دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

ویژگی های مهد کودک خوب و نکاتی که در انتخاب مهدکودک فرزندتان باید رعایت کنید

  • بهار خوشرو
  • ۲ شهریور ۱۳۹۸
  • ۰

در این مطلب با ویژگی های مهد کودک خوب آشنا خواهید شد که امیدواریم از مطالعه این مطلب نهایت بهره را ببرید و بتوانید با توجه به نکات ذکر شده مهد کودکی با فضای مناسب را برای فرزند خود انتخاب کنید.

انتخاب مهدکودک یکی از مواردی می باشد که ذهن والدین را به خود مشغول نموده است چرا که کودکان در سنی وارد مهد می شوند که کنجکاو هستند و قدرت یادگیری خوبی دارند بنابراین باید والدین با ویژگی های مهدکودک خوب آشنایی داشته باشند تا بتوانند بدون دغدغه آن را انتخاب نمایند.

ویژگی های مهد کودک خوب چیست ؟

هنگامی که والدین تصمیم می گیرند کودک خود را در مهدکودک ثبت نام کنند و چندین ساعت او را از خود دور نگه دارند هدف شان این است که بتوانند از این فرصت نهایت بهره را ببرند به همین خاطر در انتخاب مهدکودک به معیارهای آموزشی بیشترین اهمیت را می دهند تا فرزندشان در این مکان با انجام فعالیت های گوناگون تجربه هایی ارزشمند را به دست آورد و استعدادهایش شکوفا شود ، در این مطلب ویژگی های مهدکودک خوب را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

خصوصیاتی برای مهد کودک خوب

بررسی خصوصیات بهترین مهد کودک ها

  • مهد کودک باید پروانه ای رسمی داشته باشد که از سازمان بهزیستی صادر شده است. اولین و مهم ترین مرحله در انتخاب مهد کودک خوب توجه به این نکته است که دارای مجوز رسمی از بهزیستی باشد که در این مجوز نام مهد کودک و سالی که تاسیس شده و مهر و امضای سازمان بهزیستی باید در آن مشهود باشد.
  • بهتر است مهد کودک از خیابان و کوچه شلوغ فاصله داشته باشد زیرا احتمال دارد سر و صدای زیاد ناشی از عبور ماشین ها باعث ترس کودک شما شود و همچنین نباید در ورودی مهد کودک به خیابان پرتردد باز شود و اگر چنین باشد لازم است تا محدوده معینی حفاظ مناسب به کار برده شود تا از خطرات احتمالی ممانعت به عمل آید.
  • تعداد کودکان ثبت نام شده در مهدکودک باید با تعداد مربیان تناسب داشته باشد ، مطابق با قانون سازمان بهزیستی یکی از ویژگی های مهدکودک خوب این است که به ازای هر ۱۰ کودکی که شیرخوار هستند و یا هر ۱۵ کودکی که نوپا می باشند باید ۱ مربی در نظر گرفته شود تا مربیان بتوانند به خوبی از عهده وظایف خود برآیند.

بررسی مهد کودک خوب

  • نحوه رفت و آمد کودک به مهد باید به راحتی صورت گیرد و اگر والدین فرصتی برای رفت و آمد کودک شان به مهد نداشته باشند باید از سرویس برای این کار کمک بگیرند با توجه به این نکته که راننده سرویس مهد باید تمام موارد ایمنی را مد نظر قرار دهد و برای جلوگیری از خطرات احتمالی درها را قفل کند.
  • رعایت نکات ایمنی در داخل و خارج از مهد کودک یکی از ویژگی های مهد کودک خوب است به طور مثال همه پریزها و کلیدها باید محافظ و سرپوش داشته باشند و سیم های برق باید طوری در محیط قرار داده شوند که از دسترس کودکان دور باشند. کف اتاق ها و زمین بازی باید دارای پوششی مناسب و نرم باشد و قابلیت شستشو داشته باشد.

نقش یک مهد کودک خوب در تربیت کودکان

  • همه کلاس های مهد کودک باید از تهویه مناسب و نور کافی برخوردار باشد تا برای کودکانی که مشکل تنفسی دارند مشکلی ایجاد نشود همچنین نور کافی برای رفت و آمد کودکان در اتاق ها و راهروها وجود داشته باشد تا ایمنی آن ها حفظ شود.
  • یکی از ویژگی های مهد کودک خوب این است که وعده های غذایی و میان وعده هایی با کیفیت به کودکان داده شود ، بهترین انتخاب میان وعده برای مهد کودک خشکبار و میوه ها هستند.
  • فضای بازی باید حداقل دارای ۲ وسیله متنوع باشد که ایمنی لازم را داشته باشند با توجه به این نکته که این وسایل بازی باید سالم باشند تا باعث آسیب به کودکان نشوند ، حداقل فاصله بین هر وسیله بازی باید ۲ متر باشد و کف پوش زیر وسیله های بازی نیز باید از چمن ، شن ، فوم و یا ماسه باشد.

خصوصیات فضای بازی در مهد کودک

  • یکی از ویژگی های مهد کودک خوب این است که از کتابخانه برخوردار باشد و در آن حداقل ۵۰ عدد کتاب که با رده سنی کوکان متناسب است موجود باشد تا کودکان بتوانند با فضای فرهنگی نیز آشنا شوند.
  • کودکان در مهد کودک باید بیمه حوادث و مسئولیت شوند که با این کار مربیان و مسئولان اطمینان خاطر پیدا می کنند و والدین نیز نگرانی کمتری در قبال فرزندان خود دارند.
  • جداسازی رده های سنی گوناگون در مهد کودک یکی از ضروریات است که این تفکیک علاوه بر کلاس ها باید در فضای مخصوص بازی و همچنین مکان صرف ناهار نیز اعمال شود تا نقش مهد کودک در تربیت کودکان به خوبی ایفا شود.

خصوصیات بهترین مهد کودک

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • در کلاس ها باید وسایلی که توسط کودکان ساخته شده مورد استفاده قرار بگیرند به طور مثال نقاشی کودکان روی دیوار نصب گردد و یا هر چند وقت یک بار نمایشگاهی برگزار شود تا هنرهای دستی کودکان در آن نمایش داده شود که این کار انگیزه خوبی برای آن هاست تا در مهد کودک حاضر شوند و کارهای متنوعی انجام دهند و باعث شکوفا شدن استعداد شان نیز خواهد شد.
  • در مهد کودک باید فعالیت هایی که باعث ایجاد همکاری و احساس مسئولیت می شود انجام شود تا کودکان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و با برگزاری اردو نیز به کودکان در ایجاد ارتباط با دنیای اطراف شان کمک می شود.

خصوصیات مهد کودک های خوب

  • یکی از ویژگی های مهد کودک خوب این است که برنامه های مخصوصی برای کودکان با هوش بالا وجود داشته باشد چرا که احتمال دارد این دسته از کودکان با انجام فعالیت های معمولی بی حوصله شوند ، بنابراین باید هر کدام از مربیان به این نکته توجه نمایند و کودکان با هوش بالا را با انجام تست هوش شناسایی نمایند و از طرفی به گونه ای رفتار نکنند که احساس تبعیض میان کودکان به وجود نیاید.
  • مهد کودک باید مجهز به جعبه کمک های اولیه باشد و در این زمینه نیز یک مربی آموزش دیده داشته باشد تا اگر کودکی دچار آسیب شد فورا مراقبت های اولیه برای او انجام شود.
  • یکی دیگر از ویژگی های مهدکودک خوب وجود روانشناس و مشاور کودک در آن می باشد که می توان گفت از ضروریات است چرا که بعضی وقت ها کودکان به مشکلات رفتاری دچار می شوند که در این گونه موارد لازم است مربیان و والدین برای رفع این مشکل با روانشناس مشورت نمایند تا بدون دغدغه کودک مورد نظر را از لحاظ روانی درمان کنند.

معیارهای یک مهد کودک خوب

در این بخش از کودک و والدین مجله آرگا ویژگی های مهد کودک خوب را در اختیار شما همراهان گرامی قرار دادیم ، همان طور که در مطالب بالا مشاهده نمودید این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا در رده سنی که بچه ها به مهد کودک می روند در حقیقت آموزش های ابتدایی زندگی را می آموزند و در شکل گیری شخصیت آن ها نیز نقش مهمی را ایفا می کند ، با مطالعه مطلب فوق می توانید برای فرزند خود مهد کودکی مناسب را انتخاب نمایید و با خیال راحت کودک تان را به آنجا بسپارید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *