دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

علائمی که نشان می دهد خانم ها افسرده هستند!

  • بهاره سلطانی
  • ۱۲ بهمن ۱۳۹۵
  • ۰

زنان به دلیل فیزیولوژی متفاوت و تغییرات هورمونی بیشتر در معرض آسیبهای روحی هستند, به طوری که میزان افسردگی در زنان دو برابر مردان است. یکی از بهترین راههای پیشگیری و درمان این مشکل شناختن علائم افسردگی در زنان است که در این مقاله به صورت مفصل برای شما همراهان همیشگی آورده شده است.

زنانی که علاوه بر مسئولیتهایی که در خانه به دوش آنها گذاشته می شود مانند نقش همسری, مادری و  مدیریت خانه, اشتغال به کار بیرون از منزل نیز دارند بیشتر در معرض افسردگی هستند. میزان افسردگی زنان و تعداد آنها در جوامع مختلف متفاوت است. سبک زندگی, محیط پیرامون و برخورد خانواده و اجتماع نقش مهمی در پیدایش علایم افسردگی در زنان دارد.

علائم افسردگی در زنان

 علت افسردگی

همانطور که گفته شد یکی از مهمترین دلایل افسردگی در زنان تغییرات هورمونی است که این تغییرات بیشتر در دوران قاعدگی, دوران بارداری, بعد از زایمان و پیش از یائسگی بروز می کند. این تغییر هورمونی بیشترین تاثیر را در نوع رفتار زنان دارد. به طوری که همراه با ترشح هورمونهای پروژسترون که باعث ایجاد استرس و اضطراب می شود می تواند باعث بروز علائم افسردگی در زنان باشد.از طرفی استروژن و هورمون های اکسی توسین در کم کردن اضطراب نقش دارند

اما علاوه بر نقش هورمون ها در خلق و خو عوامل دیگری هم در بوجود آمدن افسردگی و تشدید آن در زنان موثر هستند. یکی از این عوامل تبعیض هایی است که گاهی از طرف جامعه به زنان تحمیل می شود که با توجه به حضور بیشتر زنان در محیط های خارج از خانه و محیط های کار,  تبعیض بیشتر شده و همین امر تاثیر منفی در بروز علائم افسردگی در بانوان دارد.

انواع افسردگی

انواع افسردگی ناشی از تغییرات هورمونی

  • افسردگی دوره بلوغ
  • افسردگی پیش از قاعدگی
  • افسردگی بارداری و بعد از آن
  • افسردگی یائسگی

افسردگی دوره بلوغ

دوره بلوغ در دختران و پسران همراه با التهابات روحی و ذهنی است. تغییرات جسمی, شدت گرفتن علائم بلوغ و ترشح هورمونها این دوره را مستعد پیدایش افسردگی در دختران و پسران میکند. این تغییرات خلق و خویی در سن ۱۵ سالگی به اوج می رسد و دختران به دلیل حساسیتهای روحی بیشتر از پسران افسردگی نوجوانی را تجربه می کنند و بسیاری از علائم افسردگی در زنان ریشه در افسردگی نوجوانی آنها دارد.

افسردگی پیش از قاعدگی

این تغییرات خلقی شامل همه زنها نمی شود و حدود ۱۰ درصد از آنان را درگیر می کند. زمان بروز آن در دوره ماهانه, گاهی قبل دوره و گاهی اواسط آن است. از علائم افسردگی در زنان پیش از دوره ماهانه می توان زود رنج شدن, گریه کردن, استرس و اضطراب, عدم تمرکز, خستگی و افکار منفی را نام برد. اکثر این علائم زود گذر هستند و بیشتر زنان بارها آن را تجربه کرده و عده ایی از آنها راه مقابله با آن را هم می دانند. ولی تعدادی دیگر ممکن است بعد از بروز این علائم دچار سردرگمی شوند. توصیه ایی که به تمام زنان می شود این است که در دوره های ماهانه تغذیه مناسب و استراحت کافی را داشته باشند. مایعات و نوشیدنی های طبیعی و همچنین ورزشهای سبک می تواند تاثیر فوق العاده ایی بر کاهش این علائم داشته باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

علت افسردگی

افسردگی دوره بارداری

در زنانی که سابقه این بیماری و یا شکل های مختلف بروز آن را داشته اند احتمال افسردگی بارداری بیشتر است. در طی بارداری بدن زنان هورمونهای اکسی توسین و پرولاتین را ترشح می کند که به کاهش اضطراب آنها و عملکرد مثبت خلق و خو آنان تاثیر دارد به همین خاطر احتمال پیدا شدن علایم افسردگی در زنان باردار کم است. اما زنانی که به شکل های مختلف افسردگی دچارند بهتر است قبل از اقدام به بارداری, افسردگی را درمان کنند زیرا احتمال آسیب به جنین و طی نشدن کامل مراحل رشد آن در مادران افسرده زیاد است.

علائم افسردگی در زنان

افسردگی بعد از زایمان

زنان در روزهای اولیه بعد از زایمان ممکن است بی قراری و گریه کنند و گاهی این علایم تا چند ماه هم ادامه داشته باشد که این شامل ۱۰ درصد از زنان می شود و حاکی از بروز افسردگی بعد از زایمان در آنان است و باید برای درمان اقدام شود. اما در اکثر زنان این علایم که ناشی از تغییرات هورمونی است, رفع می شود. در طی بارداری ترشح هومونها زیاد است که بعد از وضع حمل به سرعت ترشح آنها کم شده و همین عامل بروز علائم افسردگی در زنان می شود.

افسردگی بعد از زایمان

افسردگی زنان در دوران یائسگی

دوره یائسگی یا از بین رفتن قدرت باروری زنان تغییرات فیزیکی و روحی به همراه دارد. اولین علایم یائسگی گرگرفتگی, احساس اضطراب و حساسیت زیاد است. البته این علایم در زنانی که سابقه افسردگی دوره های قبلی را داشته اند بیشتر است. یکی از عوامل پیشگیری از افسردگی یائسگی, تنوع در سبک زندگی و حضور بیشتر در فعالیتهای اجتماعی است.

انواع افسردگی در زنان

علائم افسردگی در زنان

احساس کسالت همراه با خستگی , حتی اگر فعالیت سنگین نداشته باشند حس خستگی دارند و همین حس مانع انجام خیلی از کارهایشان می شود. گاهی این احساس خستگی باعث زیاد خوابیدن آنها می شود و گاهی بی خوابی را در پی دارد. البته اختلالات خواب به تنهایی از علائم افسردگی است که حس خستگی ممکن است بیشتر به آن دامن بزند.

زنان افسرده احساس غم و ناراحتی با گفتن جملات منفی, گریه کردن و سکوت طولانی دارند که توام  با نا امیدی فراوان است. همین امر باعث بدخلقی و رفتارهای منفی در آنها می شود که به مرور باعث کناره گیری آنها از اجتماع می شود و احساس تنهایی و انزوا بیشتری در آنها بوجود می آورد.

انواع افسردگی

یکی از علایم افسردگی در زنان احساس گناه است. آنها مدام خود را سرزنش می کنند و دست به تخریب شخصیت و تمام رفتارهای خود می زنند. زنان افسرده اعتماد به نفس کمتری دارند و حس نخواستنی بودن دارند و مدام خود را منفور جامعه یا خانواده می بینند. زنان افسرده به خوبی نمی توانند برای زندگی یا در موقعیتهای مختلف تصمیم بگیرند. آنها تمرکز کافی و ثبات فکری لازم را ندارند و ممکن است بارها تظراتشان را تغییر دهند.

قاعدگی نامنظم که ناشی از متعادل نبودن ترشح هورمون است از دیگر نشانه های افسردگی در زنان به شمار می رود. اختلال در عملکرد دستگاه گوارش و انواع ناراحتی های گوارشی مثل یبوست می تواند یکی از علایم افسردگی حاد در زنان باشد.

درمان افسردگی

افسردگی مزمن در زنان همراه با احساس ترس, نگرانی و اشتغال ذهنی دائم به مسائل منفی است که از بین رفتن نشاط و شادی را به همراه دارد. این زنان هیچ علاقه ایی به شرکت در مهمانی ها یا فعالیتهای گروهی ندارند.

آخرین و خطرناکترین مرحله افسردگی، فکر کردن زیاد به مرگ و اقدام به خودکشی است. در این مرحله اغلب از درمان دارویی استفاده می شود و دوره های رفتاری و روانکاوی زیادی را می طلبد.

علائم افسردگی در زنان

درمان افسردگی

درمان های افسردگی دو نوع است, نوع اول درمان افسردگی بدون دارو که شامل دوره های مشاوره و رفتار درمانی است که با جلسات روان درمانی بهبود حاصل می شود, در طی این دوره درمانی همکاری خانواده می تواند روند درمان را تسریع کند.

به نوع دوم درمانهای دارویی می گویند. مدت مصرف داروهای ضد افسردگی در افراد با توجه به شدت و نوع افسردگی متفاوت است. در مواردی هم نیاز به بستری شدن بیمار در آسایشگاه دارد. گفتنی است که داروهای ضد افسردگی عوارض ندارند و اعتیاد آور نیستند ولی مصرف آنها حتما باید با تجویز پزشک صورت گیرد و زمان و دوره مصرف حتما رعایت شود تا تاثیر مطلوب را بگذارد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *