دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

علائم اولیه بارداری کدامند؟

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۵ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

بارداری یکی از مهمترین مراحل زندگی زنان به شمار می رود. آگاهی از دوران بارداری می تواند خطرات احتمالی این دوران را به طور چشمگیری کاهش دهد. یکی از مهمترین علائم اولیه بارداری, تاخیر و سپس قطع دوره قاعدگی می باشد.

اغلب زنان با به تاخیر افتادن سیکل قاعدگی, دچار تشویش و نگرانی می شوند. از آن جایی غالبا بارداری ها با قطع سیکل قاعدگی آغاز می شود, این تشویق و نگرانی ایجاد می شود. با این وجود هر گونه تاخیر در سیکل قاعدگی نشانه باروری نیست. در این مطلب با علائم اولیه بارداری بیشتر آشنا می شویم، بنابراین اگر شما نیز در مورد این موضوع اطلاعات کافی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

شایع ترین نشانه های اولیه بارداری

علائم اولیه بارداری را بهتر بشناسید

در بسیاری از مواقع سیکل قاعدگی زنان به تاخیر می افتد. این تاخیر ممکن است همراه با نشانه های قاعدگی باشد. به همین دلیل بسیاری از زنان در اوایل بارداری, از باروری خود اطلاع ندارند و گمان می کنند به زودی قاعدگی آغاز می شود. از آن جایی که اوایل بارداری یکی از مهمترین دوران بارداری محسوب می شود, آگاهی از آن اهمیت ویژه ایی دارد. چه بسا بسیاری از زنان باردار که به دلیل عدم آگاهی از بارداری, کارهایی می کنند که سلامت خودشان و جنین درون رحم را به خطر می اندازند. اغلب علائم اولیه بارداری در چهار هفته اول بارداری رخ می دهند. برخی از شایع ترین این علایم به شرح زیر است.

  • تاخیر افتادن سیکل قاعدگی
  • خونریزی خفیف و پیچش شکم ناشی از جای گرفتن جنین درون رحم
  • حساس شدن پستان ها
  • خستگی شدید
  • کمر درد

علاوه بر موارد بیان شده, علایم و نشانه های دیگری از بارداری وجود دارند که ممکن است در برخی از زنان باردار, در اوایل بارداری ظاهر شود و در برخی دیگر از زنان در طول بارداری ایجاد شوند. برخی از این نشانه های اولیه بارداری به شرح زیر است.

۱- حالت تهوع در بارداری

علائم اولیه بارداری

یکی از رایج ترین نشانه های بارداری, حالت تهوع یا ویار است. این نشانه از بارداری ممکن است در برخی از زنان باردار خیلی زود شروع شود. در واقع حالت تهوع یکی از اولین علائم بارداری محسوب می شود که حدود هفته ششم بارداری مشاهده می شود. این نشانه ممکن است با استفراغ همراه باشد و در هر زمانی از شبانه روز اتفاق بیفتد. راه های زیادی برای تسکین و رفع حالت تهوع در بارداری وجود دارد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

۲- سردرد

زنان باردار در اوایل بارداری خود ممکن است سردرد را تجربه کنند. این مسئله به دلیل افزایش ناگهانی هورمون ها در بدن به منظور تنظیم بارداری اتفاق می افتد. بررسی ها نشان داده است این نشانه از علائم بارداری پسر نیز می باشد.

علائم اولیه بارداری

۳- تیره شدن پوست اطراف نوک پستان ها

یکی دیگر از رایج ترین نشانه های اولیه بارداری, تیره شدن پوست اطراف نوک پستان ها است. در واقع همزمان با بارور شدن, حاله اطراف نوک پستان ها تیره تر می شود. در برخی موارد این تیرگی با برجسته تر شدن برجستگی های اطراف نوک پستان همراه است.

۴- ویار

یکی از مهمترین علائم بارداری ویار است. ویار میل شدید به خوردن مواد غذایی خاص و یا نفرت از خوردن برخی مواد غذایی است. ویار همراه با حالت تهوع یکی از شایع ترین علائم اولیه بارداری محسوب می شود که در اغلب زنان باردار مشاهده می شود.

۵- نوسانات خلقی

اغلب زنان باردار در ابتدای بارداری دچار نوسانات خلقی می شوند. به طوری که ممکن است یک دقیقه هیجان زده باشند و دقیقه دیگر وحشت زده شوند. این مسئله ناشی از تغییرات فیزیکی در بدن اتفاق می افتد. افزایش هورمون ها, افزایش جریان خون و … از جمله این تغییرات هستند که موجب تغییر در خلق و خوی زنان باردار می شوند. با گذشت از اوایل بارداری این نوسانات ممکن است کمرنگ تر شود. با این وجود زنان باردار غالبا در ماه های آخر بارداری نیز این علائم را تجربه می کنند.

۶- خستگی

یکی دیگر از علائم نخست بارداری که غالبا در طول سه ماهه اول بارداری اتفاق می افتد, خستگی است. بسیاری از زنان باردار که قبل از بارداری خواب کمی دارند, با بارور شدن خواب آن ها افزایش پیدا می کند. این مسئله به دلیل افزایش یافتن هورمون پروژسترون در طول این سه ماه رخ می دهد. با ورود به سه ماهه دوم بارداری, غالبا این علائم از بارداری رفع می شود.

خستگی و دیگر نشانه های اولیه بارداری

۷- سرگیجه

بسیاری از زنان باردار, در ابتدای بارداری خود دچار سرگیجه می شوند. این مسئله ممکن است به دلیل افزایش هورمون ها و یا افت فشار خون در بارداری اتفاق بیفتد. بنابراین در صورت داشتن سرگیجه به همراه دیگر علائم اولیه بارداری, توصیه می شود تست بارداری انجام شود.

۸- افزایش ادرار

در دوران بارداری عملکرد کلیه ها افزایش پیدا می کند. از طرف دیگر با بزرگتر شدن رحم, فشار بیشتری به مثانه وارد می شود. این مسائل باعث می شود زنان در طول بارداری دچار افزایش و تکرر ادرار شوند. در اوایل بارداری این مسئله سبب می شود زنان تصور کنند دچار عفونت ادراری شده اند.

۹- لکه بینی و گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات و لکه بینی کمی زودتر از موعد قاعدگی یکی دیگر از شایع ترین نشانه های اولیه بارداری محسوب می شود. این امر به ویژه زمانی رخ می دهد که تخمک بارور به رحم متصل شود. این خونریزی و لکه بینی حتی ممکن است تا هفته ششم و یا هفته هفتم بارداری ادامه پیدا کند. این مسئله امری طبیعی است. با این وجود توسعه می شود سونوگرافی برای اطمینان از سلامت رشد جنین انجام شود. چرا که در برخی از موارد با وجود لکه بینی, جنینی ایجاد نشده و حاکی از بارداری پوچ می باشد.

علایم اوایل بارداری

۱۰. حساسیت به بو

از دیگر نشانه های اوایل بارداری حساسیت به بو می باشد که برخی از خانم ها در این دوران آن را تجربه می کنند که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا، سبب بروز تهوع و استفراغ و همچنین تنفر از بعضی غذا شود.

۱۱. سوزش معده

هورمون های بارداری باعث شل شدن دریچه بین مری و معده خواهند شد که در نتیجه با نشت اسید معده و سوزش معده در بارداری همراه خواهد بود که به منظور پیشگیری از بروز این مشکل باید به جای وعده های بزرگتر از چند وعده غذایی کوچک استفاده کرد و در صورت نیاز به ضد اسید با پزشک تان مشورت کنید همچنین، به منظور هضم غذا حداقل به مدت یک ساعت به شکل قائم بنشینید.

۱۲. درخشان شدن پوست

از دیگر علایم اولیه بارداری گلگون شدن می باشد که در حقیقت ترکیبی از حجم خون و افزایش سطح هورمون منجر به افزایش جریان خون در رگ ها و فعالیت زیاد غدد چربی شده که در نهایت پوست شاداب و براق خواهد شد اما امکان دارد در برخی از افراد سبب بروز آکنه نیز شود.

بررسی علائم اولیه بارداری

۱۳. نفس تنگی

با بالا رفتن از پله ها در اوایل بارداری امکان دارد نفس کم بیاورید زیرا، جنین در حال رشد به اکسیژن نیاز دارد که البته با بزرگ شدن جنین بروز تنگی نفس نیز در فرد ادامه دار می شود.

۱۴. نفخ و یبوست

به دلیل اینکه در دوران بارداری هورمون پروژسترون بیشتری تولید می شود سبب بروز نفخ و کاهش عملکرد دستگاه گوارش و بروز یبوست می شود که با بروز یبوست فرد دچار هموروئید نیز خواهد شد که بسیار آزار دهنده و دردناک است و رعایت رژیم غذایی و استفاده از پماد ضد هموروئید کمک زیادی به درمان علایم خواهد کرد.

نشانه های اولیه بارداری

با توجه به مطالب شده, علائم بسیاری از باروری در ابتدای حاملگی وجود دارند. اما از آن جایی که این علائم اولیه بارداری با بسیاری از علائم سیکل قاعدگی شباهت دارند, تشخیص آن ها از یکدیگر کار مشکلی است و در اغلب موارد زنان نمی توانند اطمینان داشته باشند که باردار هستند یا خیر. در این موارد توصیه می شود با انجام یک آزمایش خون ساده, از باروری خود اطمینان حاصل کنند، جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه بارداری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *