دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علت چنگ زدن نوزاد به صورتش و روش های جلوگیری از این مشکل نوزادان

  • فاطمه میرزایی
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

چنگ زدن نوزاد ممکن است به دلیل سوزش و خارش ناشی از حساسیت و اگزمای پوستی اتفاق بیفتد که نباید آن را موضوع بی اهمیتی تلقی کرد و در صورت عدم رفع این مشکل حتما به پزشک یا متخصص کودک مراجعه شود.

چنگ زدن نوزاد به صورتش که می تواند زمینه حساسیت و یا اگزمای پوستی داشته باشد، یک مشکل جدی است؛ کودک به منظور رهایی از خارش و سوزش ناشی از اگزمای پوستی به سر و صورت خود چنگ می اندازد که برای رفع این مشکل لازم است، جای کودک را خنک نگه داشته و با وی مدارا نمایید، اما در صورتی که این حالت در نوزاد ادامه داشت، حتما به پزشک کودکان مراجعه شود.

علت چنگ زدن نوزاد به صورتش

به عقیده متخصصان کودک، نوزادان تا سه یا چهار ماه پس از تولدشان قدرت نشان دادن واکنش نسبت به احساس خارش را ندارند، اما بعد از چهار ماهگی، این توانایی را پیدا کرده و برای از بین بردن احساس خارش به صورت و پوست بدنشان، چنگ می زنند که این مساله می تواند موجب ایجاد زخم یا برخی ضایعات پوستی در بدن کودک شود.

نوزادانی که دچار خارش پوستی هستند، به این دلیل که نمی توانند احساس خارش را برطرف نمایند، در نتیجه ناگریز به چنگ زدن صورت و بدنشان می شوند و در صورتی که ناخن های بلندی داشته باشند، پوست صورتشان کنده خواهد شد، بنابراین این قبیل نوزادان که دچار اگزمای پوستی هستند، اغلب دارای پوستی قرمز و ملتهب خواهند بود که ناشی از چنگ زدن نوزاد و کندن پوستشان می باشد.

چنگ زدن نوزاد

اگزمای پوستی یک مشکل شایع در نوزادان و شیرخوارگان می باشد که به شکل های مختلفی ظاهر شده و عوامل مختلفی در بروز آن نقش دارد. اگزمای سرشتی یکی از انواع حساسیت های پوستی است که بیشتر زمینه ارثی داشته و از ماه دوم و سوم با بروز علائمی در کودک ایجاد می شود. اکثر نوزادانی که دچار اگزما پوستی می شوند، لپ های آنان قرمز شده و پوست بدن آنها خشک و ملتهب می شود که این مساله زمینه خارش را در بدن آنها ایجاد خواهد کرد، در این صورت گرفتن ناخن های نوزاد و در بعضی مواقع استفاده از دستکش های نخی روش مناسبی برای جلوگیری از چنگ زدن نوزاد به صورتش و زخمی شدن پوست نوزاد می باشد. در زیر به معرفی راهکارهایی پرداخته ایم که مادران با به کارگیری آنها می توانند مانع از اگرمای پوستی در کودک شده و در نتیجه مشکل خارش و چنگ کشیدن نوزاد را کاهش داده و یا رفع نمایند.

آب و هوا تاثیر زیادی در تشدید اگزمای پوستی دارد و در زمستان ها که هوای محیط خشک بوده و یا در تابستان به علت تعریق زیاد، اگزما افزایش می یابد. بنابراین به ماردرانی که نوزاد شیر خوار دارند، توصیه می شود به منظور جلوگیری از مشکل خشک شدن پوست، بدن شیر خوارشان را با کرم های مناسب مانند وازلین به خصوص بعد از هر استحمام که موجب خشک شدن پوست می شود، چرب نمایند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

چنگ زدن کودک شیرخوار

همچنین برای رفع این مشکل سعی کنید، هوای منزل را مرطوب نگه داشته و از لباس های نخی برای کودک استفاده نمایید. از آنجا که ممکن است اگزمای سرشتی چندین سال به طول بیانجامد، بنابراین انتظار نداشته باشید که آن را سریع برطرف کرده، بلکه این مشکل ممکن است به تدریج و با افزایش مقاومت پوستی و انجام مراقبت های لازم رفع شود، همچنین در کنار این مراقبت ها و استفاده از کرم های نرم  کننده و چرب کننده پوست، پزشک نیز می تواند با تجویز داروهایی به رفع اگزمای پوستی کمک نماید.

همانطور که گفتیم، خارش پوست و چنگ زدن نوزاد می تواند دلایل زیادی داشته باشد، از این رو یکی دیگر از علت های اگزمای پوستی را می توان به استفاده از شوینده ها نسبت داد؛ بنابراین لازم است که مادران در هنگام استحمام کودک و شست و شوی لباس ها از شوینده هایی که موجب خشکی و تحریک پوست می شوند، پرهیز نمایند.

ناخن کشیدن نوزاد

تغذیه و نوع مواد غذایی می تواند تاثیر زیادی در تشدید و یا رفع مشکلات پوستی داشته باشد. خوردن برخی غذاها، اگزمای پوستی در نوزادان را افزایش می دهد، بنابراین مادران باید از قرار دادن این نوع غذاها در برنامه غذایی خود و کودکشان اجتناب کرده و یا به مقدار کمتری مصرف نمایند.

راهکار های جلوگیری از چنگ زدن نوزادان

در صورتی که نوزاد شما صورتش را می خراشد، لازم نیست بابت این موضوع نگرانی به خود راه دهید، بلکه می توانید از طریق روشهایی که در ادامه ذکر کرده ایم، از این مشکل جلوگیری نمایید :

پوست کودک تان را مدام چرب و مرطوب نگه دارید؛ مرتبا دو بار در روز از کرم مرطوب کننده روی پوست استفاده کنید، می توانید برای این منظور از کرم هایی با فرمولاسیون طبیعی و بدون سولفات و پارابن استفاده کنید تا پوست کودک کمتر دچار آلرزی شود.

چنگ کشیدن نوزاد

به هنگام خواب ناخن های کودک را کوتاه کنید؛ یکبار در هفته زمان هایی که نوزادتان خواب است، ناخن هایش را کوتاه کنید، ناخن های نوزادان رشد بیشتری داشته و به دلیل تیزی موجب خراشیدگی پوست خواهد شد، در صورت برداشتن ناخن نوزاد در زمان بیداری وی، می توانید از همسرتان برای نگهداری کودک کمک گرفته و مراقب دست های ظریف وی باشید.

از دستکش استفاده کنید؛ استفاده از یک دستکش نرم و لطیف برای دستان نوزاد موجب می شود به هنگامی که وی به سمت صورتش دست می برد، پوستش خراشیده نشود، ضمن اینکه موجب گرم ماندن دست هایش می شود.

نکاتی در مورد چنگ زدن نوزادان

بعد از ۶ ماهگی نوزاد بر روی حرکات دستش کنترل دارد، در اغلب موارد، نوزاد در بین هفته های ۴ تا ۶، برای لمس صورت، دست های خود را زیاد حرکت می دهد، در نتیجه احتمال خراشیدگی نیز طی این دوره بالا می باشد، ولی بعد از این مدت اتفاق نمی افتد، مگر اینکه خراشیدگی تبدیل به یک عادت شود.

چنگ زدن نوزادان

از آنجا که ناخن نوزادان خیلی قوی و محکم نیست، بنابراین نمی تواند خراش جدی بر روی پوست ایجاد نماید، بنابراین این خرشیدگی ها سطحی بوده و تنها موجب قرمزی پوست می شوند و در نتیجه رد آن تا چند روز بعد برطرف خواهد شد.

حال در صورت زخم شدن و خونریزی محل خراشیدگی می توانید آن را با آب گرم شست و شو داده و سپس خشک کنید، سپس از کرم های اگزما یا لوسیون بدن نوزاد استفاده نمایید، انجام این کار ناحیه خراشیده شده را تسکین می دهد و موجب کاهش خارش و سوزش خواهد شد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *