دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

روش های درمان یبوست نوزاد با راهکارهای خانگی و طبیعی

  • فاطمه میرزایی
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

حرکات نا منظم روده می تواند موجب یبوست شود که در نوزادان از زمان مصرف غذاهای جامد و شیر خشک آغاز می شود و این مشکل برای کودک بسیار آزار دهنده می باشد. برای آشنایی با روشهای درمان یبوست نوزاد پیشنهاد می کنیم مطلب ما را دنبال نمایید.

یبوست یکی از مشکلات شایع در کودکان است که با علائمی مانند حرکات نامنظم روده، سفت شدن مدفوع و رنگ تیره آن می باشد؛ دلایل زیادی می تواند موجب بروز این مشکل شود که از جمله آن می توان به تغییر رژیم غذایی، مقدار نامناسب فیبر در غذا و نیز کم آبی بدن نوزاد اشاره کرد. در ادامه این مطلب با درمان یبوست نوزادان آشنا خواهید شد.

معرفی روش های درمان یبوست نوزاد

زمانی که مدفوع نوزاد به اندازه ای خشک و سفت می شود که به سختی دفع می شود، به آن یبوست می گویند و ربطی به تعداد دفعات مدفوع در روز ندارد، یبوست در نوزادان به دلایل مختلفی صورت می گیرد که شدت آن، بسته به سن و رژیم غذایی متفاوت بوده و این مشکل از زمان استفاده نوزاد از غذاهای جامد شروع می شود؛ زمانی که کودک در حین مدفوع کردن زور می زند و دفع مدفوع وی به سختی صورت می گیرد، یعنی اینکه دچار یبوست می باشد، بنابراین ما در این بخش برخی از روش های درمان یبوست نوزاد بالای ۶ ماه، که می تواند مؤثر واقع شود را به شما معرفی می کنیم.

درمان یبوست نوزاد +عکس

افزایش مصرف آب

یکی از علت های یبوست، کم آبی بدن می باشد، بنابراین برای کودکانی که نشانه های یبوست دارند، می توان به غذای وی بعد از هر بار تغذیه در حدود (۱/۲ تا ۱/۴ فنجان) آب اضافه کرده تا عمل دفع راحت تر صورت گیرد.

مصرف آب میوه

آب لیمو، ملین می باشد و در مواردی که یبوست ملایم می باشد، مصرف آب میوه های گلابی و سیب می تواند مؤثر واقع شود. توجه داشت باشید که فقط زمانی که کودک شما مبتلا به یبوست می باشد، مجاز به استفاده از آب میوه کامل می باشید و به منظور جلوگیری از نفخ، خوراندن آب میوه به آرامی و به مقدار کم بعد از تغذیه شروع شود.

استفاده از فیبر در تغذیه نوزاد

مواد غذایی مانند موز، هویج، پنیر و غلات برنج سرشار از فیبر بوده و برای تغذیه نوزادان مفید می باشند، همچنین مصرف زردآلو، گلابی، هلو و آلو به منظور جلوگیری از یبوست در کودکان پیشنهاد می شوند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

انجام حرکاتی مانند دوچرخه سواری

تحرک از جمله عوامل تاثیر گذار برای رفع یبوست می باشد، زیرا باعث می شود که روده ها تحریک شوند و عمل گردش راحت تر صورت گیرد. برای این منظور می توانید پاهای نوزاد را بالا ببرید و آن را به حالت دایره، شبیه حرکات دوچرخه ای حرکت دهید.

درمان یبوست کودک

تغییر نوع شیر خشک مورد استفاده

برای کودکانی که از شیر خشک تغذیه می کنند، گاهی با تغییر نوع شیر خشک می توان به بهبود یبوست نوزاد کمک کرد. از آنجا که هر یک از کودکان به اجزا تشکیل دهنده شیر خشک یک واکنش نشان می دهند، از این رو می توانید چند نوع شیر خشک را امتحان کرده و بهترین آن را برای کودک خود مورد استفاده قرار دهید؛ بیشتر شیر خشک ها از نوع کم لاکتوز می باشند که برای کودک مناسب می باشد.

 روش درمانی یبوست نوزاد

ماساژ شکم نوزاد

ماساژ شکمی یک روش درمان یبوست نوزادان می باشد که برای این منظور، کودکتان را به پشت خوابانیده و دست خود را بر روی شکم وی قرار دهید، سپس با استفاده از حرکاتی شبیه عقربه های ساعت، شکم کودک را با حرکات دایره ای به آرامی ماساژ دهید؛ با توجه به اشارات کودک می توانید متوجه میزان فشار بر روی شکم کودک شده و آن را کنترل نمایید، مثلا اگر فشار بیش از حد باشد، در این صورت کودک خشمگین شده و گریه خواهد کرد.

درمان یبوست نوزاد

حمام کردن کودک

استفاده از حمام آب گرم راهکار مناسبی برای رفع مشکل یبوست می باشد؛ حمام کردن به طور کلی تسکین دهنده بوده و آب گرم باعث می شود تا کودک شما آرامش یابد و راحت تر عمل دفع را انجام دهد.

استفاده از شیاف گلیسیرین

در این روش از درمان یبوست نوزادان، ابتدا لازم است که با پزشک مشورت کرده تا در صورت لزوم و متناسب با سن نوزاد و نیز مقدار شدت یبوست تجویز شیاف نماید؛ شیاف گلیسیرین معمولا بعد از حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه موجب حرکت منظم روده می شود. توجه داشته باشید که برای نوزادان کوچک، به دلیل اینکه ممکن است به سرعت آب بدن آنها از دست برود، به هیچ عنوان از روغن معدنی، شیاف و یا مسهل های محرک برای نوزادان خود استفاده نکنید. در صورتی که بعد از امتحان روشهای درمان یبوست کودک که در بالا ذکر کرده ایم، این مشکل رفع نشود باید حتما به پزشک مراجعه نمایید تا از بروز مشکلات جدی جلوگیری شود.

رفع یبوست نوزاد

اقدامات لازم هنگام بروز یبوست نوزادان

یبوست نوزادان را نباید با کولیک نوزادان اشتباه گرفت، زیرا معمولا یبوست مشکل نگران کننده ای نیست و با هماهنگی دستگاه گوارش نوزاد برطرف خواهد شد، اگرچه گاهی مواقع به منظور رفع این مشکل نیاز به انجام اقداماتی است، در ادامه با این موارد آشنا می شوید :

مشورت با پزشک ( درصورتی که نوزاد به تازگی متولد شده و عمل دفع آن خیلی کم صورت می گیرد، حتما با پزشک تماس گرفته و مشورت کنید.)

  • اجتناب از غذا خوردن
  • گریه زیاد از حد نوزاد
  • استفراغ
  • نفخ معده نوزاد
  • تب
  • خم شدن نوزاد به عقب همچون زمانی که درد دارد.

نوزادهایی که بیشتر از شش هفته دارند، گاهی مواقع ممکن است دچار یبوست شوند، در صورتیکه کودکتان بیش از یک هفته عمل دفع نداشته باشد و یا اینکه این کار بیشتر از یکبار برای وی سخت باشد، لازم است حتما با پزشک تماس گرفته و این مشکل را با وی در میان بگذارید.

بهبود یبوست نوزاد

آشنایی با نشانه های ییبوست در نوزادان

  • کم بودن تعداد دفع

تعداد دفعات دفع مدفوع نوزادان به خصوص هنگامی که غذای جدیدی می خورد، دچار تغییراتی می شود، حال در صورتی که کودک شما چند روز دفع مدفوع نداشته باشد و بعد از این مدت نیز مدفوع وی سفت باشد، در این صورت احتمال زیاد ابتلا به یبوست وجود دارد، حال تنها این مورد نمی تواند نشانه ابتلا به یبوست باشد، بلکه برای تشخیص آن باید بافت مدفوع را نیز توجه داشته باشید که سفت است یا خیر.

  • خودداری از دفع

در صورتی که کودکتان از دفع مدفوع امتناع ورزد، احتمال ابتلا به یبوست در وی زیاد است. نوزادان مبتلا به یبوست، معمولا دارای مدفوعی سفت و به رنگ خاک رس هستند، از این رو کودک برای خارج شدن مدفوع باید فشار زیادی تحمل کند، بنابراین کودک اغلب به هنگام دفع مدفوع ممکن است گریه کند و یا نق بزند.

  • وجودخون در مدفوع

گاهی مواقع ممکن است رگه هایی از خون در مدفوع دیده شود که به احتمال زیاد در اثر فشار زیادی که به هنگام دفع متحمل شده اید، ایجاد شده باشد. به طور کلی زور زدن و فشار آوردن به خود به هنگام دفع و نیز سفت بودن مدفوع می تواند پارگی های ناچیزی در دیواره های مقعد ایجاد نماید، از این رو ممکن است کمی خون در مدفوع دیده شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *