دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

دانستنی های ماه اول بارداری ، تغذیه نکته ها و مراقبت ها

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۹ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

دوران بارداری از دوران بسیار حساس در طول زندگی مادران است. این دوران مراقبت های جدی و منظمی را نیاز دارد. در ۳ ماه اول بارداری به علت شروع و رشد جنین تغییرات زیادی در بدن مادر باردار اتفاق می افتد که نیاز به آگاهی و شناخت مادران از بدن خود و جنین دارد.

بارداری یکی از شادترین زمان ها برای مادران است. اولین ماه بارداری، جزء ماه های حساس دوران بارداری است. در اولین ماه بارداری، بدن مادر دچار تغییراتی می شود که این تغییرات در همه مادران یکسان نیست. به دلیل اهمیت ماه های اولیه بارداری، شناخت تغییرات مادر و جنین اهمیت ویژه ایی دارد. در این پست دانستنی های ضروری ماه اول بارداری را بیان می کنیم.

ماه اول بارداری

دانستنی های ماه اول بارداری

در اولین ماه بارداری در ابتدا، کیسه آمنیوتیک در اطراف تخمک بارور تشکیل می شود که در واقع کیسه آب تنگی می باشد که به عنوان کوسن جنین در حال رشد ، در طول بارداری عمل می کند. همچنین جفت در طول سه ماه اول حاملگی در این کیسه ایجاد می شود. جفت در واقع عضوی است مدور و مسطح که مواد مغذی را از مادر به جنین در حال رشد منتقل می کند و مواد اضافی برای جنین را دفع می کند. 

تغییرات جنین :

در این ماه، چهره اولیه جنین شکل می گیرد که از جمله می توان به تشکیل حلقه تیره بزرگ برای چشم اشاره کرد. همچنین فک پایین و گلو نیز در حال رشد و شکل گیری هستند. به علاوه، سلول های خون نوزاد در حال شکل گیری می باشند و گردش خون آغاز خواهد شد. در پایان اولین ماه بارداری، طول جنین حدود ۶- ۷ میلی متر می شود، و حدودا ، اندازه یک دانه برنج است.

جنین در حال رشد

در طول ۳ ماه اول بارداری، تغییرات بدن مادران متفاوت است. برخی مادران باردار بدون هیچ مشکل و ناراحتی، این دوران را می گذرانند، در حالی که برخی از مادران باردار، با مشکلات مختلفی در این دوران مواجه می شوند. از جمله این تغییرات عبارت اند از:

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

خونریزی :

حدود ۲۵% از زنان باردار، در طول ۳ ماه اول بارداری، خونریزی جزئی را تجربه می کنند. در اوایل بارداری، لکه خون های روشن ممکن است نشانه باروری جنین در رحم باشد. با این وجود، نشانه هایی از قبیل خونریزی های شدید، دل درد یا درد شدید شکم در این دوران، طبیعی نیست و می تواند نشانه سقط جنین یا بارداری خارج از رحم باشد. بنابراین مادر باردار، در صورت داشتن این علائم باید سریعا به متخصص مراجعه کند.

حساسیت پستان ها :

یکی از اولین علائم بارداری، درد در ناحیه پستان ها است. این درد به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می شود که در حال آماده سازی مجرای شیری برای تغذیه کودک بعد از تولد می باشد و احتمال دارد تا ۳ ماه اول حاملگی طول بکشد.

نشانه های ماه اول بارداری

یبوست :

در طول بارداری، سرعت انقباضات عضلانی که به صورت طبیعی مواد غذایی را از طریق روده حرکت داده و دفع می کنند، کم می شود که دلیل آن، وجود سطح بالایی از هورمون پروژسترون است. همچنین به دلیل مصرف آهن بیشتر، مادر باردار دچار یبوست و گازهای معده می شود و ممکن است مادر در طول بارداری مدام احساس نفخ کند. افزایش فیبر در رزیم غذایی و داشتن فعالیت می تواند این مشکل را کم تر کند. در صورتی که یبوست، مادر را به شدت اذیت کند، بهتر است با متخصص در میان گذاشته تا از داروهای ملین بی خطر برای بارداری استفاده شود.

ترشح :

داشتن ترشحات سفید و رقیق در اولین ماه بارداری طبیعی است. اما بهتر است مراقبت های بهداشتی رعایت شود تا مادر دچار عفونت نشود. در صورتی که ترشحات تیره و بدبو هستند، باید به متخصص اطلاع داده شود و مادر باردار بررسی و تحت کنترل باشد.

خستگی :

از جمله علائم دیگر در ماه اول ، احساس خستگی بیش از حد مادر باردار است. بدن مادر باردار در این دوران، سخت در حال تلاش برای حمایت جنین است که می تواند مادر را بیش از حد معمول خسته کند. با این حال مادر باردار باید مطمئن باشد به اندازه کافی آهن دریافت می کند.

مهم ترین علایم اولیه بارداری

هوس های غذایی و بی میلی :

بیش از ۶۰ % مادران باردار، هوس های غذایی را تجربه می کنند در حالی که بیش از نیمی از مادران نیز بی میلی را تجربه می کنند. مادران باید توجه داشته باشن که هوس های غذایی و بی میلی ، برای کودک و جنین خطرناک نباشد و مواد غذایی مورد نیاز به بدن می رسد.

تکرر ادرار:

در اولین ماه بارداری با اینکه جنین بسیار کوچک است اما رحم مادر در حال رشد می باشد و باعث می شود به مثانه فشار وارد شود. در نتیجه مادر باردار، مدام احساس تکرر ادرار دارد. با این حال مادران باردار نباید مصرف مایعات را کم کنند چرا که مصرف مایعات در این دوران ضروری و حیاتی است. ولی توصیه می شود مصرف نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه و چای به خصوص در پایان شب ، به حداقل برسد چرا که نوشیدنی های کافئین دار ، مثانه را تحریک می کند.

سوزش سر دل :

یکی دیگر از علائم موجود در ماه اول، سوزش سر دل مادر است. بدن مادر به دلیل ترشح بیشتر هورمون پروژسترون، عضلات را شل می کند که از جمله این عضلات حلقه عضلانی در پایین مری می باشد که مواد غذایی و اسیدهای معده را نگهداری می کند. این شل شدن عضلات می تواند به رفلکس معده منجر شود. برای جلوگیری از این حالت، توصیه می شود اندازه وعده های غذایی کم ولی تعداد وعده های غذایی زیاد باشد. همچنین مادران باردار باید از خوردن غذاهای چرب ، اسیدی و تند اجتناب کنند.

علایم ماه اول حاملگی

نوسانات خلقی :

در اولین ماه بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و زیاد و خستگی های مکرر، مادر باردار ممکن است از نظر عاطفی و خلق و خوی حساس شود. به مادران باردار توصیه می شود کسی از اطرافیان را پیدا کنند که بتواند آن ها را درک کند و خود را تخلیه کنند و آرامش بیشتری داشته باشند.

بیماری صبح گاهی :

تهوع یکی از شایع ترین علائم ماه اول بارداری است. ۸۵ % زنان باردار این بیماری را تجربه می کنند که ناشی از تغییرات هورمونی می باشد و ممکن است تا ۳ ماه اول به طول انجامد. برای برخی از مادران این تهوع خفیف و برای برخی تهوع شدید است و حتی ممکن است روز خود را با استفراغ شروع کنند. برای مقابله با این بیماری توصیه می شود، از تنقلات کوچک و شیرینی ها ، آبمیوه ها و آب استفاده شود. ولی اگر تهوع شدید و طوری است که مادر باردار نمی تواند از همه گروه های غذایی استفاده کند، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و موضوع را با او در میان بگذارد.

افزایش وزن:

یکی دیگر از علایم اولیه حاملگی تغییرات بدن از همان ابتدای بارداری، افزایش وزن مادر است. افزایش وزن در سه ماهه اول بین ۱.۵ -۳.۵ کیلو است. کنترل وزن در دوران بارداری حائز اهمیت است و در هر بار مراجعه به پزشک باید کنترل شود.

تغذیه مناسب برای ماه اول حاملگی

تغذیه در ماه اول بارداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، در رابطه با این موضوع با پزشک تان مشورت نمایید تا مولتی ویتامین های مورد نیاز را برای شما تجویز کند، در صورتی که قبل از حاملگی و در هفته ابتدایی بارداری هر روز حداقل ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک مصرف کنید باعث پیشگیری از مشکلات خاصی بر قلب، ستون فقرات و مغز جنین خواهد شد همچنین، دقت داشته باشید مکمل هایی که دریافت می کنند دارای کلسیم، ویتامین b12 و آهن نیز باشد.

تغذیه مناسب ماه اول بارداری

آنچه در هفته دوم بارداری رخ می دهد.

در هفته دوم حاملگی در روز تخمک گذاری تخمک و اسپرم با هم عمل لقاح را انجام می دهند و زمانی که جنین تشکیل شود بارداری آغاز می شود که تقریبا شش تا دوزاده روز پس از تخمک گذاری و لقاح می باشد، در این هفته نشانه های بارداری بروز خواهند کرد و تخمک بارور شده بعد از چهار روز هورمونی به نام گونادوتروپین کوریونی انسانی تولید کرده که یک هفته بعد از تولید آن توسط تست بارداری شناسایی شده و ابتدا در خون و بعد در ادرار قابل تشخیص می باشد.

نباید های دوران بارداری

در این دوران حساس زندگی باید از خوردن برخی مواد غذایی پیشگیری کرد که عبارتند از :

۱. از مصرف غذاهایی مانند : آناناس، پاپایای خام و شیرین بیان اجتناب نمایید زیرا، منجر به انقباض و گرفتگی عضلات و در نهایت سقط جنین خواهد شد.

۲. از مصرف غذاهایی دریایی پرهیز کنید زیرا، دارای متیل جیوه می باشند و منجر به آسیب رساندن به مغز جنین خواهد شد از این رو، اگر تصمیم به بارداری دارید از خوردن غذاهای دریایی پرهی کنید.

۳. پنیر های نرم به دلیل اینکه با شیر غیر پاستوریزه تهیه می شوند و منجر به مسمومیت غذای می شوند باید از مصرف پنیر های نرم پرهیز کنید.

۴. در ماه ابتدا حاملگی از مصرف مواد غذایی فرآوری شده پرهیز کنید زیرا، داری باکتری هستند.

راهنمای کامل ماه اول حاملگی

در صورت تمایل جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه بارداری و همچنین بارداری هفته به هفته می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *