دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

حکم شرعی کاشت ناخن چیست؟

  • فاطمه میرزایی
  • ۲ دی ۱۳۹۷
  • ۰

کاشت ناخن که امروزه انجام آن در بین خانم ها طرفداران زیادی پیدا کرده است، یک نوع زیبایی است که به دلایل مختلفی می تواند انجام گیرد. حال اگر می خواهید با حکم شرعی کاشت ناخن آشنا شوید می توانید این مطلب را دنبال نمایید.

امروزه کاشتن ناخن در بین خانوم ها رواج زیادی پیدا کرده است، عده ای صرفا به خاطر زیبایی بیشتر انگشتانشان و برخی دیگر نیز به دلیل آسیب دیدن ناخن هایشان ممکن است اقدام به این کار نمایند. در این مطلب به ارائه مطالبی در مورد حکم شرعی کاشتن ناخن پرداخته ایم که می تواند برای این افراد مفید واقع شود.

حکم شرعی کاشت ناخن

برخی از بانوان به دلیل زیبا ترشدن و یا به خاطر برخی از مشکلات مانند آسیب دیدن ناخن و یا نداشتن آن، اقدام به کاشتن ناخن می کنند که این عمل می تواند برای وضو و غسل آنها با اشکالاتی همراه باشد. به طور کلی همه مراجع تقلید در مورد عدم اشکال کاشت ناخن در صورتی که قابل برداشت باشد، اتفاق نظر دارند. اما در صورتی که قابل برداشت نباشد احکام مختلفی وجود دارد که در ادامه به نظرات برخی مراجع تقلید در رابطه با این مساله اشاره کرده ایم.

حکم شرعی کاشت ناخن

حکم شرعی کاشت ناخن برای خانوم ها از نظر مراجع تقلید :

طبق نظر همه مراجع کاشت ناخن در صورتی که قابل برداشت باشد، مانعی ندارد، اما در صورتی که قابل برداشت نباشد همه مراجع به جز آیت‌الله خامنه‌ای که این عمل را به خودی خود، بدون اشکال می‌داند، جایز نمی‌دانند.

حکم شرعی درباره کاشت ناخن

نظر امام خمینی در رابطه با خواندن نماز با ناخن مصنوعی

نماز خواندن با ناخن کاشته شده اشکالی ندارد، اما برای وضو که لازمه نماز می باشد، صحیح نیست و ابتدا باید ناخن کاشته را بردارد، در این صورت وضو و نماز وی صحیح می باشد. اما برای خانوم هایی که امکان برداشت ناخن وجود ندارد، می توانند وضوی جبیره نیت کنند و با آن وضو نماز بخوانند، دراین صورت نمازشان صحیح است.

  •  آرون گروپس
نظر آیت الله خامنه ای در رابطه با صحیح بودن غسل و وضو با ناخن کاشته شده و نیز زینت بودن آن

کاشت ناخن با فرض زینت باید از نامحرم پوشیده شود و تشخیص زینت بودن آن موکول به نظر عرف جامعه می باشد.

کاشت ناخن در صورتی که امکان برطرف شدن آن ولو با صرف هزینه وجود داشته باشد، برای وضو و غسل بدون اشکال است، اما در صورتی که برطرف کردن آن با مشقت و سختی غیر قابل تحمل همراه باشد، باید وضو جبیره بگیرد. بنابراین برای کاشت ناخنی که قابل کندن نیست، غسل و وضو باطل بوده و در نتیجه نماز وی نیز باطل می باشد، مگر اینکه شخص عمل غسل و وضو را به صورت جبیره انجام دهد، در این صورت صحیح است.

حکم شرعی کاشت ناخن مصنوعی که سطح ناخن را پوشانده و قابل رشد است از نظر آیت الله مکارم شیرازی

کاشتن ناخن مانع رسیدن آب به عضو شده، در نتیجه وضو و غسل باطل می شود.

از نظر آیت الله مکارم شیرازی کاشت ناخن در صورت ضرورت اشکالی ندارد و در صورت امکان باید ناخن مصنوعی را در هنگام وضو و غسل بردارد اما در صورت عدم امکان و وجود عسر و حرج می تواند، وضو و غسل را به صورت جبیره انجام دهد؛ در این صورت وضو و غسل صحیح می باشد.

سوال از آیت الله سیستانی در رابطه با حکم وضو و غسل با ناخن کاشته شده و پاسخ ایشان

کاشت ناخن جایز نیست، زیرا مانع رسیدن آب به عضو در هنگام وضو و غسل می شود. از این رو کسی که ناخن مصنوعی می کارد باید در زمان غسل و وضو، آن را بردارد و در صورت عدم امکان، قصد وضو جبیره نماید و نیز علاوه بر آن تیمم کند. اگر کسی با علم به این مساله از ناخن مصنوعی استفاده کرده باشد، احتیاط واجب است که بعد از برداشتن ناخن، نمازهای خوانده شده را قضا نماید.

نظر آیت الله بهجت در مورد افرادی که فاقد ناخن بوده و می توانند ناخن مصنوعی بکارند و اینکه آیا غسل و وضو آنها صحیح است؟

شخصی که اصلا ناخن ندارد و می خواهد ناخن مصنوعی بکارد، آن ناخن جزو بدن فرد محسوب نمی شود، زیرا رشد و نمو نداشته، بنابراین انجام چنین کاری جایز نیست، به این دلیل که اضطرار ندارد.

اما حکم غسل و وضو برای کسی که ناخن مصنوعی کاشته، وضو و غسل صحیح نیست و اگر این عمل در یکی از اوقات نماز انجام شود، ضایع کردن امر واجب تلقی شده و در صورتی که قبل از وقت نماز انجام شود، خلاف احتیاط می باشد. به طور کلی وضو و غسل کسی که ناخن مصنوعی کاشته، در صورت عدم امکان بیرون آوردن آن، باید عمل وضو و غسل را به صورت جبیره انجام دهد.

حکم شرعی کاشت ناخن از نظر آیت الله فاضل لنکرانی

در صورتی که ناحن مصنوعی روی پوست دست و یا ناخن چسبیده شده باشد، باید آن را برطرف نمود و اگر این امکان وجود نداشته باشد، حکم وضو و غسل جبیره را دارد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *