دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تغذیه کودک ۱ ساله + نکات ضروری و معرفی سبد غذایی

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۲
  • ۰

تغذیه کودک یک ساله برای تمامی والدین حائز اهمیت است و ممکن است نگرانی هایی برای آن ها ایجاد نماید. با بررسی بهترین نکات برای تغذیه کودک ۱ ساله برای رشد بهتر و سلامت نوزاد در این مطلب همراه ما باشید.

کودکان یک ساله ممکن است دندان نداشته باشند یا برخی دارای هشت دندان یا بیشتر هستند. همچنین برخی از کودکان ۱ساله، دو تا سه ماه است که می توانند راه بروند، در حالی که گروهی از آن ها هنوز این توانایی را ندارند و به اصطلاح، خودشان را بر روی زمین می کشند. این تفاوت ها در رشد طبیعی کودکان وجود دارد و می توان انتظار داشت که مشابه این تفاوت ها در تغذیه کودک یک ساله نیز باشد. بنابراین همیشه بهتر است که قبل از دادن غذاها به فرزندتان با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. در ادامه تغذیه کودک یک ساله را با هم بررسی خواهیم کرد بنابراین بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

برنامه غذایی کودک یک ساله

تغذیه کودک ۱ ساله از اهمیت بسیار بالای برخوردار است و در واقع باید تمام مواد غذایی مورد نیاز کودک را تهیه کنید، تهیه غذای مناسب که علاوه بر تامین ویتامین و پروتئین های مورد نیاز کودک مورد پسند او نیز باشد از دغدغه های بیشتر والدین است که چه غذایی برای کودک شان مناسب است.

برنامه تغذیه کودک ۱ ساله

زمان تغییر برنامه غذایی کودک یک سالگی است، کودک در این رده سنی به دلیل داشتن فعالیت بدنی زیاد به مواد غذایی مقوی نیاز دارد، بنابراین باید والدین به غذای کودک دلبندشان توجه زیاد تری داشته باشند و در این سن غذای او باید به نسبت قبل تفاوت هایی داشته باشد و در واقع ویتامین های مختلفی داشته باشد، در ادامه مطلب به تغذیه مفید برای کودک ۱ ساله می پردازیم تا از آن ها در برنامه غذایی کودک تان کمک بگیرید.

تغذیه کودک 1 ساله

شیر :

یکی از مواردی است که شما هنوز باید در تغذیه کودک ۱ساله تان به آن توجه کنید. متخصصان اطفال و متخصصان تغذیه توصیه می کنند که حتما از یک سالگی به کودکان شیر گاو داده شود، تا آن زمان شیر مادر یا شیر خشک غنی شده با آهن، مناسب ترین شیر برای کودک می باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

علاوه بر این، سعی کنید از هر گروه از مواد غذایی اشاره شده، در طول روز برای تغذیه کودک ۱ ساله استفاده کنید که عبارت اند از : ۱- نان، غلات، برنج، ماکارانی ۲- سبزیجات ۳- میوه ها ۴- گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ. همچنین ماست و پنیر مواد مغذی مانند شیر را فراهم می کنند، بنابراین می توانند به عنوان جایگزین بخشی از شیر باشند.

تغذیه

عدس :

یکی از مواد غذایی مناسب کودک یک ساله عدس می باشد از این رو، می توانید به منظ.ور طعم دار کردن خوراک عدس از ادویه جات استفاده نمایید و همچنین برخی از سبزیجات و برنج را به عدس بیفزایید و به منظور خوش رنگ تر شدن عدس آن را با یک برگ سرخ مایل به قرمز طبخ کرده و پیش از سرو از داخل غذا بردارید.

موز :

از دیگر مواد غذایی مناسب کودک یک ساله موز است که سرشار از کربوهیدرات ها است از این رو، می توانید مور رسیده را صاف کرده و در رژیم غذایی کودک تان بگنجانید و یا می توانید تکه های کوچک موز را به اندازه بند انگشت خرد کرده و در میان وعده کودک تان قرار دهید.

سبزیجات داری برگ سبز :

این ماده غذایی سراسار از آهن و فولاد می باشد از این رو، سبزیجاتی مانند اسفناج، کاهمو کلم، برگ چغندر و کلم پیچ به منظور رشد کودکان بسیار مناسب است.

هویج :

هویج به دلیل داشتن مقادیر فراوان ویتامین A نقش مهمی در رشد و قدرت بینایی کودکان دارد  از این رو، در زمان پختن بهتر است طعم هویبچ را کمی شیزین کنید تا کودک تمایل زیادی به استفاده از آن داشته باشد و همچنین می توانید هویج پخته را پوره نمایید و در برنامه غذایی کودک یک ساله قرار دهید.

تخم مرغ :

به دلیل اینکه کودکان در حال رشد هستند استفاده از تخم مرغ یک منبع عالی محسوب می شود زیرا سفیده آن سرشار از پروتئین و زرده آن نیز داری روی و ویتامین ها می باشد  و معمولاً تا سال اول تولد کودک دلبندتان بهتر است سفیده تخم مرغ را در بزنامه غذایی شان قرار ندهید زیرا، باعث بروز واکنش های آلرژیک خواهد شد از این رو، بهتر است رعایت نمایید.

نکات ضروری برای تغذیه کودک یک ساله

۱. در ۵تا ۶ ماهگی وزن کودک دو برابر وزن تولدش می شود و در ۱سالگی حدود سه برابر می شود. بعد از یک سالگی اشتهای کودک  رو به کاهش است که نشانه بیماری نمی باشد، بنابراین توصیه می کنیم یک کودک را مجبور به خوردن غذاها نکنید.

۲. گنجایش معده کودک در مقایسه با افراد بزرگسال کمتر است و با مقدار کمی غذا خیلی سریع سیر می شود. از طرف دیگر کودک در حال رشد است و معمولا” دائما” در حال فعالیت و مشغول بازی است پس نیاز او به انرژی و مواد غذایی زیاد است.

۳. از پایان یکسالگی می توان سفیده تخم مرغ را به صورت کاملا” پخته و سفت شده برای کودک از مقدار کم شروع کرد و بتدریج بر مقدار آن افزود تا به یک سفیده کامل برسد و سپس یکروز در میان می توان یک تخم مرغ کامل به کودک داد.

۴. اگر چه کودک از غذای سفره خانوار می تواند استفاده کند ولی هنوز باید تغییراتی در غذا داد تا هضم آن آسانتر شود مثلا” گوشت خورش را نرم و له کرد یا برنج را بصورت کته آماده نمود.

۵. نباید انتظار داشته باشید که کودکان نیز مانند بزرگسالان فقط صبحانه، ناهار و شام بخورند بلکه باید بخصوص بعد از سال اول زندگی حتی تا ۵ سالگی حداقل روزانه ۵ وعده غذا بخورند.

۶. به دلیل اینکه کودک در این دوران می تواند انواع غذاها را بخورد باید به مسائلی توجه کنید: یکی از این مسائل مهم در تغذیه کودک۱ ساله خفه گی می باشد. بنابراین از دادن انگور، ذرت بو داده و هر چیزی که می تواند در گلوی او گیر کند،  به کودک یک ساله خود اجتناب کنید.

بهترین غذا برای کودک یک ساله

نکاتی در مورد غذا برای کودک یک ساله

  • پس از خنک کردن غذا آن را به کودک تان دهید.
  • در صورت که کودک تان از یبوست رنج می برد در تهیه سوپ او از سیب زمینی، کدو، هویج و فلفل سبز استفاده نمایید.
  • در غذای کودک تان استفاده از نمک و ادویه را به حداقل برسانید.
  • روزی پنج وعده حداقل به کودک تان غذا دهید.
  • باقی مانده غذای کودک تان در فریزر یا یخچال نگهداری نمایید.
  • دست و صورت کودک را پیش از غذا دادن به او بشویید.
  • از دادن تنقلات بی ارزش پیش از غذا پرهیز نمایید.
  • از مجبور کردن کودک برای خوردن غذا خودداری نمایید بلکه سعی کنید با کمی تغییر غذا را برایش خوشایند کنید.

آشنایی با تغذیه کودک 1 ساله

ضمن سپاس از همراهی شما دوستان عزیز، امیدواریم از خواندن مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید و با تغذیه کودک ۱ ساله به خوبی آشنا شده باشید، به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه کودک و والدین می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *