دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان عقده های کودکی در بزرگسالان با تکنیک های روانشناسی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۸ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

کودکی دوران حساس زندگی هر فرد است که بنا به نظر بسیاری از روانپزشکان در تشکیل شخصیت و خودآگاه هر فرد موثر است. در این دوران بروز برخی از عقده ها می تواند تاثیرات مخرب داشته باشد که باید با درمان عقده های کودکی به فرد کمک کرد.

بسیاری از ما در دوارن کودکی خود خواسته هایی داشته ایم که شاید برآورده نشده اند و بدون اینکه به آن ها توجه کنیم این عقده ها و کمبود ها در ضمیر ناخودآگاه ما رخنه کرده اند و ما را تخت تاثیر خود قرار داده اند. در یک مثال ساده تغذیه نکردن نوزاد از شیر مادر و عدم ارضای نیاز دهانی می تواند در بزرگسالی موجب وابستگی فرد به سیگار شود موضوعاتی از این قبیل توسط فروید مورد بررسی قرار گرفته اند. اما درمان عقده های کودکی و کمبودهای این دوران می تواند دوباره روح فرد را زنده کند و جایگزین بهتری برای این کمبودها ارائه خواهد داد که در این مقاله برخی از مهم ترین روش های درمانی را بررسی خواهیم کرد.

درمان عقده های کودکی در روانشناسی

عقده در حقیقت کمبودی است که فرد در زندگی خود و در دوارن مختلف داشته است که موجب می شود تا فرد دچار افسردگی، گناه و اشتباه در زندگی شود. اما این کمبودها می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد برخی از این کمبودها از سوی والدین اتفاق می افتد این عقده ها موجب می شوند تا کودک در سن بزرگسالی دچار احساس حقارت و خود کم بینی شود و این تاثیرات منفی روح او را خدشه دار خواهند کرد. آنچه باید درباره گوشه گیری نوجوانان بدانید این است که این گوشه گیری ناشی از عقده ها و حقارت ها دوران کودکی است که در حال حاضر مشکلات روحی متعددی را در او ایجاد کرده است.

عقده های کودکی ریشه در چه دارد

در رابطه با بهبودعقده های کودکی؛ باید اشاره کرد که والدین مهم ترین نقش را در شکل گیری شخصیت کودک خود دارند، بنابراین ارائه آموزش های مناسب در زمینه های کودک پروری می تواند به تربیت کودکان بیشتر کمک کند و موجب آگاه سازی کودکان در جوامع خواهد شد. کوک با ورود به مدرسه ممکن است بیشتر با این کمبودها مواجه شود در بسیاری از موارد کمبودهای بیشتری را تجربه می کند که عقده های بیشتری را در او ایجاد می کنند در چنین مواردی والدین و محیط های آموزشی باید بیشتر به شخصیت درونی کودک توجه کنند.

در رفع عقده های کودکی؛ نکته قابل ملاحظه این است که بیشتر این کمبودها در ۷ سال اول زندگی کودک رخ داده اند بنابراین والدین برای پیشگیری باید در این دوران توجه عاطفی بیشتری به کودک داشته باشند و تنها هدف از کمبودها، کمبودهای مادی نیست بلکه بیشترین تاثیر را کمبودهای عاطفی خواهد داشت. با توجه به اینکه در این دوران کودک کمتر متوجه کمبودها مادی است و بیشتر به جذب محبت از سوی اطرافیان وابستگی دارد.

راهکارهای درمانی:

عقده های دروان کودکی باید مورد درمان قرار بگیرند تا بتوانید راحت تر در زمان حال زندگی کنید و از زندگی خود لذت ببرید همچنین برای رسیدن به موفقیت باید سعی کنید تا کمبودها و نقص های خود را جبران کنید.

شیوه های درمان عقده های کودکی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

سکوت کردن:

برای اولین گام بهتر است به یک مکان آرام بروید سعی کنید خود را از گذشته جدا کنید در این زمان شما این فرصت را به خودتان خواهید داد که تمام منفی نگری های متصل به گذشته را از خود دور کنید و به زمان حالتان فکر کنید. این کاز موجب می شود تا کمی از حال و منفی خود دور شده و انرژی مثبت بیشتری را به خودتان منتقل کنید این شیوه می تواند به بهبود عقده های کودکیتان بیشتر کمک کند. آموزش تغییر افکار منفی برای تحول در زندگی می توانید در این زمینه موثر واقع شود.

یادآوری کردن:

بعد از یک ریکاوری ساده که مغر و ذهن خود را از آلودگی های روحی تخلیه می کنید به سراغ خاطرات گذشته خود بروید یادآوری برخی از این خاطرات موجب می شود تا به ارزش کم آن ها پی ببرید و راحت تر با اتفاقات تلخی که در زندگیتان روی داده است کنار بیایید.

حس کردن:

برای درمان عقده های دوران کودکی باید به تراوش خاطرات روی آورید یعنی خاطرات گذشته خود را بیرون بریزید تا از وجود و ذهن شما خارج شوند. این حس ها موجب می شود تا احساسات گذشته خود را بیشتر درک کنید و در رابطه با آن ها برای خود پاسخ هایی ارائه دهید.

چگونه با عقده ها مقابله کنیم

پیدا کردن علت ها:

علت هایی که موجب شده اند تا شما از گذشته خود و کودکیتان خاطراتی تلخ داشته باشید را جست و جو کنید این کارها و اقدامات به این دلیل است که شما راحت تر با گذشته خود کنار بیایید و آن را بخشی از زندگی خود بدانید.

استفاده از تکنیک های رهاسازی فوق به شما کمک می کنند تا به عنوان شیوه های درمان عقده های کودکی، به پذیرش این کمبودها برسید در واقع این شیوه ها نه با انکار بلکه با صلاح پذیرش به از بین بردن خاطرات تلخ و عقده ها کمک خواهند کرد.

درمان عقده های کودکی باید با کمک مشاور و روانشناس صورت بگیرد زیرا تخلیه ذهن برای هر فردی کاری آسان نیست و یک برنامه ریزی درست و سنجیده در این زمینه می تواند به فرد کمک کند تا احساسات منفی ریشه دار در کودکی خود را از بین ببرد.

همانطور که می دانید روانشناسی کلاسیک در این زمینه تحقیقات بسیار مهمی را انجام داده است فروید از جمله این روانشناسان است که با ارائه نظریه ضمیر ناخودآگاه ثابت کرده تا ریشه بسیاری از رفتارهای بزرگسالی در دوران کودکی است که در دوره های مختلف نیز تقسیم می شود.

عقده های کودکی

تحقیقات نشان می دهد که افراد دارای عقده های کودکی اغلب در جامعه به چند دسته تقسیم می شوند:

  • افراد وابسته و بدون اختیار
  • افراد هنجارشکن
  • افراد بدگمان
  • افراد خودنما
  • افراد تنها
  • افراد بی انگیزه
  • افراد بیش از حد مطیع

برخی مشکلات عقده های کودکی در بزرگسالی

بسیاری از مشکلاتی که در بزرگسالی گریبانگیر افراد هستند، می تواند ریشه در کودکی آنها داشته باشد و در صورتی که در همان زمان حل و فصل نشوند، هیچکدام از اتفاقاتی که امروز ممکن است رخ دهد را تجربه نکنند، حال در زیر می توانید با برخی بحران هایی که از دوران کودکی به سراغ فرد می آید و قطعا تاثیرات ناخوشایندی در آینده وی خواهد داشت, آشنا شوید :

داشتن شخصیت وابسته و منفعل

این افراد همیشه احساس بی پناهی می کنند، بنابراین همواره باید مراقبشان باشید و برایشان تصمیم بگیرید، زیرا از عهده ساده ترین کارها بر نمی آیند، این قبیل افراد در دوران نوجوانی همه کارهای آنها به دوش خانواده بوده و در آینده نیز همسری را انتخاب می کنند که برای ساده ترین تصمیم ها و کارها به وی تکیه کنند.

آنها خود را دچار کاستی ها و نقص های زیادی دانسته و همواره برای کارهایشان به دیگری می چسبند به طوری که تنها در کنار فرد دیگر خود را کامل می بینند.

رفع عقده های کودکی

قانون شکن هستند

افرادی که در کودکی به هیچ صراطی مستقیم نیستند در بزرگسالی نیز از محدود شدن بیزارند و از اینکه کسی بخواهد آنها را از انجام کاری بازدارد، نفرت دارند، بنابراین از همه قوانین و باید و نباید هایی که همه اجتماع موظف به پیروی هستند، تبعیت نکرده و در کارهایشان تک روی می کنند.

تنها به دنبال جلب توجه هستند

این نشانه ها معمولا از دوران بلوغ شروع می شود و شدت می گیرد، این افراد معمولا به نظر دیگران اهمیت زیادی می دهند و برای جلب توجه دیگران به ظاهر و شرایط اجتماعی خود توجه زیادی می کنند زیرا نظر دیگران و جلب توجه شان اهمیت زیادی برای آنها دارد.

از تنهایی می ترسند

این افراد به خاطر ترس تنها ماندن در آینده به دیگران وابسته هستند و تصور می کنند روابط مهم زندگی آنها دوامی ندارد، بنابراین همیشه در معرض جدایی و تنهایی هستند، این افراد اغلب فردی را برای زندگی مشترک خود انتخاب می کنند که متعهد نبوده و در زندگی اش ماندگار نخواهد بود.

بهبود عقده کودکی

بهبود عقده کودکی تنها با انگیزه و اراده قلبی خود فرد امکان پذیر است و فرد زمانی که بخواهد گذشته خود را بپذیرد می تواند با این عقده ها و کمبودها مواجه شود در غیر این صوت ممکن است برای مدتی از گذشته رها شود و مجدد به مرور آن ها بپردازد. اما با استفاده از راهکارهای ارائه شده در این مطلب می توانید به شکلی اصولی تر این مشکل را درمان کنید و با عقده دروان کودکی مقابله کنید در واقع این شیوه ها موثرترین راه های بهبود عقده کودکی هستند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *