دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

خوردن گریپ فروت در بارداری مفید است یا مضر؟

  • مریم صبوری
  • ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

خوردن گریپ فروت در بارداری امری مهم تلقی می شود که مصرف متعادل آن برای مادران باردار بسیار توصیه می شود. از خواص گریپ فروت می توان به داشتن ویتامین ب و ث، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، آنتی اکسیدان، پکتین اشاره کرد.

تغذیه یکی از مسائل مهم در دوران حاملگی که از اهمیت ویژه ای برخوردار است شما با مصرف غذای مناسب در این دوران نه تنها به خود بلکه به جنین داخل شکم هم کمک می کنید. تاثیرات آن چه که مصرف می کنید روی کودک اثر می گذارد پس با رژیم غذایی مناسب و سالم که از چربی بی عیب و نقص و پروتئین و مواد معدنی و ویتامین تشکیل می شود به نحو صحیح مصرف نمایید. ما در اینجا می خواهیم شما عزیزان و همراهان را با یکی از میوه هایی را که در این دوران سفارش می شود آشنا کنیم. میوه گریپ فروت که بهتر است به طور مداوم آن را بخورید چون سرشار از مواد مغذی و معدنی می باشد و می تواند برای سلامتی کودک فایده های زیادی داشته باشد.

فواید خوردن گریپ فروت در بارداری

خوردن گریپ فروت در بارداری مفید است؟

یکی از میوه هایی که جزء مرکبات می باشد و طرفداران زیادی دارد و می شود در هر زمانی آن را مصرف میوه گریپ فروت می باشد. مصرف گریپ فروت در زمان حاملگی بسیار توصیه می شود و هیچ ضرری نداشته و برای سلامت مادر و جنین مفید است. بر اساس تحقیقات به عمل آمده پاسخ مصرف این میوه را مثبت داده اند و گفته شده هیچ خطری در خوردن آن مادران باردار را تهدید نمی کند. چون این میوه ترش و ملس دارای ویتامین های گروه ب و ث و کلسیم و منیزیم و پتاسیم و آنتی اکسیدان و پکتین است و بهتر است در هر زمانی به مقدار مناسبی مصرف شود.

خوردن گریپ فروت در بارداری و جلوگیری از بی خوابی

درمان فشار خون بارداری

میوه ای که می تواند فشار خون را پایین آورد و از بیماری اکلامپسی که متعلق به زنان باردار است جلوگیری کند گریپ فروت می باشد. خانم های باردار به دلیل فشار خون بالا و داشتن پروتئین فراوان در ادرار بعد از ۲۰ هفتگی، دچار پره اکلامپسی می شوند. این امر جدایی جفت را از رحم مادر باردار زودرس انجام می دهد که ممکن است زایمان زود رس انجام شود. پس با مصرف گریپ فروت بیماری فشار خون یا پره اکلامپسی را کنترل نمایید و از زایمان زودرس جلوگیری کنید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

کمک به بهبود خواب

با خوردن این میوه در بارداری به تندرستی خوابتان کمک کنید. برخی از خانم های بارداری در دوران ۳ ماهگی با مشکل بی خوابی رو برو می شوند که با مصرف این میوه می توانند هر چه سریع تر کیفیت خواب را توسعه داده و ایجاد آرامش کنند چون دارای تریپتوفان می باشد.

درمان بیماری با خوردن گریپ فروت در بارداری

معالجه ویار صبحگاهی و سوزش سردل

برای خنثی کردن اسید معده در اول صبح بهترین گزینه مصرف گریپ فروت می باشد که سوزش سردل زنان باردار را بهبود می بخشد. این اثر زمانی که رفلکس معده صورت می گیرد عضلات بدن و محتویات معده زن باردار به قسمت پشت مری رفته و موجب سوزش می شود. این میوه می تواند اسید معده را بی اثر کند و در زمان تهوع و استفراغ در ماه های اول بارداری آن را درمان کند و شدتش کم کند.

کمک به دیابت بارداری

مادرانی که در دوران بارداری دیابت داشته باشند موجب تولد نوزادانی چاق با اضافه وزن می شوند. بهترین راه حل این است که در برنامه غذایی مادر باردار مصرف گریپ فروت افزایش داده شود و غذا های نشاسته دار و شیرینی جات حذف گردد تا سیستم سوخت و ساز بدن در این کار به مادر و جنین کمک کند.

مصرف بهینه گریپ فروت

درمان یبوست

با مصرف میوه گریپ فروت که دارای فیبر مناسبی می باشد راه حلی عالی برای کمک به بیماری یبوست در زنان باردار است. شما با رژیم غذایی سالمی که دارید می توانید مشکلات دستگاه گوارش و روده را حل نمایید. پس از مصرف این میوه غافل نشوید و به هیدراته کردن بدن در زمان بارداری کمک کنید. به دلیل وجود آب فراوان گریپ فروت می تواند تا ۹۰% از مشکل یبوست را در این دوران درمان می کند.

کمک به درمان کم خونی

با خوردن گریپ فروت در این دوران که مقدار قابل توجهی ویتامین B دارد و از مشکلات اساسی خانم های باردار کم خونی است. موجب کاهش ریسک کم خونی می شود و از این مشکل جلوگیری می کند.

عوارض خوردن گریپ فروت در بارداری

بهبود استخوان سازی جنین

از دلایل نقص عضو مادرزادی جنین کمبود کلسیم است که کی از تغذیه های مهم کلسیم می باشد. اگر مادر با کمبود این مواد روبرو شود ممکن است مشکلاتی برای نوزاد خود به عمل آورد با خوردن گریپ فروت در بارداری حدود ۲% از کلسیم روزانه بدن تامین می شود.

کاهش ورم اندام در زمان بارداری

گریپ فروت سرشار از بیوفلاونوئید و ویتامین ث می باشد که کمک از تجمع آب در زیر پوست بدن خانم های باردار جلوگیری می کند.

جلوگیری از بیماری های عفونی

خانم های باردار اغلب در معرض خطر ابتلا به عفونت در زمان بارداری می شوند. که با مصرف این میوه به دلیل وجود فلاونوئید از عفونت و بیماری هایی از این قبیل می تواند پیشگیری کند.

زیان خوردن گریپ فروت در بارداری

سلامت قلب

پتاسیم موجود در این میوه لذیذ و خوشمزه به سلامت قلب زنان باردار و همینطور جنین داخل رحم کمک ویژه ای می کند. چون گریپ فروت گلیسیرید خون و کلسترول را کم کرده و دچار آرام سازی رگ های خونی و از حمله قلبی و بیماری عروقی و سکته جلوگیری می کند.

جلوگیری از نقص مادرزادی

چون در میوه گریپ فروت مقدار بالایی اسید فولیک دیده می شود می تواند به درمان نقص مادرزادی در لوله های عصبی نوزاد کمک کند.

پیشگیری از اضافه وزن

فیبر موجود در میوه گریپ فروت به شکل تقویت کننده قوی که موجب سوخت و ساز بدن خانم های باردار می شود را بالا برده و از مشکل اضافه وزن جلوگیری می کند. بهتر است در زمان قبل وعده غذایی مصرف شود تا تاثیر معجزه بخش آن را ببینید.

خوردن گریپ فروت در بارداری و جلوگیری از نقص مادرزادی

ممانعت از بروز سنگ کلیه

به علت داشتن سیترات در میوه گریپ فروت که از بروز سنگ های کلسیمی در بدن جلوگیری کرده و حالت اسیدی ادرار زنان باردار را زیاد می کند. پس با خوردن گریپ فروت از شکل گیری کلسیم اگزالات کوچک تر در بدن پیشگیری کنید.

جلوگیری از افزایش کلسترول

گریپ فروت دارای پکتین و فیبر است که نقش اساسی در کم شدن کلسترول دارد و برای سلامت بدن مادران باردار توصیه می شود. مصرف با برنامه ریزی این میوه سطح کلسترول و تری گلیسرید خون را تا بیش از ۱۵% کاهش می دهد.

خوردن گریپ فروت در بارداری و پیشگیری از فشارخون و کلسترول

منع آسم با خوردن این میوه

از بهترین ویتامین ها در وجود گریپ فروت ویتامین C می باشد که از آن در رژیم های غذایی می توان استفاده کرد. این میوه می تواند از بروز آسم جلوگیری کند و همچنین به نوزاد منتقل نکند که در این رابطه نقش بسیار مهمی دارد.

رفع آنفولانزا و سرماخوردگی

اگر چنان چه در این دوران سرما خوردید تا جایی که لازم است باید از مصرف هرگونه قرص و دارو جلوگیری کنید. بهترین راه برای حل این مشکل که نه به جنین آسیب بزند و نه به مادر مصرف گریپ فروت می باشد که مقدار قابل توجهی ویتامین ث دارد.

خوردن گریپ فروت در بارداری و پیشگیری از سرطان

پیشگیری از سرطان

با خوردن گریپ فروت در بارداری از راه های وجود سرطان جلوگیری کنید و این بیماری را به نحوی از بین ببرید. چون اینمیوه آنتی اکسیدان دارد از بروز هر نوع سرطانی جلوگیری می کند.

پوستی زیبا با مصرف گریپ فروت

اگر مایل هستید پوستی صاف و سالم داشته باشید از خوردن گریپ فروت غافل نشوید. به دلیل بارداری خانم ها ممکن است در ماه های آخر به وجود آلرژی با مشکل پوستی روبرو شوند که بهترین راه مصرف این میوه است. چون ویتامین C دارد از ناراحتی پوستی مثل: آفتاب سوختگی و جای لک و جوش و آسیب پوستی و آلودگی هوا بر روی صورت اجتناب کرده و به حداقل می رساند.

خوردن گریپ فروت در بارداری مفید است؟

عوارض مصرف گریپ فروت برای خانم های باردار

  1. مصرف گریپ فروت اثر برخی از دارو های شیمیایی را خنثی و می تواند تغییر دهد که قبل مصرف باید با تجویز پزشک خورده شود.
  2. خوردن گریپ فروت در بارداری نباید به صورت ناشتا و با معده خالی صورت بگیرد که در مدت طولانی موجب درد معده می شود.
  3. چنان چه در زمان بارداری بیماری ناراحتی معده و کلیه و مری دارید باید دور این میوه را خط بکشید و مصرف نکنید.
  4. خوردن زیاده از حد گریپ فروت ممکن است باعث افزایش بیماری های هورمونی شود.
  5. پس از مشورت با پزشک معالج خوردن گریپ فروت را معتدل در نظر بگیرید و بیش از حد مصرف نکنید تا دچار ضرر برای خود و جنین دلبندتان نشوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *