دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

آموزش قلمه زدن گل رز با دو روش قلمه زنی تر و خشک

  • مهلا بستگان
  • ۲۰ دی ۱۳۹۶
  • ۰

نشریه اینترنتی آرگا این بار در سایت خود از آموزش قلمه زدن گل رز می گوید. تا همه دوست داران این گل زیبا و خوش بو یک بوته از آن را در گلدان یا باغچه خود داشته باشند.

اصولا انسانها چون دوست دار زیبایی هستند و خداوند در خلقت آنها از نهایت کمال و زیبایی بهره گرفته است به دنبال زیبایی می روند و در داشتن آن می کوشند. یکی از آفریده های زیبا و بی نظیر خالق هستی انواع و اقسام گل رز است که طرفداران فراوانی بین خانمها و آقایان دارد و  به داشتن گلدانی از از این گل بسیار خوشگل و خوشبو  در منزل یا محیط کارشان علاقه مند هستند. از این رو برای آموزش قلمه زدن گل رز با ما در این مقاله همراه شوید تا خودتان گل رز های تان را تکثیر کنید و به آنهایی که دوست دارید هدیه بدهید.

آموزش قلمه زدن گل رز با سه روش متفاوت:

آموزش قلمه زدن گل رز

گل رز را به چند روش مختلف می توان قلمه زد که یکی از این روش های راحت و بی دردسر آموزش قلمه زدن گل رز که اگر درست و به موقع انجام گیرد جواب دهی صد در صد دارد, روش خوابانیدن گل رز در هوا می باشد. بسته به نوع گل رز زمان ریشه دهی متفاوت است اما معمولا گل های رز بین سه تا هشت هفته ریشه می دهند. در فصل بهار وقتی که گیاه شروع به دادن اولین گل های خود می کند بهترین تایم برای روش خوابانیدن گل رز در هوا است. برای شروع آموزش قلمه زدن گل رز, یک شاخه سالم که از هر گونه بیماری عاری باشد و به بهترین شکل ممکن گل داده است را که گل دهی کامل نشانه بلوغ گیاه و آمادگی آن برای ریشه دهی می باشد را انتخاب کنید, تمام برگها و خارهای روی شاخه را جدا کنید و از قسمتی که پنجمین مجموعه برگها شروع شده اند شروع به کار بفرمایید. بعد با یک چاقوی سر تیز و مناسب کمتر از یک سانتی متر از پایین گره را برش بزنید. عمق این برش ها باید تا عمق پوسته گیاه و به ارتفاع دو سانتی متر باشد و از آن عمیق تر نشود, بعد از این کار پوست کنده شده را به آرامی از روی شاخه جدا کنید. در این مرحله یک دستمال نرم ترجیحا کاغذی بردارید و خراش خراش کنید بعد آن را به محلول رشد آغشته کنید و به آرامی بر روی قسمتی که برش زده اید بمالید. در مرحله بعد از یک پلاستیک محکم و مقاوم برای پوشش دوره گیاه استفاده کنید به طوری که آن را محکم به دور گیاه ببندید و پایین آن را با یک نخ کاملا سفت کنید, این گره را به قدری سفت بزنید که مطمئن شوید شیره گیاهی به این قسمت نمی رسد و باعث توقف رشد آن می شود و آن قدری جا دارد که رطوبت اضافی را دفع کند. درون نایلون را خزه و کود گیاهی مخلوط که خیس باشد پر کنید و بالای پلاستیک را ببندید و آن را تاسه هفته به حال خود بگذارید. بعد از گذشت این تایم امکان دارد ریشه دهی صورت گرفته باشد و گاهی هم ممکن است اتفاق این عمل تا هشت هفته به طول بینجامد.

آموزش قلمه زدن گل رز با روش خوابانیدن گیاه در هوا

و روش دیگر آموزش قلمه زدن گل رز تهیه قلمه از ساقه می باشد. که این قلمه ها را در دو فصل از سال می توانید تهیه کنید. خود این قلمه ها به دو نوع سبز و یا تر و خشک تقسیم می شوند. برای تهیه قلمه سبز یا تر باید در انتها و پایان فصل گل دهی اقدام نمود و از ساقه هایی که گل ندارند, قلمه هایی به طول ده سانتی متر جدا کرد. چون این قلمه برگ بسیار دارد و وجود این برگها همراه با اتلاف آب برای ساقه است می باید تعداد برگها را کاهش داد و فقط یک دسته برگ در انتهای قلمه نگه داشت.

آموزش قلمه زدن گل رز با روش تر یا سبز

  •  آرون گروپس

و همچنین برای تهیه قلمه های چوب یا خشک که فصل برداشت آنها پایان پاییز بعد از برگ ریزی کامل گیاه می باشد, از قسمتهای بالغ و چوبی گیاه مادر, قلمه هایی به طول پانزده تا بیست سانتی متر بزنید. برش این قلمه ها از گیاه اصلی خوب است که از ناحیه زیر گره به شکل اریب زده شود, ناحیه گره به محل اتصال برگ به ساقه می گویند. این قلمه ها را می توان در ترکیبات سبک همانند خاک برگ به علاوه پرلایت ( به اندازه مساوی ), خاک برگ به علاوه شن ( میزان استفاده خاک برگ دو به یک نسبت به شن), کوکوپیت به علاوه پرلایت ( نسبت اندازه کوکوپیت دو به یک به نسبت شن) کشت کرد. قبل از اینکه قلمه ها را در این ترکیبات بکارید, نیم ساعت قبل آنها را خیس کنید و اجازه دهید تا کاملا آب آنها کشیده شود, بعد قلمه ها را تا نیمه در این خاکها بکارید و با انگشت دورشان را محکم و سپس آبیاری کنید, تا قلمه ها در جایشان محکم شوند. جعبه ها یا گلدان هایی که قلمه ها را در آنها کشت کرده اید در محیطی روشن به دور از تابش مستقیم نور خورشید در دمای هجده تا بیست درجه سانتی گراد قرار دهید. در مورد قلمه های سبز یا تر به یاد داشته باشید که حفظ رطوبت در آنها بسیار حائز اهمیت است. برای این کار می توانید از مه پاش یا کشیدن پلاستیک برای آنها استفاده کنید. رطوبت محیط کشت سبب شکل گیری ریشه ها می شود. ریشه دهی هشت هفته به طول می انجامد.

آموزش قلمه زدن گل رز با روش چوب یا خشک

به یاد داشته باشید که گیاهان هم محبت را می فهمند, پس علاوه بر رعایت تمام نکات ذکر شده در تکثیر و پروش گیاهان محبت به آنان را فراموش نکنید. گیاهانتان را در ناز بپرورید تا تاثیر عشق را بر رشد آنها را مشاهده کنید. سایت آرگا درباره بهترین روش های نگه داری از گل حسن یوسف و پرورش آن همچنین کاشت پیچ امین الدوله را برای دوست داران گل و گیاه گرد آوری کرده است که می توانید مطالعه فرمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *