دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نحوه نوشتن چک و تنظیم اصولی چک ها

  • زهرا خانزاده
  • ۸ دی ۱۴۰۰
  • ۰

این نوشتار از آرگا را به نحوه نوشتن چک اختصاص داده ایم. چک برگه ای است با تاریخ مشخص، که دارای ارزش مالی می باشد و به جای اسکناس رایج مورد استفاده قرار می گیرد، که با وصول آن از بانک، می توان وجه مورد نظر را از حساب جاری صاحب دسته چک دریافت کرد.

بسیاری از افراد به دلیل مزیت های استفاده از اسناد تجاری همچون چک، به جای پول نقد از انواع چک (چک عادی، چک رمزدار، چک تضمینی، چک مسافرتی و …) استفاده می کنند. اما خیلی ها نیز به دلیل دردسرهای استفاده از چک و یا عدم آگاهی از نحوه نوشتن چک و تنظیم اصولی چک ها تمایلی به استفاده از دسته چک ندارند. به همین منظور در ادامه این بخش می توانید با طریقه صحیح چک نویسی و نکاتی در رابطه با آن آشنا شوید.

نحوه نوشتن چک

نحوه نوشتن چک

چک دارای بخش هایی همچون شماره حساب جاری، گیرنده چک، تاریخ پرداخت، مبلغ چک و امضای صاحب حساب و شماره مسلسل چک(شماره ای بدون تکرار و مجزا برای هر برگ چک، که در زمان چاپ چک روی آن ثبت می گردد) است. که برای پر کردن قسمت های خالی چک باید به روش زیر عمل کنید.

  • بخش تاریخ

در این بخش باید تاریخ را هم به عدد و هم به حروف بنویسید.

نکته: بهتر است پس از نوشتن تاریخ روی آن قسمت را چسپ بزنید، تا امکان تغییر تاریخ وجود نداشته باشد.

  • بخش مبلغ چک

در قسمت «به موجب این چک مبلغ» باید مبلغ چک را به حروف، هم به ریال و هم به تومان بنویسید و در کادر مستطیلی شکل نیز مبلغ را به ریال و به شکل عددی بنویسید.

  •  آرون گروپس

نکته: عدد را با کمترین فاصله نسبت به کلمه ریال درج شده در کادر مستطیلی بنوسید، همچنین صفرهای جلوی عدد باید به صورت دایره مانند نوشته شود و فاصله باقی مانده عدد تا انتهای کادر را با یک خط تیره پر کنید، روی کادر را می توانید، با چسپ نواری بچسپانید.

روش صحیح نوشتن چک

نحوه نوشتن انواع چک

  • قسمت وجه

در این بخش نیز باید اسم شخص دریافت کننده وجه را بنویسید. از نوشتن کلمه حامل اجتناب کنید.

نکته: برای عدم سوء استفاده احتمالی از چک باید، دلیل صدور چک را بعد از نوشتن اسم با عبارت «بابت خرید …» بنویسید.

نحوه چک نویسی

  • بخش امضا

در این قسمت باید امضا کنید و نام، نام خانوادگی و تاریخ را نیز زیر امضا بنوسید.

نکته: برای جلوگیری از سوء استفاده بهتر است، از امضا ساده ای که به راحتی قابل جعل کردن باشد، استفاده نکنید.

  • بخش ته برگ

قسمت ته برگ چک را به طور کامل بنویسد.

نکته: از امضا کردن در قسمت ته برگ خودداری کنید، تا در صورت سرقت دست چک، امکان سوء استفاده از نمونه امضای شما وجود نداشته باشد.

علاوه بر نکات ذکر شده برای نحوه نوشتن چک، قبل از صدور چک چنانچه، چک را بدون خط خوردگی (قلم خوردگی) نوشتید، بالای کادر مستطیلی شکل باید، این عبارت « × بدون خط خوردگی × » را بنویسید و در دو طرف آن ضربدر بکشید. در صورتی که چک دارای خط خوردگی بود، باید پشت چک و در گوشه ای از آن این عبارت « مبلغ فلان و تاریخ فلان صحیح است و خط خوردگی از این جانب می‌باشد » را بنوسید و زیر آن امضا کنید.

طریقه نوشتن چک

همچنین برای نوشتن چک سعی کنید، از یک خودکار شخصی با رنگی متفاوت استفاده نمایید.

روش نوشتن چک صیادی و نکات مهم آن

  • مبلغ چک را حتما هم به حروف و هم عددی بنویسید.
  • به منظور عدم اشتباه از وارد کردن اعداد به حروف می توانید از نرم افزار ساد ۲۴ استفاده کنید.
  • با استفاده از چسب بر روی مبلغ عددی و حروفی را بپوشانید، ضمن اینکه با ناخن روی آن را خط بیندازید تا در صورت جدا کردن چسب، جوهر روی چک نیز جدا شده و نوشته خوانا نباشد.
  • گاهی مواقع، کلاه برداران خودکار تمام شده ای را به شما می دهند تا با تمام شدن جوهر آن، مجبور به تعویض خودکار تان شوید و در این صورت ناچارید قسمتی از چک را با خودکار دیگر بنویسید.

طریقه نوشتن چک

  • از این رو هیچ وقت به هنگام نگارش چک، خودکار تان را تعویض نکنید (حتی اگر دو خودکار همرنگ باشند)، در این صورت جاعل می تواند ادعا داشته باشد که خودکار سومی هم در کار است.
  • وقتی کسی خودکارش را طرف شما می آورد، آن را قبول نکنید, زیرا ممکن است، بعداً با همان خودکار چک شما را دستکاری کند، همچنین برخی خودکار ها ممکن است بعد از مدتی خود به خود پاک شوند و یا اینکه به راحتی با پاک کن پاک شوند.

نکات امنیتی نوشتن چک

از داشتن امضا های خیلی ساده و یا خیلی پیچیده صرفنظر کنید، زیرا امضا های ساده خیلی زود جعل می شوند و امضا های پیچیده و شلوغ نیز موجب عدم دقت متصدی بانک در نحوه پیچ و خم های امضاء به هنگام زیاد بودن ارباب رجوع می شود.

همیشه در کنار امضایتان، نام و نام خانوادگی خود را نیز بنویسید، زیرا وجود دست خط شما خود می تواند کار جاعلان را برای جعل امضای شما سخت کند.

تاریخ چک باید به شکل افقی، عمودی، به عدد و نیز به حروف درج شود، همچنین جلوی همه قسمت های پر شده را ببندید و به هنگام امضا کردن نیز توجه داشته باشید که آثار امضایتان بر روی برگه های دیگر دسته چک حک نشود.

روش نوشتن چک

در پایان امیدواریم با مطالعه این مطلب، نحوه صحیح نوشتن چک های مختلف را یاد گرفته باشید، در صورت تمایل برای آگاهی از چگونگی تعویق دسته چک و یا روش استعلام چک از طریق پیامک و اینترنت می توانید از مطالب قبلی آرگا در این زمینه دیدن کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *