دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

با خواص گلابی وحشی و فواید دانه آن آشنا شوید

  • فاطمه میرزایی
  • ۲ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

گلابی وحشی گونه ای از گلابی می باشد که از نظر ظاهری هیچ شباهتی به آن ندارد؛ میوه ای سخت با طعم ترش و شیرین است. جالب است بدانید از این میوه در تهیه مربا نیز استفاده می شود. در این مطلب با خواص گلابی وحشی بیشتر آشنا می شوید.

شاید شنیدن نام گلابی وحشی برای شما نا آشنا باشد لازم است بدانید که یکی از انواع این میوه که ظاهرش شباهتی به گلابی ندارد در جنگل های گیلان رشد می کند. اگر جزو افرادی هستید که اسم این میوه را تا به حال نشنیده اید پیشنهاد می کنیم این مطلب را که در مورد خواص گلابی وحشی می باشد مطالعه نمایید.

خواص یکی از گونه های گلابی

مهمترین خواص گلابی وحشی و دانه آن

گلابی وحشی میوه ای جنگلی است که هر عدد آن به اندازه یک آلو سیاه و به رنگ زرد می باشد برخلاف ظاهر و طعم متفاوت، بافت مشابهی با گلابی دارد این میوه به صورت خوشه ای بوده و هر هفت تا هشت عدد آن بر روی یک خوشه قرار دارد. به طور کلی اطلاعات کمی در مورد خاصیت گلابی وحشی وجود دارد. لازم به ذکر است که گلابی جنگلی به دلیل آن که یکی از گونه های گلابی است، فواید تغذیه ای و درمانی آن را نیز دارد. فواید کلی گلابی وحشی شامل آرامش اعصاب، نرم کردن سینه، افزایش وزن و افزایش نیروی جسمی و جنسی می باشد. در ادامه بیشتر با فواید گلابی وحشی آشنا می شوید.

آشنایی بیشتر با میوه گلابی وحشی

گلابی وحشی با نام های مختلف انچوچک، اربه، خوج و سنگ خوج شناخته می شود، حال نوعی از این گلابی در جنگل های گیلان وجود داشته که داری بافت سخت و طعم ترش و شیرین است، بنابراین از آن در تهیه مربا استفاده می کنند، همچنین طبع این میوه سرد و خشک می باشد. این میوه به دلیل اینکه از گونه گلابی ها می باشد، بنابراین دارای خواص تغذیه ای و درمانی آنها می باشد و همانطور که گفتیم دارای سه گونه مهم است که انچوچک یکی از آنها بوده و اغلب در کهگیلویه و بویر احمد، استان فارس و لرستان روییده می شود، دانه و میوه این نوع گلابی ها انچوچک یا انجوجک نامیده می شوند.

فواید گلابی وحشی

ویژگی ها و فواید درمانی گلابی وحشی

انچوچک در واقع میوه ای با چثه کوچک می باشد که از دانه گونه ای از گلابی وحشی بدست می آید و به دلیل کوچک و ریز بودن به این اسم نامگذاری شده است، ضمن اینکه کنایه از انسانی است که از لحاظ جسمی و توانایی بدنی ضعیف می باشد. همانطور که گفتیم انچوچک یک نوع از سه گونه مهم گلابی وحشی می باشد که در استان فارس، لرستان و کهگیلویه و بویر احمد به صورت طبیعی می روید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

دانه های انچوچک دارای مغز سفید با پوستی قهوه ای رنگ هستند و تقریبا شبیه مغز زردآلو و بادام است. از خود این میوه استفاده ای نمی شود ولی دانه های آن خاصیت دارویی دارد؛ به منظور استفاده از این دانه ها، میوه آن را در زیر خاک مدفون می کنند بعد از پوسیدن آن، دانه هایش را بیرون آورده، پس از شستن به صورت خام یا بو داده مصرف می شود. در زیر به برخی از خاصیت های گلابی وحشی اشاره کرده ایم که البته برخی از آنها با خواص گلابی مشابه می باشد.

  • گلابی وحشی تنظیم کننده فشار خون و اسید اوریک است.
  • گلابی وحشی به عنوان تقویت کننده قلب، معده و کبد تاثیر بسزایی دارد.
  • نرم کننده سینه و حنجره می باشد.
  • این گیاه سرشار از ویتامین C است.
  • نرم کننده سینه و حنجره است.
  • باعث افزایش نیروی جنسی میشود.
  • گلابی وحشی آرامش دهنده اعصاب می باشد.
  • گیاه گلابی وحشی قاعده آور است.
  • باعث تقویت عمومی بدن و افزایش وزن می شود.

 استفاده دارویی از گلابی وحشی

بخش های مورد استفاده گلابی وحشی

گلابی وحشی دارای خاصیت های بی شماری است و از برگ های جوان، ساقه، میوه (دانه) و پوست آن می توانید مورد استفاده دارویی قرار دهید. جالب است بدانید که میوه این نوع گلابی قابل استفاده نبوده ولی از دانه آن برای مصارف دارویی استفاده می شود؛ دانه های آنچوچک با مغز سفید رنگ و پوست سخت و قهوه ای رنگ، دارای شکل ظاهری و طعمی تقریبا مشابه با بادام یا مغز زردآلو است، که بعد از بو دادن آنها می توان به عنوان یادام جنگلی خوشمزه مود استفاده قرار داد.

ترکیبات شیمیایی میوه

در بذر این گیاه ۱۰ اسید چرب وجود دارد که بخش عمده آن را اسید اولئیک و اسید لینو لئیک تشکیل می دهند و ترکیبات دیگر آن شامل پالمتیک اسید، پالمیتولئیک اسید، استئاریک اسید، هپتا دکانوئیک اسید، مارگاریک اسید، آراشیدیک اسید، آراشیدونیک اسید، لینولنیک اسید می باشد.

خاصیت گلابی وحشی

در پایان امیدوارم مطالعه این بخش برای شما سودمند بوده باشد و با خواص گلابی وحشی به طور کامل آشنا شده باشید. حال از شما عزیزان علاقه مند دعوت می نماییم با کلیک بر روی خواص مواد غذایی مراجعه به این بخش از دیگر مطالب منتشر شده دیدن نموده و نهایت استفاده را از این مطالب ببرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *