دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نحوه صحیح رفتار با کودک نافرمان و آشنایی با روش های درمانی

  • ملیحه بال افکن
  • ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

رفتار با کودک نافرمان بسیار مهم است. اگر به طور ناآگاهانه اقدام به مقابله به مثل با این کودکان کنید. قدم در مسیر پر تنش و بی نتیجه ای گذاشته اید چرا که این کودکان می توانند بیش از پیش نافرمان شوند تا شما را از کارتان پشیمان کنند. بنابراین باید رفتار با این کودکان را جدی بگیرید و سعی کنید با آگاهی کامل اقدام کنید.

یکی از سخت ترین مسائل والدین رفتار با کودکان نافرمان است که به حرف آن ها گوش نمی دهد و هر آنچه را که خود دوست دارد انجام می دهد حتی اگر به قیمت نادیده گرفتن نیازها و خواسته های دیگران باشد؛کودک نافرمان اغلب اوقات به صحبت های سایر افراد بی توجه خواهد بود و گاهی سرپیچی خواهد کرد.

رفتار با کودک نافرمان

نافرمانی برای کودکان به ویژه در کودکانی که دارای مشکل بسیار در آغاز دوران بلوغ خود هستند امری طبیعی می باشد که معمولا به صورت عدم اطاعت از والدین و یا معلم و یا به راه انداختن جروبحث این نافرمانی را نشان خواهند داد. به طور کلی نمی تان این رفتار کودک را یک مشکل دانست اما اگر این نافرمانی او بیش از مدت زمان ۶ ماه طول بکشد به طوری که در مقایسه با همسالان رفتار پرخاشگرانه بیشتری از خود نشان دهد نگران کننده است و می تواند به معنی ایجاد اختلال روانی در کودک باشد که آن را از دسته اختلالات نافرمانی مقابله جویانه می نامند.

چگونگی رفتار با کودک نافرمان

این اختلال شرایطی است که کودک سعی دارد در آن یک الگو از خشم و خلق و خوی نا آرام خود به نمایش بگذارد. این روند فعالیت های روزانه کودک را مختل خواهد کرد و چه در مدرسه و چه در منزل برای او دردسر ساز خواهد بود. بهتر است بدانید که اغلب کودکانی که با این اختلال نافرمانی شناسایی می شوند بیشتر در معرض اختلالات رفتاری ضد اجتماعی نیز قرار می گیرند.

رفتار با کودکان نافرمان بسیار مهم است. اگر به طور ناآگاهانه اقدام به مقابله به مثل با این کودکان کنید (بسیاری از والدین به اشتباه این کار را می کنند ) قدم در مسیر پر تنش و بی نتیجه ای گذاشته اید چرا که این کودکان می توانند بیش از پیش نافرمان شوند تا شما را از کارتان پشیمان و حیرت زده کنند. بنابراین رفتار با کودک نافرمان را جدی بگیرید و سعی کنید با آگاهی کامل اقدام کنید.

جدی گرفتن کودک نافرمان

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مطالعات نشان می دهد که این کودکان اغلب از هوش بالایی برخوردار هستند و این، کار شما را در برخورد با آنها سخت تر می کند. رفتار با کودک نافرمان باید به گونه ای باشد کودک این احساس را نداشته باشید که به او دستور می دهید. زیرا کودک نافرمان از امر و نهی متنفر است و اگر احساس کند که می خواهند آزادی اش را بگیرند حتما نافرمان تر می شود.

تربیت کودک نافرمان

تربیت کودک نافرمان کار مشکلی است اما نشدنی نیست. کودکان معمولی به راحتی در برابر حرف بزرگترها تسلیم می شوند و قابل کنترل توسط والدین هستند اما کودک نافرمانی را در نظر بگیرید که پس از یک خرابکاری وحشتناک زمانی که شما با عصبانیت او را سرزنش می کنید و انتظار دارید اندکی پشیمانی در چهره او ببینید اما شاهد چشمانی هستید که بسیار از کرده خود راضی و خشنود است و با جسارت کامل به شما زل می زند و این تنها یکی از سختی های تربیت کودک نافرمان است. برخی والدین به دلیل عدم آگاهی از نحوه تربیت کودک نافرمان دست به تنبیه های سخت تری می زنند بی آنکه بدانند این روش، کار را سخت تر می کند.

کنترل کودک نافرمان

در صورت مشاهده چنین شرایطی بهتر است به یک مرکز مشاوره کودک مراجعه کنید تا در ابتدای کار دلیل نافرمانی و ناهنجاری کودک خود را کشف کنید سپس برای حل مشکل و بهبود رفتاری کودک اقدام کنید. مشاوره اختلالات کودک با انجام تست های روانشناسی و پرسیدن سوالاتی ساده از کودک اقدامات درمان این عارضه رفتاری را پیش می گیرد. شما می توانید با ایجاد روابطی صمیمی و دوستانه با کودک و وارد شدن به دنیای بچگانه اش این مشکل را حل کنید. بهتر است والدین بدون آگاهی اقدامی در تربیت کودک نافرمان نکنند. یکی از ساده ترین راه ها برای بیشتر شدن آگاهی والدین مطالعه کتاب هایی است که مرتبط با نحوه تربیت و رفتار با کودک نافرمان است.

روش های مختلف تربیت کودک نافرمان

با کودک نافرمان چگونه برخورد کنیم

روش های برخورد با کودک نافرمان به ظاهر ساده است اما نکته مهم در این روش ها نحوه به کارگیری آنها می باشد زیرا لازم است هنگامی که کودکتان حسابی شما را کلافه کرده است آرامش خود را حفظ کنید و روش های برخورد با کودک با نافرمان را به یاد بیاورید. از جمله مهمترین روش های پیشنهادی در برخورد با کودک نافرمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آرام و صبور باشید و از رفتارهای پرخاشگرانه بپرهیزید.
  • قبل از اینکه بحث کنید به حرف های کودک خود گوش فرا دهید.
  • باید برای کودک خود ارزش قائل شوید.
  • با او هم صحبت شوید و به دنبال دلیل بی قراری اش بگردید، مثلا از او بخواهید برایتان توضیح دهد که چه چیزی باعث عصبانیتش شده است.
  • همکاری کنید. به کمک کودک برخی کارها را انجام دهید تا حس مهم بودن به او دست بدهد.

رفتار با کودک نافرمان و بهانه گیر

درمان اختلال نافرمانی مقابله ای

برای درمان این اختلال رفتاری مانند سایر اختلال ها از یکی از سه روش و یا ترکیب آنها استفاده می شود:

روان درمانی

دارو درمانی

خود یاری

درمان کودک نافرمان

روان درمانی

در درمان اختلال نافرمانی در کودکان، تمرکز اصلی بر روی رفتار می باشد و درمان از طریق والدین صورت می گیرد. آموزش والدین برای برخورد صحیح با فرزندان به صورت گروهی (برای کاهش هزینه و افزایش پشتیبانی اجتماعی) یا خانواده درمانی انجام می شود. در روش دوم روان درمانگر با والدین و کودک به طور همزمان کار می کند و به همین علت کارایی و اثربخشی آن بیشتر است.

در این دوره ها تکنیک های رفتاری خاصی به والدین آموزش داده می شود که احتمالا حفظ کنترل رابطه را بیشتر می کنند و اجازه نمی دهد کنترل رابطه با فرزند از دست والدین خارج شود. پدر و مادر می توانند با استفاده از این تکنیک ها رفتار کودک نافرمان را به تدریج تغییر دهند و این رفتارها را به سمت رفتارهای مناسب با سن و موقعیتش سوق دهند. این تکنیک ها معمولا از طریق اجرای برنامه نظارتی و مبتنی بر پاداش پیاده می شوند.

روان درمانی کودک نافرمان

 

روش دیگر روان درمانی که می تواند به اندازه آموزش والدین موثر باشد، روش خانواده درمانی است. اما چون این روش هزینه های زیادی دارد و معمولا روی رفتار و علائم کودک تمرکز می کند، برای همه خانواده مناسب نیست. معمولا آموزش والدین به خاطر آسان و کم هزینه تر بودن اولویت اول خانواده هاست و قبل از خانواده درمانی امتحان می شود.

دارودرمانی

تحقیقات بسیار کمی درباره استفاده از دارو در درمان اختلال نافرمانی انجام شده سات. به همین علت دارو درمانی به اندازه روان درمانی توصیه نمی شود و متخصصان معمولا از این روش درمانی استفاده نمی کنند.

دارو درمانی کودک نافرمان

خودیاری

گروه های حمایتی که برای والدین تشکیل می شوند برای کمک به والدین تنها و والدینی که در برقراری ارتباط با فرزندشان مشکل دارند، بسیار مفید هستند. معمولا به والدین کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی توصیه می شود در گروه های حمایتی شرکت کنند.گاهی اوقات کلاس های آموزش والدین بیرون و کاملا مستقل از مراکز سلامت روانی برگزار می شود.

چگونگی حل مشکل نافرمانی کودکان

این کلاس های آموزشی کارایی خوبی دارند و می توانند به درمان این اختلال در کودکان کمک کنند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *