دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دندان درد در بارداری و راه های درمان آن

  • پرستو محمدی
  • ۳ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

دندان درد در بارداری از شایع ترین مشکلاتی است که در هنگام بارداری برای زنان باردار اتفاق می افتد که شما می تواید برای درمان و حل این مشکل از اطلاعات دارویی و درمانی در این مطب کمک بگیرید.

دندان درد در دوران بارداری، به خاطر افت کلسیم در بدن مادر که از شایع ترین مشکلات در این دوران است پیش می آید. علت آن است که کودک ذخایر کلسیم را از بدن مادر خود تامین می کند و چنانچه سطح کلسیم در رژیم غذایی مادر به اندازه کافی نباشد این ذخایر از استخوانهای مادر تامین می شود. که منجر به بروز دندان درد در دوران حاملگی می شود.

چگونه از دندان درد در دوران بارداری پیشگیری کنیم

امکان اینکه در دوران بارداری شما دچار تغییراتی در سلامت خود باشید زیاد است. این تغییرات به خاطر تغییر در افزایش سطح هورمون استروژن و پروژسترون که می تواند منجر به بروز این تغییرات شود. این تغییرات ممکن است باعث بروز الت    هاب لثه در مادر شود. التهاب لثه شرایطی است که با حساسیت قرمزی و ورم لثه ها همراه است. چنانچه که این مشکل درمان نشود منجر به بروز بیماری پریود نتییت که یکجور بیماری لثه است. زنان باردار همینطور با ریسک ایجاد تومورهای بارداری، التهاب و رشد سلولهای غیر سرطانی لثه در دوران بارداری مواجه هستند.

دندان درد در بارداری و علت و درمان آن

همانند زنان دیگر زنان باردار نیز با عواملی مثل پوسیدگی دندان و لثه مواجه هستند که  پوسیدگی دندان،التهاب لثه، در آمدن دندان عقل و شکستگی دندان باشد. از مهمترین علتها و دلایل دندان درد در دوران حاملگی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

التهاب لثه بارداری : بارداری منجر به تغییرات هورمونی در بدن مادر شده و همین تغییرات باعث ورم و التهاب لثه برای خانمهای باردار شده که اگر جدی گرفته نشود منجر به آبسه و ورم شدید در لثه و بروز بیماری پریودنتال می شود.

  • تغییر در رژیم غذایی: تغییرات هورمونی باعث تغییر در سطح اگوهای غذایی می شود د راین دوران بیشتر خانمها تمایل شدید به مصرف شکر داشته و به همین دلیل ممکن است به پوسیدگی دندان دچار شوند.
  • فقر کلسیم: سطح پایین کلسیم در بدن مادر می تواند باعث ضعیف شدن چرخه باز تولید طبیعی املاح در بدن برای نگهداری مینای مادر شده  و همین باعث پوسیدگی دندان مادر می شود.
  • بیماری صبحگاهی یا ویار: ویار باعث ایجاد اسیدهای معده شده و باعث از بین رفتن مینای دندان می شود. و این موضوع به خودی خود نیز منجر به پوسیدگی دندان و التهاب لثه می شود.
  • عدم مناسب رعایت بهداشت دهان: زنان باردار گاهی به خاطر اینکه به بو و یا مزه خمیر دندان حساس می شوند و برای همین مسواک نزده و دچار آسیب پوسیدگی دندان و لثه  و در نهایت دندان درد شدید می شوند.

دندان درد خانمهای باردار

عوارض:

  • دندان درد در بارداری یکی از نشانه های بروز مشکل دندان در مادر است که در صورت درمان نشدن آن می تواند آسیب جدی به دندان وارد نماید.
  •  دندان درد در دوران حاملگی همانطور که گفته شد باعث بیماری پریودنتال شده و چنانچه درمان نشود خطرات و آسیبهای جدی را به کودک م یرساند که از جمله آن کم وزن بودن و زودتر از موعد متولد شدن نوزاد است.
  • دندان درد در دوران حاملگی باعث افزایش استرس برای مادر شده که می تواند در این دوران بسیار خطرناک باشد.

درمان دندان درد در دوران بارداری

چنانچه شما به عنوان یک زن باردار مشکوک به بارداری هستید باید که به دندانپزشکی مراجعه کرده و از سلامت دندانهای خود اطلاع حاصل کنید. درمانهایی که  در این دوران برای دندان د رد وجود دارد می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  •  آرون گروپس

دندان درد در دوران بارداری

  • عکس رادیولوژی: برای گرفتن عکس رادیولوژی در دوران حاملگی دندانپزشک از روکش سربی و گردنبند محافظ در این دوران استفاده م یکند تا آسیبی به مادر و جنین وارد نشود.
  • داروی بی حسی: دندانپزشک از حداقل داروی بی حسی استفاده می کند تا از راحتی شما و حفاظت از جنین اطمینان حاصل نماید.
  • مصرف داروها: مصرف داروهایی همچون انواع آنتی بیوتیک برای عفونت دندان در دوران حاملگی بسیار مفید باشد.
  • لزوم درمان دندان: شرایطی که باعث ایجاد دندان درد در دوران حاملگی می شود بلافاصله باید درمان و حل شود.
  • زمان بندی درمان: بهترین زمان برای درمان دندان درد در دوران بارداری، سه ماهه دوم حاملگی است که در آن اندامهای جنین شکل گرفته و خطرات کمتر یرا متحمل مادر و جنین می کند.
  • درمان های خانگی برای دندان درد در دوران حاملگی: از انواع درمان خانگی دندان درد می توان به بسته های یخ، آب نمک، روغن میخک، و یا سایر مسکن های موقت اشاره کرد که قبل از ملاقات با دندانپزشک می توانید از آنها بهره بگیرید.

دندان درد شایع در دوران بارداری

پیشگیری: شما می توانید با مسواک زدن از التهاب لثه و پوسیدگی دندان در دوران حاملگی جلوگیری نمایید. خمیر دندانهای حاوی فلوراید زیاد و دوبار مسواک زدن در روز به شما کمک می کند تا بتوانید مشکل دندان درد در دوران حاملگی را به حداقل برسانید.

چنانچه دندان درد در دوران بارداری به صورت مدوام اتفاق بیفتد

چنانچه در دوران بارداری نسبت به خمیر دندان حساسیت و یا ویار دارید می توانید از دهان شویه های حاوی فلوراید و آنتی پلاک استفاده کنید. هر چقدر تعداد مسواک زدن در طول روز بیشتر باشد احتمال ایجاد تومورها و دندان درد کاهش پیدا می کند.

درمان خانگی  دندان درد در دوران حاملگی

با کمک روش های طبیعی و خانگی می توانید دندان درد را در این دوران حساس زندگی تان را درمان کنید، در ادامه مطلب چند راهکار مفید و موثر را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

میخک :

از بهترین روش ها جهت درمان دندان درد در دوران حاملگی استفاده از میخک است فقط کافی است یک عدد میخک را بجوید و یا روغن آن را بر وی دندان مورد نظر بمالید.

درمان خانگی دندان درد در دوران حاملگی

کمپرس گرم :

استفاده از کمپرس گرم نیز به  تسکین درد ناشی از دندان کمک می کند بنابراین حوله یا دستمالی را داخل کمی آب گرم خیس نمایید سپس بر روی صورت در قسمت دندان آسیب دیده قرار دهید.

سیر :

سیر به دلیل داشتن خواص ضد باکتری گزینه مناسبی برای درمان دندان درد به شمار می رود زیرا باعث از بین رفتن باکتری های حفره دندانی می شود، می توانید یک حبه سیر بجوید.

درمان دندان درد در بارداری

آلوئه ورا :

آلوئه ورا دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی است که در نتیجه به کاهش رشد باکتری و تورم لثه ها کمک می کند بنابراین می توانید از آن جهت تسکین دندان درد در دوران حاملگی استفاده کنید.

شیر :

شیر دارای مقادیر فراوانی ویتامین k و کلسیم است که نقش مهمی را در سلامت لثه ایفا می کند بنابراین روزی دو بار شیر گرم بنوشید و به دلیل اینکه شیر باعث تجمع پلاک می شود روزی دوبار مسواک زدن را نیز به خاطر داشته باشید.

روش های تسکین دندان درد با راهکار های طبیعی

نکاتی در رابطه با مسواک زدن

در زمان مسواک زدن باید به یک سری نکات دقت داشته باشید تا احتمال مشکلات دندانی در دوران بارداری کاهش پیدا کند که این نکات عبارتند از :

  • روزی دو بار مسواک زدن
  • با فشار مسواک نزدن
  • استفاده از مسواک نرم
  • استفاده از دهان شویه
  • مصرف رژیم غذایی سالم شامل : سبزیجات، لبنیات، غلات کامل و میوه
  • خودداری از موادی مانند : آبمیوه، کیک و میوه خشک

در پایان پیشنهاد می کنیم جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه کودک و والدین می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *