دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان خانگی دل درد نوزاد

  • مهتاب علی پناه
  • ۱ شهریور ۱۳۹۸
  • ۰

دل درد در نوزادان یکی از مشکلاتی می باشد که نوازد با گریه کردن آن را بروز می دهد، می توانید با استفاده درمان خانگی دل درد نوزاد تان برطرف کرد.

یکی از علت های گریه نوزاد؛ داشتن دل درد می باشد که به دلایل مختلفی این مشکل ایجاد می شود و به منظور درمان دل درد کودکان زیر یک ماه ابتدا باید علت آن مشخص شود که اگر ناشی از کولیک باشد درمان خاصی برای آن وجود ندارد اما اگر دل درد ناشی از نفخ، گاز معده و… باشد با روش های خانگی می توانید درمان کنید، که در ادامه مطلب شما را با درمان خانگی دل درد نوزادان آشنا خواهیم کرد.

گریه ناشی از دل درد نوزاد

علل شایع دل درد نوزاد

دل درد نوزادان دارای علت های مختلفی است که بعضی از درد ها ملایم می باشند و ممکن است بدون درمان بهبود یابند، اما بعضی از درد ها نیز نیاز به مراجعه کردن به پزشک دارند که ممکن است دل درد نوزاد از علت های زیر باشد.

گازها

دل درد ناشی از گاز بیشتر کودکان بین ۱ تا ۴ ماه چه از شیر مادر تغذیه می کنند و یا شیشه شیر می خورند را به دلیل سیستم گوارشی توسعه نیافته درگیر خود می کند.

تغذیه نادرست

علت دیگر دل درد در نوزاد ممکن است از این باشد که سینه و یا بطری به طور نادرستی در دهان نوزاد قرار داده می شود و نوزاد امکان دارد هوا را بیش از حد ببلعد.

استفاده از روش های خانگی جهت درمان دل درد نوزاد

 حساسیت به غذای خاص

برخی از نوزادان ممکن است به مواد تشکیل دهنده شیر و یا شیر خشک حساست داشته باشند.

بیش از حد تغذیه کردن

ازدیگر دلایل شایع دل درد نوزاد ممکن است بیش از حد غذا دادن به نوزاد باشد که ممکن است با مشکلاتی مانند ناراحتی سیستم گوارشی، درد به دلیل نفخ و همچنین فشار بر روی شکم و استفراغ همراه باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

دستگاه گوارش توسعه نیافته

به دلیل اینکه نوزادان هنوز یاد نگرفته اند که چگونه غذا بخورند و مدفوع کنند آن ها میکرو فلور را ایجاد نمی کنند (میکرو ارگانیسم هایی که درون شکم زندگی می کنند)که به فرآیند گوارش و سیستم ایمنی کمک می کنند و این ممکن علت گاز نیز باشد.

 نفخ منتقل شده از مادر

یکی دیگر از دلایل دل درد در نوزادان این است که نوزادان شیر خوار ممکن است که مادرشان سبزیجاتی مثل گل کلم، لوبیا، پیاز و کلم را بخورند دچار نفخ شوند و این نفخ به آن ها نیز منتقل شود.

یبوست

از دیگر دلایل دل درد نوزادان یبوست می باشد که تغییر در رژیم غذایی کودک، عادات غذایی و یا کاهش مصرف آب باعث مدفوع خشک و سفت می شود و در نتیجه باعث ایجاد دل درد در نوزاد می شود.

 کولیک

وجود باد بیش از حد در روده نوزاد باعث ایجاد دل درد می شود.

مواد سمی

اگر نوزاد مواد سمی از قبیل دارو، گیاه و یا مواد شیمیایی قورت داده باشد باعث ایجاد دل درد و استفراغ یا اسهال می شود همچنین قرار گرفتن مزمن در برابر ( خاک و…) نیز ممکن است علت دل درد باشد.

درمان خانگی دل درد نوزاد

 رفلاکس

 کودکان معمولا بین سنین یک تا سه ماهگی قسمتی کمی از غذایی را که می خورند را تف می کنند زیرا دریچه بین لوله غذا و معده به طور کامل توسعه نیافته است و بزاق گاهی به دهان و گلو برمی گردد و باعث ایجاد معده درد می شود.

درمان خانگی دل درد نوزاد

روش های خانگی مختلفی برای درمان دل درد نوزادان وجود دارد که می توانید از چند روش درمان خانگی دل درد نوزادان که در ادامه با آن آشنا می شوید برای درمان دل درد نوزادان استفاده کنید.

شکم درد نوزاد

چای بابونه

به گفته پزشکان بابونه به دلیل خاصیت ضد التهابی به درمان دل درد کمک می کند زیرا ماهیچه های بالای سیستم گوارشی را شل می کند در نتیجه باعث کاهش انقباض ماهیچه های شکم می شود بنابراین به کودک چای بابونه بدهید.

 کمپرس گرم

یکی دیگر از درمان خانگی دل درد نوزاد استفاده از کمپرس آب گرم می باشد بنابراین زمانی که نوزاد گریه می کند کمپرس آب گرم را روی شکم نوزاد قرار دهید، این روش را در طول شب و روز دو تا سه بار انجام دهید.

 ماست

 اگر دل درد نوزاد به علت اسهال باشد استفاده از ماست می توانید جایگزین باکتری های خوب که در مدفوع از دست رفته اند شود همچنین استفاده از ماست فرآیند گوارشی را به حالت اولیه بر می گرداند.

دل درد نوزاد

ماساژ با استفاده از روغن خردل

یکی دیگر از روش های درمان خانگی دل درد نوزاد، استفاده از ماساژ می باشد بنابراین، کودک را به پشت بخوابانید و شکم را با استفاده از روغن خردل به آرامی ماساژ دهید این کار را جهت عقربه های ساعت انجام دهید استفاده از این روش باعث تحریک سیستم گوارشی می شود.

ماساژ با روغن خردل

 آنغوزه

از دیگر روش های که به عنوان درمان خانگی دل درد نوزاد محسوب می شود آنغوزه می باشد بنابراین، مقداری از آن را در آب گرم حل کنید سپس خمیر حاصل را دور ناف نوزاد بمالید این روش به کاهش گاز معده کمک می کند در نتیجه باعث بهبود دل درد نوزاد می شود.

دوچرخه

کودک را بر روی پشت بخوابانید و پاهایش را مانند حرکت دوچرخه به سمت عقب جلو حرکت دهید این روش به کاهش گاز معده کمک می کند.

روش درمان دل درد نوزاد

 تکان دادن نوزاد

از دیگر روش های درمان خانگی دل درد نوزاد؛ زمانی که کودک گریه می کند و از شدت دل درد می نالد او را تکان دهید تا گاز اضافی عبور کند، در زمان گریه کردن هوای بیشتری وارد معده نوزاد می شود بنابراین باید نوزاد را از گریه کردن نگه دارید.

نکته : هیچ یک از نسخه ها را بدون مشورت با پزشک به نوزاد و کودک خردسال خود ندهید چر اکه تنها پزشک اوست که از وضعیت گوارشی نوزاد شما مطلع است .

 اگر متوجه علائم زیر شدید فورا به پزشک مراجعه کنید :

  • اسهال یا استفراغ
  • تب
  • ضربه های مداوم به زمین
  • روش گریه ناگهان تغییر می کند.
  • خون در مدفوع یا ادرار

امیدواریم در این مقاله شما را با درمان خانگی دل درد نوزاد و علت این مشکل آشنا کرده باشیم تا بتوانید با استفاده از درمان خانگی که گفته شد کودک دلبندتان را از دل درد نجات دهید، اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در این زمینه ها داشته باشید می توانید با مجله اینترنتی آرگا همراه باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *