دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

نحوه تکثیر و قلمه زدن سینگونیوم و نکاتی پرورش این گیاه

  • سحر بهرامی
  • ۹ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

سینگونیوم این گیاه زیبا و همیشه سبز از گیاهان تصفیه کننده هوا شناخته می شود که معمولا برای هر منزلی لازم است برای تکثیر و قلمه زدن سینگونیوم این گیاه مفید می توانید به روش های مختلف ان را تکثیر کنید و از فواید ان بهره مند شوید.

گیاه سینگونیوم از جمله گیاهان آپارتمانی و زیبایی است که مناسب پرورش در منزل است این گیاه معمولا رشد سریعی دارد که می توانید با قلمه زدن سینگونیوم این گیاه را به راحتی تکثیر کنید و مانع رشد سریع آن شوید این گیاه گیاهی بسیار مقاومی است و سازگاری زیادی با محیط اطراف خود دارد.

قلمه زدن سینگونیوم در منزل با روش های مختلف

معرفی گیاه سینگونیوم

سینگونیوم یک گیاه رونده است زمانی که این گیاه در طبیعت رشد کند به چندین متر خواهد رسید این گیاه دارای برگ های پهن با رگه های زرد است و معمولا تمایل زیادی به رشد افقی دارند. ساقه های این گیاه بسیار نرم است و با توجه به رشد بالارونده ای که دارد باید یک تکیه گاه برای این گیاه بسازیم تا دچار شکنندگی نشود.

گیاه سینگونیوم تا زمانی که جوان  و پر برگ است زیبایی خاص خود را دارد اما کم کم با بالا تر رفتن سن این گیاه برگ های خود را از دست داده و و دارای ساقه های بلند و بدون برگ می شود که ظاهر ناخوشایندی برای این گیاه است برای همین از ساقه های بلند آن برای قلمه زدن سینگونیوم استفاده کنید.

نحوه قلمه زدن سینگو نیوم به روش خوابانیدن ساقه

نیاز های گیاه سینگونیوم

نور: این گیاه به نور کمی احتیاج دارد فقط کا فیست آن را در محلی قرار دهید که فقط با نور خورشید روشن شده باشد. آفتاب مستقیم باعث سوختگی نوک برگ می شود

آب: در فصل گرما ۳ بار آبیاری شود در زمستان هم به دلیل شروع خواب این گیاه هفته یک بار آبیاری شود.غبار پاشی آب روی برگ ها باعث شادابی این گیاه می شود

  •  آرون گروپس

خاک: خاک گیاه باید سبک و مرطوب باشد مخلوطی از خاک برگ و پیت موس برای این گیاه مناسب است.

این گیاه به تهویه مناسبی نیاز دارد در صورت کمبود تهویه مناسب باعث خفگی گیاه و زرد شدن برگ  های ان می شود.

رطوبت: سنگونیوم گیاهی است که خنکی و رطوبت را دوست دارد پس سعی کنید چنین شرایطی برای این گیاه فراهم کنید.

 کود: برای تغذیه این گیاه  می توانید  از کود های مخصوص برای رشد این گیاه در فصل بهار و تابستان استفاده کنید.

نحوه قلمه زدن سینگونیوم از طریق ساقه

تکثیر گیاه سینگونیوم  به روش ساقه آن انجام می شود که ریشه های هوایی دارد. بهترین زمان برای انجام قلمه زنی در فصل تابستان است .

برای قلمه زنی سینگونیوم ابتدا باید چند ساقه را انتخاب کنید سپس از نوک برگ به طول ۸ سانتی متر آن را با چاقو از ساقه را جدا کنید سپس برگ های پایینی ساقه را از آن جدا کنید جوری که هیچ گونه برگی روی ساقه نباشد.

نحوه جدا کردن ساقه برای قلمه زدن سینکو نیوم

 سپس قلمه ای که از گیاه تهیه کردید را داخل گلدانی با خاکی مناسب  که قدرت زهر کشی خوبی داشته باشد قرار دهید.

نحوه قرار دادن گیاه در داخل گلدان

 زمانی که کار کاشت قلمه در گلدان تمام شد روی گلدان یک کیسه پلاستیکی شفاف بکشید و چند سوراخ کوچک برای تهویه هوا ایجاد کنید تا رطوبت داخل گلدان حفظ شود حواستان باشد که به هیچ عنوان نباید بگذاریدخاک گیاه خشک شود. معمولا  دوره ریشه دهی این گیاه طولانی است و ممکن است مدت زیادی طول بکشد. بعد از ریشه دادن کیسه پلاستیکی را بردارید تا به روند طبیعی رشد خود بپردازد سپس بعد از گذشت چند ماه می توانید گلدان را عوض کنید.

اموزش محله به مرحله کاشت گیاه سینگونیوم در منزل

روش ساده دیگری برای قلمه زدن سینگونیوم و تکثیر این گیاه وجود دارد که ان به این ترتیب است که گیاه را از داخل گلدان در می اوریم و سپس با تقسیم کردن از ریشه و کاشتن ان در گلدان های  دیگر می توانیم به تکثیر این گیاه بپردازیم.

 برای پیشگیری از بلند شدن و حفظ شکل زیبایش این گیاه باید در زمان های مناسب  هرس شود تا ظاهر مطلوب خود را حفظ کند.

تکثیر گیاه از طریق ریشه زایی قلمه در آب

برای بدست آوردن قلمه این گیاه، یک ساقه سالم و بلند از سینگونیوم را انتخاب کرده و سپس با استفاده از قیچی یا یک چاقوی تیز آن را دقیقا از زیر یک گره از ساقه جدا کنید، قلمه باید دارای ریشه های هوازی بوده و حداقل دو یا سه گره داشته باشد تا به راحتی داخل آب قرار گیرد.

دقت داشته باشید که قلمه ها خیلی بلند نباشند، پیش از قرار دادن آنها، از تمیز بودن محل برش مطمئن شوید، داشتن یک یا دو برگ بر روی قلمه کافی می باشد و برگ های انتهای آن را جدا کنید تا عمل ریشه زایی آن سریعتر انجام گیرد.

قلمه زنی سینگونیوم

اکنون قلمه را داخل آب بگذارید و توجه داشته باشید که حداقل دو یا سه گره از آنها در آب قرار گیرد، زیر ریشه های جدید در واقع از همین گره ها (نقاط دایره ای شکل و قهوه ای رنگ روی ساقه) رشد می کنند، برای جلوگیری از آسیب ریشه ها، آب ظرف را هر ۵ تا ۷ روز یکبار تعویض کرده و از آب تازه استفاده کنید، به منظور زیباتر شدن گیاه، بهتر می باشد که ریشه ها از انتهای قلمه رشد کنند، بنابراین از ریختن آب زیاد در ظرف خودداری نمایید.

نکاتی مهم درباره پرورش سینگونیوم

گیاه سینگونیوم به دلیل دارا بودن ریشه های هوایی به محض تماس با محل مرطوب، تولید ریشه کرده و در نتیجه گیاه دچار رشد نابهنجاری می شود، از این رو به منظور جلوگیری از این کار می توانید برای گیاه از قیم استفاده کنید تا به این طریق برگ ها در مسیر معینی رشد کنند.

اگر گیاه, ساقه های بلند و بدون برگ داشته باشد، یعنی محل نگهداری گیاه از نور کمی برخوردار است و در نتیجه باید آن را به محل پر نور تری انتقال دهید.

همچنین هنگامی که ساقه ها بیش از حد رشد می کنند، می توانید از ساقه های این گیاه سینگونیوم برای تکثیر آن استفاده کنید، برای این کار ساقه ها را از زیر گره برش داده و آن را در خاک قرار دهید.

قلمه گیاه سینگونیوم

آفات : از مهم ترین آفات گیاه سینگونیوم کنه های قرمز رنگی هستند که به پشت  برگ ها می چسبند که تار های عنکبوتی فراوانی تولید می کنند  سپس شیره این گیاه را مصرف می کنند که در نهایت موجب زرد شدن برگ ها می شود، برای جلوگیری می توانید برگ های ان را با آب شستشو دهید .برای پیشگیری از این آفات  در زمان قلمه زدن سینگونیوم  باید در خاک این گیاه از مواد ضد عفونی شده استفاده  شود.

در صورت تمایل برای آشنایی با پرورش گل و مختلف می توانید از مطالب قبلی آرگا در این زمینه دیدن کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *