دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص لوبیا قرمز و فواید قرار دادن این لوبیا در برنامه غذایی

  • سحر بهرامی
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

یکی از پرمصرف ترین حبوبات در بین مردم لوبیای قرمز است، خواص لوبیا قرمز آنقدر زیاد است که در بین مواد خوراکی از جایگاه بالایی برخوردار است، این لوبیای محبوب برای بدن و سلامت عمومی ما بسیار مفید است که در ادامه بیشتر با خواص آن آشنا خواهیم شد.

لوبیای قرمز در آشپزی و پخت پز در سبد غذایی بیشتر ما وجود دارد که قادر است نیاز های روزانه بدن را تامین کند، از خواص لوبیا قرمز باید گفت که به دلیل بالا بودن پروتئین موجود در آن می تواند با پروتئین موجود در گوشت برابری کند و کسانی که گوشت خوار نیستند می تواند آن را جایگزین پروتئین گوشت کنند که یک منبع غنی گیاهی است. در مقالات قبلی به بررسی خواص لوبیا عروس، خواص لوبیا سیاه و خواص لوبیا چشم بلبلی پرداختیم در ادامه خاصیت های لوبیا قرمز را بررسی می کنیم.

خواص بی نظیر لوبیا قرمز

لوبیا قرمز به دلیل عطر و طعم و همچنین بافت خاصی که دارد جزء بهترین حبوبات محسوب می شود برای اینکه شما از خواص لوبیا قرمز بهره مند شوید می توانید در ساخت انواع غذاها، خورش ها، سالاد ها و .. استفاده کنید. از جمله فواید لوبیا قرمز که در ادامه بیشتر با آن آشنا می شویم می توان به تقویت مغز، قلب، چشم و معده، درمان پوکی استخوان و از بین برنده کلسترول بالا اشاره کرد.

ارزش غذایی لوبیا قرمز : لوبیای قرمز سرشار از آهن، پتاسیم، منیزیم، پروتئین، فولات، منگنز،تیامین، ویتامین k، ویتامین B1، ویتامین B6، ویتامین E، ویتامین B و همچنین سرشار آنتی اکسیدان های قوی برای مقابله با انواع بیماری ها است که به داشتن سیستم ایمنی قوی کمک فراوان می کند.

آشنایی با خواص لوبیا قرمز

کمک به کاهش وزن

لوبیا قرمز به دلیل داشتن فیبر و پروتئین فراوان قابلیت این را دارد تا شما را برای مدت طولانی سیر نگه دارد که این مسئله کمک فراوانی به کاهش وزن می کند، کسانی که قصد کاهش وزن را دارند حتما باید لوبیا قرمز را در برنامه غذایی خود جای دهند.

سلامت دستگاه گوارش

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

پوست لوبیای قرمز سرشار از فیبر های نامحلول است که این فیبر برای سلامت دستگاه گوارش انسان بسیار مفید است و عملکرد روده ها را تنظیم می کند که این رویه باعث می شود که از یبوست جلوگیری کند، فیبر موجود در لوبیای قرمز باعث افزایش حجم مدفوع و افزایش حرکت و سرعت مواد در طول روده می شود که افزایش باکتری های مفید روده بزرگ باعث سلامت دستگاه گوارش می شود.

جلوگیری از سرطان

یکی از مهم ترین فواید لوبیا قرمز مانع شدن از ایجاد سلول های سرطانی است، لوبیا قرمز به دلیل داشتن ماده معدنی به نام منگنز که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند که منجر به کاهش رادیکال های آزاد  می شود.

خواص و ارزش غذایی لوبیا قرمز

بهبود عملکرد مغز

وجود تیامین و ویتامین کا در لوبیا قرمز که برای مغز و اعصاب بسیار سودمند است که باعث می شود تا مغز عملکرد بهتری در انجام فعالیت های ذهنی داشته باشد.

تنظیم قند خون

از دیگر خواص لوبیا قرمز می توان به تنظیم کردن قند خون اشاره کرد، لوبیا قرمز به دلیل دارا بودن فیبر حل نشدنی از سرعت سوخت و ساز کربوهیدرات کم می کند که ای مسئله باعث می شود که بعد از هر وعده غذایی از بالا رفتن قند خون جلوگیری کرد.

مفید برای قلب

همانطور که می دانید یکی از اصلی ترین دلایل مرگ و میر در جهان سکته قلبی است، لوبیای قرمز به دلیل دارا بودن فیبر، فولات، و منیزیم به کاهش کلسترول بد، کاهش خطرات سکته قلبی و در نتیجه بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی کمک فراوان می کند.

پروتئین بالا

وجود مقادیر بالایی از پروتئین در لوبیا قرمز که می توان به راحتی آن را جایگزین گوشت کرد چرا که از همه جهات با یکدیگر برابری می کنند.

استحکام استخوان

لوبیا قرمز گزینه بسیار خوبی جهت پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان است، وجود کلسیم و منگنز در این لوبیا به استحکام استخوان ها کمک کرده و همچنین فولات موجود در آن استخوان ها را از شکنندگی و پوک شدن حفظ خواهد کرد.

نکاتی مهم در بهره مندی از خواص لوبیا قرمز

خاصیت ضد پیری

لوبیا به دلیل داشتن منبعی غنی از آنتی اکسیدان ها خاصیت ضد پیری دارد، کسانی که از این ماده غذایی با ارزش بیشتر استفاده می کنند دارای پوستی سالم تر جوان تر بودند چرا که لوبیا قرمز با عملکرد خود پوست را از آسیب و مشکلات پوستی سلول ها محافظت می کند.

درمان کننده میگرن

از خواص لوبیا قرمز  می توان به وجود ماده معدنی منیزیم  اشاره کرد که می تواند تاثیرات سودمندی در کاهش سردرد های میگرنی داشته باشد.

درمان سندرم روده تحریک پذیر

از سودمند ترین فواید لوبیا قرمز درمان روده تحریک پذیر است که به دلیل وجود فیبر فراوانی است که در لوبیا وجود دارد می تواند درمانی سودمند برای این بیماری باشد.

جلوگیری از بیماری آلزایمر

یکی از مهم ترین منابع عالی و مغذی برای مغز ویتامین B است که لوبیا قرمز سرشار از این ویتامین است. وجود این ویتامین در بدن باعث می شود تا سلول های مغذی تغذیه کاملی داشته باشند.

درمان آکنه

لوبیا قرمز به دلیل دارا بودن روی نقش مهمی در داشتن پوستی زیبا و بدون مشکل می کند. این عنصر معدنی باعث کنترل غدد چربی پوست می شود که خود تاثیر به سزایی از ایجاد آکنه روی پوست دارد. لوبیا قرمز علاوه بر داشتن روی دارای اسید فولیک است که کمک فراوانی به پاکسازی پوست صورت و ایجاد سلول های پوستی می کند.

تنظیم فشار خون

لوبیا قرمز به دلیل دارا بودن فیبر فراوان در پایین آوردن کلسترول خون کمک فراوان می کند. پس استفاده روزانه از لوبیا قرمز خطر دچار شدن به فشار خون بالا را کاهش می دهد.

بالا بودن ارزش غذایی لوبیا قرمز

سلامت چشم

یکی از مهم ترین عناصری که سلامت چشم را تضمین می کند روی است وجود مقدار مناسب این عنصر در بدن از ابتلا به بیماری های چشمی مانند آب مروارید و همچنین کاهش دید در شب کمک می کند.

درمان روماتیسم مفصلی

یکی از عناصر مهم دیگر در لوبیا قرمز وجود مس است، وجود مس در بدن کمک شایانی به کاهش التهابات بدن می کند همچنین باعث انعطاف پذیری مفاصل و رباط ها و همچنین شریان های خونی می شود.

داشتن ناخن ها و موهایی سالم

از خواص لوبیا قرمز می توان به داشتن عنصر معدنی به نام بیوتین نام برد، بیتوتین در داشتن ناخن ها و موهایی سالم بسیار موثر است و کمبود این ماده در بدن باعث می شود که ناخن ها و موها به اندازه کافی رشد نکنند و همچنین باعث تغییر رنگ ناخن ها شود.

پیشگیری از ابتلا به آسم

وجود منیزیم در لوبیا قرمز در کاهش اثرات بیماری آسم بسیار موثر است زیرا وجود این عنصر باعث می شود که هوا از داخل و خارج از بدن عبور پیدا کند.

سم زدایی بدن

بسیاری از غذاهایی که ما در طول روز از آن استفاده می کنیم ممکن است ناسالم باشد و یا به نوعی این مواد غذایی دارای سولفیت فراوانی باشند که وجود زیاد سولفیت باعث می شود که اثرات سمی در بدن به وجود بیاید که در این هنگام مصرف لوبیا قرمز باعث می شود این سم از بدن خارج شود.

 ترمیم بافت های آسیب دیده

یکی دیگر از مزایای مصرف لوبیا قرمز این است که قدرت سریعی در ترمیم بافت های آسیب دیده دارد این خاصیت به دلیل دارا بودن ویتامین B6 است.

مفید برای سنگ کلیه

مصرف لوبیا قرمز برای کسانی که سنگ کلیه دارند می تواند بسیار مفید باشد، چرا که لوبیا قرمز ادرار آور است و می تواند در دفع سنگ به فرد کمک کند، فقط نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

اقسام خواص لوبیا قرمز

برطرف کننده یبوست

لوبیا قرمز برای کسانی که دچار یبوست هستند بسیار مفید است، که دلیلش داشتن فیبر فراوانی است که در لوبیا وجود دارد پس اگر می خواهید از شر یبوست خلاص شوید استفاده از لوبیا قرمز بهترین گزینه است.

درمان کم خونی

به دلیلی اینکه لوبیا قرمز سرشار از اسید فولیک و آهن بوده یک راه حل عالی برای درمان کم خونی با غذا به خصوص در زنان باردار و کودکان در حال رشد بسیار مفید است.

مفید برای افراد ورزش کار

لوبیای قرمز با داشتن کربوهیدرات فراوان وعده غذایی بسیار مناسبی برای کسانی که ورزش می کنند است، چرا که منجر به ریکاوری عضلات می شود، و همچنین با داشتن منیزیم فراوان ورزشکاران می توانند با بهره مندی از خواص لوبیا قرمز به ساخت عضلات خود بپردازند.

خواص لوبیا قرمز و اثرات مفید آن

لوبیا قرمز برای لاغری

از آنجا که لوبیا قرمز غنی از فیبر رژیمی می باشد، از این رو مصرف آن در کاهش اشتها و ایجاد احساس سیری و پرهیز از پرخوری تاثیر زیادی می تواند داشته باشد، چربی و کالری کم لوبیا موجب شده تا این ماده غذایی به عنوان یک خوراکی مناسب در رژیم های کاهش وزن و لاغری مورد استفاده قرار گیرد، البته توجه داشته باشید که مصرف لوبیا قرمز به تنهایی نمی تواند به ایجاد وزن ایده آل کمک نماید.

عوارض مصرف لوبیا قرمز

مصرف بیش از حد لوبیا قرمز می تواند با برخی عوارض جانبی همراه باشد که در زیر با این موارد آشنا می شوید :

مسمومیت هموگلوتنین : مصرف بیش از حد لوبیا قرمز به دلیل وجود هموگلوتنین موجود در آن، موجب اسهال، حالت تهوع، استفراغ و شکم درد خواهد شد.

مشکلات مربوط به گوارش : لوبیا قرمز غنی از فیبر است، از این رو مصرف زیاد از حد این ماده غذایی می تواند موجب تولید گاز معده و اسهال شود.

خاصیت لوبیا قرمز

ابتلا به سرطان : فولات در صورتی که زیاد از حد مصرف شود، سرطان را به همراه دارد و لوبیا به دلیل غنی بودن از فولات می تواند موجب بروز این بیماری شود.

تحقیقات علمی در این زمینه نشان می دهد که مصرف ۸۰۰ میکروگرم فولات در طول روز  می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

آسیب به اندام ها : با وجود مفید بودن آهن موجود در لوبیا، مصرف بیش از اندازه آن، بروز آسیب های مغزی را به دنبال خواهد داشت.

مصارف متعدد لوبیا

با استفاده از لوبیا قرمز و لوبیا های سفید و سیاه پخته شده می توان یک سالاد خوشمزه و سالم تهیه کرد، ترکیب لوبیا با مواد دیگری همچون گوجه فرنگی، پیاز، مقدار لازم آبلیمو و فلفل سیاه می تواند یک وعده غذای مفید برای صبحانه و حفظ سلامت فرد باشد.

همچنین مخلوط لوبیا با سیر و ادویه های مختلف در ترکیب ساندویج می تواند طعم خوشمزه و دلچسبی ایجاد نماید، از این رو می توانید در رژیم های غذایی خود از لوبیا قرمز استفاده کرده و از فواید سلامت آن بهرمند شوید.

فواید لوبیا قرمز

خرید و نگهداری لوبیای قرمز

  • لوبیای قرمز به وفور در بازار یافت می شود که به صورت بسته بندی و یا کیلویی به بازار عرضه می شود.
  • در هنگام خرید توجه کنید که لوبیا ها دچار کرم خوردگی نباشند و از کیفیت بالایی برخوردار باشند.
  • باید این نکته را گفت که کنسرو شده لوبیای قرمز همان قدر ارزش دارد که ما آن را در خانه خود می پزیم، پس از نظر ارزش غذایی هیچ تفاوتی ندارد.
  • شما می توانید لوبیا قرمز را در مدت طولانی نگه داری کنید به شرطی که در ظروف دربسته و یک مکان خشک و خنک نگه داری شود.
  • برخلاف کنسرو سبزیجات که معمولا ارزش تغذیه ای آن ها از دست رفته، ارزش غذایی کنسرو لوبیا قرمز تفاوت چندانی با لوبیا قرمزی که در خانه می پزید ندارد.

فواید بینظیر از خواص لوبیا قرمز

نحوه پخت و مصرف لوبیا قرمز

  1. برای پخت لوبیا قرمز باید با ابتدا آن را به خوبی با آب سرد بشویید.
  2. معمولا لوبیا قرمز به دلیل نفاخ بودن باید یک شبانه روز در آب بخیسانید تا هضم آن در بدن آسان تر باشد.
  3. سپس بعد خیس خوردن لوبیاها برای پخت لوبیا را آبکشی کنید تا آبش کامل خارج شود.
  4. سپس دوباره در ازای هر یک مشت لوبیا ۳ لیوان آب اضافه کنید و سپس روی شعله زیاد قرار دهید تا به جوش آید.
  5. زمانی که به جوش آمد شعله گاز را کم کنید و سپس در آن را به صورت نیمه باز بگذارید و بگذارید به مدت ۱ الی ۲ ساعت به آرامی بپزد.
  6. به این نکته توجه کنید که در ابتدا هیچ گونه نمکی به آن اضافه نکنید زیرا وجود نمک در آب منجر به سفت شدن لوبیا ها می شود.

آشنایی با خواص لوبیا

نکات مهم

  • لوبیا قرمز خام دارای سمی است به نام فیتوهماگلوتین که با پخته شدن با دمای ۱۰۰ درجه میزان این سم کمتر می شود که هیچ خطری برای بدن ندارد. فقط به این نکته توجه داشته باشید که هیچ گاه از خام این لوبیا استفاده نکنید.
  • کسانی که دچار بیماری نقرس هستند و کسانی که میزان اسید اوریک در بدنشان زیاد است استفاده از لوبیا قرمز برای آن ها مناسب نیست.
  • استفاده زیاد از لوبیا گاز فراوانی در معده تولید می کند به همین دلیل در مصرف آن نباید زیاده روی کرد و اینکه حتما با شیوه صحیح پخت آن باید آشنا باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *