دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آنچه باید درباره علائم بارداری در هفته اول بدانید

  • بهاره سلطانی
  • ۶ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

برای تشخیص بارداری آزمایشات زیادی وجود دارد با این حال بارداری با یک سری علائم و نشانه هایی بروز می کند که این نشانه ها باعث می شوند که فرد برای انجام تست های بارداری اقدام کند. در این مطلب به علائم بارداری در هفته اول می پردازیم.

همانطور که گفته شد یکی از مهمترین راههای تشخیص بارداری از طریق علایم بارداری در هفته اول می باشد. نکته ایی که باید به آن توجه داشت این است که نشانه های بارداری ممکن است در هر فردی متفاوت باشد به عنوان مثال ممکن است فردی بعضی از این علایم را تجربه کند. تکرر ادرار در بسیاری از زنان مشکل شایع است با این وجود در هفته اول بارداری ممکن است به شکل شدیدتری بروز پیدا کند و در بعضی زنان بعد از هفته سوم این مشکل رخ می دهد.

علائم بارداری در هفته اول

جالب است بدانید که علائم و نشانه های بارداری در همه خانم ها یکسان نمی باشد؛ علائمی مثل تغییرات خلقی، سردرد، خستگی، ویار و یا سفتی پستان و تهوع معمولا با پیشرفت بارداری بهبود می یابند و علایمی دیگر همچون افزایش وزن و اندازه رحم در همه زنان حامله مشاهده نمی شود و و یا هر کسی به میزان معینی آن را تجربه نمی کند.

به طور کلی می توان نتیجه گرفت که همه خانوم های باردار علائم مشابهی را تجربه نمی کنند و علائم تجربه شده در آنها نیز با یکدیگر تفاوت دارد، همچنین علائم حاملگی یک زن نه تنها با دیگران تفاوت داشته، بلکه حتی  می تواند کاملا متفاوت با علائم بارداری های پیشین وی باشد، حال این نشانه های بارداری در برخی از زنان در سه ماه اول حاملگی و در بعضی دیگر در طول بارداری رخ خواهد داد. افزایش وزن و دوران قاعدگی از علائم مشترک در همه حاملگی ها می باشد، در ادامه به معرفی برخی علائم و نشانه های بارداری در شروع این دوران می پردازیم.

علائم بارداری در هفته اول

مهمترین علائم بارداری در هفته اول شامل بالا رفتن دمای بدن و درد شکم است. از دیگر نشانه ها می توان به تغییرات ترشح اشاره کرد. بعد از تمام شدن دوران قاعدگی میزان ترشحات کم است و به مرور بیشتر می شود. ترشحات نشان دهنده میزان هورمون استروژن در بدن هستند که زیاد شدن آنها خصوصا زمانی که چسبنده، لیز و شفاف باشند باعث بالا رفتن احتمال بارداری می شود.

بالا رفتن دمای بدن

افزایش دمای بدن نیز یکی دیگر از علائمی است که نشان دهنده بارداری است. زمانی که تخمک ها آزاد می شوند، دمای بدن در حدود نیم درجه افزایش می یابد. همچنین میزان هورمون پروژسترون در بدن نیز بالا می رود که خود عاملی در بالا رفتن میزان دمای بدن می باشد.

علائم بارداری در هفته اول

  •  آرون گروپس

درد شکم

در هنگام تخمک گذاری معمولا درد در ناحیه شکم و زیر شکم حس می شود. این درد نهایتا تا چند دقیقه ادامه داشته و سپس متوقف می شود. در مواردی ممکن است فرد دچار خون ریزی خفیف نیز شود.

نشانه ها و علائم بارداری در هفته اول

یبوست

ترشح هورمون پروژسترون روی کارکرد دستگاه گوارش تاثیر گذاشته و باعث اختلال در عملکرد آن می شود. یبوست، دل درد و خروج سخت مدفوع از بدن یکی دیگر از علائم بارداری در هفته اول می باشد که برای درمان آن توصیه می شود که از آب فراوان و مواد غذایی حاوی فیبر مصرف شود.

بی اشتهایی

بی اشتهایی از دیگر علائم هفته اول بارداری محسوب می شود. زنان در هفته اول بارداری با بی میلی غذا مواجه می شوند. تعداد وعده ها و حجم غذای مصرفی شان کاهش یافته و ممکن است حتی با کاهش وزن روبرو شوند. با وجود بی اشتهایی اما باید زنان به رژیم غذایی خود در دوران بارداری توجه کنند.

حالت تهوع

بسیاری از زنان حالت تهوع در دوران بارداری را تجربه می کنند. در هفته ها و ماههای اول میزان تشخیص بارداری بیشتر بوده و با مرور زمان کمتر می شود. حالت تهوع روی رژیم غذایی و میزان غذای مصرفی نیز تاثیر گذاشته و ممکن است باعث بروز مشکلات متعدد شود.

علائم بارداری

احساس خستگی

احساس خستگی شدید یکی دیگر از علایم بارداری در هفته اول می باشد. این خستگی در اوایل صبح و تمام روز ادامه دارد و حتی اگر فرد فعالیت های سنگین نیز انجام نداده باشد دچار خستگی می شود.

دردناک شدن سینه ها

 از علائم اولیه بارداری می توان به حساس شدن سینه ها و دردناک بودن آنها اشاره کرد که تا سه هفته ادامه دارد که ناشی از تغییر ترشح هورمون ها می باشد و با کاهش میزان ترشح هورمون ها این علائم رفع می شود.

کمر درد

علاوه بر درد شکم، کمر درد نیز یکی دیگر از نشانه های اولیه بارداری است. کمر درد در بارداری در ماههای آخر نیز ممکن است اتفاق بیفتد که دلیل آن با کمر درد در اوایل بارداری متفاوت است.

کمر درد در بارداری

سر درد

همانطور که گفته شد در این دوران ترشح هورمون ها افزایش می یابد. افزایش هورمون ها روی عملکرد بدن تاثیر گذاشته و باعث بروز مشکلاتی می شود که از آن می توان سر درد در بارداری را نام برد.

تغییرات روحی

همانطور که می دانید به دنبال تغییر ترشح هورمون ها در زنان تغییرات خلقی نیز رخ می دهد. به طور مثال در دوران یائسگی به دلیل ترشح زیاد هورمون در بدن زنان تغییرات خلقی رخ می دهد و این موضوع در هفته اول بارداری نیز اتفاق می افتد. بسیاری از زنان در این مدت دچار اضطراب،استرس، عصبانیت و افسردگی می شوند.

نشانه های بارداری

سیاهی هاله پستان

ناحیه دور پستان (areolas) در برخی از خانوم ها ممکن است سیاه شود که این علائم ممکن است در برخی از خانوم ها در طول بارداری دیده شود.

حساسیت به برخی بو ها

برخی از خانوم ها در اوایل دوران بارداری ممکن است نسبت به برخی از بو ها حساسیت پیدا کنند و این مساله در آنها ایجاد حالت تهوع خواهد کرد.

علائم حاملگی در هفته اول

تنگی نفس

در طول بارداری، بدن برای حمایت از رشد جنین تقاضای انرژی بیشتری می کند و این مساله در برخی از زنان ممکن ات منجر به تنگی نفس شود و این مشکل معمولا در ماه های آخر بارداری رخ می دهد.

علائم بارداری (سندرم پیش از قاعدگی)

همانطور که گفتیم نشانه هایی مثل حساسیت پستان ها، خستگی، درد کمر، تغییرات خلقی، گرفتگی خفیف عضلات و برخی نشانه های دیگر از جمله علائمی هستند که خانوم ها پیش از دوران قاعدگی نیز تجربه می کنند، بنابراین نتیجه آزمایش می تواند تشخیصی قطعی برای بارداری باشد.

 نشانه های بارداری در هفته اول

مراقبت های بارداری

مراقبت های دوران بارداری را باید هر زنی که قصد بارداری دارد بداند. این مراقبت ها شامل تغذیه در بارداری، مراقبت های ماه اول بارداری و ماههای آخر می باشند. تغذیه در این دوران اهمیت زیادی دارد و باید از رژیم غذایی که دارای آهن، کلسیم، اسید فولیک، ویتامین A، روی، ید و ویتامین D می باشد استفاده کرد.

 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *