دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روش قلمه زدن حسن یوسف و پرورش و نگه داری از این گل زیبا

  • نرگس بستگان
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

آموزش تصویری و مرحله به مرحله قلمه زدن حسن یوسف را در این مطلب ارائه می دهیم که می تواند یکی از آموزش های بسیار مفید و کاربردی برای شما عزیزان در جهت تکثیر گل حسن یوسف باشد.

قلمه زدنی گیاهان، یکی از روش های معمول در تکثیر و ازدیاد گیاه است و تعداد بسیاری از گیاهان آپارتمانی و باغچهای را میتوان از این طریق تکثیر کرد، در این مطلب روش قلمه زدن حسن یوسف را به اشتراک گذاشته ایم تا به آسانی این گیاه زیبا را قلمه بزنید و تکثیر نمایید.

آموزش تصویری قلمه زدن حسن یوسف

نگهداری گل حسن یوسف و تکثیر آن همچون دیگر گیاهان نیازمند آموزش و یادگیری است. ما در مطالب قبلی مجله آرگا به  معرفی مراحل قلمه زدن گل رز پرداختیم که خوشبختانه مورد توجه شما عزیزان قرار گرفت، حال قصد داریم شما دوستان گرامی  را با نحوه قلمه زنی حسن یوسف آشنا نماییم. تکثیر و ازدیاد گل حسن یوسف به روش قلمه زنی به سادگی انجام می گیرد و قلمه این گل در آب خیلی سریع ریشه می دهد و به راحتی تکثیر می شود.

قلمه زدن حسن یوسف

مهمترین و اصلیترین نکتهای که برای قلمه زنی حسن یوسف باید به آن توجه کنید، انتخاب گیاه بالغ و سالم است با این روش تکثیر در هر زمانی از سال می‌توانید گونه یکسانی از گل حسن یوسف مورد علاقه خود را پرورش دهید. در ادامه این مطلب دو روش ساده را برای قلمه زنی حسن یوسف ارائه می دهیم که مشاهده می نمایید.

قلمه زدن حسن یوسف در خاک

  • در ابتدا با استفاده از یک چاقوی تیز و تمیز یا قیچی باغبانی هر تعداد قلمه ای که می خواهید از گیاه مادر بگیرید.
  • برش شاخه را درست زیر گره برگ و به صورت اریب انجام دهید همچنین بهتر است، هر شاخه ای که می برید بین ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر طول داشته باشد.
  • سپس تمام برگهای نیمه پایینی قلمه را بکنید و دور بریزید. این کار برای اینکه تمام انرژی گیاه صرف ریشه زایی گردد، ضروری است.
  • خاکی را که میخواهید قلمه را در آن قرار دهید تا ریشه بزند، آماده کنید. (بهترین خاک برای کاشت و نگهداری حسن یوسف مخلوطی از خاک برگ، خاک باغچه و ماسه است.) توجه داشته باشید که خاک کاملا مرطوب باشد.

قلمه زدن حسن یوسف

مرحله آخر قلمه زدن حسن یوسف

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • در زمان انتقال مراقب باشید ریشههای گیاه آسیب نبیند. همچنین لازم است حداقل پایینترین گره بدون برگ شاخه را بپوشاند. خاک را داخل گودال بریزید و آن را پر کنید.
  • برای ایجاد رطوبت و شرایط گلخانهای، روی گلدان یک کیسه پلاستیکی شفاف بکشید. فقط مراقب باشید پلاستیک در تماس با گیاه قرار نداشته باشد. در صورت لزوم می توانید برای دور کردن پلاستیک از خود گیاه از خلال دندان کمک بگیرید.
  • گلدان را در مکانی روشن با نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید.
  • قلمه حسن یوسف ظرف دو تا سه هفته ریشه تولید می کند. هر زمان که متوجه جوانه جدیدی در گیاه شدید به معنی آن است که گیاه ریشه زده است.

قلمه زنی گل حسن یوسف در آب

یکی دیگر از روش های معمول قلمه زدن حسن یوسف در آب است، ریشه این گیاه به آسانی در آب رشد می کند و میتوانید پس از ریشه دار شدن، قلمه ها را به گلدانهای مناسب انتقال دهید بنابر این پس از این که از گیاه حسن یوسف بالغ و سالم طبق مراحلی که در بالا اشاره شد، قلمه گرفتید، آنها را در یک لیوان آب بگذارید و در مکانی با نور غیر مستقیم قرار دهید.

قلمه زدن حسن یوسف در آب

لازم است هر یک روز در میان، آب قلمه را عوض کنید. همین که ریشهها رشد کردند،  می توانید قلمه را به خاک منتقل کنید.

گلدان زیبا حسن یوسف

تکثیر گیاه حسن یوسف از طریق کاشت بذر

طریقه تکثیر حسن یوسف به روش کاشت بذر خیلی آسان و سریع می باشد. همچنین بذر های این گیاه ارزان هستند و بعد از کاشت ظرف مدت دو هفته جوانه خواهند زد. از آنجا که گیاه حسن یوسف دارای رنگ های متنوعی هستند، بنابراین می توانید بذر ها را با رنگ های مختلف خریداری کنید تا مجموعه ای متنوع و زیبا از گیاه حسن یوسف داشته باشید.

حال در اولین مرحله کاشت حسن یوسف، لازم است در ابتدا بذر و خاک مناسبی را تهیه نمایید. بهترین و مناسب ترین خاک برای گیاه حسن یوسف؛ مخلوط کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت است، زیرا این ترکیب قادر است که رطوبت لازم برای جوانه زنی بذر ها را در خود نگهداری نماید.

قلمه زنی گیاه حسن یوسف

سپس در مرحله بعدی، ظرفی پلاستیکی و مسطح دارای ارتفاع کم را انتخاب کنید، اکنون ظرف را به طور کامل خیس کرده و درون آن خاک بریزید، توجه داشته باشید که بذ رهای حسن یوسف، نباید هیچگاه مستقیماً در داخل گلدان اصلی کاشته شوند.

بذ رها را در فاصله های ۲ تا ۳ سانتی متر بر روی خاک بپاشید و سپس لایه نازکی از خاک ترکیبی را روی آنها بریزید، طوری که روی بذر ها کاملا پوشیده نشود.

در این مرحله نوبت آبیاری بذر ها می باشد؛ برای این منظور آب را بر روی بذر ها اسپری کنید، البته باید مراقب باشید که بذر ها جابه جا نشوند.

اکنون بر روی ظرف را نایلون بکشید، به گونه ای که هوا وارد یا خارج نشود، انجام این کار موجب حفظ رطوبت و گرما خواهد شد و می تواند عمل جوانه زنی را سرعت ببخشد، مناسب ترین دما برای جوانه زدن حسن یوسف بین ۲۰ الی ۲۵ درجه می باشد.

در هنگام بیرون زدن جوانه ها از خاک، می توانید نایلون را از روی گلدان یا ظرف پلاستیکی بردارید و بعد از پیدایش ۴ تا ۶ برگ بر روی ساقه گیاه، زمان آن می رسد که گیاه را به داخل گلدان اصلی منتقل کنید.

تکثیر و قلمه زنی حسن یوسف

تکثیر و قلمه زدن حسن یوسف

روش نگهداری گیاه حسن یوسف در منزل

نکات زیر از جمله مواردی هستند که می توانند در نگهداری، پرورش و تکثیر حسن یوسف نقش مثبتی داشته باشند.

  • دما: این گل، نیاز به دمای متوسط داشته، بهترین دما برای رشد این گل زیبا، ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است.
  • نور: گل حسن یوسف بسیار نور پسند است و لازم است در محلی قرار بگیرد که به آن نور خورشید برسد. البته توجه داشته باشید که از تابش مستقیم نور به آن جلوگیری نمایید.
  • آب: گیاه حسن یوسف بسیار آب پسند است، توجه داشته باشید که در همه حال خاک گلدان مرطوب باشد، در زمستان آب کمتری به گلدان خود بدهید.
  • خاک: مخلوطی از خاک برگ، خاک باغچه و ماسه برای رشد گیاه توصیه  می شود.
  • رطوبت هوا: ایجاد رطوبت در هوای اطراف برگهای گل حسن یوسف ضروری است. بنابراین توصیه می کنیم گاهی به برگها آب پاشیده شود.
  • تعویض گلدان و هرس گیاه: ساقه های بلند حسن یوسف ایجاب می کند که این گیاه همواره کوتاه نگهداشته شود تا از سخت و چوبی شدن برگهای پایین گیاه جلوگیری شود. بنابراین گیاه خود را کوتاه نگه داشته و در هر بهار گلدان آن را تعویض کنید.

در این بخش از سبک زندگی مجله آرگا با روش های قلمه زدن حسن یوسف و نگهداری صحیح این گیاه در آپارتمان و یا محل کار آشنا شدید که امیدواریم توانسته باشیم به شما دوستان عزیز کمکی برای داشتن یک گیاه سالم و زیبا کرده باشیم.برای آشنایی با نحوه پرورش و نگهداری دیگر گیاهان و گل ها بر روی پرورش گل و گیاه کلیک نمایید و از دیگر مطالب منتشر شده در این زمینه دیدن نمایید.

 

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *