دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

واریکوسل چیست؟ با علایم و روش های درمان واریکوسل آشنا شوید

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۳ اسفند ۱۳۹۴
  • ۰

یکی از شایع ترین بیماری های مردان, واریکوسل نام دارد. این بیماری دارای علایم خاصی نیست. با این وجود با ناباروری در مردان ارتبط دارد. به همین دلیل درمان سریع آن توصیه می شود. جراحی تنها روش درمان این بیماری است.

 واریکوسل یکی از بیماری های خوش خیم مرتبط با مردان است که می تواند منجر به ناباروری شود. در این بیماری شبکه وریدی بالای بیضه‌ها دچار اتساع و پیچ خوردگی غیرطبیعی می شوند. در این مطلب با علایم و نشانه های این بیماری همراه با روش های درمان آن آشنا می شویم.

واریکوسل چیست و چه نشانه هایی دارد؟

واریکوسل چیست

شاید بیشتر افراد ندانند که واریکوسل چیست ؟ یکی از بیماری های مردان است که ۱۵ درصد مردان به آن مبتلا هستند. این بیماری که اغلب در دوران بلوغ رخ می دهد در نتیجه ی گرفتگی و پیچ خوردگی غیر طبیعی شبکه وریدی بالای بیضه ها ایجاد می شود. واریکوسل اغلب در سمت چپ ایجاد می شود اما ممکن در هر دو سمت نیز دیده شود. خوشبختانه این بیماری قابل درمان است. اما درمان دارویی برای آن وجود ندارد و تنها با جراحی می توان آن را درمان نمود.

دلایل بسیاری برای ایجاد واریکوسل گزارش شده است. ضعف عملکرد دریچه ها, افزایش مقاومت در برابر جریان خون که سبب ایجاد سد در عروق و افزایش فشار به رگ ها می شود, از جمله دلایل ابتلا به واریکوسل می باشند. این عوامل سبب ابتلا به سرطان نمی شوند و تهدید کننده حیات نمی باشند اما می تواند پیامدهای بسیاری در آناتومی بدن مرد ایجاد کنند.در

این بیماری غالبا نشانه و علایمی ندارد. با این حال می تواند ناراحت کننده باشد و سبب درد اسکروتومی شود. این درد معمولا خفیف تا متوسط است و در اثر نشستن به مدت طولانی ایجاد می شود. در واقع در طول ایستادن و داشتن فعالیت و یا دراز کشیدن این درد تسکین می یابد. با این وجود درد ناشی از واریکوسل می تواند در اثر فعالیت شدید یک روز کاری, در شب و قبل از خواب ایجاد شود. اما پس از استراحت و بیدار شدن, غالبا این درد از بین خواهد رفت. این درد مانند دندان درد مبهم و تراکمی است ولی باعث اختلال در عملکرد دیگر اعضای بدن مانند ادرار کردن و مشکلات در نعوظ نمی شود. با این وجود واریکوسل با ناباروری در مردان مرتبط است. در نهایت وقتی واریکوسل بزرگ شود, فرد مبتلا به آن احساس می کند توده ایی در کیسه بیضه وجود دارد و این مسئله ممکن است مشکل ساز شود.

واریکوسل و باروری مردان

علائم و نشانه های واریکوسل

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

واریکوسل چیست ؟ این بیماری در واقع سیستم تناسلی مردان را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند منجر به کوچک شدن بیضه ها شود. کاهش تعداد اسپرم ها و حرکات آن ها و تغییر شکل ظاهری اسپرم ها از دیگر خطرات ناشی از وجود واریکوسل در سیستم تناسلی مردان است. بررسی ها نشان داده است حدود ۳۰ درصد از مردان نابارور مبتلا به واریکوسل می باشند. حتی وجود واریکوسل در یک سمت می تواند باروری بیضه سمت دیگر را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

حقیقت این است که دمای کیسه های بیضه معمولا چند درجه خنک تر از دمای بدن است که این مسئله برای تولید اسپرم و عملکرد طبیعی بیضه مهم است. این اختلاف دما با دقت توسط آناتومی طبیعی کیسه های بیضه حفظ می شود. در بیماری واریکوسل رگ ها در اثر گشاد شدن یا اتساع ممکن است اثر بخشی این مکانیسم خنک کننده طبیعی را کاهش دهند و در نتیجه بیضه ها بیش از حد گرم شده و توانایی عملکرد آن ها کاهش یابد. چگونگی تاثیرات گرما در تولید اسپرم دقیقا موضوعی است که امروزه در بسیاری از تحقیقات باروری مردان بررسی می شود. به همین دلیل برای تشخیص بیماری واریکوسل و تعیین شدت آن تجزیه و تحلیل های بسیاری روی مایع منی انجام می شود.

درمان واریکوسل

واریکوسل

همان طور که پیش از این بیان کردیم, تنها روش درمان واریکوسل جراحی می باشد. واریکوسل معمولا درجه بندی می شود. براساس این درجه بندی, جراحی صورت می گیرد. واریکوسلکتومی نام جراحی است که برای درمان واریکوسل استفاده می شود. این جراحی به صورت برش کوچکی روی پوست شکم یا فرستادن لخته از طریق پوست انجام می شود.

امروزه روش های جراحی بسیاری برای درمان واریکوسل ایجاد شده است. اینگوینال میکروسکوپیک, اینگوینال, رتروپریتوان و روش جراحی با لاپاروسکوپ از دیگر روش های جراحی واریکوسل و درمان آن می باشند که هر عوارض جانبی به خصوصی دارد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *