گریه سعی بر فهماندن شما کند.  شما باید یاد بگیرید که در چه موقع چه واکنشی نشان دهید و چه هنگام به گریه های او پاسخ دهید.
  4. از عواملی که باعث تحریک نوزاد به گریه می شود در شب بپرهیزید، و سعی کنید هر عملی که انجام می دهید در نهایت آرامش و سکوت صورت گیرد. همچنین بهتر است تعویض پوشک جز موارد ضروری در شب برای جلوگیری از اختلال خواب انجام نشود.
  • فراهم آوردن مکان مناسب برای خواب نوزاد

برای ایجاد این شرایط نکات زیر را رعایت کنید.

  1. از گذاشتن اسباب بازی و وسایلی که نور و صدا از خود تولید می کنند در رختخواب نوزاد بپرهیزید.
  2. برای خواب نوزاد، شرایطی آرام و پر از آرامش ایجاد کنید.
  3. از همان اول خواب برای نوزاد، فضایی گرم  و نرم درست کنید.
  4. اغلب نوزادان برای خواب گهواره را به رختخواب های بزرگ ترجیح می دهند.
  5. بر اساس مطالعه ای که برای آشنایی با عوامل ایجاد کننده بی قراری کودک در خواب صورت گرفت؛ مشخص شد که اغلب نوزادان در ۶ ماه اولیه تولد خود ترجیح می دهند در تختی مشترک با والدین خود بخوابند.

چطور می توان برای کودک خود خوابی آرام رقم زد؟

  • به نوزادتان اجازه دست یابی به استقلال را دهید

به طور پیوسته والدین به دنبال راهی برای آرام کردن نوزاد و فراهم کردن شرایطی برای خواب آرام نوزاد هستند. این امر تا جایی درست است اما تا جایی که زیاده روی نشود. شما باید به نوزاد خود اجازه دهید که همواره به شما متکی نباشد و به دنبال راهی برای دست یابی به استقلال مناسب سن خود باشد. از سن ۳ ماهگی باید کم کم کودک را در هنگام خواب آلودگی به بیرون از تخت بگذارید تا به دنبال راهی برای رسیدن به رختخواب خود باشد و بتواند به تنهای آرام بگیرد و بخوابد. انجام ندادن این تمرینات در طولانی مدت برای شما ممکن است عواملی  ناراحت کننده ایجاد کند.

  • نوزادانی که بسیار خسته می شوند، در خواب شب خود به مشکل بر می خورند

برخی والدین بر این باورند که جلوگیری از چرت های روزانه و خواب های کوتاه نوزاد، در شب برای آن ها خوابی آرام رقم می زند. اما شما باید دقت داشته باشید که بر اساس سن کودک خود باید در طول روز خواب هایی هرچند کوتاه برایش رقم بزنید. به طور مثال نوزادان یک ماهه نیاز به ۶ ساعت خواب در طول روز دارند، نوزادان ۳ ماهه نیاز به ۴ الی ۵ ساعت خواب در طول روز دارند، و نوزادان ۶ ماهه باید در طول روز ۳ الی ۴ ساعت بخوابند. شما باید برای نوزاد خود ساعت هایی را در نظر بگیرید و برای داشت خواب خوب آن ها برنامه ریزی کنید.

نشانه های کودک بهانه گیر چیست؟

  • زمان خواب نوزاد را در زمانی معین قرار دهید

شما برای نوزاد از ۲ ماهگی به بعد باید زمانی مناست برای خواب تعیین کنید. برنامه ریزی کردن خواب برای نوزاد از اختلالاتی که در شب ممکن است برایش به وجود آید جلوگیری می کند. به طور مثال شما می توانید از ساعت ۴ تا ۸ بعد از ظهر را به خواب کودکتان اختصاص دهید. قبل از ساعت خواب کودک می توانید به حمام کردن او، کتاب خواندن، ماساژ دادن و یا شیر دادن بپردازید. انجام تمامی این عوامل به نوزادتان در داشتن خوابی آرام و راحت کمک می کند و می تواند خستگی طول روز را از بدن او خارج کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *