دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

آنچه باید در مورد رفلاکس معده نوزاد بدانیم

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۹ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

رفلاکس معده یکی از شایع ترین مشکلات معده به شمار می رود که نوزادان از بدو تولد ممکن است از آن رنج ببرند. رفلاکس معده نوزاد ناشی از کامل نبودن دستگاه گوارش او می باشد.

رفلاکس معده در نوزادان زمانی اتفاق می افتد که مواد غذایی از معده نوزادان بازگردد. این عارضه گاهی مواقع رفلاکس معده به مری نامیده می شود. اما این وضعیت به ندرت برای نوزادان کمتر از ۱۸ ماه رخ می دهد. در این مطلب با رفلاکس معده نوزاد و درمان آن آشنا می شویم بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

رفلاکس معده نوزاد

مشکلات معده در نوزادان

رفلاکس نوزادان ممکن است در روز چندین بار رخ دهد. تا زمانی که رشد نوزادان به خوبی صورت می گیرد و از نظر جسمی مشکلی ندارد, رفلاکس معده نوزادان جای نگرانی ندارد. به ندرت پیش می آید که رفلاکس نوزادان نشانه ایی از یک بیماری مانند آلرژی یا انسداد در دستگاه گوارش و یا بیماری ریفلاکس معده به مری باشد. بنابراین به طور کلی دلیلی برای نگرانی رفلاکس نوزادان وجود ندارد.

رفلاکس در نوزادان علائم و نشانه های مختلف دارد. علائمی از قبیل وزن کم نوزاد, زرد و یا سبز بودن آب دهان او, امتناع از خوردن مواد غذایی, وجود خون در مدفوع, اختلالات تنفسی و یا سرفه مزمن و … نشانه هایی از رفلاکس نوزادان می باشد که به سادگی قابل درمان است. اما در برخی از موارد به ندرت این علائم حاکی از وجود بیماری دستگاه گوارش و … است.

علت رفلاکس معده در نوزاد، کامل نبودن حلقه عضلانی بین مری و معده (دریچه تحتانی مری یا LES) می باشد که باعث می شود محتویات معده به عقب بازگشت داده شود. در نهایت زمانی که این حلقه به بلوغ می رسد, تنها زمان بلعیدن کودک LES باز خواهد شد و در مواقع دیگر این دریچه کاملا بسته می شود و از رفلاکس جلوگیری می کند.

عوامل شایعی که موجب رفلاکس معده نوزاد شده و غالبا غیر قابل اجتناب می باشند عبارت است از:

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • غالبا خواباندن نوزاد به صورت صاف صورت گیرد.
  • رژیم غذایی مایع
  • تولد زودرس نوزاد

علاوه بر موارد بیان شده, رفلاکس نوزاد ممکن است در نتیجه ی بیماری های جدی دیگری نیز ایجاد شود.

درمان رفلاکس معده در نوزادان

رفلاکس معده

رفلاکس نوزادان معمولا خودش برطرف می شود. در این میان, ممکن است پزشک توصیه های زیر را جهت تسریع درمان بیماری به والدین داشته باشد.

  • حجم وعده غذایی نوزاد کم, اما تعداد آن بیشتر شود.
  • به محض اتمام تغذیه نوزاد, آروغ او گرفته شود.
  • پس از تغذیه نوزاد, به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه او را به سمت راست بخوابانید.
  • در صورت تغذیه کودک با شیر مادر, مادر از مصرف محصولات لبنی, شیر گاو و تخم مرغ اجتناب کند. ممکن است کودک به این مواد غذایی حساسیت داشته باشد.
  • استفاده از پستانک, موجب بلع هوا توسط نوزاد شده و منجر به رفلاکس می شود. از دادن پستانک به نوزاد خودداری شود.

داروها

داروهای درمان کننده رفلاکس برای نوزاد مبتلا به رفلاکس معده بدون عارضه, معمولا تجویز نمی شود. این داروها از جذب کلسیم و آهن در بدن نوزاد جلوگیری کرده و خطر ابتلا به عفونت های روده و تنفسی را در نوزاد افزایش می دهند. با این حال برای نوزادان ۱ ماهه تا ۱ ساله ممکن است داروهای بلوکه کننده اسید مانند رانیتیدین و برای نوزادان بیشتر از یکسال داروی امپرازول برای مدت کوتاهی تجویز شود. این نوزادان اغلب دارای شرایط زیر می باشند.

  • وزن ناکافی کودک
  • امتناع نوزاد از غذا خوردن
  • التهاب مری
  • آسم و رفلاکس مزمن

جراحی

به ندرت در مواردی دریچه تحتانی مری تحت عمل جراحی قرار گرفته و برای جلوگیری از بازگشت اسید به مری, این دریچه تنگ تر می شود. این روش جراحی که فوندوپلیکاسیون نامیده می شود, معمولا زمانی انجام می شود که رفلاکس بسیار شدید باشد و مانع از رشد نوزاد و اختلال در تنفس او شود.

رفلاکس معده نوزاد

درمان رفلاکس معده کودک با روش های خانگی

با کمک روش های طبیعی و مفید می توانید رفلاکس معده در کودک  را درمان کنید در ادامه چند راهکار مفید و خانگی را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

ماساژ درمانی

ماساژ به عملکرد بهتر سیستم گوارشی و تنفسی کمک زیادی می کند و همچنین سبب کاهش گریه و در نهایت بهتر خوابیدن نوزاد می شود بنابراین نوزاد را به حالت خوابیده گذاشته سپس کمی روغن زیتون یا نارگیل گرم بر روی شکم او بمالید و در جهت عقربه های ساعت به مدت سه تا چهار دقیقه شکمش را ماساژ دهید و به مدت دو دقیقه پشت کودک را ماساژ دهید، دست و پاهایش را نیز ماساژ دهید و جهت دریافت بهترین نتیجه روزی دو تا سه بار از این روش استفاده کنید.

روش های خانگی جهت درمان رفلاکس معده نوزاد

نکته : از ماساژ کودک بلافاصله پس از خوردن غذا خودداری کنید.

سرکه سیب (با مشورت پزشک)

جهت درمان رفلاکس معده نوزاد استفاده از سرکه سیب گزینه بسیار مناسبی است زیرا باعث تعدیل اسید معده شده و در نتیجه هضم غذا راحت تر صورت می گیرد علاوه بر این سیستم ایمنی بدنی کودک را در برابر بیماری ها تقویت می کند، به مقداری آب ولرم یک چهارم قاشق چای خوری سرکه سیب تصفیه نشده بیافزایید سپس در فواصل زمانی منظم چند قاشق پر به نوزاد دهید.

راهکارهای طبیعی جهت درمان رفلاکس معده کودک

نکته : برای نوزادان بالای یک می توانید به محلول عسل نیز اضافه کنید.

زیره

دانه های زیره سبب تحریک سیستم گوارشی و کاهش مشکلاتی مانند اسید و گاز معده می شود بنابراین به یک لیوان آب یک قاشق چای خوری دانه زیره اضافه کرده سپس لیوان را بپوشانید و اجازه دهید به مدت پنج تا ده دقیقه بماند و پس از سرد شدن از محلول به دست آمده یک تا دو قاشق چای خوری به نوزاد دهید.

 

درمان رفلاکس معده کودک

بابونه

از دیگر روش های طبیعی و موثر جهت درمان رفلاکس معده کودک استفاده از بابونه است زیرا دارای خواص آرامش بخش و ضد انقباض است و به هضم غذا کمک زیادی می کند، داخل یک لیوان آب داغ نصف قاشق چای خوری گل خشک بابونه ریخته سپس به مدت پنج تا ده دقیقه روی آن را پوشانده و اجازه دهید سرد شود، یک تا دو قاشق چای خوری از آن را در طول روز به کودک دهید، مادران شیرده نیز باید روزی دو تا سه بار چای بابونه استفاده کنند.

درمان رفلاکس معده کودک

نکاتی کلی برای حداقل کردن رفلاکس نوزادان

کودک را به حالت عمودی و راست نگهدارید و در حالی که به صورت عمودی است، غذا دهید، در صورت امکان کودکتان را به مدت ۳۰ دقیقه در وضعیت نشسته نگه دارید.

گرویته می تواند موجب شود که محتویات معده در جای خود باقی بمانند، توجه داشته باشید که در حین غذا فرو رفتن غذا، کودک را تکان ندهید.

تعداد وعده های غذایی را بیشتر  و مقدار هر وعده را کم کنید، اگر از شیشه شیر استفاده می کنید به کودک خود  کمتر از حالت معمول غذا دهید و در صورت تغذیه نوزاد از شیر خودتان، مدت زمان شیردهی را کوتاه تر کنید.

زمانی را به آروغ زدن نوزاد اختصاص دهید، آروغ زدن های پی درپی در حین و بعد از غذا خوردن از افزایش هوا در معده کودک جلوگیری می کند.

رفلاکس معده کودک

به منظور آروغ زدن نوزاد نیز می توانید وی را به حالت عمودی بنشانید و دستان خود را پشت سرش قرار دهید، توجه داشته باشید که نباید برای این کار  نوزاد را روی شانه خود قرار دهید زیرا در این صورت به شکم کودک فشار وارد می شود.

کودکتان را به پشت بخوابانید، اغلب نوزادان باید به حالت طاق باز به پشت خوابانده شوند، حتی در صورتی که به رفلاکس مبتلا باشند.

در روشهای درمان قدیمی، به منظور رفع رفلاکس نوزادان؛ از روشهای سفت کردن غذا، شیر مادر و برنج توصیه می شد، در صورتی که امروزه این روشها توصیه نمی شود، سفت کردن غذای کودک، ممکن است موجب تف کردن و برگرداندن کمتر غذا شود، ولی برخی مطالعات می گویند تعداد رفلاکس ها ثابت می ماند.

سفت شدن غذا ممکن است موجب شود تا کالری اضافی وارد رژیم غذایی نوزاد شود و این مساله می تواند خفگی و انسداد و یا مشکلات دیگر را در حین تغذیه به دنبال داشته باشد، سفت کردن شیر مادر نیز موثر نیست، زیرا آنزیم های شیر مادر موجب شکسته شدن نشاسته شیر شده و شیر رقیق می گردد.

علت رفلاکس معده نوزادان

سخن پایانی

با توجه به موارد بیان شده, رفلاکس خفیف در نوزادان معمولا طبیعی است و به تنهایی درمان می شود. با این حال رفلاکس معده نوزاد باید جدی گرفته شود و تحت بررسی توسط متخصص قرار گیرد، به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه کودک و والدین می توانید بر روی لینک کلیک نمایید

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *