دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جلوگیری از آفتاب سوختگی با چند تکنیک طبیعی و ساده خانگی

  • مهتاب علی پناه
  • ۱۴ آذر ۱۳۹۸
  • ۰

آفتاب سوختگی یکی از مشکلاتی پوستی بسیار شایع می باشد که در اثر قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض نورخورشید ایجاد می باشد که با کمک روش های جلوگیری از آفتاب سوختگی می توانید از شر آفتاب سوختگی خلاص  شوید.

آفتاب سوختگی یک نوع التهاب پوستی می باشد که با آمدن فصل تابستان در بین افراد بیشتر دیده می شود که در واقع مراقبت نکردن از پوست در مقابل نور خورشید سبب به وجود آمدن آفتاب سوختگی می شود اما روش های خیلی ساده و راحتی به منظور پیش گیری از آفتاب سوختگی وجود دارند که در ادامه با این روش های آشنا خواهید شد.

آفتاب سوختگی و راه های پیشگیری از آن

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید سبب از بین رفتن پوست می شود و در نتیجه سطح پوست خشک و لکه های کوچک قرمز رنگ بر روی پوست ظاهر می شود و شاید با استفاده از انواع کرم ها بتوانید از آفتاب سوختگی جلوگیری کنید و یا شدت درد آفتاب سوختگی را کاهش دهید اما قرار گرفتن همیشگی در معرض نور خورشید چین و چروک بیشتری بر روی پوست تان ظاهر می کند بنابراین به هیچ وجه بدون زدن کرم ضد آفتاب در معرض نور آفتاب قرار نگیرید زیرا پوست تان دچار آفتاب سوختگی خواهد شد.

پیشگیری از آفتاب سوختگی با راهکارهای طبیعی

آشنایی با روش های جلوگیری از آفتاب سوختگی

هر چند تابستان فصل بسیار زیبایی می باشد اما مشاهده آفتاب سوختگی بر روی پوست بسیار عذاب آور می باشد، با آمدن فصل گرما مراقبت از پوست به منظور پیشگیری از آفتاب سوختگی از اهمیت بالایی دارد، در این مقاله شما را با روش هایی جهت جلوگیری از آفتاب سوختگی آشنا خواهیم کرد.

استفاده از ضد آفتاب

استفاده از ضد آفتاب با حداقل spf 15 به منظور جلوگیری از آفتاب سوختگی بسیار مهم است بنابراین ۲۰ دقیقه قبل از از قرار گرفتن در معرض نور خورشید لایه نازکی از ضد آفتاب را بر پوست تان بزنید تا بتواند سبب کاهش پنجاه درصد از ضرر های نور خورشید شود و البته بر روی گردن، دستان، پشت سر و روی بینی فراموش نکنید زیرا، طبق تحقیقات انجمن سرطان پوست در حقیقت هشتاد درصد سرطان های پوست از نقاط گفته شده شروع می شود، حتی در صورت ابری بودن هوا نیز از ضد آفتاب استفاده کنید و البته انتخاب کرم ضد آفتاب خوب نیز بسیار مهم است.

آشنایی با راه های پیشگیری از آفتاب سوختگی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

همچنین به منظور رفع خشکی لب ناشی از آفتاب سوختگی از مواد چرب ضد آفتاب استفاده کنید تا تاثیر منفی بر روی لبان شما نگذارد.

پوشیدن لباس و کلاه به رنگ تیره

استفاده از لباس و کلاه به رنگ تیره سبب جلوگیری از آفتاب سوختگی می شود  و به دلیل گرمای شدید از خیس کردن لباس به منظور خنک شدن پرهیز نمایید بنابراین بهتر است از لباس خشک استفاده کنید تا اثر نورخورشید بر بدن کمتر شود.

توصیه : از ظهر تا سه بعدظهر به دلیل شدت نور خورشید از قرار گرفتن در این ساعت زیر نور خورشید خودداری کنید.

پیشگیری از آفتاب سوختگی با روش های ساده

نشانه های آفتاب سوختگی

  • تورم، درد، قرمزی و گاهی بروز تاول بر روی پوست از علایم شایع آفتاب سوختگی می باشد.
  • در مواقع آفتاب سوختگی شدید حالت تهوع و استفراغ ایجاد می شود.
  • در صورتی که همراه با آفتاب سوختگی دچار تب شدید حتما به پزشک مراجعه نمایید.
  • ور آمدن یا تیره شدن پوست بعد از بهبودی که به شدت آفتاب سوختگی بستگی دارد.
  • دلیریوم در اثر آفتاب سوختگی های شدید و وسیع

روش های درمان آفتاب سوختگی

در صورتی که دچار آفتاب سوختگی شدید با کمک روش هایی که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد می توانید آن را برطرف کنید.

چای سبز

چای سبز علاوه بر اینکه از فواید بی نظیری برخوردار است برای درمان آفتاب سوختگی نیز گزینه بسیار مناسبی است و قرمزی پوست را که ناشی از آفتاب سوختگی می باشد را کاهش می دهد، بنابراین چای سبز را آماده کنید و پس از خنک شدن یک پارچه به آن آغشته کنید و اجازه دهید به مدت پانزده تا بیست دقیقه بر روی محل آسیب پوست دیده بماند.

توصیه های مهم برای جلوگیری از آفتاب سوختگی

اسطوخودوس

از دیگر روش ها به منظور کاهش علایم آفتاب سوختگی استفاده از روغن اسطوخودوس می باشد از این رو سه تا چهار قطره از روغن اسطوخودوس را به آب معدنی سرد اضافه نمایید سپس ترکیب به دست آمده را بر روی پوست اسپری نمایید.

روش های درمان آفتاب سوختگی

جوش شیرین

به منظور درمان آفتاب سوختگی می توانید چند قاشق جوش شیرین را به وان آب سرد اضافه نمایید سپس به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه داخل آن دراز بکشید فقط در انجام این روش دقت داشته باشید که به مدت طولانی در آن نمانید زیرا، سبب افزایش حساسیت و سوزش پوست شما می شود.

دوش آب سرد

دوش گرفتن با آب سرد یا وارد شدن به وان آب خنک سبب بهتر شدن سوختگی می شود اما در زمان استفاده از این روش به هیچ عنوان به محل سوختگی صابون نزنید زیرا سبب افزایش حساسیت آن نقطه خواهد شد  البته استفاده از کمپرس آب سرد نیز می توانید به درمان آفتاب سوختگی کمک کند.

روش های جلوگیری از آفتاب سوختگی

نشاسته ذرت

می توانید نشاسته ذرت را با آب مخلوط کنید سپس خمیر حاصل از آن را با مستقیم بر روی پوست قرار دهید تا درد ناشی از آفتاب سوختگی کاهش پیدا کند.

روش های درمان آفتاب سوختگی

شیر

در یک کاسه یک فنجان شیر، چهار فنجان آب و چند قطعه یخ را با هم مخلوط کنید سپس پارچه ای تمیز را به مخلوط حاصل آغشته کنید و به مدت پانزده تا بیست دقیقه بر روی پوست قرار دهید برای رسیدن به نتیجه بهتر هر دو تا چهار ساعت از این روش استفاده کنید.

ماست

ماست نیز برای درمان التهاب و درد ناشی از آفتاب سوختگی بسیار موثر می باشد بنابراین به منظور رفع نواحی آفتاب سوختگی ناحیه آسیب دیده را با لایه از ماست پوشانده سپس بعد از مدتی آن را شسته و با دستمال خشک نمایید.

جلوگیری از آفتاب سوختگی با روش های طبیعی

کمپرس یخ

به منظور کاهش التهاب و درد ناشی از آفتاب سوختگی یخ و آب را داخل ظرفی قرار دهید سپس پارچه را به آن آغشته کنید و بر روی نواحی آسیب دیده پوست تان قرار دهید استفاده از این روش چند بار در روز به مدت ده تا پانزده دقیقه تاثیر شگفت انگیزی دارد و در صورتی که درد و خارش برای تان غیر قابل تحمل می باشد می توانید به پزشک مراجعه کنید.

بهترین راه درمان آفتاب سوختگی

در برخی موارد آفتاب سوختگی با روش های طبیعی و خانگی درمان نمی شود بنابراین در صورتی که دچار خارش حاد، غش، حالت تهوع، ضعف عمومی و تاول های زیاد شدید و یا قسمتی از پوست تان به رنگ بنفش تبدیل شده است حتما به پزشک مراجعه کنید تا داروی مناسب را برای تان تجویز نماید و دقت داشته باشید در صورتی که آفتاب سوختگی در حال گسترش بر روی بدن تان می باشد احتمال دارد عفونت در بدن پخش شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *