دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

راه و روش تقویت مو با دانه کتان

  • حکیمه فهیمی
  • ۳ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

دانه کتان یکی از بهترین مواد مغذی برای تغذیه و زیبایی پوست و مو محسوب می شود. می توان با این دانه های جذاب موهایی سالم ، صاف و درخشان داشت. در این مطلب پیرامون تقویت مو با دانه کتان صحبت می کنیم.

معمولا رشد موها آهسته و سخت  بوده ، همچنین برای سلامت بیشتر موها نیاز است که از مواد مغذی بهره مند شوند. یکی از این مواد مغذی که سلامت و رشد مو را تقویت می بخشد، دانه کتان است. این مطلب به روش های تقویت مو با دانه کتان می پردازد.

روش های تقویت مو با دانه کتان

سالیان متمادی است که در طب سنتی از خواص تخم کتان برای بهبود کیفیت پوست و مو و درمان بیماری هایی مانند چاقی استفاده می شود. ماسک دانه کتان به خوبی به موها حالت بخشیده و سبب نرمی آن ها می شود. در حقیقت افرادی که دارای موهای وز هستند و می خواهد مویی صاف و لطیف داشته باشند؛ می توانند ماسک تخم کتان را امتحان کنند.

البته درمان طبیعی کمی زمان بر بوده ولی نتایج خوبی در پی دارد و عوارض خاصی را هم سبب نمی شود. در ضمن مقرون به صرفه هم هست. همانطور که می دانید معمولا موها رشد آهسته ای دارند و برای سلامت بیشتر به مراقبت بیشتری هم نیاز دارند. باید بدانید در صورت عدم مراقبت و تقویت موها، منجر به ریزش مو در آخر کاشت مو می گردد.

از این رو بایستی با مواد مغذی تغذیه شوند. یکی از این مواد مغذی دانه کتان می باشد. درمان های زیادی هست که افزایش رشد مو را به همراه دارند ولی استفاده از دانه کتان برای تقویت رشد مو یک روش شگفت انگیز خواهد بود. دانه کتان یکی از بهترین مواد مغذی محسوب می شود که هم برای تغذیه و هم زیبایی پوست و مو خیلی مناسب است.

این دانه ها سرشار از عناصر مغذی همچون پروتئین، فیبر، ویتامین های ضروری، اسیدهای چرب امگا ۳ و مواد معدنی هستند. احتمالا تعجب می کنید که دانه کتان مانند ماهی حاوی اسید چرب امگا ۳ می باشد. ولی باید بدانید نوع امگا ۳ موجود در کتان برای موها متفاوت از نوع موجود در ماهی است. اسیدهای چرب موجود در تخم کتان علاوه بر سلامتی مو سبب سلامت قلب و کاهش التهابات شده و از بدن در برابر عوارضی که رشد مو را تحت تاثیر می گذارند، محافظت می نماید.

  •  آرون گروپس

دانه کتان به روش های مختلفی از جمله اسموتی، خام یا بو داده به طور وسیعی در بازار وجود داشته و مورد مصرف قرار می گیرد. امروزه دانه کتان به عنوان میان وعده ای سالم جهت کاهش وزن به شمار می روند. همچنین به داشتن موهای صاف، سالم و درخشان هم کمک می کنند.

تخم کتان به چه روشی در تقویت مو موثرتر واقع می شود؟

چه دانه یا تخم کتان به صورت موضعی به شکل روغن مصرف شود یا به طور مرتب تخم کتان آسیاب شده را همراه با غذاها مصرف کنید، موها رشد بهتری پیدا کرده و تقویت می شوند. یکی از عللی که از دانه کتان در خوراک های قدیمی مانند قاووت پسته کرمان استفاده می شده، همین خاصیت تقویت کنندگی مو و کل بدن بوده است.

دانه کتان به خاطر رنگ قهوه ای طلایی خود شناخته شده می باشد. به علت ترکیب مواد مغذی بزرگ و کوچک یک منبع تغذیه قوی به شمار می رود. با وجود مواد مغذی اما دانه کتان به راحتی جذب بدن نشده از این رو برای مصرف به صورت پودر یا روغن در می آید. روغن دانه کتان نیز در انواع روش های مکمل سلامتی و برای درمان خانگی مانند سلامت مو مورد استفاده واقع می شود.

دانه کتان علیرغم سالم نمودن موها به کاهش وزن نیز کمک کرده و یبوست را می کاهد. منیزیم موجود در این دانه خلق و خوی را بهبود بخشیده و خواب راحتی را به همراه می آورد. یک قاشق دانه کتان بو داده را به تنهایی مصرف کرده یا روی سالاد و سبزیجات سرخ شده بپاشید تا از طعم آجیلی بی نظیر آن لذت ببرید.

حتی می توانید تخم کتان آسیاب شده را به غلات صبحانه سرد یا گرم خود اضافه و از تاثیرات آن بهره مند شوید. ضمنا ماسک موی دانه کتان نیز به آسانی تهیه شده و نتایج شگفت انگیزی برای مو به دنبال دارد. جالب است بدانید به علت خواص شگفت انگیز تخم کتان در تقویت موها، برخی از کرم های مو حاوی روغن دانه کتان بوده که می توانید خریداری و استفاده نمایید.

فواید دانه کتان برای موها

هنگامی که عصاره دانه کتان روی مو قرار گیرد سبب مهر و موم شدن کوتیکول شده و از شکستگی و وز شدن مو جلوگیری می کند. ضمنا رشد مطلوب مو را موجب می شود. همچنین دانه کتان حاوی ویتامین های گروه ب بوده که منبع قابل اعتمادی برای تقویت و سلامت موها به شمار می رود. از جمله مهمترین فواید دانه کتان برای مو عبارتند از:

۱. غنی از ویتامین ای است.

دانه کتان سرشار از ویتامین ای بوده که یک آنتی اکسیدان بسیار قوی بوده و در بیشتر روغن های گیاهی و آجیل ها وجود دارد. ویتامین ای هم برای سلامت پوست و هم سلامت مو مفید است. این ویتامین، آسیب رادیکال های آزاد بر روی پوست سر را کاهش داده و با بهبود جریان خون در سر ، سبب تقویت رشد مو می شود.

همچنین مصرف متعادل بذر کتان سبب تقویت فولیکول های مو و مانع از شکستگی و وز شدن موها می شود. در ضمن از سفیدی زودهنگام مو هم پیشگیری می کند. باید بدانید ویتامین ای یکی از بهترین ویتامین ها برای رشد مو محسوب می شود زیرا دارای آنتی اکسیدانی است که از آسیب به مو و پوست سر جلوگیری می نماید.

۲. غنی از امگا ۳ است.

تخم کتان غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ بوده که به عنوان ماده مغذی مفید برای پوست و مو شناخته می شود. زیرا سبب تغذیه فولیکول و ساقه مو شده و از خشک شدن مو بخصوص در زمستان پیشگیری می کند. مطالعات نشان می دهد امگا ۳ می تواند به رفع ریزش مو و همچنین خشکی پوست سر و حتی شوره سر کمک کند.

۳. شکنندگی موها را کاهش می دهد.

همانطور که اشاره شد دانه کتان سرشار از مواد مغذی می باشد که با بهبود قابلیت ارتجاعی رشته های مو از شکنندگی موها جلوگیری می کنند. در ضمن استفاده موضعی تخم کتان می تواند به طور قابل توجهی به بهبود کیفیت مو و درخشندگی آن کمک نماید. همچنین از خشکی مو و ایجاد موخوره جلوگیری می کند.

۴. سطخ پی اچ و تولید چربی را ارتقا می بخشد.

این دو مورد مستقیما سبب افزایش سرعت رشد و سلامت موها می شوند. دانه کتان، التهاب پوست سر را کاسته و سبب تنظیم غده های چربی شده تا میزان مناسبی چربی ترشح نمایند.

۵. موها را نرم می کند.

در دانه کتان ویتامین های گروه ب، منیزیم، منگنز، سلنیوم و .. وجود دارند که روی پوست سر و موها تاثیر می گذارند. این مواد مغذی رشد مو را تقویت نموده و موها را قوی تر می کنند. همچنین بذر کتان سبب شده رطوبت ساقه های مو حفظ شود و به این ترتیب موجب صاف و نرم شدن موها گردد.

۶. التهاب کف سر را می کاهد.

استفاده از دانه کتان سبب جلوگیری از ریزش موی حاد ، خارش پوست سر، آلوپسی ، اگزما، شوره و سایر مشکلات پوست سر می شود. فیبرهای محلول و نامحلول یکی از منابع خوب دانه کتان بوده که علاوه بر درمان التهاب کف سر و  شوره به سلامت موها کمک بسیاری می کنند.

همچنین اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در بذر کتان ، پوسته پوسته شدن پوست سر را کاهش داده و محیطی سالم برای رشد تارموهای جدید ایجاد می کنند. ضمنا این دانه ها با کاهش آسیب رادیکال های آزاد از مو و پوست سر در برابر مهاجمان بیرونی محافظت می کنند. برای تسکین مشکلات پوست سر می توانید دانه کتان را به صورت خوراکی یا موضعی مصرف نمایید.

۷. از سفیدی زودهنگام موها جلوگیری می کند.

سفید شدن زود هنگام مو ها یکی از نگرانی های مرسوم امروزه می باشد. دانه های کتان سرشار از مواد مغذی بوده که یک غذای فوق العاده برای مو محسوب می شوند. و با هیدراته نگهداشتن پوست سر از سفید شدن زودهنگام مو و برخی نگرانی های دیگر مو جلوگیری می نماید.

۸. از نازک و ضعیف شدن مو جلوگیری می کند.

برخی مواقع احساس می کنید که رشد موی شما متوقف شده است. اگر در وضعیت مشابهی هستید دانه کتان می تواند کمک کننده باشد. عوامل زیادی سبب نازک و ضعیف شدن مو می شوند ولی در خانم ها بیشتر موضوع عدم تعادل هورمونی و یائسگی عامل بروز آن است.

لیگنین ماده ای است که به وفور در دانه کتان وجود دارد این ماده به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و از نازک شدن مو و ریزش آن در اثر عدم تعادل هورمونی و یائسگی پیشگیری می کند.

۹. رشد مو را افزایش می دهد.

همانطور که اشاره شد دانه کتان منبع عالی از فیبرهای محلول و نامحلول بوده که مصرف آن به افزایش گردش خون در پوست سر کمک کرده و رشد مو تقویت می یابد. ضمنا ژل بذر کتان اغلب برای تشویق رشد فولیکول های جدید مو مورد استفاده واقع می شود.

 

روش های استفاده از دانه کتان برای موها

روش های مختلفی وجود دارد که می توانید از دانه کتان برای تقویت مو ها استفاده کنید. معمولا به این دلیل که شستن و خارج سازی ریز دانه های پودر دانه کتان برای مو از داخل موها کار ساده ای نیست و زمان بر بوده اکثرا ترجیح می دهند از روغن یا عصاره غلیظ آن برای مو بهره بگیرند.

روغن بذر کتان را می توان در آشپزی نیز مورد استفاده قرار داد. از این رو به شکل صنعتی تولید شده و در فروشگاه ها موجود است. البته برای مو بهتر است از روغن های کتان ارگانیک و خالص کمک بگیرید. اگر می خواهید از دانه کتان به صورت ماسک برای مو استفاده کنید.

کافی است مقداری روغن کتان را کف دست ریخته و مستقیما روی موها ماساژ دهید. و بعد از ۱۵ دقیقه آن را با شامپوی ملایم فاقد سولفات شستشو دهید. همچنین می توانید از دانه کتان ژل مو تهیه کنید. ژل موی دانه کتان مانند روغن بذر کتان به شستشوی مو نیاز ندارد و می توان آن را تا حمام بعدی روی موها نگه داشت.

قابل ذکر است روغن تخم کتان به صورت مکمل غذایی در شکل کپسول وجود دارد. ولی پیش از مصرف هر نوع مکمل باید حتما با پزشک تغذیه مشورت شود. مکمل ها می توانند اثرات منفی بر سلامت داشته باشند. از این رو نباید خودسرانه استفاده شوند. همچنین می توانید با مصرف دانه های پودر شده کتان از مزایای آن بهره مند گردید.

می توان دانه کتان را برای داشتن عطر و طعم دلپذیر به غذاهای روزمره مانند سوپ بلغور جو دوسر، سالا و غلات اضافه کرده و از فواید آن برای مو بهره بگیرید. با گذشت زمان به لطف اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی اکسیدان موجود در دانه کتان موها نرم و قوی می شوند.

چگونه از ژل بذر کتان برای تقویت موها بهره مند شویم؟

همانطور که اشاره شد از چندین روش می توان از دانه کتان برای تقویت موها و بهبود کیفیت کلی مو و پوست سر بهره برد. علاوه بر شکل روغنی می توان دانه کتان را در منزل به صورت ژل نیز تهیه و برای موها استفاده کرد. برای تهیه این ژل کاملا طبیعی به دانه های کتان پودر شده، آب فیلتر شده به میزان دلخواه، مقداری ژل آلوئه ورا (بجای آن از برخی روغن های گیاهی مثل روغن آرگان یا روغن جوجوبا می توان استفاده کرد) نیاز است.

برای شروع آب را درون ظرفی ریخته و پودر دانه کتان را به آن اضافه و روی شعله ملایم قرار دهید تا به جوش آید. البته باید مدام این مخلوط را هم بزنید. پس از چند دقیقه که حالت ژله ای پیدا کرد از روی حرارت بردارید و از فیلتر (پارچه یا توری) عبور داده و به آن ژل آلوئه ورا(اختیاری) اضافه کنید. صبر کنید تا خنک شده و مورد استفاده قرار دهید.

این ژل یا ماسک برای موهای خشک خیلی مفید است. توصیه شده روزی یک مرتبه از این ژل به موها زده تا هم موها تقویت شود و هم رشد طبیعی پیدا کند. ضمنا ژل بذر کتان از مو در مقابل اثرات منفی آلودگی هوا و گرد و غبار محافظت می کند.

به طور کلی اگرچه استفاده موضعی از دانه کتان برای رشد و تقویت موها موثر است ولی زمان برده بوده به این ترتیب باید برای مشاهده اثرات مطلوب روغن و ژل دانه کتان بر روی موها صبور باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *