دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جاذبه های گردشگری و مکان های دیدنی دامغان

  • سمیه نیک فرجام
  • ۳۱ شهریور ۱۳۹۷
  • ۰

اگر قصد دارید تا در ایران از جاذبه های تاریخی و باستانی دیدنی کنید می توانید از جاذبه ها و مکان های دیدنی دامغان با قدمت تاریخی بالای آن دیدن کنید این شهر در زمان اشکانیان پایتخت این حکومت بوده است و به همین دلیل دارای اهمیت تاریخی بالایی است.

تمدن تاریخی و باستانی دامغان باعث شده است تا این شهر با وجود قدیمی بودن هنوز هم دارای اهمیت باشد و از دید گردشگران یک جاذبه منحصر به فرد به شمار می رود. بیشتر مناطق دیدنی دامغان دارای جنبه تاریخی هستند و نشان دهنده تمدن کهن و دیرینه اشکانیان در این سرزمین می دهند دروازه ها و کتیبه های موجود در این شهر به خوبی شکوه اشکانیان را نشان می دهند.       سفر به شهر دامغان

مکان های دیدنی دامغان برای گردشگران

گردشگران علاقه مند به تاریخ گردی می توانند برای یک سفر تاریخی این شهر باستانی را در استان سمنان انتخاب کنند و با دیدن از بناهای تاریخی ارزشمند در این شهر تجربه ای تکرار نشدنی را داشته باشند.

بناهای تاریخی دامغان

آرامگاه پیر علمدار:

این بنای تاریخی در شمال شرق دامغان قرار گرفته است و از مکان های دیدنی دامغان است  بنای این آرامگاه متعلق به دوران سلطان مسعود غزنوی است ارتفاع این برج ۱۳ متر و در آن علاوه بر معماری بی نظیر کتیبه هایی موجود می باشد که به لحاظ تاریخی دارای اهمیت هستند.

جاذبه هخا و مکان های دیدنی دامغان

مسجد تاریخانه:

از عبادتگاه های کهن و قدیمی در شهر دامغان که محل عبادت برای ایرانیان در دوران باستان بوده است و در حال حاضر بنایی از خرابه های آن بر جای مانده است این عبادتگاه دارای ۲۶ ستون ۶ متری است. تحقیقات باستان شناسی نشان می دهد الگوی معماری این بنا بر اساس آتشکده های ساسانیان طراحی شده است.

دیدنی ها در دامغان

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

بنای فتحعلی شاهی:

از جمله مناطق گردشگری دامغان برای گردشگران و توریستان تاریخ نگار می توان به این بنای شاهنشاهی اشاره کرد که با استفاده از چوب و ملات مستحکم ساروج درست شده است.

دیدنی های تاریخی دامغان

غار شیربند:

این غار در کوهی با ارتفاع ۵۰ متر قرار دارد و درون آن قندیل های آهکی و سایر رسوبات موجود می باشد. پیشینه و قدمت این غار به ۱۳۶-۱۹۰ میلیون سال پیش باز می گردد.

جاذبه های توریستی دامغان

برج طغرل دامغان:

این برج با استفاده از آجر و با به کار بردن ظرافت خاصی ساخته شده است آثار به کار برده شده در این بنا دارای قدمتی هزار ساله می باشد.

برج قدیمی دامغان

خانه لطفی:

این عمارت متعلق به دوران قاجار است و دارای بخش های مختلفی است که برای مستخدمان و ساکنان اشرافی عمارت به طور جداگانه و با تجهیزات حیاط و اصطبل و … طراحی شده است.

دامغان و جاذبه های توریستی

غار چاه دیو:

این غار از شگفت انگیزترین غارهای جهان است و در درون چاهی تشکیل شده است که دارای عمق ۷ متر می باشد آمیخته شدن این غار با افسانه های قدیمی موجب شده است تا مردم این منطقه تصور کنند این غار توسط دیوی با نام زینبل کنده شده است.

غار تاریخی در دامغان

برج چهل دختر:

کتیبه هایی که از این برج قدیمی استخراج شده است با خط میخی است که نشان دهنده قدمت طولانی آن است گنبد زیبا و بزرگ این برج و تزیینات بیرونی و درونی آن، این بنا را ارزشمند و دیدنی کرده است.

برج دختر دامغان

محوطه تاریخی تپه حصار دامغان:

از دیگر مکان های دیدنی دامغان می توان به این جاذبه گردشگری اشاره کرد از میراث ارزشمند این منطقه است و کاوشگران آمریکایی و آلمانی در این منطقه تحقیقات مهمی داشته اند آثاری که در این منطقه گردشگری یافت شده است به دوران ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد.

مناطق زیبا در دامغان

شهر تاریخی دامغان برای کشور ایران دارای ارزش تاریخی و فرهنگی است این شهر گردشگری بیشتر مورد توجه افرادی است که به دنبال جاذبه های تاریخی هستند و کمتر مورد توجه گردشگران قرار می گیرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *