دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

حکم شرعی معاملات فارکس و فعالیت در این بازار چیست؟

  • مهتاب علی پناه
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

بازار فارکس بزرگترین بازار مالی است و آن را بازار نوین سرمایه داری می دانند که برخی از افراد از احکام شرعی آن اطلاعی ندارد به همین خاطر در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با حکم شرعی معاملات فارکس آشنا کنیم.

شاید شما نیز بازار فارکس را شنیده اید اما اطلاعات کافی در مورد آن ندارید و حتی از احکام شرعی آن نیز اطلاعی ندارید که در مورد این بازار می توان گفت بزرگترین بازار مالی به شمار می رود که هیچ گونه محدودیت نداشته و تمام افراد می توانند در حضور داشته باشد که به شکل پایه ای بر اساس خرید و فروش ارز تشکیل شده و نسبت ارز ها به یکدیگر سبب تشکیل این بازار شده است، در ادامه به حکم شرعی معاملات فارکس می پردازیم.

بازار فارکس و بررسی حکم شرعی آن

در این بازار ارز های مختلف مانند : دلار، ریال، پوند، پورو، دینار و… معامله می شود و در واقع یک ارز را توسط ارز دیگری معامله می کنند که با احکام شرعی همراه است، به همین خاطر در ادامه با دیدگاه چند تن از مراجع عالی قدر در رابطه با این موضوع آشنا خواهید شد.

آشنایی با حکم شرعی معاملات فارکس

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که سوالات زیادی در رابطه با حکم شرعی معاملات فارکس ذهن شما را به خود مشغول کرده است بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید تا در ادامه با نظر مراجع تقلید در این باره آشنا شوید و پاسخ سوالات تان را مشاهده نمایید.

آیت الله خامنه ای :

مبادله ارزى با ارز دیگر که همجنس هم نیستند چنانچه منع قانونى در میان نباشد اشکال ندارد و سود حاصله نیز حلال است ولى اعتبار دادن کارگزاران به سرمایه معامله‌گر اگر به عنوان قرض دادن به معامله‌گر باشد که قهراً همراه با دریافت سود است، در این صورت چنین معامله‌اى از طرف کارگزار براى معامله‌گر صورت شرعى ندارد.

آشنایی با حکم شرعی معاملات فارکس

آیت الله مکارم شیرازی

چون فارکس شرایط شرعیّه معاملات را ندارد جایزنیست.

  •  آرون گروپس

آیت الله گلپایگانی

از آنجایی که معامله در بازار مذکور صوری است و لذا معاملات واقعه در آن صحیح نمی‌باشد.

آیت الله سیستانی

حضرت آیت الله اجازه ورود در چنین معاملاتى را نمی‌دهند.

بررسی احکام شرعی بازار فارکس

آیت الله نوری همدانی

بازار فارکس و معاملات آن صورت شرعی ندارد.

استفتائات آیت الله خامنه ای

 سوال : آیا فعالیت در بازار فارکس (خرید و فروش ارزهای خارجی) جایز است؟

جواب: بنا به گفته برخی کارشناسان، کارگزاران بازار معاملات ارزهای خارجی، دو دسته‌اند:
دسته اول (که اکثر مدعیان کارگزاری از این دسته‌اند)، صرفاً یک صفحه مجازی در فضای اینترنت تشکیل داده‌اند و حضور واقعی در بازار مذکور ندارند، این گروه پول مشتریان را دریافت و برای اهداف و برنامه‌های خود استفاده می‌کنند و فقط یک صفحه اینترنتی برای مشتری اختصاص می‌دهند که مشتری در آن مشغول معاملات ظاهری می‌شود، بنابراین معاملات انجام شده غیر واقعی و باطل است و موجب ملکیت درآمد حاصل شده نمی‌گردد.
دسته دوم کارگزارانی هستند که حضور واقعی در بازار دارند و با پول مشتری اقدام به خرید و فروش ارز می‌کنند، که با رعایت ضوابط شرعی و قانونی، فی نفسه اشکال ندارد ولی باید به نکات زیر توجه شود:
۱) معاملات باید به صورت خرید و فروش واقعی باشد، بنابراین اگر کسب درآمد صرفاً براساس پیش بینی نوسانات قیمت باشد، مشروع نیست.
۲) معاملات اهرمی” که با اعتبار گرفتن از کارگزار انجام می‌شود، اگر ماهیت قرض همراه با سود داشته باشد، ربا و حرام است.

نظر مراجع تقلید درباره معامله در بازار فارکس

همانطور که در این مقاله با احکام شرعی معاملات فارکس آشنا شدید به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه دانستنی های مذهبی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *