دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خوردن لبنیات در بارداری و باید و نبایدهای مصرف انواع لبنیات در این دوران

  • ساناز براتی
  • ۲۲ دی ۱۳۹۸
  • ۰

لبنیات و انواع محصولات لبنی سرشار از کلسیم، فسفر، پروتئین، ویتامین D و دیگر ویتامین های لازم و ضروری برای مادر و جنین هستند. مواد مغذی موجود در لبنیات باعث بهبود استخوان ها و همچنین جلوگیری از پوکی استخوان در مادران باردار و جنین می شود بنابراین خوردن لبنیات در دوران بارداری به شدت توصیه می شود.

  از مهمترین مسائل در دوران حاملگی و سلامت جنین، تغذیه مادر باردار است. رشد جنین رابطه مستقیمی با تغذیه مادر باردار دارد. برخی از مواد مغذی مورد نیاز جنین توسط تغذیه مادر تامین می شود. داشتن یک رژیم غذایی سالم و مناسب در این دوران ضروری و لازم است. در این مطلب به بایدها و نبایدهای مصرف لبنیات برای زنان باردار می پردازیم.

خوردن لبنیات در دوران بارداری

لبنیات و محصولات لبنی سرشار از کلسیم، پروتئین و ویتامین D، فسفر و ویتامین های لازم و ضروری برای مادر و جنین است. این مواد مغذی در لبنیات باعث رشد استخوان ها، دندان ها، ماهیچه ها، قلب و اعصاب شده و برای انعقاد خون بسیار مهم هستند.

خوردن انواع لبنیات در بارداری

بی تردید یکی از خواسته های بزرگ مادران باردار، داشتن نوزادی سلامت و پر انرژی است. به همین خاطر همیشه مادران به دنبال مواد مغذی هستند که برای جنین و نوزادشان مفید باشد. و از موادی که مضر است دوری می کنند. در زمان حاملگی تغییرات زیادی در مادران شکل می گیرد و نیاز به برخی از ویتامین ها و مواد معدنی بیشتر می شود. از جمله مواد مغذی و مهم برای مادران باردار مواد لبنی و لبنیات ها هستند که خوردن آن در این دوران به مادران توصیه می شود. لبنیات بیش از ۲۸ درصد از کلسیم و پروتئین مورد نیاز و همچنین فیبر و مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز مادران را تامین می کند. در کل لبنیات مقدار زیادی از نیاز های غذایی را برطرف می کنند. کلسیم که مهم ترین ماده در تشکیل استخوان ها و دندان هاست بسیار واجب و ضروری برای مادران و جنین است. در صورت نبود کلسیم کافی در بدن مادر جنین مجبور به تغذیه از استخوان های مادر شده و پوکی استخوان را برای مادر به همراه دارد.

خوردن مواد لبنی در بارداری

مصرف شیر در دوران بارداری

شیر یکی از اصلی ترین لبنیات است که خوردن آن در دوران بارداری با وزن گیری نوراد رابطه مستقیم دارد. خوردن بیش از سه لیوان شیر در طول روز باعث وزن گیری جنین در سه ماهه دوم بارداری می شود. مادرانی که در سه ماهه دوم بارداری شیر و لبنیات به میزان کافی خورده باشند در زمان تولد وزن نوزادشان حدود ۱۳۵ گرم بیشتر از سایرین است. همچنین دور سر این نوزادان ۳/۲ سانتی متر بیشتر از نوزادان دیگر است. مصرف شیر تاثیر زیادی بر قد نوزاد نداشته است. مادران توجه داشته باشند که قبل از مصرف شیر حتما باید آن را به اندازه کافی جوشاند.

مصرف لبنیات در بارداری

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

مصرف پنیر فتا در دوران بارداری

از دیگر لبنیاتی که می توان در دوران بارداری مصرف کرد پنیر فتایی است که البته با شیر پاستوریزه تهیه شده باشد. بر طبق گفته متخصص همه گیر شناسی مرکز کنترل و پیشگیری در آمریکا، دکتر کلی جانسون« مصرف محصولات لبنی که از شیر پاستوریزه تهیه نشده باشند ممنوع و خطر آفرین است». همچنین استفاده از شیر غیر پاستوریزه سبب انتقال عفونت باکتریایی لیستریوز شده که بسیار خطرناک برای نادران باردار بوده و امکان سقط جنین را فراهم می کند.

میزان مصرف لبنیات در بارداری

مصرف ماست در دوران بارداری

یکی دیگر از لبنیاتی که خوردن آن در دوران بارداری توصیه می شود ماست است. البته باز هم تاکید می کنیم که باید حتما پاستوریزه باشد. ماست یک ماده لبنی سرشار از کلسیم بوده که برای رشد جنین و استخوان ها بسیار مفید و واجب است. نوعی باکتری به نام پروبیوتیک در ماست وجود دارد که باعث رشد جنین شده و همچنین در هضم غذا به مادر باردار کمک می کند و از مشکلات گوارشی در دوران بارداری جلوگیری می نماید. برخی از انواع ماست که خوردن آن در دوران بارداری منع شده است عبارتند از: ماست غیر پاستوریزه، ماست پر چرب و دیگر لبنیات چرب چون چربی اشباع شده برای هیچ فردی مفید نیست بویژه برای مادران باردار، خوردن ماست و لبنیات چرب باعث مشکلاتی از قبیل مشکل قلبی، گوارشی و افزایش وزن در مادران باردار می شود. مادران باردار بهتر است در طول روز سه بار ماست بخورند هر بار به میزان ۲۰۰ گرم، خوردن ماست با انواع میوه بلامانع است.

خوردن لبنیات در دوران بارداری

مصرف کشک در دوران بارداری

از لبنیات مورد استفاده در این دوران کشک است که در دو نوع خشک و مایع وجود دارد. در خوردن کشک مایع باید دقت شود که حتما از نوع پاستوریزه باشد، در کل باید حتما کشک مایع را قبل از مصرف برای ۲۰ دقیقه جوشاند. مسمومیت در خوردن کشک مایع غیر پاستوریزه بسیار بالاست. ولی کشک خشک عاری از هر نوع آلودگی بوده و به خاطر چربی پایین نسبت به کشک مایع برای مادران باردار مفید تر است. به جای مصرف شکلات بهتر است مادر باردار از کشک خشک استفاده نمایید. با مصرف روزانه دو تا سه تکه کشک خشک نیاز روزانه مادر باردار تامین می شود. فقط در مصرف کشک به میزان نمک آن توجه کرده و از کشک کم نمک مصرف نمایید.

فوائد خوردن لبنیات در بارداری

لبنیات قابل اطمینان در دوران بارداری

  • پنیرهای سفت : (به استثناء پنیر چدار، پارمسان و استیلتون) به خاطر پایین بودن درصد رطوبت در این پنیر ها احتمال رشد باکتری نیز پایین بوده، اغلب این پنیر ها پاستوریزه هستند.
  • پنیرهای نرم خاص: بعضی از پنیر های نرم را در زمان بارداری می توان مصرف نمود. ولی قبل از مصرف هر نوع پنیری از پاستوریزه بودن ان مطمئن باشید. از جمله این پنیر ها می توان به پنیر خامه ای، پنیر موزارلا و پنیر کوتاژ اشاره کرد.
  • پنیر نرم پخته: یکی دیگر از لبنیات مفید در دوران بارداری پنیر پخته است. با پختن پنیر باکتری های مضر آن از بین رفته و بی ضرر است. قبل از خوردن این نوع از پنیرها از بخار پز شدن درست آن اطمینان حاصل نمایید.

فوائد مصرف انواع لبنیات در بارداری

محصولات لبنی دارای ممنوعیت مصرف در بارداری

هر نوع ماده لبنی غیر پاستوریزه نباید در طول بارداری مصرف شود. جنین و مادر باردار باید در طول دوران بارداری از بیماری خطرناک لیستریا در امان باشند. در ادامه مطلب لبنیاتی که نباید در دوران بارداری مصرف شوند را عنوان می کنیم.

  • لبنیات غیر پاستوریزه: همانطور که بارها در این مطلب عنوان شد باید از مصرف محصولات غیر پاستوریزه خودداری کرد. تا وقتی که لبنیات پاستوریزه باشند خوردن آنها برای خانم های باردار بلا مانع است. اما خوردن لبنیات غیر پاستوریزه به دلیل ایجاد لیستریا در مادر باردار بسیار پر خطر است.
  • پنیر نرم: پنیر های نرم با قالب های مخصوصی تهیه می گردند که پر ضرر است. همچنین تهیه پنیر نرم از شیر بز که پاستوریزه نیست انجام می پذیرد. در صورت مصرف این پنیر ها باید حتما پخته شوند.
  • بلوچیز نرم: خوردن این نوع از لبنیات نیز مثل پنیر نرم برای مادر باردار مضر است.

مصرف لبنیات در دوران بارداری

نتیجه گیری

در نهایت رعایت نکات زیر برای مادران باردار لازم و ضروری است:
  • مادر باردار در طول روز باید حداقل یک لیوان شیر پاستوریزه بخورد ولی اگر از مزه شیر رضایت ندارد می تواند شیر کاکائو مصرف کند یا از شیر در سوپ استفاده نماید.
  • مادران بارداری که با خوردن شیر دچار مشکل گوارشی می شوند می توانند بجای آن از یک فنجان ماست یا پنیر استفاده کرده و بخورد.
  • از دیگر لبنیات پر مصرف بستنی است، بستنی به دلیل داشتن شیر منبع مناسبی از کلسیم است. ولی خوردن بیش از حد آن به دلیل وجود شکر در بستنی برای مادر در دوران بارداری مضر است.
  • مصرف شیر علاوه بر فوائد بی اندازه در سلامت مادر و جنین باعث شادابی پوست جنین شده و وجود کلسیم و فسفر در آن باعث لطیف شدن پوست می شود. در کل مصرف شیر بر زیبایی جنین تاثیر گذار است.
  • در نهایت همیشه به این نکته توجه داشته باشید که مصرف لبنیات برای مادر و جنین لازم بوده و نباید از خوردن آن دوری کرد.
  • قبل از مصرف لبنیات از پاستوریزه بودن آن اطمینان کامل کسب نمایید.

در پایان پیشنهاد می کنیم برای سلامت بیشتر مادر و جنین مقالات ما درباره مصرف حبوبات در بارداری، خوردن قارچ در بارداری و خوردن فست فود در بارداری را نیز مطالعه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *