دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نقش مهدکودک در تربیت کودکان چقدر است؟

  • سحر بهرامی
  • ۱۰ اسفند ۱۳۹۷
  • ۰

همانطور که می دانید کودک از محیط های مختلفی تاثیر می گیرد و متقابلا تاثیر می گذارد در بین این محیط ها نقشی که مهدکودک در تربیت کودکان دارد به مراتب بیشترین تاثیر را در خلق و خو و شخصیت او دارد.

کودکی مهم ترین پروسه زندگی است زیرا اگر اقدامات لازم و تربیت خوبی در این دوران صورت نگیرد روی شخصیت فرد در زمان بزرگسالی بسیار تاثیر می گذارد. همانطور که می دانید انسان یک موجود اجتماعی است و با دیگران بودن را دوست دارد. اولین جایی که کودک در ان قرار می گیرد خانواده است که در ان چگونه رفتار کردن را می آموزد  اما همیشه به این صورت نمی ماند و به مرور کودک با بزرگ شدن و آشنا شدن  با محیط های دیگر و تاثیر پذیری آنها ، نقش خانواده کم کم کمرنگ تر می شود یکی از این محیط ها که در شکل گیری کودک تاثیر زیادی می گذارد مهد کودک ها هستند در نتیجه مهد کودک در تربیت کودکان نقش فراوانی را ایفا می کنند. نقش مهدکودک در تربیت کودک و رشد اجتماعی انها

از نقشی که مهد کودک در تربیت کودکان دارد نباید غافل ماند… مهد کودک یک دوره غیر رسمی است که برای کودکان زیر هفت سال طراحی شده است که محلی برای پرورش و رشد و نمو کودکان است سیستم مهد کودک ها طوری طراحی شده است که یک محیط شاد برای کودک و برنامه ریزی هایی متناسب با  رشد ذهنی کودک  فراهم شده باشد  که بیشتر از طریق بازی  کسب مهارت می کنند .

تاثیر مهد کودک ها در رشد کودکان

خانواده ها معمولا دلایل مختلفی برای گذاشتن فرزندانشان در مهد کودک ها دارند مانند کارمند بودن والدین ،مشغله های کاری و اجتماعی شدن فرزندانشان را به  مهد کودک ها می بسپارند. مهد کودک ها  برای کودکان معمولا به دلیل پیدا کردن هم بازی  جذابیت خاصی برایشان دارد و به همین خاطر تاثیر پذیری کودکان در مهد از خانواده بیشتر است که این یک امر طبیعی است. بسیاری از مادران کودکان خود را نیمی از روز در مهد ها می گذارند که در این وضع نقش مربیان و مسئولان  پررنگ تر می شود و باید از شیوه های مثبت برای ساختن نسلی نو  و پررنگ کردن تاثیر گذاری  مهدکودک در تربیت کودکان بکوشند.

ایفای نقش مربیای در تربیت کودک

نقش مهدکودک در تربیت کودکان

امروزه علاوه بر این که مهد کودک ها یک مرکز نگه داری از کودکان باشد به یک مرکز آموزشی پرورشی هم تبدیل شده که می توان به جرات گفت مهد کودک در تربیت کودکان نقش فراوانی دارد که حتی مادرانی که شاغل نیستند اقدام به فرستادن کودکانشان به مهد شدند که در آن مهارت های اولیه زندگی و اصول لازم برای زندگی در زمان حال را می آموزند. تحقیقات گوناگونی که روی کودکانی که به مهد می روند و کودکانی که به مهد نمی روند  انجام شد نشان داده شد که کودکانی که به مهد می روند فعال تر و پر جنب و جوش تر از کودکان دیگرند و همچنین کودکانی که به مهد نمی روند تمایل بیشتری به انجام بازی های نشسته و تلویزیون نگاه کردن دارد که تمام این ها بر سلامت جسمی و روحی  کودک در دراز مدت تاثیر می گذارد.

تکنیک های تربیتی برای تربیت کودکان در مهد

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

 افزایش اعتماد به نفس

کودکان در مهد ها استقلال داشتن را می آموزند و برای خود دوست پیدا می کنند یا اینکه باعث ایجاد خلاقیت در بین همسالان خود می شود و مورد تشویق دیگران و مربیان قرار بگیرد  که این خود زمینه خود باوری و بالا رفتن اعتماد به نفس کودک می شود که در آینده کودک بسیار تاثیر گذار است.

 ارتباط اجتماعی بهتر

کودکان در جمع بین همسالان خودش خواه ناخواه با دیگران ارتباط برقرار می کند که این مسئله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا چگونه ارتباط برقرار کردن را می آموزد که در زمان ورود به مدرسه و محیط های دیگر مشکلی در برقراری ارتباط ندارد.

مزایای فرستادن کودک به مهد کودک

نقش مهدکودک در تربیت کودکان و افزایش قدرت تمرکز

کودکان در مهد عملیات ساده ریاضی، طرز نشستن ، طرز غذا خوردن، دعا کردن ،خواندن و خیلی از تجربیات دیگر را می آموزند که انجام و تکرار این کار ها به صورت غیر ارادی باعث افزایش یافتن قدرت تمرکز کودک می شود.

استقلال در کار های شخصی

بتدریج کودک یاد می گیرد که باید یک سری از کار ها را خودش بدون کمک بزرگ تر انجام دهد و این زمینه به وابستگی به دیگران را کم تر می کند که در بزرگسالی از قدرت تصمیم گیری بسیار بالایی برخوردار می شود.

یکی از مهم ترین مسئله ها قبل از هر بحثی انتخاب یک مهد کودک خوب برای کودک با محیطی آرام و امن و تعداد کودکان از نظر رسیدگی بهتر و حضور مربیان و کارشناسان تربیتی خوب است که اگر مهد کودک در تربیت کودکان بتواند محیطی مطلوب برای کودک فراهم کند به طبع پیامد های مثبتی هم خواهیم دید. سپس بعد از آن در مهد کودک ها بیشترین نقش برعهده مربیان است چرا که باید به عنوان مادر دوم مهربان و دلسوز باشند خیلی از کودکان در روز های اولیه ورود به مهد کودک بسیار اضطراب و ترس از ورود به جمع های ناشناخته را دارند، در اینجاست که مربیان با استفاده از روش های خاص این ترس را از کودک دور می کنند.

اضطراب و ترس از جداشدن از مادر برای رفتن به مهد

در آخر به این نتیجه خواهیم رسید که مهدکودک در تربیت کودکان نقش بسیار زیادی در اجتماعی کردن کودک و نحوه حضور آن ها به صورت مطلوب در جامعه را دارند .نکته: تا حد امکان کودکان را تا سن ۲ سالگی در پیش خود نگه دارید و به مهد کودک نفرستید زیرا کودک در این سن از لحاظ جسمی و روحی نیاز شدیدی به مادر خود دارد و نکته دیگر این که نگذارید کودکان بیشتر از حد معمول در مهد کودک ها باقی بمانند زیرا ممکن است کودک به مربی خود احساس وابستگی پیدا کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *