دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان طبیعی شوره سر و شناخت علت های ایجاد شوره مو و پوست سر

  • سمیه نیک فرجام
  • ۴ دی ۱۴۰۱
  • ۰

شوره سر یک مشکل پوستی در بسیاری از افراد به ویژه آقایان است که دارای علت های متعددی است و در صورت درمان نشدن می تواند موجب ریزش موها شود. بنابراین با استفاده از شیوه های درمان طبیعی شوره سر می توانید از شر این مشکل پوستی راحت شوید.

استفاده از روش های طبیعی برای رفع شوره سر می تواند مشکل بسیاری از افراد را حل کند و در نهایت به رشد سریع و سلامت موها کمک خواهد کرد. یکی از دلایل اصلی که موجب می شود تا بیشتر افراد دارای اختلال پوستی موی سر به استفاده از شیوه های رفع طبیعی شوره سر اقدام کنند راحتی استفاده از شیوه ها و کم بودن عوارض آن است. شیوه های رفع طبیعی برای موها نه تنها بسیاری از مشکلات را برطرف می کند بلکه می تواند به عنوان یک منبع تغذیه مو نیز مورد استفاده شود که سلامت موهای شما را حفظ خواهد کرد.

 درمان طبیعی مشکل شوره سر

روش های درمان طبیعی شوره سر

سلول های مرده ای که در روی پوست سر شما قرار دارند همان شوره سر هستند که شکل سفید رنگ دارند و حالت پوسته های ریز و درشت می باشند که در روی پوست سر و بر روی موهای شما مشخص است. با توجه به اینکه پوست سر انسان دارای سلول های مرده است می توان نتیجه گرفت که وجود این سلول ها یا همان شوره تا حدی طبیعی است و به رشد موها سلول های مرده نیز از بین می روند. اما زمانی که تعداد این سلول ها بر روی پوست سر مشهود باشد و یا روی لباس و بالشت فرد دیده شود می توان شوره سر را در این افراد تشخیص داد.

اما همانطور که می دانید برای درمان این مشکل شیوه های درمانی مختلفی تجویز می شود که از میان آن ها درمان طبیعی شوره سر بیشتر مورد توجه بیماران است و به این علت است که استفاده از این شیوه ها علاوه بر نداشتن هزینه دارای تاثیر بیشتری است و از سوی دیگر عوارض جانبی مصرف آن ها نیز بسیار کم است.

علت های و علائم ایجاد شوره سر:

عوامل مختلفی می تواند موجب ایجاد شوره سر در موهای شما باشند که از جمله این عوامل می توان به خشکی پوست سر، حساسیت های پوستی و استفاده از مواد آلرژی زا، استرس، مشکلات روحی، پوست های چر و تحریک کننده، رژیم غذایی نادرست، استفاده از ژل های و اسپری ها، مشکلات آب و هوایی، قارچ پوستی، کمبود ویتامین ها، به هم ریختن هورمون ها و … اشاره کرد.

شیوه درمان طبیعی شوره سر

از نشانه های شوره سر می توان به پوسته پوسته شدن، خارش شدید در پوست سر و پوسته های سفید بر روی لباس ها و بالشت ها اشاره کرد.  ممکن است برخی از افراد به جای استفاده از درمان طبیعی شوره سر به سراغ راهکارهای شیمیایی همچون استفاده از شامپوهای ضد شوره بروند که یکی از نگرانی های عمده در استفاده از اینگونه شامپوها ریزش مو و برخورداری از pH بالا است.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

راهکارهای خانگی:

اما در اینجا به سراغ تکنیک های خانگی و موثر برای درمان شور سر می رویم و با استفاده از این تکنیک ها سلامت پوست و موی خود را بیشتر حفظ خواهیم کرد.

۱- سرکه سیب:

یکی از ترکیبات خانگی که برای درمان شوره سر استفاده می شود محلول خانگی سرکه سیب است برای استفاده از این روش می توانید مقداری سرکه سیب را در کمی آب مخلوط کنید توجه داشته باشید که این ترکیب باید نصف به نصف انجام شود. سپس موهای تمیزتان را به مقداری از این محلول خانگی آغشته کنید و اجازه دهید تا محلول به مدت ۱۵ دقیقه بر روی پوست سر و موهای شما قرار بگیرد.

درمان شوره سر در خانه

۲- جوش شیرین:

یکی دیگر از راه های رفع طبیعی شوره سر استفاده از محلول جوش شیرین است که باید در مدت دو هفته استفاده شود و بعد از طی این دوران شوره های سر شما از بین خواهند رفت.

۳- لیمو:

لیمو نیز یک روش ساده و راحت برای درمان این مشکل است این کار را باید در حمام و بعد از شست و شوی سر خود انجام دهید. بعد از شستن موها مقداری آبلیمو را بر روی موهای خود بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه آن را ماساژ دهید.

۴- روغن زیتون:

روغن زیتون حاوی ترکیبات غنی است که یکی از شیوه های درمان خانگی شوره سر است مقداری روغن زیتون را بر روی پوست سر خود ماساژ دهید تا پوست و ریشه موهای شما چرب شود سپس آن را با آب ولرم بشویید.

۵- ماست:

مقداری ماست را با انگشتان خود به خوبی به کف سرتان بمالید و ماساژ دهید در نهایت موهایتان در ماست به مدت ۲۰ دقیقه استراحت دهید و بعد حمام کنید.

۶- روغن نارگیل:

روغن نارگیل یک شیوه درمانب برای رفع طبیعی شوره سر است ماساژ روغن نارگیل بر روی سر به مدت یک هفته می تواند تاثیرات چشمگیری بر روی موهای شما داشته باشد و به از بین رفتن شور شر کمک خواهد کرد. همچنین می توانید از شامپوهایی که حاوی روغن نارگیل هستند برای شست و شوی موهای خود استفاده کنید.

درمان کردن شوره سر

۷- لیسترین:

لیستری از انواع دهانشویه است که برای شست و شوی دهان و دهان ها استفاده می شود اما یکی از کاربردهای جالب این محلول استفاده آن برای درمان طبیعی شوره سر است که علاوه بر از بین بردن شوره موها خارش پوست را نیز کم می کند.

۸- آلوء ورا:

همانطور که می دانید آلوء ورا یکی از گیاهان پر خاصیت است که برای سلامت پوست، مو و بدن از آن استفاده می شود. استفاده از این گیاه بسیار راحت است و می توانید به شیوه های مختلفی از آن استفاده کنید. به عنوان مثال می توانید مواد داخل آلوء ورا و ژل آن را خارج کرده و با مقداری روغن نارگیل با مخلوط کن مخلوط کرده سپس آن را در یک بطری اسپری قرار دهید و تمام موی خود را اسپری کنید تا خیس شود.

۹- تخم مرغ:

دو عدد تخم مرغ را که زرده و سفیده آن با یکدیگر مخلوط شده است و آن را به مدت ۱ ساعت بر روی موهای خود قرار دهید و به آرامی ماساژ دهید. استفاده از این روش رفع طبیعی شوره سر موجب می شود موهایی براق و با رشد خوب داشته باشید.

درمان طبیعی شوره سر +عکس

۱۰- روغن رزماری:

مقداری از روغن رزماری را با کمی سرکه مخلوط نمایید و مانند بقیه محلول ها آن را بر روی پوست سر ماساژ دهید و بعد از ۲۰ دقیقه موهای خود را با آب گرم بشویید.

۱۱- آویشن :

استفاده از آویشن برای رفع شوره سر، یکی از درمانهای گیاهی موثر برای این منظور می باشد که می توانید ۴ قاشق غذا خوری از آویشن را در ۲ فنجان آب جوش مخلوط کنید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا بجوشد و بعد از سرد شدن این محلول آن را صاف کرده و روی پوست خود بمالید، سپس اجازه دهید ۵ دقیقه بماند و بعد شست و شو دهید.

۱۲- دهان شویه :

محلولی از یک فنجان از دهان شویه و ۹ فنجان آب معمولی را تهیه کنید، سپس سر موهایتان را بعد از شامپو زدن با آن آبکشی کنید، نباید بعد از استفاده از این محلول فوراً از آب استفاده شود و تنها مثل همیشه موهایتان را درست کنید از این روش می توانید یکبار در ماه استفاده کنید.

۱۳- روغن درخت چای :

مقداری از این روغن را در کف دستتان بریزید و سپس موهایتان را با آن ماساژ دهید، اجازه دهید این روغن یک شب تا صبح روی سرتان بماند و بعد آن را آبکشی کنید.

درمان موثر شوره سر

۱۴- سیب  پرتقال :

مخلوطی از سیب و پرتقال را تهیه کنید و خمیر بدست آمده را روی پوست سرتان بمالید، سپس به آرامی ماساژ دهید، بعد از حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه می توانید موهایتان را با شامپو شست و شو دهید.

۱۵- پیاز :

پیازی را بعد از پوست کندن رنده کنید تا به حالت خمیری درآید و بعد آن را روی پوست خود بمالید و بعد از حدود یک ساعت می توانید پوست سر تان را شست و شو داده و آبکشی کنید.

۱۶- چغندر قند و زنجبیل :

چغندر و زنجبیل را با هم ترکیب کنید و به حالت خمیری درآورید، اکنون پوست سرتان را با این ترکیب خمیری ماساژ دهید و اجازه دهید یک شب بماند به هنگام صبح موهایتان را بشویید و این کار را می توانید ۴ الی ۵ شب تکرار کنید.

درمانهای گیاهی شوره سر

همانطور که بیان شد یکی از علت های بروز شوره سر خشکی پوست سر است در اینجا می توانید بهترین انواع ماسک مو برای موهای خشک را بشناسید و با استفاده از اینگونه ماسک ها به تقویت مو های خود بیشتر توجه کنید. همچنین استفاده از این ماسک ها به عنوان یک روش درمان طبیعی شوره سر محسوب می شود که از درمانهای راحت و خانگی است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *