دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

راهکارهای رفع قرمزی پوست صورت و شناخت روش های جلوگیری از قرمزی صورت

  • سحر بهرامی
  • ۷ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

یکی از شایع ترین مشکلاتی که بیشتر افراد از آن گلایه می کنند، قرمزی پوست صورتشان می باشد که این قرمزی می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد مانند خشکی شدید پوست، آکنه، اگزما، سبوره، رزاسه، پارگی مویرگ ها و… می تواند دلیلی قرمز شدن پوست صورت باشد که ما در ادامه به ارائه روش هایی برای رفع قرمزی پوست خواهیم پرداخت.

البته هر قرمزی خفیفی که بر روی پوست صورت می باشد نشان دهنده بیماری نیست زیرا این قرمزی می تواند به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در هوای سرد، ماندن طولانی مدت در آب هوای بسیار گرم، مصرف الکل و یا داشتن استرس زیاد باشد، بلکه منظور ما قرمزی های شدید و همیشگی پوست صورت می باشد که در برخی مواد موجب سوزش، خارش، و التهاب صورت می شود، شما نباید نگران این موضوع باشید زیرا راه های فراوانی برای رفع قرمزی پوست وجود دارد که می تواند تمامی نشان های قرمزی را از صورتتان محو نماید. قرمزی پوست چه دلایلی دارد

در مطالب پیشین شما را با مطالبی همچون روش های درمان خشکی پوست در فصل زمستان و جلوگیری از آفتاب سوختگی آشنا کردیم حال در ادامه شما را به بهترین راهکار های درمان قرمزی صورت آشنا می کنیم.

راهکارهای موثر برای رفع قرمزی پوست صورت

همانگونه که گفتیم قرمزی پوست عارضه ای بسیار متداول می باشد که بیش از آنکه به عنوان یک بیماری تلقی شود بیشتر یک واکنش طبیعی می باشد، شما برای اینکه به بهبود قرمزی صورت خود بپردازید قبل از هر چیز باید علت آن را کشف نمایید. به طور معمول این اتفاق بیشتر برای افرادی بیش می آید که دارای پوستی بی رنگ، افرادی که مصرف الکل می پردازند، کسانی که نسبت به دیگران سریع تر دچار سرخی پوست می شوند، زنان بیشتر ز مردان این مشکل را تجربه می کنند اما اگر مردان دچار سرخ صورت شوند این عارضه در آنان بسیار شدید تر بروز خواهد کرد که ما در ادامه به چند نمونه ماسک طبیعی برای از بین بردن سرخی پوست صورت پرداخته ایم:

روش های خانگی رفع قرمزی پوست صورت

استفاده از سرکه سیب

یک از راه های رفع قرمزی پوست صورت استفاده از سرکه سیب خام می باشد، سرکه سیب به دلیل خاصیت اسیدی که دارد می تواند تمامی جرم هایی که باعث ایجاد قرمزی، التهاب و حتی خارش پوست می شوند را از بین ببرد و برای پوست به عنوان یک ضد عفونی کننده عمل نماید.

از این رو برای استفاده از سرکه سیب ابتدا باید کاملا صورت خود را بشویید و سپس خشک نمایید بعد به اندازه ۲ قاشق غذا خوری سرکه سیب را به نصف یک لیوان آب اضافه نمایید سپس با استفاده از یک پنبه کوچه سرکه را به تمامی نقاط پوستان بمالید، سپس بگذارید فقط به مدت ۵ دقیقه بر روی صورتتان باقی بماند و بعد به خوبی صورتتان را آبکشی نمایید. توصیه می شود از این ماسک در هنگام خواب استفاده نمایید.

استفاده از ماسک عسل مانوکا

 همانطور که می دانید انواع مختلفی از ماسک عسل وجود دارد که یکی از انواع آن مانوکا نوعی عسل نیوزلندی و کاملا طبیعی می باشد که خواص ضد التهابی آن در جهان بسیار مشهور می باشد تا جایی که در بسیاری از مراکز درمانی از این عسل برای درمان زخم ها و عفونت ها مورد استفاده قرار می گیرد، شما می توانید با تهیه این محصول از فروشگاه ها با استفاده از آن یک ماسک عالی برای رفع قرمزی پوس تصورت خود تهیه نمایید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

از این رو ابتدا ۱ قاشق غذا خوری عسل را با ۱ قاشق غذا خوری روغن نارگیل بود داده ترکیب نمایید و در آخر ۲ قطره از اسانس اسطوخودوس را به ترکیبتان اضافه نمایید به خوبی آنها را با یکدیگر مخلوط نمایید. سپس مخلوط به دست آمده را روی صورتتان بمالید به خصوص در نواحی که قرمزی بیشتری دارد، کافیست ۲ مرتبه در هفته این ماسک را برای صورتتان استفاده نمایید خواهید دید که با خاصیت ضد التهابی خود چگونه به رفع قرمزی پوست صورت تان می پردازد.

چگونه قرمزی پوست صورت را از بین ببریم

استفاده از قرص آسپرین

یک روش جالب دیگر برای درمان قرمزی پوست صورت البته از نوع خفیف استفاده از قرص آسپرین می باشد، این قرص به دلیل داشتن اسید سالیسیلیک می تواند رگ های خونی که در زیر پوست قرار دارد را منقبض کند و از شدت التهاب و قرمزی آن بکاهد، از این رو شما ابتدا باید ۲ عدد قرص آسپرین را کاملا پود کنید و مقدار بسیار کمی به آن اضافه نمایید تا کمی خمیری شود بعد از آن که خمیری شد باید مخلوط را بر روی پوست خود بمالید و بگذارید برای مدت ۱۰ دقیقه بر روی پوستتان باقی بماند و بعد آن صورتتان را آبکشی نمایید.

استفاده از ماسک آلوئه ورا

همه ما از فواید بی نظیره آلوئه ورا برای پوستمان آشنا هستیم، آلوئه ورا به دلیل داشتن اثرات تسکین دهنده و خواص آنتی باکتریال که دارد می تواند گزینه ای مناسب برای رفع قرمزی پوست صورت، التهاب، خشکی و خارش پوست صورت باشد؛ شما برای تهیه ماسک آلوئه ورا باید از ژل طبیعی آن استفاده نمایید.

برای ساخت ماسک آلوئه ورا باید به اندازه ۲ قاشق غذا خوری از ژل آلوئه ورا را از برگ آن بیرون بیاورید و آن را به صورت مستقیم بر روی صورتتان بگذارید و به آرامی شروع به مالیدن صورت خود کنید، علاوه بر این استفاده از ماسک آلوئه ورا می تواند قرمزی هایی که ناشی از تابش آفتاب می باشد را هم از بین ببرد و پوست خشک را هم نرم و لطیف نماید از این رو سعی کنید روزانه ۲ مرتبه از این ماسک استفاده نمایید تا جایی که به طور کامل قرمزی پوست صورتتان از بین برود.

بهترین راه درمان پوست های قرمز

استفاده از یخ

استفاده از یخ علاوه بر اینکه روش بسیار مفیدی است می تواند به سرعت قرمزی پوستتان را از بین ببرد، استفاده از کمپرس یخ بیشتر برای جلوگیری از کبودی ها و کاهش التهابات مورد استفاده قرار می گیرد که بسیاری از افراد از این روش برای محو کردن قرمزی پوست خود استفاده می کنند.

شما برای استفاده از این روش ابتدا باید مقداری یخ خرده شده را درون یک کیسه پلاستیکی بگذارید و آن را داخل دستمال بپیچانید سپس آن را بر روی نواحی قرمز رنگ صورتتان بگذارید. و بعد از گذشت چند دقیقه مدام جای آن را بر روی صورتتان تغییر دهید. اگر به یخ دسترسی نداشتید شما حتی می توانید از یک دستمال مرطوب هم برای رفع سرخی پوست صورت هم استفاده نمایید.

نکته: به هیچ عنوان یخ را به شکل مستقیم بر روی پوست خود قرار ندهید زیرا می تواند صورتتان را بیشتر تحریک کند و باعث قرمزی شدید تر پوستتان شود.

استفاده از روغن درخت چای

یکی از بهترین روغن های طبیعی که به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و آنتی باکتریال اثرات درمانی موثری دارد روغن درخت چای می باشد فقط کافیست این روغن را تهیه نمایید و سپس آن را به صورت مستقیم بر روی پوست صورتتان ماساژ دهید، شما می توانید از این روغن برای رفع قرمزی های ناشی از آکنه و اگزما بر روی پوست صورت تان استفاده نمایید.

 راه های رفع قرمزی پوست صورت

استفاده از ماسک خیار

خیار به دلیل خاصیت خنک کننده ای که دارد می تواند در جهت رفع قرمزی پوست صورت بسیار موثر باشد، علاوه بر این خیار با دارا بودن مواد معدنی و ویتامین ها تضمین کننده سلامت پوست هستند که شما می توانید با تهیه ماسک آن از مزایایش بهره مند شوید. برای استفاده از خیار بر روی پوستتان ابتدا باید خیار را درون یخچال بگذارید تا مقداری خنک شود سپس آن را به برش های کوچکی تقسیم نمایید و بر روی صورت خود بگذارید تا با خاصیت خنک کنندگی که دارد قرمزی پوستتان را از بین ببرد.

استفاده از روغن نارگیل

از دیگر راه های موثر برای رفع قرمزی پوست صورت استفاده از روغن نارگیل طبیعی می باشد چراکه می تواند به طور کامل تمام قرمزی های پوست صورتتان را از بین ببرد، روغن نارگیل می تواند برای پوست شما همانند یک محافظت کننده عمل نماید، شما برای استفاده از این روغن کافیست روزانه مقداری از آن را روی پوست صورتتان بمالید. روغن نارگیل گزینه مناسبی برای درمان خشکی پوست،  درمان اگزما و واکنش های آلرژیکی می باشد.

چگونگی رفع قرمزی پوست صورت

علل اصلی قرمزی و التهاب گونه ها

دلایل مختلفی موجب التهاب و قرمزی پوست می شود که آگاهی از این دلایل احتمالی قرمزی صورت می تواند شخص را در شناخت مشکلات زمینه ای خود و درمان مناسب در این زمینه کمک نماید، در زیر به معرفی شایع ترین دلایل قرمزی صورت می پردازیم :

خشکی پوست : کمبود رطوبت موجب خشکی پوست می شود که این عارضه با قرمزی پوست همراه است.

غذاهای تند :خوردن غذاهای گرم با ادویه زیاد می تواند برای دقایقی صورت را قرمز و ملتهب کند.

دما :تغییرات دمایی، حال چه هوا سرد باشد و یا گرم، قرمزی موقتی بر روی صورت شما ایجاد خواهد شد.

درماتیت سبورئیک :این عارضه یک بیماری التهابی پوستی و غیر مسری می باشد که با علائمی مثل خارش پوست، قرمزی و بثورات بروز پیدا می کند

رفع قرمزی پوست

روزاسه : این اختلال پوستی مزمن نیز یکی دیگر از علل بروز قرمزی پوست، جوش و شکستگی عروق خونی مشخص می باشد که در سنین ۳۰ تا ۶۰ سالگی مشاهده می شود.

اگزما : عارضه اگزمای پوستی که به عنوان درماتیت آتوپیک شناخته می شود با علائمی همچون خشکی پوست، خارش و التهاب و قرمزی پوست همراه است.

لوپوس : یک نوع اختلال التهاب خودایمنی می باشد که موجب ایجاد التهاب در اندام ها و پوست می شود و معمولا به شکل قرمزی در سطح پوست دیده می شود.

فعالیت های ورزشی با افزایش دمای بدن و جریان طبیعی خون در سطح پوست، می تواند موجب برافروختگی و قرمزی پوست به خصوص در افراد با پوستهای روشن شود. همچنین لایه برداری بیش از حد پوست، قرار گرفتن در معرض نور خورشید (اشعه ماوراء بنفش)، آکنه، حساسیت به دارو و آلرژی از عوامل دیگر بروز قرمزی و التهاب صورت هستند.

از بین بردن قرمزی پوست صورت

نکات مهم برای از بین بردن قرمزی صورت

  • افرادی که پوست قرمزی دارند برای رفع آن، به هیچ عنوان نباید برای شستشوی صورت خود از صابونهایی که ترکیبات شیمیایی دارند استفاده کنند زیرا باعث برانگیخته شدن بیشتر پوست و قرمزی بیشتر صورت می شود.
  • این گونه افراد باید همیشه قبل از اینکه به رختخواب بروند صورت خود را کاملا از هرگونه مواد آرایشی کاملا پاک کنند تا تمام آلودگی ها و باکتری ها از روی پوست از بین برود.
  • هنگام بیرون رفتن از خانه حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و به هیچ عنوان نگذارید آفتاب مستقیم به صورتتان برخورد داشته باشد.
  • سعی کنید از مصرف غذایی که باید برانگیختگی تان می شود خودداری کنید مانند غذاهای تند و پر ادویه و نوشیدنی های الکلی.
  • سعی کنید در طول روز به اندازه کافی آب بنوشید.
  • و تا جای ممکن هم استرس را از خود دور نمایید.
  • از لمس کردن بیش از حد پوست خود و هر کاری که باعث تحریک پوستتان می شود خودداری کنید.
  • چنانچه قرمزی صورتتان با تنگی نفس و تپش قلب همراه است حتما به پزشک مراجعه نمایید.

را های درمان سرخی صورت

کلام آخر: افرادی که به چنین عارضه ای دچار هستند باید سبک زندگی خود را تغییر دهند و بهترین کاری که می توانند انجام دهند دوری از هر گونه عاملی است که منجر به قرمزی پوست می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *