دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دلیل خشکی پوست نوزاد چیست و چگونه آن را رفع کنیم؟

  • ساناز براتی
  • ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

پوست نوزادان بسیار لطیف و حساس بوده که ممکن است بنا به دلایلی مثل گرما یا سرمای شدید و یا قرار گرفتن در معرض تابش خورشید دچار خشکی شود. یکی از مهمترین روش های درمان و پیشگیری از خشکی در پوست نوزاد استفاده از مرطوب کننده های مناسب است.

      پوست نوزاد بسیار لطیف و حساس است و خیلی زود ممکن است دچار خشکی شود. یکی از مواردی که مادران حساسیت زیادی نسبت به آن دارند جلوگیری از خشک شدن پوست کودکشان و لطیف نگه داشتن آن است. در این مطلب به بررسی خشکی پوست نوزاد، دلایل و روش های درمان آن می پردازیم.

بررسی خشکی پوست نوزاد

خشک شدن پوست ممکن است با خارش و ترک خوردن پوست همراه باشد، و باعث می شود تا کودک پوست خود را خارانده و بی قراری کند. این مشکل ممکن است باعث بروز عفونت در پوست شود. روش های ساده و راحتی وجود دارند تا از بروز خشکی پوست کودکان جلوگیری شود. در ابتدا با علائم و علت بروز این عارضه آشنا می شویم.

درمان خشکی و زبری پوست نوزاد

دلایل ایجاد خشکی پوست

در بعضی از موارد پوست نوزادی که بعد از چهل هفته به دنیا می آید دچار خشکی است که بعد از گذشت مدت کوتاهی برطرف می شود. از دلایل خشک شدن پوست کودک قرار گرفتن او برای مدت طولانی در هوای خیلی سرد یا خیلی گرم است. هوای بیش از حد سرد یا گرم باعث از بین رفتن رطوبت پوست شده و در نتیجه خشکی پوست را به همراه دارد. دلیل دیگر آب شور دریا یا آب استخر به خاطر وجود مواد شیمیایی و کلر موجود در ان است که باعث خشکی پوست کودک می شود. حمام کردن بیش از حد هم می تواند دلیلی بر خشکی پوست باشد. شستن زیاد کودک باعث از بین رفتن چربی پوست شده و آن را خشک می کند.

درمان خشکی پوست کودک

علائم بروز خشکی پوست در کودکان

خشکی پوست نوزاد با دست کشیدن بر روی آن به راحتی قابل تشخیص است. همچنین پوسته پوسته شدن پوست دلیل بر خشکی ان است. خاراندن پوست توسط کودک نیز می تواند یکی از علائم وجود خشکی در پوست باشد. در مواجهه با پوست خشک در کودک خود سریعا نسبت به درمان آن اقدام کنید تا کودک دچار درد و عفونت نشود.

روش های درمان خشکی پوست

۱.کمتر حمام کردن: همانطور که گفته شد آب باعث کاهش چربی طبیعی در پوست می شود. پس برای کاهش خشکی روی پوست نوزاد را کمتر در معرض آب قرار دهید و شستو شو را در کمترین حد خود انجام دهید. برای شستن کودک از آب ولرم و پاک کننده های بدون بو کمک بگیرید و از صابون استفاده نکنید، و زمان حمام کردن را به حداقل برسانید.

  •  آرون گروپس

علائم خشکی پوست نوزاد

۲. استفاده از مرطوب کننده: بعد از حمام کودک و یا شستن صورت، بدن کودک را خشک کرده و بر روی قسمت های خشک پوست از مرطوب کننده استفاده نمایید. استفاده از نرم کننده پوست باعث حفظ رطوبت پوست شده و خشکی را برطرف می نماید. از انواع مرطوب کننده  برای پوست کودک می توان به وازلین و آلوئه ورا اشاره کرد. وازلین باعث مرطوب شدن پوست و اب رسانی به آن می شود. همچنین آلوئه ورا یک مرطوب کننده بوده که خاصیت ضد التهابی نیز دارد. ژل آلوئه ورا را بر روی ناحیه خشک شده پوست قرار دهید. بهتر است برای بهبود سریعتر این کار دو بار در روز انجام شود.

بررسی خشکی پوست نوزاد

۳. پاک کردن نمک و کلرین از روی پوست: همانطور که گفته شد نمک و مواد شیمیایی موجود در آب باعث خشکی پوست نوزاد می شوند. پس بعد از شنا در استخر یا آب دریا بدن کودک را با آب تمیز و معمولی شستو شو دهید و در آخر بعد از خشک کردن از مرطوب کننده استفاده نمایید.

۴. استفاده از دستگاه بخور: همانطور که مشخص است خشکی پوست بخاطر از دست دادن رطوبت است. استفاده از دستگاه مرطوب کننده و بخور در اتاق نوزاد رطوبت کافی را به پوست رسانده و خشکی را برطرف می کند.

۵. آب و روبت بدن نوزاد را حفظ کنید: به کودک خود مایعات زیادی بدهید تا رطوبت بدن او حفظ شود. البته در زمان نوزادی در دادن آب زیاده روی نکنرده و با پزشک مشورت کنید. حتما استفاده از مرطوب کننده را فراموش نکنید چون نوشیدن مایعات در کنار استفاده از مرطوب کننده ها نتیجه بخش خواهد بود.

۶. حفظ کودک در مقابل عوامل محیطی: در زمان سرد شدن هوا برای کودک از دست کش استفاده نمایید، تا پوست از خشکی در امان بماند. همچنین از پوست نوزاد در مقابل باد و آفتاب سوختگی در هر فصلی از سال مراقبت کنید.

خشک شدن پوشت کودک

۷. استفاده نکردن از مواد خشک کننده و تحریک کننده پوست: از مالیدن پودر و عطر بر روی پوست اجتناب کنید و در مصرف مواد شوینده و خشک شویی برای لباس های نوزاد نیز دقت نمایید و کمتر استفاده کنید. برای کودکانی که پوست حساس دارند باید لباس ها دو مرتبه اب کشی شوند تا اثر شوینده ها کاملا برطرف شود. همچنین در کودکان با پوست حساس از لباس های تنگ و زبر و پشمی استفاده نکنید. همچنین دمای اتاق بیش از ۱۸ درجه نباشد تا خشکی پوست نوزاد شدید تر نگردد.

۸. مراقبت از پوست کودک: در زمان درمان پوست کودک باید دقت زیادی شود تا درد و ناراحتی او کمتر شود. ناخن های نوزاد ا همواره کوتاه کنید. تا به پوست خود صدمه نزند. برای کاهش خارش پوست حوله ای را با اب سرد نمدار کرده و بر روی پوست قرار دهید.

زبری پوست در نوزاد

۹. اقدامات پزشکی: اگر خشکی پوست نوزاد و کودک شما با درمان های خانگی بهبود پیدا نکرد و بیشتر شد و همچنین با علائمی مثل عفونت و تورم همراه بود باید با پزشک خود مشورت نمایید و در صورت نیاز به متخصص پوست مراجعه نمایید.

خشکی پوست از علائم ابتلا به بیماری

در برخی موارد وجود لکه های قرمز رنگ بر روی پوست نوزاد که با خارش همراه است دلیل بر اگزما بوده که نام علمی آن درماتیک آتوپیک است. این اگزما در بعضی مواقع با مرطوب نگه داشتن پوست به طور مرتب و دائمی برطرف شود و لازم نیست فورا به پزشک مراجعه کرد. ولی اگر بعد از مدتی با بکار بستن روش های خانگی برطرف نشد و کودک همچنان بی قراری می کرد باید به پزشک مراجعه کرد. در یک مورد کمیاب دیگر خشکی پوست دلیل بر  بیماری ژنتیکی ایکتیوز است. پوست در این بیماری پوسته پوسته و گاهی قرمز شده و  پوست کف دست و پا کلفت می شود. در این مورد باید به متخصص پوست مراجعه کرد.

علائم خشکی پوست کودک

نکته پایانی:

استفاده کردن از مرطوب کننده مناسب در دوران کودکی باعث جلوگیری از چروک پوست در سنین بالاتر می شود. پوست نوزاد بسیار حساس و لطیف بوده و نیاز به مراقبت بیشتری دارد، بویژه در زمستان به دلیل سردی و کاهش رطوبت و بادهای سرد که خشکی و سوزش پوست را به همراه دارد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *