دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

۱۰نکته مهم در تربیت کودک که والدین باید بدانند

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
  • ۰

تربیت کودکان یکی از مسائل مهم برای والدین است. از آن جایی که اولین مکانی که کودک در ان جا رشد می کند،خانواده می باشد، از این رو خانواده اولین مکان تربیتی برای کودکان به شمار می رود.

یکی از مسائل مهم که ذهن همه والدین و حتی زوج های جوان را درگیر می کند، تربیت کودکان است. تربیت کودکان نقش زیادی در موفقیت آن ها نیز ایفا می کند. فاکتور مهم در تربیت کودکان، خانواده و به خصوص والدین می باشند. در این پست ۱۰ اصل از تربیت کودکان را بیان می کنیم.

۱۰ اصل برای تربیت کودکان

   تربیت صحیح کودک ۱- آموزش ( تعلیم ) : یکی از اصول تربیت کودک، آموزش می باشد. کودکان از طریق بینایی بسیار سریع آموزش می بینند. از این رو رفتارهای والدین یک نوع آموزش برای آن ها محسوب می شود.

اصول اصلی تربیت کودک

۲- معرفی و آشنایی خدا به کودکان : معرفی شکوه و عظمت خدا به کودکان، نقش به سزایی در تربیت آن ها دارد. آموزش اینکه تنها باید از دستورات خداوند اطاعت کرد و تنها باید از خداوند طلب و درخواست نمود، به کودکان می تواند، امید و اراده آن ها را تقویت کند.

خداشناسی در تربیت کودک

۳– معرفی و آشنایی کودکان با پیامبران و ائمه و زندگی آن ها: یکی دیگر از منابع تربیتی برای کودکان می تواند آشنایی آن ها با زندگی پیامبران باشد. کودکان در سنین پایین بسیار راحت الگو پذیری هستند و این منابع الگوهای خوبی برای تربیت ان ها محسوب می شود.

  •  آرون گروپس

۴- تعلیم و تحصیلات کودک به موازات اسلام به طور منظم : کودکان باید از ابتدا در اماکن آموزشی و در کنار تحصیلات تخصصی، آموزه های اسلامی را به طور منظم آموزش ببینند. آموزه های اسلامی نقش مهمی در تربیت کودک با توجه به سن آن ها ایفا می کنند.

۵- رفتار و آداب معاشرت : به منظور تربیت صحیح کودک، والدین باید جزئیات رفتاری خود را بررسی و تحت مراقبت بگیرند. چرا که کودکان در محیط خانواده رشد کرده و بسیاری از رفتارها و آداب معاشرت را درون خانواده یاد می گیرند.

۶- نگران بودن نسبت به دیگران: یکی دیگر از فاکتورهای تربیتی نگران بودن و مسئولیت پذیر بودن نسبت به دیگران است. نگرانی و احساس مسئولیت داشتن نسبت به اعضای خانواده، محیط زیست، کارمندان محل کار، غریبه ها و … یکی دیگر از اصول تربیتی کودک به شمار می رود.

۷- آمادگی جسمانی و تناسب جسمی : مادران باردار باید به طور منظم ورزش کنند به خصوص در ورزش های گروهی و داشتن تغذیه سالم را جدی بگیرند چرا که رعایت این موارد می تواند در روحیه مادران که نقش به سزایی در تربیت کودک ایفا می کنند، کمک زیادی در تربیت کودک داشته باشد.

۸- برنامه ریزی کردن : یکی از اصول بسیار مهم در تربیت کودک، تنظیم و برنامه ریزی برای زمان می باشد. در سنین پایین والدین می توانند برای خواب و بیدار شدن کودکشان برنامه ریزی کنند. سپس در سنین بالاتر برای تماشای تلویزیون و نوشتن خاطرات کودکان باید برنامه ریزی کرد تا از این طریق کودکان آموزش ببیند که باید در انجام تمام امور برنامه ریزی داشته باشد.

آموزه های تربیتی ۹- مسئولیت پذیری: یکی دیگر از اصول مهم، ایجاد حس مسئولیت پذیری در کودکان می باشد. والدین می توانند با به عهده گذاشتن کارهایی به کودک که مطمئن هستند کودکان از عهده آن ها بر می آیند، حس مسئولیت پذیری را در کودکان تقویت کنند.

کودکان و تربیت آن ها

۱۰- تحریک کودکان به بهترین بودن در هر چیزی: یکی از اصول تربیتی، ایجاد حس پشتکاری و تمرکز و موفقیت در هر کاری است. برای ایجاد این حس در کودکان ، والدین باید کودکان را تحریک کنند تا در هر کاری بهترین باشند. این کار سبب می شود کودکان یاد بگیرند که در همه کارها باید پشتکار داشته باشند و شکیبا باشند و نا امید نشوند و بر کیفیت کار تمرکز کنند تا به موفقیت برسند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *