دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

از خواص دال عدس و فواید درمانی آن چه می دانید؟

  • بهاره سلطانی
  • ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

دال عدس جزو حبوبات بوده و مشابه عدس است با این تفاوت که رنگ دال عدس قرمز بوده و طعم آن نیز مانند طعم گوجه فرنگی است. همچنین از دیگر تفاوت های دال عدس و عدس معمولی می توان به اندازه آنها اشاره کرد. عدس دانه های بزرگتری نسبت به دال عدس دارد. در این مطلب به خواص دال عدس برای سلامتی بدن می پردازیم.

خواص دال عدس برای بدن بسیار زیاد است. یکی از فواید توصیه شده آن کمک به سلامت سیستم گوارشی بدن است. دال عدس به عنوان اشتها آور عمل کرده و مصرف آن در افرادی که قصد اضافه وزن دارند توصیه می شود. اگر از دال عدس قبل از غذا استفاده شود روی میزان اشتها تاثیر گذاشته و باعث افزایش حجم غذای مصرفی و در نتیجه افزایش وزن می شود. با اینحال افراط در مصرف آن ممکن است سبب نفخ شود. به همین دلیل افرادی که دچار نفخ می شوند نباید از دال عدس استفاده کنند.

خواص دال عدس

خواص دال عدس

در مقالات گذشته با خواص حبوبات مخنلف از جمله خواص عدس و خواص لوبیا چیتی آشنا شدیم در این مطلب به بررسی خواص دارویی و درمانی دال عدس می پردازیم. بخش زیادی از خواص دال عدس به دلیل وجود ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن است. دال عدس دارای میزان زیادی پروتئین، کلسیم، اسید آمینه، فسفر و آهن می باشد. از ویتامین های موجود در آن می توان به ویتامین های گروه A و B اشاره کرد. همچنین دال عدس دارای مقدار کمی چربی غیر اشباع است. چربی های غیر اشباع برای سلامتی مضر محسوب نمی شوند و چاق کننده نیستند.

حاوی آهن است

همانطور که گفته شد دال عدس دارای آهن فراوان است. آهن از کم خونی و سایر بیماری های جلوگیری کرده و همچنین از لخته شدن خون پیشگیری می کند. مصرف دال عدس به زنان شیر ده توصیه می شود زیرا باعث بالا رفتن حجم شیر آنها می شود.

مهمترین خواص دال عدس

فیبر

دال عدس دارای مقدار زیادی فیبر است. فیبر در تقویت دستگاه گوارش بسیار موثر عمل کرده و از بروز بیماری های گوارشی جلوگیری می کند. دال عدس در درمان یبوست و التهابات روده موثر است. یبوست با دفع سخت مدفوع همراه است که مصرف دال عدس باعث تسهیل خروج مدفوع می شود.

ویتامین A

دال عدس دارای مقدار زیادی ویتامین A می باشد که در تقویت قدرت بینایی موثر است. این ویتامین نقش زیادی در جلوگیری از بیماری های چشمی دارد و باعث افزایش نور چشم می شود. افرادی که مشکلات بینایی دارند می توانند از دال عدس به عنوان یک خوراکی موثر استفاده کنند.

  •  آرون گروپس

پروتئین

یکی از مواد معدنی موثر برای بدن که به میزان زیادی در دال عدس وجود دارد پروتئین است. پروتئین گوشت گاو و دال عدس مساوی است. به همین دلیل افرادی که گوشت مصرف نمی کنند میتوانند به عنوان جایگزین پروتئین گوشت از دال عدس استفاده کنند.

خواص دال عدس برای سلامتی

مفید برای بیماران دیابتی

خواص دال عدس برای بیماران دیابتی فراوان است. مصرف روزانه آن باعث تنظیم میزان قند خون شده و در جلوگیری از بیماری دیابت نیز موثر است. دال عدس حاوی فیبر فراوان است که مصرف آن بعد از وعده هایی غذایی مانع افزایش قند خون می شود. محققان دریافتند افراد دیابتی که دال عدس استفاده می کنند به میزان کمتری انسولین نیاز دارند.

درمان دردهای مفصلی

دال عدس برای درمان دردهای مفصلی کاربرد دارد. کسانی که از بیماری های آرتروز رنج می برند می توانند از این حبوبات برای درمان استفاده کنند. کلسیم موجود در آن از بروز بیماری های نرمی و پوکی استخوان جلوگیری می کند.

بهبود زخم

یکی از فواید دال عدس درمان زخم هایی است که در گلو و دهان به وجود می آیند. مصرف دال عدس طی چند روز می تواند به درمان این زخم ها کمک کند. برای درمان کافیست که دال عدس را میل کرده و یا قرقره کنید.

خواص دال عدس

تقویت کبد

از فواید مصرف دال عدس می توان به تقویت کبد و جلوگیری از مشکلات کبدی اشاره کرد. این خوراکی همچنین در جلوگیری از بیماری های صفراوی نیز موثر است. دال عدس به پاکسازی کبد کمک کرده و داروی خوراکی موثر به شمار می رود.

تقویت قدرت بینایی

دال عدس دارای خاصیتی همچون خاصیت عدس و ماش می باشد، از این رو مصرف آن به منظور افزایش قدرت بینایی و افزایش نور چشم خواهد شد، همچنین برای پیشگیری از تنبلی چشم و یا دیگر ناراحتی های چشمی می توان از دال عدس استفاده کرد، زیرا دال عدس غنی از کاروتن است که به منظور تقویت چشم بسیار موثر می باشد.

خاصیت دال عدس

تقویت قلب

منیزیم و فیبر موجود در دال عدس برای حفظ سلامت قلب و جلوگیری از ناراحتی های قلبی می تواند تاثیر زیادی داشته باشد، از این به بیماران قلبی توصیه می شود تا در برنامه غذایی خود حتما در هفته دو بار از دال عدس مصرف کنند.

کاهش قند خون

همانطور که گفتیم؛ یکی از مهمترین فواید مصرف دال عدس، کاهش قند خون می باشد، بنابراین با مصرف روزانه حدود ۶۰ گرم دال عدس می توانید قند خون خود را تنظیم کنید، ضمن اینکه افرادی که در برنامه غذایی خود از عدس یا دال عدس مصرف می کنند، میزان استفاده انسولین در آنها پایین می باشد، فیبر موجود در عدس باعث می شود تا از افزایش قند خون بعد از خوردن غذا پیشگیری شود.

بهبود بیماری های گوارشی

فیبر برای دستگاه گوارش بسیار مفید است، از این رو مصرف دال عدس به دلیل غنی بودن از فیبر برای دستگاه گوارش توصیه می شود و مصرف آن می تواند کلسترول بد خون را کاهش داده و از یبوست جلوگیری کند.

ضمن اینکه مصرف دال عدس به بهبود بیماری های گوارشی همچون سندرم روده و التهاب آن کمک خواهد کرد، مسهل بودن این ماده غذایی یکی دیگر از فواید آن برای دستگاه گوارش می باشد. فواید دال عدس

نکته : با وجود فواید بسیار دال عدس برای دستگاه گوارش بهتر است، افرادی که دارای ناراحتی های گوارشی هستند از مصرف آن خودداری کنند، زیرا دال عدس نیز همچون حبوبات دیگر نفخ آور می باشد.

فواید دیگر دال عدس

از دیگر فواید دال عدس می توان به انرژی زایی آن توجه کرد. مصرف دال عدس به عنوان صبحانه می تواند باعث افزایش بازدهی فرد در طی روز شود زیرا انرژی زیادی به بدن وارد می شود. به ورزشکاران توصیه می شود که از دال عدس برای تجدید قوا بین تمرینات یا بعد از انجام فعالیت های ورزشی سنگین استفاده کنند.

موارد استفاده دال عدس

مصرف دال عدس به زنان باردار توصیه می شود زیرا سبب افزایش تقویت بدن می شود. مواد معدنی موجود در دال عدس در حفظ سلامت جنین و مادر موثر است. فیبر موجود در دال عدس از بروز مشکلات گوارشی دوران بارداری جلوگیری می کند و آهن موجود در آن نیز در حفظ سلامت جنین و مادر موثر است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *