دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

معرفی ۱۶ تمرین تمرکز برای افزایش خارق العاده تمرکز شما

  • مهلا بستگان
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

تمرکز مسئله مهمی در انجام هر اموری است. متمرکز کردن ذهن بر روی یک مقوله به موفقیت در آن زمینه منجر می شود. اما اشخاص بسیاری هستند که دچار عدم تمرکز و حواس هستند و نمی توانند بر روی یک موضوع متمرکز شوند. نشریه آرگا ۱۶ تمرین تمرکز برای تقویت ذهن شما ارائه داده است.

برای با موفقیت به انجام رساندن هر امری می بایست به طور دقیق و جدی روی آن مسئله متمرکز شد و تمام حواس را در همان مورد به کار گرفت. اما کم نیستند کسانی که از ذهنی شلوغ برخوردارند و مدام در سرشان افکار مختلف پیچ و تاب می خورد و این شلوغی ذهن سبب شده است تا نتوانند بر روی زمینه خاصی حتی درس خواندن یا انجام کارهای شخصی به موفقیت برسند. انجام تمرین های تمرکز می تواند نقش مثبتی در کسب تمرکز لازم ایفا نماید.

پیشنهادات عالی برای تمرین تمرکز و افزایش قدرت تمرکز

برای افزایش تمرکز راهکارهای متفاوتی معرفی شده است که برخی از آنها نتایج ایده آل و دلخواهی را به همراه دارند. اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که قصد دارید تمرکز خود را بالا ببرید تا پایان این مقاله همراه ما باشید و با تمرینات تمرکز که در ادامه معرفی می نماییم ما را همراهی نمایید.

  1. بدون تکان و حرکت دادن هیچ کدام از ماهیچه ها و عضلاتتان با آرامش روی یک صندلی راحتی بنشینید. این تمرین تمرکز، شاید به نظر ساده بیاید اما در واقع در روز اول شاید بیشتر از پنج دقیقه نتوانید طاقت بیاورید. به زور خود را روی صندلی نگه ندارید چون اثری ندارد. شما باید در کمال خونسردی و راحتی این کار را انجام دهید تا بتوانید ذهنتان را هم رام کنید و آرام سازید. با تکرار این عمل بعد از چند روز می توانید تایم نشستنتان را به یک ربع هم برسانید.
  2. همانگونه که بر روی صندلی نشسته اید کمی سرتان را بالا بگیرید و چانه خود را به جلو و شانه هایتان را به سمت عقب متمایل کنید, سپس با دست راست به وسیله انگشت اشاره خود به رو به رو اشاره کنید و به مدت یک دقیقه به انگشتتان خیره نگاه کنید. بعد از آن همین کار را با دست چپ انجام دهید. بعد از این کار یک لیوان پر آب را با دست راست جلوی صورت خود بدون حرکت نگاه دارید و مراقب باشید دستتان حتی کوچکترین تکانی هم نخورد و بعد همین کار را با دست چپ تکرار کنید, هر روز یک دقیقه به تایم انجام اینکار بیفزایید, تا با مرور زمان متوجه شوید که به مدت طولانی می توانید بر روی یک چیز متمرکز شوید.

راه حلهایی برای آرام ساختن ذهن با تمرینات تمرکز

  1. در طول شبانه روز از هرگونه فشارهای عصبی به گونه ای که حتی ماهیچه هایتان را درگیر کند و باعث کشیدگی آنها شود خود داری کنید. سعی داشته باشید آرامش خود را حفظ کنید و در محیطی آرام قرار بگیرید که دچار اضطراب نشوید, دوری از اضطراب و کاهش استرس به افزایش تمرکز ذهن کمک می کند.
  2. یکی دیگر از روش ها این است که بتوانید ماهیچه های بدنتان را کنترل کنید. برای این کار دست راست خود را روی زانو قرار داده و تمام انگشتان تان را به جز یک انگشت که به سمت رو به رو اشاره می کند, جمع کنید. با انگشتتان به جهات مختلف اشاره کنید و تمام حواستان را متوجه حرکت انگشتتان بکنید. با انجام این کار خواهید دید که به مرور زمان توانسته اید ماهیچه هایتان را کنترل کنید با این این کار به تمرکز ذهنتان کمک می کنید.

افزایش تمرکز ذهن با تمرینات تمرکز

  1. توجه به حس بویایی می تواند یک تمرین تمرکز برای ذهن شما باشد. در جاهایی که عطر گل و گیاه یا چند نوع غذا استشمام می کنید سعی کنید همه حواس بویاییتان را بر روی یک بو قرار دهید. خواهید دید که با انجام این کار, بوی مورد نظر شدت پیدا می کند. اما برای انجام این کار به دقت فراوانی نیاز دارید.
  2. در حالت دراز کشیده عضله هایتان را ریلکس کنید و فقط به ضربان قلبتان بیندیشید. با تمرین این کار بعد از مدتی می توانید جریان خون در بدنتان را احساس کنید. حتی بعد از انجام تمرینات بسیار وقتی در یک قسمت بدن احساس ضعف و درد کردید می توانید با تمرکز خون بیشتری به آن نقطه از بدن برسانید. شک نداشته باشید که جدی گرفتن این تمرینات و تداوم در انجام آنها باعث به وجود آمدن قدرت تمرکز در ذهن شما می شود.

معرفی 12 روش تمرین تمرکز

  1. یکی دیگر از راه های به تمرکز رسیدن داشتن خواب راحت است. قبل از خواب یک لیوان آب کنارتان بگذارید و رو به رویش بنشینید و به آن خیره شوید. به آرامی آب درون لیوان فکر کنید و بعد خودتان را همانند همان آب آرام تصور کنید, این کار سبب آرامش اعصاب شما قبل از خواب می شود و به داشتن خوابی راحت و آرام کمک می کند. خواب راحت در شب تمرکز در روز را بالا می برد.
  2. دو علامت چشم بر روی آینه هم سطح چشمان خودتان بچسبانید و تصور کنید که شخص مورد اعتمادی که شما دوستش دارید رو به روی شماست, بدون حرکت دادن سر با او شروع به صحبت کنید و برای ممنوع الورود کردن دیگر افکار به ذهنتان چندبار پشت سر هم نفس عمیق بکشید و اکسیژن تازه به ریه هایتان برسانید. خواهید دید که حس آرامش و قدرت وجودتان را فرا می گیرد. روزانه از سه تا پنج دقیقه انجام این کار سبب می شود که شما بتوانید هر موقع خواستید ذهنتان را بر روی موضوعی مشخص متمرکز کنید.

معرفی روش های تمرین تمرکز با اثرات فوق العاده

  •  آرون گروپس
  1. برای تمرکز ذهن یک تمرین موثر تمرکز کنترل داشتن بر روی احساسات و امیال و خواسته ها است. به منظور کنترل احساساتتان خود را در موقعیت های متفاوت مثل هوای سرد و گرم, احساس سیری و گرسنگی تصور کنید. این کار را با همه وجود انجام دهید تا واقعا احساسش کنید. انجام این تمرین در کوتاه مدت موجب می شود شما به راحتی بر روی هر مسئله ای خواستید بتوانید متمرکز بشوید. کنترل میل و خواسته بسیار مشکل است اما اگر توانستید که کنترل امیال درونی خود را در دست بگیرید شک نکنید شما از قدرت تمرکز برخوردارید و به راحتی می توانید به روی کاری که می خواهید انجام دهید تمرکز کنید. در این مورد وقتی در حال انجام کاری هستید و دلتان می خواهد کار دیگری مثل نوشیدن یا حرف زدن انجام دهد, تا تمام نشدن کار اصلیتان به حرف دلتان گوش نکنید.
  2. برای دستیابی به تمرکز مطالعه کنید و پس از اتمام این کار خلاصه ای از آن را یادداشت بفرمایید. اگر بعد از مطالعه نتوانید که چکیده ای از آنچه خوانده اید را بنویسید یعنی که در هنگام خواندن تمرکز نداشته اید. برای متمرکز شدن در این مسئله خواندن داستان های کوتاه و مجلات گزینه مناسبی است

چگونه ذهن خود را متمرکز کنیم؟

  1. از دیگر تمرینات تمرکز در این باره تماشای تمرکز یا کنترل سیستم عصبی و رهایی از افکار منفی می باشد. برای انجام و دستیابی به این کار بر روی یک صندلی ثابت و بدون حرکت رو به روی یک ساعت بنشینید و با چشمتان عقربه ثانیه شمار را دنبال کنید و در حین انجام این کار اجازه ورود هیچ فکر دیگری به ذهنتان را ندهید. با انجام این کار روزانه به مدت پنج دقیقه می توانید ذهنتان را متمرکز کنید.
  2. به روش عنکبوت عمل کنید تا ذهنتان قدرت تمرکز پیدا کند. اگر تار عنکبوت را چندبار به آرامی تکان بدهید, عنکبوت به خیال اینکه حشره ای در دامش افتاده به سمت آن می آید اما بعد از چندبار تکرار دیگر نسبت به آن تکان ها توجه نشان نمی دهد. شما هم برای تمرکز پیدا کردن از این روش استفاده کنید, هر چیزی که باعث حواس پرتی شما می شود را نادیده بگیرید. این کار در اوایل خیلی سخت است اما به تدریج و با تمرین تمرکز می توانید حواستان را از هر آنچه به غیر از کارتان نادیده گرفته و به درمان حواس پرتی تان کمک کنید.

راه و روش های تمرین تمرکز در منزل

تمرینات موثر دیگر برای افزایش تمرکز

تمرین شماره ۱ : کتابی را بردارید و یک صفحه از آن را در نظر بگیرید، سپس تعداد کلمات موجود در هر پاراگراف را شمرده و مجدداً این کار را تکرار کنید تا از درستی شمارش اطمینان حاصل کنید.

اکنون کار را با یک پاراگراف شروع کنید و زمانی که تمرین برای شما ساده تر شد، همه کلمات موجود در صفحه را بشمارید، لازم است شمارش را به شکل ذهنی و با حرکات چشم انجام دهید.

تمرین شماره ۲ : لازم است در طول شبانه روز از هر نوع فشار های پرخاشگرانه و تند که موجب درگیر شدن ماهیچه ها و کشیدگی آنها می شود، خودداری نمایید، ضمن اینکه همواره آرامش تان را حفظ کرده و در محیطی آرام قرار گیرید، همچنین از هر نوع استرس دوری کنید، زیرا عدم استرس و کاهش آن در افزایش تمرکز حواس نقش بسزایی دارد.

تمرینات موثر تمرکز

تمرین شماره ۳ : میوه ای همچون سیب را بردارید و از همه طرف به آن بنگرید، همه توجه تان را معطوب به سیب کرده و از فکر کردن به هر چیز دیگری خودداری کنید. در زمان نگاه کردن به سیب نباید به چیز هایی همچون چگونگی رشد این میوه، ارزش غذایی آن و یا مغازه ای که از آن خرید کرده اید فکر کنید، بلکه همه توجه تان را به سیب معطوف کرده و فقط به سیب نگاه کنید و آن را بوئیده و لمس کنید.

تمرین شماره ۴ : در این تمرین نیز همچون تمرین قبلی، می توانید عمل کنید اما با این تفاوت که اینبار باید چشم هایتان بسته باشد، برای این منظور در ابتدا تمرین قبلی را به مدت ۵ دقیقه تکرار کنید و سپس این تمرین را انجام دهید.

با چشمان بسته سعی کنید تا طعم، بو و رنگ میوه را حس کنید، حال هر چقدر تصورتان از میوه را در ذهن خود پر رنگ تر و شفاف تر کنید، تاثیر بیشتری در افزایش تمرکزتان دارد و در صورتی که قادر به انجام این کار نشدید، می توانید چشمان تان را باز کرده و بعد از نگاه کردن به میوه دوباره تمرین را تکرار کنید.

تمرینی از تمرکز

این موارد ذکر شده در تمرینات تمرکز را جدی بگیرید و با دقت و به مدت طولانی تا کسب تمرکز انجام دهید. و مهمتر از همه این مسائل به خودتان ایمان داشته باشید, یعنی مطمئن باشید که با تلاش نتیجه می گیرید و شما حتما از عهده این کار بر می آیید و از این طریق قادر به افزایش تمرکز خواهید بود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *