دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دلایل دل درد در اوایل بارداری و روش های رفع آن

  • مهلا بستگان
  • ۴ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

خانم های باردار معمولا در اوایل بارداری خود، درد دل هایی را در ناحیه زیر شکم خود احساس می کنند که نگرانشان می کند و نمی دانند این دردها تا چه حد جدی هستند و برای تسکین آن باید چه کنند. ما در این مقاله از علت دل درد در اوایل بارداری نوشته ایم.

خانم ها در ابتدای حاملگی خود در زیر شکم خود دردهایی را احساس می کنند که نمی دانند که برای رفع آن باید به دکتر مراجعه کنند و یا نیازی به درمان ندارد. باید گفت گرچه این درد ها از اهمیت بالایی برخوردار نیستند اما در صورتی که توام با درد تب و لرز و خروج ترشحات از واژن، لکه بینی، خونریزی، خستگی مفرط، اختلال در حین انجام عمل ادرار کردن، حالت تهوع و استفراغ داشتند باید سریعا به پزشک مراجعه کنند. ما در ادامه از علت دل درد در اوایل حاملگی می گوییم. همراهمان باشید.

علت دل درد در اوایل بارداری چیست؟

بروز دردهایی که در ناحیه شکم و زیر شکم (دل درد در بارداری) در اوایل بارداری اتفاق می افتد، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که ما در زیر به شرح آن پرداخته ایم:

علت دل درد در اوایل بارداری چیست؟

  • باروی تخمک در مکانی به غیر از رحم: در این حالت تخمک در لوله های فالوپین بارور شده است و نشانه هایی نظیر خستگی، کوفتگی، خونریزی و لکه بینی از واژن، درد در زیر شکم و لگن، تشدید درد در حین انجام اعمال فیزیکی را به همراه دارد و اگر درمان نشود سلامت مادر باردار را به خطر می اندازد. هرگاه هر یک از این علائم دل درد در اوایل بارداری را در خود مشاهده کردید، حتما به نزد پزشک معالج بروید.

هر آنچه که باید از دلایل دل درد در اوایل بارداری بدانید

  • سقط کردن جنین: به از دست دادن جنین در بیست هفته اول، سقط می گویند که خونریزی و لکه بینی از واژن از علائم بارز و شایع این اتفاق است. که به همراه آن درد در ناحیه شکم و لگن در بازه های زمانی چند ساعته تا چند روزه را به دنبال دارد. در این شرایط خونریزی از خفیف تا شدید متغیر است. درد نیز در این حالت از شدید تا خفیف اتفاق می افتد و حتی ممکن است در یک رنج و به صورت مداوم اتفاق بیفتد. اگر این نشانه ها را داشتید حتما به سرعت نزد پزشک بروید.

آیا دل درد در اوایل بارداری نشانه سقط جنین می باشد؟

  • زایمان زودتر از موقع: دردی که در این حالت رخ می دهد که به آن درد زایمان زودرس و به دنبال آن تولد نوزاد نارس را موجب می شود باعث احساس انقباضات شدید در شخص شده و نشانه هایی چون افزایش در حجم و نوع ترشحات واژن، خونریزی و یا لکه بینی در واژن، درد شکمی، خستگی های شبیه به خستگی های پریودی، رخ دادن حداقل پنج انقباض شکمی در طول هر ساعت، افزایش فشار در اطراف لگن، احساس درد در قسمت های پشت و پایین می شود و اگر هر کدام از این علائم را به تنهایی و یا با هم داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید.

آیا دل درد در اوایل بارداری خطرناک است؟

  •  آرون گروپس
  • قطع شدن جفت: این امر موقعیت خطرناکی را برای جنین به وجود می آورد وقتی که جفت از رحم به طور کامل یا تا حدودی جدا شده و یا پایین می آید و جنین هنوز به دنیا نیامده است که علائم مختلفی را به دنبال دارد و می تواند با خونریزی آشکار رخ دهد. اما گاهی خونریزی قابل توجهی در ابتدای این پدیده مشاهده نمی شود. در این حالت خونریزی های خفیف به همراه درد پشت و انقباضات متوالی و مکرر که با گذشت زمان از شدن آنها کاسته نمی شود از علائم قطع احتمالی جفت است. در این زمان مادر کاملا کم شدن حرکات جنین را احساس می کند و باید بلافاصله نزد پزشک رفت.

دلایل دل درد در اوایل بارداری را بشناسید

  • یبوست : یبوست یکی از مشکلاتی گوارشی بسیار شایع در بین خانم های باردار نیز می باشد که افزایش هورمون پروژسترون سبب کاهش عملکرد دستگاه گوارش و در نتیجه بروز یبوست در دوران بارداری می شود.
  • لانه گزینی : زمانی که تخمک بارور می شود و به دیواره رحم میچسبد امکان دارد که احساس درد در ناحیه شکم داشته باشید که این درد، درد لانه گزینی نامیده می شود و از نشانه های اولیه بارداری می باشد.

علت ایجاد دل درد در اوایل حاملگی

  • ارگاسم : زمانی که خانم های بارداری در رابطه جنسی خود ارگاسم را تجربه می کنند درد در شکم را احساس می کنند که بعد از گذشت مدتی کوتاهی برطرف می شود اما در صورتی که درد با خونریزی همراه بود بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

و دلایل دیگری از جمله عفونت های دستگاه ادراری و پره اکلامپسی، بواسیر و علائم درد آپاندیس و … نیز می تواند از دلایل دل درد در اویل بارداری باشند.

روش های درمان درد شکم در اوایل حاملگی

با کمک راهکارهای طبیعی و موثر می توانید دل درد تان را درمان کنید در ادامه چند راهکار مفید و موثر را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

نوشیدن مقادیر فراوانی آب:

گاهی ممکن است درد دل در دوران حاملگی به علت کمبود آب بدن باشد بنابراین روزانه هشت لیوان آب بنوشید تا بدن تان با کم آبی مواجهه نشود.

روش های درمان شکم درد در اوایل بارداریتغییر وضعیت بدن :

زمانی که از دل درد رنج می برید سعی کنید تغییر وضعیت دهید و از حالت دراز کشیدن به نشستن خود را تغییر دهید، همچنین بر ناحیه درد هیچ فشار وارد نکنید.

ماساژ :

ماساژ ناحیه شکم سبب افزایش گردش خون در عضلات و تسکین درد شکم می شود بنابراین در زمان درد از همسرتان بخواهید تا ناحیه شکم تان را به آرامی ماساژ دهد.

فعالیت ورزشی :

به منظور نرم کردن عضلات درگیر در دل درد بهتر است به صورت منظم تمرینات بارداری ملایم یا کششی انجام دهید که علاوه بر کاهش درد از درد در دفعات بعدی نیز پیشگیری می کند.

راهکارهای درمان دل درد در اوایل بارداری

کمپرس آب گرم :

به منظور بهبود دل درد در دوران حاملگی بهتر است بر روی محل درد کمپرس آب گرم قرار دهید تا عضلات آرام شوند و یا می توانید از دوش آب گرم استفاده نمایید.

خوابیدن و استراحت کردن :

خانم هایی که در دوران بارداری بی خوابی را تجربه می کنند بیشتر دچار شکم درد می شوند باید اطمینان حاصل نمایید که روزانه هشت ساعت خواب شبانه دارید.

امیدواریم از مطالعه مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید و با علت شکم درد در اوایل بارداری آشنا شده باشید، به منظور آشنایی بیشتر می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *