دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بهترین انتخاب های میان وعده برای مهد کودک چه گزینه هایی هستند؟

  • فاطمه میرزایی
  • ۱۶ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

پیروی از یک برنامه غذایی مفید نقش مهمی در یادگیری، فعالیت و سلامت جسم و روان کودکان دارد. در این بین از تاثیر میان وعده ها به عنوان مکمل ضروری رشد و یادگیری نباید غافل شد. در این مطلب در مورد اهمیت نقش میان وعده برای مهد کودک مطالب مفیدی ارائه کرده ایم که در ادامه می خوانید.

معمولا کودکان تمایلی به خوردن میان وعده های سالم ندارند و ترجیح می دهند گرسنگی خود را با خوردن تنقلات نا سالم رفع کنند. این موضوع در محیط هایی مثل مهدکودک بیشتر نمایان می شود، بنابراین اگر به دنبال یک میان وعده برای مهد کودک فرزند دلبندتان می باشید، مطالب ما را تا پایان همراهی کنید.

انتخاب میان وعده برای مهد کودک تکلیف مهم والدین!

کودکان در سن ۲ یا ۳ سالگی، برای طی روند طبیعی رشد خود، نیاز فراوانی به مواد غذایی کافی و مفید دارند؛ آنها بر خلاف بزرگسالان، نمی توانند تنها به وعده اصلی غذا بسنده کنند، بلکه باید میان وعده های سالم و مقوی نیز باید برای آنها در نظر گرفت. از آنجا که کودکان معمولا توجهی به گرسنگی خود ندارند، بنابراین والدین و سایر مراقبین کودک باید حواسشان باشد که هر چند ساعت یکبار، میان وعده مناسب برای کودک فراهم کنند. این میان وعده می تواند متشکل از غلات، پروتئین، شیر کم چرب و میوه ها و سبزیجات باشد.

میان وعده هایی مقوی برای کودک

کودکان در محیط هایی مانند مهدکودک به تصور اینکه والدین آنها حضور ندارند و نظارتی بر آنها نیست، شروع به خوردن تنقلات مضر می کنند، در اینجا لازم است که مسئولین مهدکودک ارتباط صمیمانه ای با بچه ها برقرار کنند و از این طریق بر تغذیه آنها نظارت داشته باشند. در ادامه به معرفی انواع مفید و مقوی میان وعده برای مهدکودک بچه ها پرداخته ایم که با آنها آشنا می شوید.

میان وعده های مناسب کودکان برای مهد کودک

مواد غذایی ساده و ساندویچی: اکثر بچه ها به ساندویچ علاقه دارند، ضمن اینکه خوردن آن نیز آسان است؛ همچنین می توانید به جای ساندویچ، یک تکه جوجه، سالاد سیب زمینی یا سالاد ماکارونی و نیز مقداری سبزیجات خام و در حالت کلی غذاهای ساده که خوردن آن برای کودک راحت است را تهیه نموده و در سبد غذایی کودکتان قرار دهید.

میان وعده برای مهد کودک

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

میان وعده های ترکیبی: انواع آجیل، چوب شور، غلات سبوس دار ، قطعات کوچک موز و ذرت بو داده، مواد مناسبی هستند که به صورت ترکیبی می توان به عنوان میان وعده برای مهدکودک در نظر گرفت.

میان وعده مفید برای کودک

میوه ها: میوه ها  از ارزش غذایی بالایی برخوردار هستند، به همین منظور می توان از آنها به عنوان یک میان وعده سالم و مقوی نام برد. هویچ، سیب و خیار را به صورت باریکه ها و قطعات کوچکی تهیه کنیم و به عنوان میان وعده در اختیار کودک قرار دهیم. همچنین می توانیم، مخلوطی از قطعات میوه های تازه را تهیه کرده و در ظرفی در بسته قرار دهیم تا حمل آن برای کودک آسان شود.

میان وعده های سالم برای مهد کودک

میوه های خشک مانند برگه های هلو، زرد آلو، سیب، انجیر، کشمش از جمله خوراکی های سالم و با ارزش غذایی هستند، که به عنوان میان وعده ای مناسب برای کودکان می توان استفاده کرد.

برنامه غذایی برای مهدهای کودک

توجه به تغذیه و صبحانه مناسب برای کودک در مهد از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و بهتر است از تغذیه یکسان و سالمی برای همه کودکان استفاده شود، زیرا انجام این کار علاوه بر اینکه موجب حفظ سلامتی بچه ها و جلوگیری ازبیمار شدن آنها می شود، به دلیل یکی بودن تغذیه و میان وعده ها، کودکان چشمداشتی به غذا های یکدیگر ندارند و به بدون دست زدن به خوراکی های بچه های دیگر، می توانند شروع به خوردن تغذیه خود کنند.

همچنین انتخاب یک برنامه غذایی مخصوص هر فصلی در تمامی مهدهای کودک، پیشنهادی عالی است و در نتیجه موجب تنوع غذایی خواهد شد. در اینجا با یک برنامه صبحانه برای فصل بهار آشنا می شوید :

تغذیه برای مهد کودک

فروردین

  • شنبه : شیر، سیب، نان و کره
  • یکشنبه : نان، پنیر، خیار، موز، شیره انگور یا خرما و شربت
  • دوشنبه: نان، پنیر و کره، آب هویج، بادام و پسته
  • سه شنبه : شیر عسل، نان و خامه، فندق
  • چها رشنبه : عسل، نان و پنیر، گرد، شربت، خیار

اردیبهشت

  • شنبه ، نان، پنیر، گردو، توت فرنگی، شیره انگور یا خرما، شربت
  • یکشنبه : شیر، نان، کره، سیب
  • دوشنبه: آناناس، نان، خامه،  بادام
  • سه شنبه : سیب زمینی سرخ کرده یا آب پز، شربت، شیره انگور، خیار
  • چهار شنبه : شیر عسل، نان، پنیر، گردو، پرتقال

خرداد

  • شنبه : شربت، عسل، فندق، نان، پنیر، انگور
  • یکشنبه : آب هویج، نان، کره، آلوچه
  • دوشنبه : شیر، بادام، پسته، نان، پنیر، خیار
  • سه شنبه : الویه یا سیب زمینی آب پز یا سرخ کرده، انگور
  • چهار شنبه : شربت، شیره انگور یا خرما، توت فرنگی یا هویج، نان، کره

شیره انگور دارای قند بوده و برای یادگیری کودک در صبح بسیار مفید است، شیره خرما سرشار از آهن است و از کم خونی جلوگیری می کند، شیره انگور موجب افزایش اشتها می شود.

ریختن کمی آب لیمو ترش تازه به همراه یخ در داخل شربت از سرماخوردگی کودک جلوگیری می کند (شربت عسل : مقداری عسل، آب، لیمو ترش تازه و یخ). این نوع شربت دارای قند طبیعی بوده و موجب افزایش یادگیری، افزایش اشتها و جلوگیری از سرماخوردگی و پیشگیری از کم خونی می شود.

میان وعده برای مهد کودکان

مصرف مغز های فندق و آجیل و پسته و بادام نیز به دلیل منبع پروتئین در رشد ذهنی و جسمی کودکان بسیار مفید هستند. همچنین آب هویج و آب آناناس یا استفاده از تکه هایی ازخود میوه اهمیت زیادی در تغذیه برای صبحانه کودکان دارند.

توجه داشته باشید خوردن بعضی از میان وعده ها برای کودک ضرر دارد و باید از مصرف آنها پرهیز شود؛ مصرف لواشک، تمر هندی، ترشک که مهر تایید وزارت بهداشت بر روی آنها دیده نمی شود، و همچنین انواع پفک و چیپس به دلیل وجود نمک و روغن زیاد، در کودک احساس سیری ایجاد می کند و باعث می شود که کودک از خوردن غذای اصلی اجتناب کند، از آنجا که کودکان علاقه زیادی به خوردن این نوع تنقلات از خود نشان می دهند، بنابراین این مساله مسؤلیت والدین و مراقبان مهدکودک را برای نظارت و نیز توجه بیشتر بر روی میان وعده برای مهدکودک سنگین تر می کند. امیدواریم مطلب ارائه شده در مورد میان وعده مناسب برای مهد کودک برای شما سودمند بوده باشد. ضمن اینکه شما همواره می توانید با مراجعه به بخش سلامت از دیگر مطالب مفید مجله آرگا دیدن نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *