دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

حکم وضو گرفتن با لاک و احکام نماز خواندن و غسل کردن با لاک

  • شقایق ایران دوست
  • ۴ دی ۱۴۰۰
  • ۰

حکم وضو گرفتن با لاک یکی از مهم ترین دانستنی های مذهبی می باشد و شما می توانید با دانستن نکاتی در مورد آن ها از باطل بدن و نبودن نماز و وضو خود اطمینان پیدا کنید. برای پیدا کردن اطلاعات بیش تر در این زمینه تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

در سال های اخیر افراد بسیار زیادی از لاک استفاده می کنند. بسیاری از افرادی که دوست دارند نماز بخوانند هم لاک می زنند و سوال اصلی آن ها حکم وضو گرفتن با لاک می باشد. در ادامه تمامی چیز هایی که باید در رابطه با این مسئله بدانید را برایتان بیان خواهیم کرد.

حکم وضو گرفتن با لاک

حکم وضو گرفتن با لاک

استفاده از لاک ها علاوه بر زیبایی بسیار زیادی که به دستان شما می بخشد می تواند خطراتی را نیز با  خود به همراه داشته باشد. در واقع بیش تر افراد بر اساس چشم و هم چشمی سعی می کنند در هفته چندین و چند با رنگ لاک های خود را عوض کنند و با این کار بیش تر بر بدن خود آسیب وارد می کنند. بسیاری از افراد هستند که به دلیل لاک زدن نماز نمی خوانند و سعادت دنیا و آخرت خود را تحت تاثیر قرار می دهند. همانطور که می دانید به گفته پیامبر اکرم (ص) نماز ستون خیمه است و هرگاه این ستون ها ثابت باشند میخ ها و پرده ها به طور سودمندی روی آن قرار می گیرند در غیر این صورت پرده ها فرو می ریزند و دیگر چیزی از آن باقی نمی ماند. این گفته پیامبر اکرم (ص) نشان دهنده اهمیت بسیار زیاد این امر می باشد و همچنین نشان می دهد که کنار گذاشتن نماز بنا به دلیل لاک زدن امری است که می تواند منجر به نگرانی شود.

انتخاب بین لاک و نماز

همیشه هم افراد بی دین و ایمان لاک زدن را انتخاب نمی کنند بلکه هستند خانم هایی که عقیده بسیار زیادی نسبت به نماز خواندن دارند با این حال باز هم دوست دارند لاک بزنند و خود را بیارایند و بین این امر دچار تردید می شوند. بسیاری از افراد عقیده دارند کنار هم قرار دادن این دو موضوع از مهم ترین وسوسه های شیطان می باشد و بهتر است چنین بی احترامی هایی را به خداوند نکنید. همانطور که در آیات و روایات آمده است نماز دارای روح می باشد و این روح در آخرت بر ما نازل می شود و بابت آن مورد حساب و کتاب قرار خواهیم گرفت. برای این که از این دو راهی شک و تردید رهایی یابیم باید کمی بر روی جایگاه نماز در ذهن خود تجدید نظر کنیم و امر الهی را در اولویت خواسته های خودمان قرار دهیم و سعی کنیم بعد از وضو گرفتن و غسل کردن از لاک استفاده کنیم.

نماز خواندن با لاک

نماز خواندن با لاک

یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد در مورد لاک زدن و فلسفه نماز خواندن دارند این است که آیا می شود با لاک نماز خواند؟ در جواب این سوال باید گفت بله می شود. در نظر داشته باشید که لاک زدن نه تنها بد نیست و در حین نماز خواندن می تواند زینت دستان شما نیز محسوب شده و ثواب نماز را دو برابر می کند.  از این جهت لاک زدن شما را دچار مشکل می کند که مانع از رسیدن آب به تمام نقاط بدن می شود و وضو گرفتن شما با این وضعیت باطل خواهد شد در غیر این صورت شما می توانید بعد از وضو گرفتن و غسل کردن لاک بزنید و حتی نماز بخوانید. در بسیاری از روایات آمده است که آرایش کردن و آراستن خود و همچنین رعایت بهداشت فردی در حین نماز خواندن مستحب می باشد و تنها آرایش کردن شما را نباید نا محرم ببیند و همچنین این آرایش ها مانع از رسیدن پیشانی بر روی مهر نباشند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

روایت امام صادق(ع)

شایسته نیست که زن بدون زینت مثل گردنبند نماز بخواند و یا دست او بدون حنا باشد.

از این گفته ها چنین برداشت می شود که شما تا زمانی که وضو بگیرید و طهارت داشته باشید می توانید لاک بزنید و با همان وضو و طهارت نماز بخوانید و یکی از مهم ترین شرط هایی که شما باید آن را رعایت کنید این است که لاک های شما به چشم نا محرم نرسد.در واقع اگر در جایی نماز می خوانید که چشم نا محرم به دستان شما نمی افتد نماز شما درست می باشد در غیر این صورت نمازتان مشکل دار و باطل خواهد شد.

وضو گرفتن با لاک امکان پذیر است؟

وضو گرفتن با لاک

حکم وضو گرفتن با لاک را از طریق توضیح المسائل برایتان مورد بررسی قرار می دهیم. در واقع در شرط سیزدهم این کتاب برای وضو گرفتن آمده است که اگر مانعی بر سر راه رسیدن آب به اعضای بدن در حین وضو گرفتن باشد باید آن را برطرف کنید. حتی اگر نمی دانید که این مانع می تواند آب را به اعضا برساند یا در حدی شک دارید باید آن را برطرف کنید بنابراین ناخن لاک زده را باید قبل از وضو گرفتن و یا غسل کردن به طور کامل پاک کرده و تمیز کنید. همانطور که اشاره شد نماز خواندن با لاک مشکلی ندارد ولی برای وضو گرفتن اشکال دارد و وضو گرفتن با لاک باطل است.

وضو گرفتن با لاک بر روی انگشتان پا

شاید برایتان جالب باشد که بدانید وضو گرفتن با لاک انگشتان پا از نظر بسیاری از مراجع تقلید هیچ اشکالی ندارد. زیرا کشیدن مسح پا باید از یک ناحیه خاصی باشد بنابراین شما می توانید به پا های خود لاک بزنید و با استفاده از آن وضو بگیرید. در نظر داشته باشید که طبق گفته باید حداقل یکی از انگشتان پای شما لاک نداشته باشد در غیر این صورت وضو گرفتن شما مشکل دار خواهد شد. در ادامه نظر مراجع تقلید را در مورد این کار برایتان بیان خواهم کرد.

  • آیت الله خانه ای بیان کرده اند که وضو گرفتن با لاکی که بر روی انگشتان پا باشد درست است به شرطی که یکی از آن ها فاقد لاک باشد.
  • آیت الله سیستانی نیز در مورد همین موضوع فرموده اند اگر فاصله بین ناخن ها به حدی باشد که بتوانید مسح پا را انجام دهید مشکلی ندارد.
  • آیت الله شیرازی کمی با جزئیات بیش تری این مطلب را بیان کرده اند و معتقد هستند اگر یکی از انگشتان پا به جز انگشت کوچک فاقد لاک باشد می توانید وضو بگیرید و هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

نکته : وجود لاک بر روی ناخن های دست می تواند مانع از رسیدن آب به آن ها شود بنابراین وضو گرفتن در این حالت نا درست می باشد ولی این موضوع در مورد ناخن های پا صدق نمی کند.

حکم وضو گرفتن با لاک

غسل کردن با لاک و تفاوت آن با وضو گرفتن

جالب است بدانید که غسل کردن با لاک بر روی همه انگشتان تداخل دارد زیرا برای این که غسل کنید نیاز است تا به تمامی اعضای بدن شما آب برسد بنابراین باید تمامی لاک های خود را برای انجام این کار پاک کنید. طبق گفته تمامی مراجع تقلید اگر چیزی مانع از رسیدن آب به اعضای بدن می شود باید سعی کنید آن را برطرف کنید در غیر این صورت در صورتی که غسل کنید غسل شما باطل خواهد شد.

فراموشی وجود بخشی از لاک روی انگشتان

غسل کردن یکی از کار هایی می باشد که همه مسلمانان بنا بر دلایل بسیار متفاوتی این کار را انجام می دهند. جالب است بدانید که اگر مقداری از لاک بر روی دستان شما باشد و خودتان متوجه آن نشده باشید و غسل کرده باشید طبق گفته آیت الله مکارم شیرازی اگر این لاک به میزان بسیار کمی بود و حتی از نصف عدس کم تر بود غسل شما درست می باشد در غیر این صورت اگر مقلد مراجع دیگر هستید جالب است بدانید که از دیدگاه آن ها این کار شما اشتباه است و باید سعی کنید بعد از برطرف کردن مانع دوباره غسل کنید.

حکم وضو گرفتن با لاک

تفاوت بین وضو با لاک و حنا

یکی از مهم ترین تفاوت هایی که حکم وضو گرفتن با لاک و حنا دارد داشتن و نداشتن جرم می باشد. در واقع حنا جرمی ندارد که بر روی ناخن هایتان بماند و مانع از رسیدن آب به آن ها شود ولی لاک کاملا بر عکس می باشد. در واقع زمانی که شما از حنا استفاده می کنید رنگدانه های این ماده وارد سلول های شما می شوند تا حدودی ماندگار خواهند شد. اگر بر روی ناخن ها و یا بخش های مختلفی از بدنتان حنا باشد هیچ مانعی برای وضو گرفتن و غسل کردن وجود ندارد. البته یادتان باشد که این حکم تنها برای وضو گرفتن با حنا نمی باشد و هر رنگی که باشد درست است. در نظر داشته باشید که برای درست بودن وضو و نماز های خود باید یک سری نکات ساده ای را رعایت کنید و این نکات به شما کمک می کند تا عاقبت به خیر شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *