دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص کره بادام زمینی و فایده های مصرف این کره گیاهی

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
  • ۰

خواص کره بادام زمینی بسیار زیاد است و در واقع لذیذ ترین محصول تهیه شده از بادام زمینی، کره بادام زمینی می باشد که بسیار پرطرفدار است.

یکی از موادی که سرشار از مواد مغذی می باشد کره بادام زمینی است این ماده غذایی با میوه و شکلات تا ژله و کرفس و با هر نوع ماده خوراکی دیگر قابل مصرف می باشد کره بادام زمینی دارای فواید بسیار زیادی می باشد که در ادامه شما را با خواص کره بادام زمینی آشنا خواهیم کرد.

کره بادام زمینی

خواص کره بادام زمینی

کره بادام زمینی نوعی کره است که از بادام زمینی خشک شده و بو داده تهیه می شود خواص بادام زمینی بسیار زیاد است و پر از مواد مغذی مانند پروتئین، کربوهیدرات، اسیدهای چرب غیر اشباع، فولات، نیاسین، پانوتنیک اسید، پیریدوکسین، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین E، ویتامین C، ویتامین A، سدیم، منیزیم، کلسیم، منگنز، فسفر، سلنیوم، مس، آهن و روی می باشد، این کره از نوع کره گیاهی می باشد که هر ساله یک سوم بادام زمینی کشت شده در سراسر دنیا صرف ساخت کره می شود و دارای خواص فوق العاده زیادی می باشد:

ایجاد احساس سیری

کره بادام زمینی به دلیل داشتن اسید چرب تک زنجیره و پروتئین باعث ایجاد احساس سیری در فرد می شود بنابراین مصرف کره بادام زمینی در وعده صبحانه یا ناهار همراه با نان تست  یا بدون آن و در میان وعده همراه سیب باعث جلوگیری از پرخوری می شود اما باید همیشه در مصرف کره بادام زمینی میانه روی کنید که بهترین مقدار مصرف دو قاشق غذا خوری است.

فواید کره بادام زمینی

تقویت انرژی

یکی دیگر از خواص کره بادام زمینی این است که به دلیل داشتن پروتئین، فیبر و اسیدهای چرب کمک زیادی به حفظ انرژی از شروع روز تا نیمه شب می کند و باعث پایدارشدن قند خون می شود همچنین از افت ناگهانی آن جلوگیری می کند.

خواص کره بادام زمینی

حفظ سلامت ماهیچه و اعصاب

کره بادام زمینی سرشار از منیزیم می باشد به همین دلیل به تنظیم دمای بدن، تولید انرژی، سم زدایی بدن و حفظ سلامت دستگاه عصبی کمک زیادی می کند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

افزایش آرامش و خونسردی

از خواص کره بادام زمینی این است که در افزایش آرامش و افزایش خونسردی بسیار موثر است و دارای بتاسیتوسترول است که نوعی استرول گیاهی است به‌ همین دلیل به ورزشکاران توصیه می‌شود تا از کره بادام زمینی استفاده کنند و به طبیعی شدن سطح بالای کلسترول کمک زیادی می کند همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن را بهبود یابد.

فواید کره بادام زمینی

جلوگیری از یبوست

کره بادام زمینی به دلیل اینکه حجم زیادی از فیبرهای غذایی را در خود جای داده است باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و همچنین پیشگیری از یبوست می شود.

فواید کره بادام زمینی

کاهش دیابت نوع ۲

طبق تحقیقات انجام داده شده اگر فردی به مدت ۵ روز از کره انواع مغزها مانند کره بادام زمینی به مقدار ۲ قاشق غذا خوری بدون شکر در برنامه غذایی خود مصرف کند احتمال مبتلاشدن به نوع  ۲ را حدود ۳۰ درصد کاهش می دهد.

خواص کره بادام زمینی

دشمن سنگ صفرا

یکی دیگر از خواص کره بادام زمینی این است که به دلیل داشتن فیبرهای غذایی، فیتوسترول و منیزیم احتمال ابتلا به سنگ صفرا در مردان و احتمال برداشتن کیسه صفرا در زنان را کاهش می دهد بنابراین زنانی که در هفته دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی مصرف می کند تا ۲۵ درصد کمتر به سنگ صفرا مبتلا می شوند.

جلوگیری از سرطان

بادام زمینی و کره آن دارای فیتوسترول می باشند که رشد سلو‌ل‌ های سرطان پستان، روده بزرگ و پروستات را کند می کنند و همچنین از بروز سرطان ریه در افراد مستعد می کاهد.

کاهش وزن

از خواص کره بادام زمینی می توان گفت که کره بادام زمینی پروتئین بیشتری نسبت به سایر آجیل ها دارد و به دلیل داشتن چربی و فیبر بالا می تواند به عنوان میان وعده برای مدت طولانی شما را سیر کند بنابراین اگر می خواهید یک رژیم کم کالری داشته باشید مصرف کره بادام زمینی را فراموش نکنید.

خواص شگفت انگیز کره بادام زمینی

مضرات کره بادام زمینی

با وجود اینکه خواص کره بادام زمینی بسیار زیاد می باشد اما باید بدانید که جزء مواد غذایی آلرژی زا می باشد و ممکن است حساست به آن زیاد باشد به گونه ای که مصرف مقدار کمی از آن به شوک آنافیلاکسی منجر شود بنابراین افراد مبتلا به آلرژی باید از مصرف هرگونه غذایی که حاوی بادام زمینی است خودداری کنند حتی خوردن کره بادام زمینی به دلیل ذرات پروتئین درست نیست بنابراین در دو سال زندگی نباید از بادام زمینی و فراورده های آن به منظور تامین انرژی کودک استفاده کرد ولی بعد از آن در صورت نداشتن حساست می توانید از آن استفاده کنید.

کره بادام زمینی

خواص روغن و کره بادام زمینی در بارداری و شیردهی

 بادام زمینی به دلیل داشتن پروتئین و فولات یک انتخاب غذایی هوشمند برای زنان باردار و مادران شیرده می می باشد تحقیقات نشان داده است که خوردن بادام زمینی تاثیری بر روی نوزاد ندارد و حتی خوردن بادام زمینی، کره و روغن آن در دوران بارداری باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد و همچنین نقص لوله عصبی را کاهش می دهد بنابراین اگر به مواد غذایی خاصی آلرژی ندارید می توانید در دوران بارداری آن را مصرف کنید اما بازهم در دوران بارداری و شیردهی قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

نکته : کره بادام زمینی را می توان در مدت زمان یک یا دو هفته در هوای آزاد و به مدت دو ماه در یخچال نگه داری کرد همچنین زمان خرید کره بادام زمینی به دنبال محصول طبیعی باشید که شکر یا چربی افزوده ندارد یا کمتر دارد که برخی شرکت ها روغن های هیدروژنه بخشی نیز به نوع معمول کره بادام‌ زمینی اضافه می‌کنند و بسته به مقداری که افزوده می‌شود، ممکن است چربی‌های ترنس نیز در آن وجود داشته باشند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *