دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص آلو سیاه و مزیت های متفاوت مصرف آن

  • مرضیه نوروزیان
  • ۷ تیر ۱۳۹۷
  • ۰

آلو سیاه منبع غنی از مواد معدنی و ویتامین ها می باشد. به همین خاطر در درمان بسیاری از بیماری های گوارشی و … موثر است. در ادامه شما را با سایر خواص آلو سیاه آشنا خواهیم نمود.

آلو سیاه جزء آلوها و از خانواده شلیل، بادام و هلو می باشد، این میوه از نظر طعم و مزه میوه ایی خاص و متفاوت است از این رو طرفداران زیادی دارد، اگر شما نیز به این میوه خاص علاقه مندید پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید و با فواید و خواص آلو سیاه به طور کامل آشنا شوید و با توجه به مزایای فوق العاده ایی که دارد آن را در برنامه مصرف روزانه خود قرار دهید.

آلو دارای پوستی ضخیم می باشد، که این پوست ضخیم از هسته میوه محافظت می کند. به آلو سیاه خشک، آلو بخارا گفته می شود. آلو سیاه ها از نظر شکل و طعم متفاوت هستند و حدود ۲۰۰۰ آلو را شامل می شوند. هر کدام از این آلوها در مکان های متفاوتی رشد و پرورش پیدا کرده اند. در روم باستان، ۳۰۰ آلو سیاه مشاهده شده که به وسیله مسافران از راه اقیانوس اطلس به آمریکایی ها شناسانده شده اند.

خواص آلو سیاه

آلو سیاه همچون زردآلو، شلیل و آلو زرد دارای خواص بیشماری می باشد و از میوه های پر خاصیت است. آلو سیاه می تواند همانند داروی قوی و موثر برای رفع یبوست مورد استفاده قرار بگیرد.

خواص آلو سیاه

آلوی خشک شده (آلو بخارا) از گیاهانی است که نام علمی آن ها پرونزدامیستیکا(Prunus domestica) می باشد. فنول از خواص آلو سیاه است. این ماده به شکل آنتی اکسیدان عمل می کند.

جذب آهن و آنتی اکسیدان بالا

  • یکی از مهمترین خواص آلو و آلو بخارا، جذب آهن می باشد. ضمن اینکه ویتامین C از خواص آلو سیاه است. این ویتامین به بافت بدن سالم و مقاوم ساختن سیستم ایمنی بدن منجر می شود. مصرف این ویتامین به صورت روزانه در فصل سرد از سرماخوردگی و آنفلونزا جلوگیری می کند. این ویتامین برای افرادی که دارای عفونت گوش هستند، بسیار کاربردی است. ویتامین C، از اکسید شدن کلسترول توسط رادیکال های آزاد ممانعت می کند. اکسید شدن کلسترول سبب ابتلاء به بیماری های قلبی و گرفتگی رگ ها می شود. ویتامین C، رادیکال های آزاد را خنثی و از پیشرفت بیماری های مانند آرتروز استخوان، آسم و روماتیسم جلوگیری می کند.
  • آلو سیاه دارای آب و فیبر است و به همین علت در تابستان گزینه خوبی برای برطرف کردن کم آبی و عطش بدن می باشد.
  • آلو سیاه همچون توت سیاه، توت فرنگی و دیگر میوه هایی که دارای رنگ سرخ مایل به سیاه دارند،  خون ساز می باشد.
  • آلو سیاه از جمله میوه هایی است که خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

خواص آلو سیاه

  • آلو سیاه از نظر طبع معتدل است. این میوه در اثر تابش آفتاب رسیده و آبدار شده، به همین خاطر خواص زیادی از نظر مواد معدنی و ویتامین ها را دارا می باشد.
  • این میوه انواعی از ویتامین ها B را دارا می باشد. از این رو نقش زیادی در فعالیت های سلولی مغزی و کبدی دارد.
  • از خواص آلو سیاه ملین بودن آن می باشد و از این نظر گزینه مناسبی برای درمان یبوست محسوب می شود. بدین منظور باید آلوی پخته شده با ترنجبین و عسل یا شکر مصرف شود.
  • این میوه خواص زیادی در درمان سرفه دارد. اگر آلو سیاه با انجیر و مقداری آب ترکیب و مصرف شود، منجر به برطرف شدن سرفه های خشک خواهد شد.
  • آلو سیاه دارای مواد معدنی مانند منیزیم، فلوئور، سدیم، منگنز، قند، گوگرد، کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم، ویتامین های B2 ،B6 ،A ،C ،B و PP می باشد.
  • مصرف آلوی ترش و شیرین سبب برطرف شدن سردردهای گرم و تب های صفراوی می شود. استفراغ، خارش بدن، عطش و حرارت قلب را  از بین می برد و آشفتگی های ناشی از صفرا را برطرف می کند.
  • این آلو برای بینایی مفید بوده و از بیماری کم سویی چشم در دوران کهنسالی ممانعت می کند.
  • رفع جوش های پوستی از خواص آلو سیاه می باشد. ۲ عدد آلو سیاه را له کنید و با ۲ قاشق غذاخوری عسل، ۵ قاشق غذاخوری آرد جو دوسر و کمی آب مخلوط کنید. خمیر به دست آمده را به مدت ۲۰ دقیقه بر روی پوست قرار دهید.

آلو سیاه

روش دیگر برای رفع جوش با آلو این است که ابتدا آلوها را بجوشانید و بعد از سرد شدن، آن را له کنید. در ادامه کمی روغن بادام به آن اضافه کنید. این مخلوط را به مدت ۱۰ دقیقه بر روی پوست قرار دهید.

  •  آرون گروپس

نگه داری آلو سیاه

آلو سیاه بهتر است به گونه ای انتخاب شود که کمترین فشار به آن ها وارد شده و پوست صاف داشته باشد. آلوهای نرسیده را در دمای معمولی اتاق نگه دارید. آلو سیاه سریع می رسد. از این رو باید به طور مرتب چک شود. آلو سیاه رسیده را می توانید به مدت چند روز در یخچال نگه دارید.

حال که با خواص آلو سیاه آشنا شدید، امیدواریم این میوه پر خاصیت و مقوی را تهیه نموده و نوش جان نمایید. همچنین می توانید با خواص و فواید دیگر میوه ها در بخش خواص میوه جات آشنا شده و نهایت استفاده را از مطالب مفید و کاربردی مطرح شده ببرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *