دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

آموزش قالب بندی و تنظیم پاراگراف در ورد

  • حکیمه فهیمی
  • ۳۰ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

برای ارائه نمودن سندی موثر در ورد، اعمال تنظیمات در محتوای سند به شما بسیار کمک خواهد کرد. یکی از این تنظیمات اجرای قالب بندی و تنظیم نمودن پاراگراف می باشد که در این مقاله به آموزش آن پرداخته می شود.

بخش مهمی از ایجاد اسناد مؤثر، به نحوه طراحی اسناد بستگی دارد. هنگام طراحی سند خود در ورد، نیاز دارید تا بدانید چگونه پاراگراف ها را تنظیم نماید یا از نوعی قالب بندی خاص برای متن خود بهره بگیرید. ما در این مقاله قصد داریم به آموزش قالب بندی و تنظیم پاراگراف در ورد بپردازیم.

نحوه قالب بندی و تنظیم پاراگراف در ورد

ترتیب قرارگیری پاراگراف در ورد

پاراگراف در ورد هر متنی است که با زدن کلید اینتر به پایان می رسد. قالب بندی پاراگراف به شما امکان می دهد پاراگرافهای متن را کنترل کنید. به عنوان مثال، می توانید تراز متن را از سمت چپ به مرکز تغییر دهید یا فاصله بین خطوط را از یک به دو برابر تغییر دهید. همچنین می توانید در پاراگراف ها تورفتگی ایجاد کنید یا به شماره گذاری، اضافه کردن حاشیه، ایجاد سایه یا shading در آن بپردازید.

 نحوه مرتب سازی پاراگراف در ورد

قالب بندی پاراگراف در تمام پاراگراف اعمال خواهد شد. تمام قالب بندی یک پاراگراف با فشار دادن کلید اینتر، به پاراگراف بعدی منتقل می شود. همچنین می توان قالب های پاراگراف را از پاراگرافی به پاراگراف دیگر کپی نمود. ورد قالب بندی پیش فرض فونت و پاراگراف را برای متن وارد شده در اسناد جدید اعمال می کند. با این حال، می توانید قالب بندی پاراگراف را در الگوی پیش فرض نرمال برای اسناد جدید و همچنین اسناد موجود در ورد تنظیم نمایید. در ادامه نحوه انجام هر دو نشان داده خواهد شد.

تنظیم پاراگراف را در الگوی پیش فرض ورد

برای تنظیم پاراگراف یا ایجاد قالب بندی برای سند فعلی و کلیه اسناد جدید ورد بر اساس الگوی پیش فرض نرمال، یک فایل ورد جدید ایجاد کنید یا فایل ورد موجود را باز کنید. اگر یک سند جدید ورد ایجاد کنید، برای هر متنی که ابتدا تایپ شود، به طور پیش فرض سبک نرمال انتخاب می شود. 

اگر یک سند موجود را باز کردید، مکان نما را در پاراگرافی که می خواهید فرمت دیگری پیدا کند، قرار دهید یا آن را انتخاب کنید. در زبانه Home بر روی گزینه Paragraph Settings در گوشه سمت راست پایین Paragraph کلیک کنید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

نظم دهی پاراگراف در ورد

در کادر Paragraph تنظیمات مورد نظر خود را تغییر دهید (برای مثال تورفتگی ها و فاصله خطوط و…). هنگامی که تغییرات خود را انجام داید، روی گزینه Set As Default در پایین کادر کلیک کنید. با این کار سبک پیش فرض مورد استفاده در پاراگراف دارای مکان نما را در ورد تنظیم خواهید کرد.

نحوه نظم دادن به پاراگراف در ورد

 در ادامه در بخش پایین کادر، ورد سوال می کند که آیا میخواهید قالب بندی پیش فرض فقط برای سند موجود فعلی باشد یا همه اسناد را بر اساس الگوی نرمال تغییر می دهید؟ اگر قصد دارید این قالب بندی جدید برای همه اسناد جدیدی که از این پس ایجاد می کنید به کار گرفته شود، گزینه “All documents based on the Normal.dotm template” را انتخاب نموده و روی دکمه OK کلیک کنید.

منظم نمودن پاراگراف در ورد

کلیه پاراگراف های موجود با استفاده از همان سبک پاراگراف انتخابی به قالب بندی جدید تغییر خواهند یافت.

ترتیب قرار گرفتن نوشته ها در سند

تنظیم پاراگراف برای یک سند موجود در ورد

 می توان قالب بندی کلیه پاراگراف ها را با سبک مشابهی در یک سند موجود ورد تتنظیم نمود. سند را باز کرده و بر روی گزینه “Styles” در بخش “Styles” از زبانه”Home” کلیک نمایید.

تنظیم نمودن پاراگراف در ورد

در صفحه “Styles” نمایش داده شده سبکی را که قصد دارید در لیست تغییر یابد، پیدا نموده و موس خود را روی آن حرکت دهید. روی فلش به پایین کلیک کرده و از لیست کشویی “Modify” را انتخاب کنید.

منظم کردن پاراگراف در ورد

گزینه هایی در کادر “Modify Style” نمایش داده می شود(به طور مثال فونت، پاراگراف، زبان و…) که با انتخاب هر یک می توانید تنظیمات مدنظر را اعمال نمایید تا قالب بندی را به آنچه  که می خواهید، تغییر یابد. اگر می خواهید به گزینه های بیشتری برای قالب بندی دسترسی داشته باشید، روی گزینه”Format” کلیک کنید.

منظم ساختن پاراگراف در ورد

برای اعمال تغییرات قالب بندی بر روی تمام اسناد جدید بر اساس الگوی حاضر، گزینه “New documents based on this template” را انتخاب کنید. با این کار تغییرات قالب بندی در الگوی فعلی شما ذخیره شده به نحوی که مجددا اگر یک سند را بر اساس این الگو ایجاد کنید، از قالب بندی جدید استفاده شود.

آشنایی با تنظیمات ورد

بر روی OK کلیک کنید تا تغییرات اعمال شوند و کادر Modify Style را نیز ببندید. کلیه پاراگراف های موجود در سند فعلی ورد بر اساس این سبک تغییر یافته و تنظیم می شوند، تا قالب بندی جدید را نشان دهند.

منبع : how to geek


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *