دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

از بین بردن آفت کاکتوس و نحوه شناسایی و روش های جلوگیری از آفات کاکتوس ها

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۷ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

دغدغه ای که امروزه گریبان بسیاری از باغبانان را گرفته مسئله از بین بردن آفت کاکتوس و سایر گیاهان است که مشکلی سخت و طاقت فرسا محسوب می شود و ما در این مقاله چگونگی شناسایی و دفع آفات را بیان خواهیم کرد با ما همراه باشید.

گل و گیاهان آپارتمانی موجب زیبایی و دل نشین شدن فضای زندگی ما خواهند شد، اما بایستی بدانید که گیاهان نیز مانند موجودات زنده نیاز به مراقبت و نگهداری دارند و شما برای اینکه گیاهی تازه و شاداب داشته باشید باید برای از بین بردن آفت کاکتوس و سایر گیاهان اقدام کنید که ما در ادامه روش های مختلف مقابله با آفات و شناسایی آن را بیان خواهیم کرد.

چگونگی شناسایی و از بین بردن آفت کاکتوس

هر گیاهی از جمله کاکتوس ها در معرض هجوم آفت ها قرار دارند که باعث نابودی آن ها خواهد شد به همین علت در ابتدا برای نابودی آفت کاکتوس بایستی آفت را به خوبی بشناسید و به دنبال راه حلی برای آن باشید.

چگونگی از بین بردن آفت کاکتوس

آفت ها موجودات زنده ای هستند که با تغذیه از گیاهان رشد و پرورش پیدا می کنند و در نهایت منجر به از بین رفتن گیاه خواهند شد. از جمله این آفت ها می توان شپشک،حلزون،کنه،شته و قارچ ها را نام برد که در ادامه بدان پرداخته ایم.

انواع آفات گیاهان و از بین بردن آفت کاکتوس:

تمامی گیاهان در روند رشد خود با مشکلاتی مثل بیماری یا هجوم آفتاب مواجه خواهند شد به همین علت بایستی مراقبت های لازم از این گیاه را انجام دهید. در ادامه به بیان انواع آفات برای شناسایی آن ها پرداخته ایم.

شپشک:

این آفت از ظریق نیش زدن کاکتوس شیره های آن را می خورد و به تدریج موجب از بین رفتن گیاه می شود. بهتر است که بدانید در مقابل سم پاشی نوع نابالغ این آفت نسبت به نوع بالغ آن آسیب پذیرتر است. نوعی از شپشک ها وجود دارد که آن را شپشک آرد آلود می نامند و از سخت ترین دشمنان کاکتوس ها به شمار می آیند؛ این آفت درون شیار یا ریشه ی گیاه و حتی گاهی اوقات روی خارهای کاکتوس هم مشاهده می شود. برای از بین بردن آفت کاکتوس از جمله شپشک ها بهتر است از سم پاشی استفاده کنید البته قبل از سم پاشی بایستی شپشک ها را به طور کامل از گیاه جدا کرد و بعد از یک آفت کش مناسب استفاده کنید.

  •  آرون گروپس

از بین شپشک ها

چگونگی درمان: اگر مقدار این نوع آفت بر روی گیاه کم بود می توانید با آغشته کردن پنبه به مقداری الکل اقدام به برداشتن این نوع آفت بکنید اما اگر مقدار آن ها زیاد بود می توانید از سموم دفع آفت استفاده کنید.

حلزون:

این موجودات در شب و هوای خشک بیرون می آیند و با جویدن برگ های گیاه از آن تغذیه می کنند و این آفت یک نوع مایع لزجی ترشح می کند که در طول روز سطح گیاهان را براق نشان می دهد.

نحوه ی شناسایی موجودات بر روی گیاه

چگونگی درمان:

اگر تنها یک یا دو گیاه مبتلا به این آفت شده باشند می توان خیلی راحت آن ها را پیدا و له کرد اگر گیاه کاکتوس در گلدان قرار دارد بهتر است گلدان را برداشته و زیرش را وارسی نمایید. دقت داشته باشید که هر مکان تاریک و خنکی مناسب برای قایم شدن حلزون هاست.

کنه:

کنه ها از دسته ریزترین آفت هایی هستند که با چشم ها قابل رویت نیستند. کنه ها برای تغذیه خود از گیاه نیش خود را به داخل گیاه وارد می کنند که موجب ایجاد شدن لکه هایی سفید رنگ و کوچک بر روی برگ گیاه خواهد شد و به مرور زمان باعث پژمردگی و در نهایت نابودی کاکتوس ها خواهد شد. برای مشاهده کنه ها می توانید از ذره بین زیر نور خورشید استفاده کنید و از وجود کنه ها اطمینان کامل حاصل کنید. برای از بین بردن آفت کاکتوس از جمله کنه ها بایستی آفت کش مناسبی را تهیه و تا نابودی کامل کنه ها و تخم های آن سم پاشی را ادامه دهید.

وجود کنه ها بر روی گیاه

چگونگی درمان: شما بایستی بدانید تنها دلیلی که باعث هجوم این آفت به کاکتوس خواهد شد ضعف و خشک ماندن گیاه است و اگر شما در روند رشد گیاه مراقبت های لازم را انجام دهید می توانید از حمله ور شدن این موجودات جلوگیری کنید. بهترین راه برای از بین بردن این آفات به گیاه آبیاری با آب سرد و نگه داشتن رطوبت هوا است که منجر به ازبین بردن این آفت خواهد شد مام اگر میزان آفت هایی که به گیاه حمله کرده اند خیلی زیاد بود می توانید از سموم ارگانیک استفاده کنید

شته:

شته ها معمولا به صورت گروهی بر روی برگ های نو رس قابل مشاهده اند و در رنگ های مختلفی مثل قرمز،زرد،سیاه و سبز وجود دارد. این آفت برگ های گیاه می مکد و بدان خسارت زیادی وااد می کند و توجه داشته باشید که خود شته ها مایعی چسبناک به نام عسلک ترشح می کنند که منجر به جذب سایر عوامل بیماری در گیاه خواهد شد. برای از بین رفتن این آفت می توانید با فشار آب بالا سطح گیاهان را از وجود شته ها پاک کنید.

وجود شته ها بر روی گیاهان و خسارتی که به گیاه وارد می کند

 

چگونگی درمان: اگر شما کمی شته بر روی گیاهان مشاهده می کنید بهتر است تا قسمتی که دچار شته شده را از گیاه جدا کنید و یا می توانید با استفاده از آب قسمت هایی را که دچار شته شده اند را با آب بشویید تا شته ها از بین بروند اما اگر مقدار شته های بر روی گیاه بسیار زیاد بود به گونه ای که روند رشد گیاه را متوقف کرده بود بایستی از سموم آفت کش استفاده کنید.

قارچ:

قارچ ها از دست موجوداتی  هستند که به صورت زنده بر روی موجودات زنده زندگی و از آن ها تغذیه می کنند. وجود قارچ در گیاه منجر به ایجاد لکه های سفید رنگ روی برگ ها یا زنگ زدگی بر روی ساقه و برگ ها خواهد شد. برای از بین بردن آفت کاکتوس از جمله قارچ ها تنها استفاده از قارچ کش کافی نیست و بایستی به جدا کردن قسمت های سالم کاکتوس از سایر قسمت های آسیب دیده بپردازید و آن ها را در گلدان جدیدی بکارید.

چگونگی از بین بردن آفت کاکتوس

چگونگی درمان: درمان کردن قارچ های آسیب دیده با قارچ بسیار سخت و طاقت فرسا است. بهترین راه برای از بین آفت کاکتوس از جمله قارچ ها بایستی قسمت های سالم را از گیاه جدا کرده و در گلدان جدید قلمه بزنید و مجدد بکارید. توجه داشته باشید که استفاده از سموم قارچ کش باعث نابودی قارچ ها نخواهد شد و تنها سرعت رشد آن ها را کم خواهد کرد.

سپرداران:

نوعی از حشرات بسیار ریز و بیضی شکل هستند که بدن آن ها دارای یک محافظ سخت است به همین علت شناسایی آن ها بسیار سخت خواهد شد و ممکن است با نگاه اول قادر به تشخیص آن ها نباشید. سپری که این موجودات بر روی بدن خود دارند به رنگ های قهوه ای،خاکستری،سفید یا سیاه می باشد. این موجودات با چسبیدن به ساقه گیاه شیره ی آن را می مکند و کف براقی را بر روی آن باقی می گذارند.

نحوه ی از بین بردن آفت کاکتوس

چگونگی درمان: اگر میزان این موجودات بر روی گیاه کم بود می توانید از کف صابون برای از بین بردن آن استفاده کنید اما زیاد بود بهتر است از سموم آفت کش استفاده کنید.

تریپس

یک گونه تریپس وجود دارد که به کاکتوس ها حمله می کند و آن تریپس گل غربی است و به شکل دراز و به رنگ نارنجی و زرد که بر روی کاکتوس حرکت می کند، مشاهده می شود و اغلب طول آن ۱.۳ الی ۱.۴ میلی متر بوده و در شکاف، تورفتگی ها و یا پایه گل مخفی می شود.

این آفت همچون دیگر آفات، تاثیر زیادی بر روی گیاه ندارد، اما به هر حال وجود آفات بر روی گیاه می تواند آرامش شما را سلب نماید، حال این نوع آفات در اغلب فصول سال در گیاهان داخل منزل زندگی می کنند و تنها در فصل تابستان بر روی گیاهان فضای باز مشاهده می شوند.

این آفت در بین شیارها و درزها پنهان شده و مبارزه فیزیکی کمی دارد، استفاده از سموم تماسی توصیه می شود، به دلیل اینکه بر روی بافت کاکتوس می باشد و فتوکسی می رساند و به دلیل جنس تریپس تاثیر زیادی روی آن نمی گذارد، به کار بردن سموم سیستماتیک در شروع فصل رشد توصیه می شود.

از بین بردن آفات کاکتوس

لکه های قهوه ای روی کاکتوس

لکه های قهوه ای در اثر آفتاب سوختگی بر روی کاکتوس ها به وجود می آیند، از عوامل دیگر ایجاد این لکه ها، وجود بستر نامناسب، گلدان دارای زهکشی کم و شرایط محیطی و نگهداری نامطلوب می باشد، حال به منظور درمان این مشکل بهترین کار تهیه یک گلدان مناسب و نیز محیط مناسب برای رشد و نگهداری انواع کاکتوس می باشد.

سفیدک روی کاکتوس

مشاهده سفیدک روی کاکتوس ها در اغلب اوقات به دلیل بروز بیماری های قارچی گیاه می باشد و اصلی ترین شیوه برای مقابله با این عارضه، سمپاشی اصولی کاکتوس است.

این عارضه به هنگام جوانه زدن گیاه کاکتوس می توانند آسیب جدی به آن بزنند، بهترین و قطعی ترین روش درمان شپشک  در انواع کاکتوس، جدا کردن آن از بدن گیاه و سم پاشی کاکتوس می باشد.

در صورت تمایل برای آشنایی با مراحل کاشت بذر کاکتوس و روش تکثیر کاکتوس می توانید بر روی لینک های مربوطه در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *